Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 9/2004

01.09.2004 | Correspondence

Comment on “Effects on skeletal muscle of intravenous glutamine supplementation to ICU patients” by Tjäder et al.

verfasst von: Michael J. O’Leary, John H. Coakley

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 9/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Sir: Tjäder and colleagues [1] demonstrate that even high doses of intravenous glutamine do not influence skeletal muscle glutamine levels nor rates of muscle protein synthesis in critically ill patients. In a post hoc analysis of their data they found lower 3-methylhistidine excretion in urine in the combined glutamine-receiving patient groups than in controls. They postulate that this finding suggests reduced rate of skeletal muscle protein degradation in response to glutamine. The relationship between intracellular glutamine concentrations and rates of protein synthesis and breakdown has not been observed by all [2], and it is not clear that any relationship, if present, is actually mechanistic. Furthermore, Rennie et al. [3] have shown that urinary 3-methylhistidine excretion is not a specific indicator of skeletal muscle degradation. We found that after caecal ligation and puncture in the rat, despite a positive relationship between glutamine concentrations and skeletal muscle protein synthesis [4], glutamine-enriched parenteral nutrition (PN), did not influence intracellular glutamine concentrations nor rates of protein synthesis in skeletal muscle [5]. Protein degradation was assessed by measurement of the activities of six cytoplasmic and six lysosomal proteases and of the multi-catalytic proteasome. Activity of the cytoplasmic proteases and the proteasome were increased in sepsis; however, these changes were not influenced by whether PN contained glutamine [6]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Tjäder I, Rooyackers O, Forsberg A-M, Vesali RF, Garlick PJ, Wernerman J (2004) Effects on skeletal muscle of intravenous glutamine supplementation to ICU patients. Intensive Care Med 30:266–275CrossRefPubMed Tjäder I, Rooyackers O, Forsberg A-M, Vesali RF, Garlick PJ, Wernerman J (2004) Effects on skeletal muscle of intravenous glutamine supplementation to ICU patients. Intensive Care Med 30:266–275CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Olde Damink SW, de Blaauw I, Deutz NE, Soeters PB (1999) Effects in vivo of decreased plasma and intracellular muscle glutamine concentration on whole-body and hindquarter protein kinetics in rats. Clin Sci (Colch) 96:639–646 Olde Damink SW, de Blaauw I, Deutz NE, Soeters PB (1999) Effects in vivo of decreased plasma and intracellular muscle glutamine concentration on whole-body and hindquarter protein kinetics in rats. Clin Sci (Colch) 96:639–646
3.
Zurück zum Zitat Rennie MJ, Bennegard K, Eden E, Emery PW, Lundholm K (1984) Urinary excretion and efflux from the leg of 3-methylhistidine before and after major surgical operation. Metabolism. 33:250–6 Rennie MJ, Bennegard K, Eden E, Emery PW, Lundholm K (1984) Urinary excretion and efflux from the leg of 3-methylhistidine before and after major surgical operation. Metabolism. 33:250–6
4.
Zurück zum Zitat O’Leary MJ, Ferguson CN, Rennie MJ, Hinds CJ, Coakley JH, Preedy VR (2001) Sequential changes in in vivo muscle and liver protein synthesis in sepsis in the rat–relationship to glutamine levels. Clin Sci (Colch) 101:295–305 O’Leary MJ, Ferguson CN, Rennie MJ, Hinds CJ, Coakley JH, Preedy VR (2001) Sequential changes in in vivo muscle and liver protein synthesis in sepsis in the rat–relationship to glutamine levels. Clin Sci (Colch) 101:295–305
5.
Zurück zum Zitat O’Leary MJ, Ferguson CN, Rennie MJ, Hinds CJ, Coakley JH, Preedy VR (2002) Effect of growth hormone on muscle and liver protein synthesis in septic rats receiving glutamine-enriched parenteral nutrition. Crit Care Med 30:1099–1105PubMed O’Leary MJ, Ferguson CN, Rennie MJ, Hinds CJ, Coakley JH, Preedy VR (2002) Effect of growth hormone on muscle and liver protein synthesis in septic rats receiving glutamine-enriched parenteral nutrition. Crit Care Med 30:1099–1105PubMed
6.
Zurück zum Zitat O’Leary MJ, Koll M, Ferguson CN, Ahmed S, Mantle D, Hinds CJ, Coakley JH, Preedy VR (2001) Influence of nutrition, glutamine and growth hormone on skeletal muscle protease activity in septic rats. Intensive Care Med 27 [Suppl]:S205 O’Leary MJ, Koll M, Ferguson CN, Ahmed S, Mantle D, Hinds CJ, Coakley JH, Preedy VR (2001) Influence of nutrition, glutamine and growth hormone on skeletal muscle protease activity in septic rats. Intensive Care Med 27 [Suppl]:S205
Metadaten
Titel
Comment on “Effects on skeletal muscle of intravenous glutamine supplementation to ICU patients” by Tjäder et al.
verfasst von
Michael J. O’Leary
John H. Coakley
Publikationsdatum
01.09.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 9/2004
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-004-2381-7

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2004

Intensive Care Medicine 9/2004 Zur Ausgabe

Physiological Note

Intracranial pressure

Readers’ survey

Readers’ survey

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.