Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 12/2021

02.08.2021 | Dynamic Manuscript

Feasibility and safety of the posterior retroperitoneoscopic approach in the resection of aortocaval and infrarenal paraganglioma: a single-center experience

verfasst von: Soon Min Choi, Sun Hyung Choi, Hye Ryeon Choi, Jin Kyong Kim, Cho Rok Lee, Jandee Lee, Jong Ju Jeong, Kee-Hyun Nam, Woong Youn Chung, Sang-Wook Kang

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 12/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The posterior retroperitoneoscopic approach (PRA) has been under attention as a method for resection of paraganglioma (PGL) for the past few years. However, only a few studies have explored the effectiveness and safety of the PRA for aortocaval and infrarenal PGL resection.

Methods

We designed this retrospective study to investigate the safety and effectiveness of the PRA for aortocaval and infrarenal PGL resection in a single center. We retrospectively reviewed the medical records of patients who underwent PRA for PGL resection at our medical center from January 2006 to March 2021. Eight patients were enrolled, of whom six had aortocaval PGL. We investigated the surgical outcomes of enrolled patients.

Results

The locations of the tumors in relation to the renal vein were: suprarenal in two (25.0%) patients, at the renal vein level in three (37.5%) patients, and infrarenal in three (37.5%) patients. The mean operative time of the enrolled patients was 101.5 ± 39.1 min. The mean postoperative stay was 3.5 ± 1.5 days, and the estimated blood loss was 31.3 ± 51.4 ml. There was one minor complication (chyle leakage), and two hypotensive events occurred during the surgery. Focusing on the results of the renal vein level and infrarenal PGL resection, the mean operative time, mean postoperative stay, and estimated blood loss of the patients were 109.2 ± 41.3 min, 3.5 ± 1.8 days, and 41.7 ± 56.4 ml, respectively.

