A 19-year-old woman presented with a 24-h history of dyspnea and syncope. Upon admission, she was in circulatory shock and acute respiratory failure. She was drowsy and exhibited jugular turgescence. The electrocardiogram showed sinus rhythm with a right bundle-branch block, while the chest-X ray was normal. Transthoracic echocardiography revealed acute cor pulmonale with an estimated systolic pulmonary arterial pressure of 50 mmHg. Contrast-enhanced chest computed tomography showed evidence of a massive “saddle” embolus straddling the bifurcation of the main pulmonary artery (Fig. 1) with almost total obliteration of both pulmonary arteries. Acute pulmonary hypertension led to the dilatation of the arch of the azygos vein (Fig. 2) and the inferior vena cava with a massive cavo-suprahepatic reflux (Fig. 3). The patient was successfully treated with intravenous tissue plasminogen activator associated with supportive care including oxygen and norepinephrine.
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Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.
Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.
Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.
Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.
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