Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 5/2013

01.05.2013 | Technical Note - Neurosurgical Techniques

Canula-assisted endoscopy in bi-portal transphenoidal cranial base surgery: technical note

verfasst von: Michael D. Cusimano, Antonio Di Ieva, John Lee, Jennifer Anderson

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 5/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The binasal fully endoscopic transphenoidal approach in skull base surgery requires a specific learning curve and expertise and, even in the hands of experienced surgeons, can be challenging. Quick and efficient endoscopic access can be impeded by factors like a deviated nasal septum and/or very narrow nasal cavity. For this reason, we developed a simple technique to facilitate rapid maneuvering of the endoscope in and out of the nose in the case of a narrow surgical corridor. Using a canula in situ in one of the nostrils, the endoscope can be maneuvered in and out of the nose to rapidly reach the surgical target without inadvertent mucosal trauma that can cause bleeding. This technique is very simple and is particularly helpful for novice neuroendoscopists who are trying to navigate the confines of a narrow nasal cavity, especially when they are assisting more experienced colleagues.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carrau RL, Jho HD, Ko Y (1996) Transnasal-transsphenoidal endoscopic surgery of the pituitary gland. Laryngoscope 106:914–918PubMedCrossRef Carrau RL, Jho HD, Ko Y (1996) Transnasal-transsphenoidal endoscopic surgery of the pituitary gland. Laryngoscope 106:914–918PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Castelnuovo P, Pistochini A, Locatelli D (2006) Different surgical approaches to the sellar region: focusing on the “two nostrils four hands technique”. Rhinology 44:2–7PubMed Castelnuovo P, Pistochini A, Locatelli D (2006) Different surgical approaches to the sellar region: focusing on the “two nostrils four hands technique”. Rhinology 44:2–7PubMed
3.
Zurück zum Zitat Cavallo LM, Dal Fabbro M, Jalalod’din H, Messina A, Esposito I, Esposito F, de Divitiis E, Cappabianca P (2007) Endoscopic endonasal transsphenoidal surgery. Before scrubbing in: tips and tricks. Surg Neurol 67:342–347PubMedCrossRef Cavallo LM, Dal Fabbro M, Jalalod’din H, Messina A, Esposito I, Esposito F, de Divitiis E, Cappabianca P (2007) Endoscopic endonasal transsphenoidal surgery. Before scrubbing in: tips and tricks. Surg Neurol 67:342–347PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Cusimano MD, Fenton RS (1996) The technique for endoscopic pituitary tumor removal. Neurosurg Focus 1:e1PubMedCrossRef Cusimano MD, Fenton RS (1996) The technique for endoscopic pituitary tumor removal. Neurosurg Focus 1:e1PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat De Divitiis E, Cappabianca P, Cavallo LM (2002) Endoscopic transsphenoidal approach: adaptability of the procedure to different sellar lesions. Neurosurgery 51:699–705PubMed De Divitiis E, Cappabianca P, Cavallo LM (2002) Endoscopic transsphenoidal approach: adaptability of the procedure to different sellar lesions. Neurosurgery 51:699–705PubMed
6.
Zurück zum Zitat Jho HD, Carrau RL (1996) Endoscopy assisted transsphenoidal surgery for pituitary adenoma. Technical note. Acta Neurochir (Wien) 138:1416–1425CrossRef Jho HD, Carrau RL (1996) Endoscopy assisted transsphenoidal surgery for pituitary adenoma. Technical note. Acta Neurochir (Wien) 138:1416–1425CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kassam A, Synderman CH, Mintz A, Gardner P, Carrau RL (2005) Expanded endonasal approach: the rostrocaudal axis. Part I. Crista galli to the sella turcica. Neurosurg Focus 19:E3PubMed Kassam A, Synderman CH, Mintz A, Gardner P, Carrau RL (2005) Expanded endonasal approach: the rostrocaudal axis. Part I. Crista galli to the sella turcica. Neurosurg Focus 19:E3PubMed
8.
Zurück zum Zitat Kassam A, Synderman CH, Mintz A, Gardner P, Carrau RL (2005) Expanded endonasal approach: the rostrocaudal axis. Part II. Posterior clinoids to the foramen magnum. Neurosurg Focus 19:E4PubMed Kassam A, Synderman CH, Mintz A, Gardner P, Carrau RL (2005) Expanded endonasal approach: the rostrocaudal axis. Part II. Posterior clinoids to the foramen magnum. Neurosurg Focus 19:E4PubMed
9.
Zurück zum Zitat Manes RP, Barnett S, Batra PS (2001) Utility of novel 3-dimensional stereoscopic vision system for endoscopic sinonasal and skull-base surgery. Int Forum Allergy Rhinol 1:191–197CrossRef Manes RP, Barnett S, Batra PS (2001) Utility of novel 3-dimensional stereoscopic vision system for endoscopic sinonasal and skull-base surgery. Int Forum Allergy Rhinol 1:191–197CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Rodziewicz GS, Kelley RT, Kellman RM, Smith MV (1996) Transnasal endoscopic surgery of the pituitary gland: technical note. Neurosurgery 39:189–192PubMedCrossRef Rodziewicz GS, Kelley RT, Kellman RM, Smith MV (1996) Transnasal endoscopic surgery of the pituitary gland: technical note. Neurosurgery 39:189–192PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Shah RN, Leight WD, Patel MR, Surowitz JB, Wong YT, Wheless SA, Germanwala AV, Zanation AM (2011) A controlled laboratory and clinical evaluation of a three-dimensional endoscope for endonasal sinus and skull base surgery. Am J Rhinol Allergy 25:141–144PubMedCrossRef Shah RN, Leight WD, Patel MR, Surowitz JB, Wong YT, Wheless SA, Germanwala AV, Zanation AM (2011) A controlled laboratory and clinical evaluation of a three-dimensional endoscope for endonasal sinus and skull base surgery. Am J Rhinol Allergy 25:141–144PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Canula-assisted endoscopy in bi-portal transphenoidal cranial base surgery: technical note
verfasst von
Michael D. Cusimano
Antonio Di Ieva
John Lee
Jennifer Anderson
Publikationsdatum
01.05.2013
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 5/2013
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-013-1677-1

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2013

Acta Neurochirurgica 5/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sozialer Aufstieg verringert Demenzgefahr

24.05.2024 Demenz Nachrichten

Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.