Conclusion

The PRA for aortocaval and infrarenal PGL resection is feasible and safe. Additional data analysis and long-term follow-up are needed in the future.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lam AK-Y (2017) Update on adrenal tumours in 2017 World Health Organization (WHO) of endocrine tumours. Endocr Pathol 28(3):213–227CrossRef Lam AK-Y (2017) Update on adrenal tumours in 2017 World Health Organization (WHO) of endocrine tumours. Endocr Pathol 28(3):213–227CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sinclair AM, Isles CG, Brown I, Cameron H, Murray GD, Robertson JW (1987) Secondary hypertension in a blood pressure clinic. Arch Intern Med 147(7):1289–1293CrossRef Sinclair AM, Isles CG, Brown I, Cameron H, Murray GD, Robertson JW (1987) Secondary hypertension in a blood pressure clinic. Arch Intern Med 147(7):1289–1293CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Anderson GH Jr, Blakeman N, Streeten D (1994) The effect of age on prevalence of secondary forms of hypertension in 4429 consecutively referred patients. J Hypertens 12(5):609–615CrossRef Anderson GH Jr, Blakeman N, Streeten D (1994) The effect of age on prevalence of secondary forms of hypertension in 4429 consecutively referred patients. J Hypertens 12(5):609–615CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ariton M, Maria, Juan M, Christina S, AvRuskin M, FRCP, FAAP, FACE, Theodore W (2000) Pheochromocytoma: clinical observations from a Brooklyn tertiary hospital. Endocr Pract 6(3):249–252 Ariton M, Maria, Juan M, Christina S, AvRuskin M, FRCP, FAAP, FACE, Theodore W (2000) Pheochromocytoma: clinical observations from a Brooklyn tertiary hospital. Endocr Pract 6(3):249–252
5.
Zurück zum Zitat Omura M, Saito J, Yamaguchi K, Kakuta Y, Nishikawa T (2004) Prospective study on the prevalence of secondary hypertension among hypertensive patients visiting a general outpatient clinic in Japan. Hypertens Res 27(3):193–202CrossRef Omura M, Saito J, Yamaguchi K, Kakuta Y, Nishikawa T (2004) Prospective study on the prevalence of secondary hypertension among hypertensive patients visiting a general outpatient clinic in Japan. Hypertens Res 27(3):193–202CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Timmers H, Brouwers F, Hermus A, Sweep F, Verhofstad A, Verbeek A, Pacak K, Lenders J (2008) Metastases but not cardiovascular mortality reduces life expectancy following surgical resection of apparently benign pheochromocytoma. Endocr Relat Cancer 15(4):1127–1133CrossRef Timmers H, Brouwers F, Hermus A, Sweep F, Verhofstad A, Verbeek A, Pacak K, Lenders J (2008) Metastases but not cardiovascular mortality reduces life expectancy following surgical resection of apparently benign pheochromocytoma. Endocr Relat Cancer 15(4):1127–1133CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Khorram-Manesh A, Jansson S, Wängberg B, Nilsson O, Tisell LE, Ahlman H (2006) Mortality associated with pheochromocytoma: increased risk for additional tumors. Ann N Y Acad Sci 1073(1):444–448CrossRef Khorram-Manesh A, Jansson S, Wängberg B, Nilsson O, Tisell LE, Ahlman H (2006) Mortality associated with pheochromocytoma: increased risk for additional tumors. Ann N Y Acad Sci 1073(1):444–448CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Brouwers FM, Eisenhofer G, Lenders J, Pacak K (2006) Emergencies caused by pheochromocytoma, neuroblastoma, or ganglioneuroma. Endocrinol Metab Clin N Am 35(4):699–724, viii Brouwers FM, Eisenhofer G, Lenders J, Pacak K (2006) Emergencies caused by pheochromocytoma, neuroblastoma, or ganglioneuroma. Endocrinol Metab Clin N Am 35(4):699–724, viii
9.
Zurück zum Zitat Netterville JL, Jackson CG, Miller FR, Wanamaker JR, Glasscock ME (1998) Vagal paraganglioma: a review of 46 patients treated during a 20-year period. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 124(10):1133–1140CrossRef Netterville JL, Jackson CG, Miller FR, Wanamaker JR, Glasscock ME (1998) Vagal paraganglioma: a review of 46 patients treated during a 20-year period. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 124(10):1133–1140CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Amar L, Baudin E, Burnichon N, Sv P, Sp S, Jrm B, Bertagna X, Schlumberger M, Jeunemaitre X, Gimenez-Roqueplo A-P (2007) Succinate dehydrogenase B gene mutations predict survival in patients with malignant pheochromocytomas or paragangliomas. J Clin Endocrinol Metab 92(10):3822–3828CrossRef Amar L, Baudin E, Burnichon N, Sv P, Sp S, Jrm B, Bertagna X, Schlumberger M, Jeunemaitre X, Gimenez-Roqueplo A-P (2007) Succinate dehydrogenase B gene mutations predict survival in patients with malignant pheochromocytomas or paragangliomas. J Clin Endocrinol Metab 92(10):3822–3828CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Van Hulsteijn L, Louisse A, Havekes B, Kaptein A, Jansen J, Hes F, Smit J, Corssmit E (2013) Quality of life is decreased in patients with paragangliomas. Eur J Endocrinol 168(5):689–697CrossRef Van Hulsteijn L, Louisse A, Havekes B, Kaptein A, Jansen J, Hes F, Smit J, Corssmit E (2013) Quality of life is decreased in patients with paragangliomas. Eur J Endocrinol 168(5):689–697CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Van Hulsteijn LT, Heesterman B, Jansen JC, Bayley J-P, Hes FJ, Corssmit EP, Dekkers OM (2015) No evidence for increased mortality in SDHD variant carriers compared with the general population. Eur J Hum Genet 23(12):1713–1716CrossRef Van Hulsteijn LT, Heesterman B, Jansen JC, Bayley J-P, Hes FJ, Corssmit EP, Dekkers OM (2015) No evidence for increased mortality in SDHD variant carriers compared with the general population. Eur J Hum Genet 23(12):1713–1716CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Stolk RF, Bakx C, Mulder J, Timmers HJ, Lenders JW (2013) Is the excess cardiovascular morbidity in pheochromocytoma related to blood pressure or to catecholamines? J Clin Endocrinol Metab 98(3):1100–1106CrossRef Stolk RF, Bakx C, Mulder J, Timmers HJ, Lenders JW (2013) Is the excess cardiovascular morbidity in pheochromocytoma related to blood pressure or to catecholamines? J Clin Endocrinol Metab 98(3):1100–1106CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lee JA, Duh Q-Y (2008) Sporadic paraganglioma. World J Surg 32(5):683–687CrossRef Lee JA, Duh Q-Y (2008) Sporadic paraganglioma. World J Surg 32(5):683–687CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Tischler A (1998) The adrenal medulla and extra-adrenal paraganglia. Functional endocrine pathology. Endocr Pathol 25(1):49–58CrossRef Tischler A (1998) The adrenal medulla and extra-adrenal paraganglia. Functional endocrine pathology. Endocr Pathol 25(1):49–58CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Nozaki T, Iida H, Morii A, Fujiuchi Y, Okumura A, Fuse H (2013) Laparoscopic resection of adrenal and extra-adrenal pheochromocytoma. J Endourol 27(7):862–868CrossRef Nozaki T, Iida H, Morii A, Fujiuchi Y, Okumura A, Fuse H (2013) Laparoscopic resection of adrenal and extra-adrenal pheochromocytoma. J Endourol 27(7):862–868CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Thapar PM, Dalvi AN, Kamble RS, Vijaykumar V, Shah NS, Menon PS (2006) Laparoscopic transmesocolic excision of paraganglioma in the organ of Zuckerkandl. J Laparoendosc Adv Surg Tech 16(6):620–622CrossRef Thapar PM, Dalvi AN, Kamble RS, Vijaykumar V, Shah NS, Menon PS (2006) Laparoscopic transmesocolic excision of paraganglioma in the organ of Zuckerkandl. J Laparoendosc Adv Surg Tech 16(6):620–622CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Wang J, Li Y, Xiao N, Duan J, Yang N, Bao J, Li Y, Mi J (2014) Retroperitoneoscopic resection of primary paraganglioma: single-center clinical experience and literature review. J Endourol 28(11):1345–1351CrossRef Wang J, Li Y, Xiao N, Duan J, Yang N, Bao J, Li Y, Mi J (2014) Retroperitoneoscopic resection of primary paraganglioma: single-center clinical experience and literature review. J Endourol 28(11):1345–1351CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hattori S, Miyajima A, Hirasawa Y, Kikuchi E, Kurihara I, Miyashita K, Shibata H, Nakagawa K, Oya M (2014) Surgical outcome of laparoscopic surgery, including laparoendoscopic single-site surgery, for retroperitoneal paraganglioma compared with adrenal pheochromocytoma. J Endourol 28(6):686–692CrossRef Hattori S, Miyajima A, Hirasawa Y, Kikuchi E, Kurihara I, Miyashita K, Shibata H, Nakagawa K, Oya M (2014) Surgical outcome of laparoscopic surgery, including laparoendoscopic single-site surgery, for retroperitoneal paraganglioma compared with adrenal pheochromocytoma. J Endourol 28(6):686–692CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lang B, Fu B, OuYang J-Z, Wang B-J, Zhang G-X, Xu K, Zhang J, Wang C, Shi T-P, Zhou H-X (2008) Retrospective comparison of retroperitoneoscopic versus open adrenalectomy for pheochromocytoma. J Urol 179(1):57–60CrossRef Lang B, Fu B, OuYang J-Z, Wang B-J, Zhang G-X, Xu K, Zhang J, Wang C, Shi T-P, Zhou H-X (2008) Retrospective comparison of retroperitoneoscopic versus open adrenalectomy for pheochromocytoma. J Urol 179(1):57–60CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hisano M, Vicentini FC, Srougi M (2012) Retroperitoneoscopic adrenalectomy in pheochromocytoma. Clinics 67:161–167CrossRef Hisano M, Vicentini FC, Srougi M (2012) Retroperitoneoscopic adrenalectomy in pheochromocytoma. Clinics 67:161–167CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Tobias-Machado M, Rincón FR, Tulio ML, Tristao R, Hermínio JFP, Vaz RJ, Wroclawski E (2006) Laparoscopic retroperitoneal adrenalectomy as a minimally invasive option for the treatment of adrenal tumors. Arch Esp Urol 59(1):49–54CrossRef Tobias-Machado M, Rincón FR, Tulio ML, Tristao R, Hermínio JFP, Vaz RJ, Wroclawski E (2006) Laparoscopic retroperitoneal adrenalectomy as a minimally invasive option for the treatment of adrenal tumors. Arch Esp Urol 59(1):49–54CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Walz MK, Alesina PF, Wenger FA, Koch JA, Neumann HP, Petersenn S, Schmid KW, Mann K (2006) Laparoscopic and retroperitoneoscopic treatment of pheochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas: results of 161 tumors in 126 patients. World J Surg 30(5):899–908CrossRef Walz MK, Alesina PF, Wenger FA, Koch JA, Neumann HP, Petersenn S, Schmid KW, Mann K (2006) Laparoscopic and retroperitoneoscopic treatment of pheochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas: results of 161 tumors in 126 patients. World J Surg 30(5):899–908CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Walz MK, Peitgen K, Neumann HP, Janssen OE, Philipp T, Mann K (2002) Endoscopic treatment of solitary, bilateral, multiple, and recurrent pheochromocytomas and paragangliomas. World J Surg 26(8):1005–1012CrossRef Walz MK, Peitgen K, Neumann HP, Janssen OE, Philipp T, Mann K (2002) Endoscopic treatment of solitary, bilateral, multiple, and recurrent pheochromocytomas and paragangliomas. World J Surg 26(8):1005–1012CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Xu W, Li H, Ji Z, Yan W, Zhang Y, Xiao H, Zhang X, Liu G (2015) Comparison of retroperitoneoscopic versus transperitoneoscopic resection of retroperitoneal paraganglioma: a control study of 74 cases at a single institution. Medicine 94(7):e538CrossRef Xu W, Li H, Ji Z, Yan W, Zhang Y, Xiao H, Zhang X, Liu G (2015) Comparison of retroperitoneoscopic versus transperitoneoscopic resection of retroperitoneal paraganglioma: a control study of 74 cases at a single institution. Medicine 94(7):e538CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Walz MK, Iova LD, Deimel J, Neumann HP, Bausch B, Zschiedrich S, Groeben H, Alesina PF (2018) Minimally invasive surgery (MIS) in children and adolescents with pheochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas: experiences in 42 patients. World J Surg 42(4):1024–1030CrossRef Walz MK, Iova LD, Deimel J, Neumann HP, Bausch B, Zschiedrich S, Groeben H, Alesina PF (2018) Minimally invasive surgery (MIS) in children and adolescents with pheochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas: experiences in 42 patients. World J Surg 42(4):1024–1030CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Xu W, Li H, Ji Z, Yan W, Zhang Y, Zhang X, Li Q (2016) Retroperitoneal laparoscopic management of paraganglioma: a single institute experience. PLoS ONE 11(2):e0149433CrossRef Xu W, Li H, Ji Z, Yan W, Zhang Y, Zhang X, Li Q (2016) Retroperitoneal laparoscopic management of paraganglioma: a single institute experience. PLoS ONE 11(2):e0149433CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Zawadzka K, Więckowski K, Małczak P, Wysocki M, Major P, Pędziwiatr M, Pisarska-Adamczyk M (2021) Selective vs non-selective alpha-blockade prior to adrenalectomy for pheochromocytoma: systematic review and meta-analysis. Eur J Endocrinol 184(6):751–760CrossRef Zawadzka K, Więckowski K, Małczak P, Wysocki M, Major P, Pędziwiatr M, Pisarska-Adamczyk M (2021) Selective vs non-selective alpha-blockade prior to adrenalectomy for pheochromocytoma: systematic review and meta-analysis. Eur J Endocrinol 184(6):751–760CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Kong H, Li N, Yang X-C, Nie X-L, Tian J, Wang D-X (2021) Nonselective compared with selective α-blockade is associated with less intraoperative hypertension in patients with pheochromocytomas and paragangliomas: a retrospective cohort study with propensity score matching. Anesth Analg 132(1):140CrossRef Kong H, Li N, Yang X-C, Nie X-L, Tian J, Wang D-X (2021) Nonselective compared with selective α-blockade is associated with less intraoperative hypertension in patients with pheochromocytomas and paragangliomas: a retrospective cohort study with propensity score matching. Anesth Analg 132(1):140CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Wachtel H, Kennedy EH, Zaheer S, Bartlett EK, Fishbein L, Roses RE, Fraker DL, Cohen DL (2015) Preoperative metyrosine improves cardiovascular outcomes for patients undergoing surgery for pheochromocytoma and paraganglioma. Ann Surg Oncol 22(3):646–654CrossRef Wachtel H, Kennedy EH, Zaheer S, Bartlett EK, Fishbein L, Roses RE, Fraker DL, Cohen DL (2015) Preoperative metyrosine improves cardiovascular outcomes for patients undergoing surgery for pheochromocytoma and paraganglioma. Ann Surg Oncol 22(3):646–654CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Brunaud L, Boutami M, Nguyen-Thi P-L, Finnerty B, Germain A, Weryha G, Fahey TJ III, Mirallie E, Bresler L, Zarnegar R (2014) Both preoperative alpha and calcium channel blockade impact intraoperative hemodynamic stability similarly in the management of pheochromocytoma. Surgery 156(6):1410–1418CrossRef Brunaud L, Boutami M, Nguyen-Thi P-L, Finnerty B, Germain A, Weryha G, Fahey TJ III, Mirallie E, Bresler L, Zarnegar R (2014) Both preoperative alpha and calcium channel blockade impact intraoperative hemodynamic stability similarly in the management of pheochromocytoma. Surgery 156(6):1410–1418CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Groeben H, Nottebaum B, Alesina P, Traut A, Neumann H, Walz M (2017) Perioperative α-receptor blockade in phaeochromocytoma surgery: an observational case series. Br J Anaesth 118(2):182–189CrossRef Groeben H, Nottebaum B, Alesina P, Traut A, Neumann H, Walz M (2017) Perioperative α-receptor blockade in phaeochromocytoma surgery: an observational case series. Br J Anaesth 118(2):182–189CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Shao Y, Chen R, Shen Z-j, Teng Y, Huang P, Rui W-b, Xie X, Zhou W-l (2011) Preoperative alpha blockade for normotensive pheochromocytoma: is it necessary? J Hypertens 29(12):2429–2432CrossRef Shao Y, Chen R, Shen Z-j, Teng Y, Huang P, Rui W-b, Xie X, Zhou W-l (2011) Preoperative alpha blockade for normotensive pheochromocytoma: is it necessary? J Hypertens 29(12):2429–2432CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Kimura N, Takekoshi K, Naruse M (2018) Risk stratification on pheochromocytoma and paraganglioma from laboratory and clinical medicine. J Clin Med 7(9):242CrossRef Kimura N, Takekoshi K, Naruse M (2018) Risk stratification on pheochromocytoma and paraganglioma from laboratory and clinical medicine. J Clin Med 7(9):242CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Koh J-M, Ahn SH, Kim H, Kim B-J, Sung T-Y, Kim YH, Hong SJ, Song DE, Lee SH (2017) Validation of pathological grading systems for predicting metastatic potential in pheochromocytoma and paraganglioma. PLoS ONE 12(11):e0187398CrossRef Koh J-M, Ahn SH, Kim H, Kim B-J, Sung T-Y, Kim YH, Hong SJ, Song DE, Lee SH (2017) Validation of pathological grading systems for predicting metastatic potential in pheochromocytoma and paraganglioma. PLoS ONE 12(11):e0187398CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Stenman A, Zedenius J, Juhlin CC (2019) The value of histological algorithms to predict the malignancy potential of pheochromocytomas and abdominal paragangliomas—a meta-analysis and systematic review of the literature. Cancers (Basel) 11(2):225CrossRef Stenman A, Zedenius J, Juhlin CC (2019) The value of histological algorithms to predict the malignancy potential of pheochromocytomas and abdominal paragangliomas—a meta-analysis and systematic review of the literature. Cancers (Basel) 11(2):225CrossRef
Metadaten
Titel
Feasibility and safety of the posterior retroperitoneoscopic approach in the resection of aortocaval and infrarenal paraganglioma: a single-center experience
verfasst von
Soon Min Choi
Sun Hyung Choi
Hye Ryeon Choi
Jin Kyong Kim
Cho Rok Lee
Jandee Lee
Jong Ju Jeong
Kee-Hyun Nam
Woong Youn Chung
Sang-Wook Kang
Publikationsdatum
02.08.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 12/2021
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-021-08662-0

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2021

Surgical Endoscopy 12/2021 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.