Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 12/2021

04.01.2021

Middle Eastern women’s attitudes and expectations towards vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES): a survey-based observational study

verfasst von: Fariba Behnia-Willison, Tran Nguyen, Adel Rezaeimotlagh, Jan Baekelandt, Peter J. Hewett

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 12/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Trans-vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) is a recently popularised minimally invasive surgical procedure, aimed at minimising abdominal wall scars and improving pain and patient recovery times. Although vNOTES has been studied in the context of post-operative pain and cosmesis, women’s acceptance of the technique has only been cursorily examined. In this survey-based observational study, we assessed the acceptability of this technique among a cohort of Middle Eastern women.

Materials and methods

A cohort of 175 Middle Eastern women were surveyed using a 13-item questionnaire at a single gynaecology centre. The survey used was a translated version of a questionnaire from a previous study (1) and comprised open-response, five-point Likert Scale and agree-disagree items.

Results

Among 175 Middle Eastern women participated in this study most of them holding neutral view on abdominal and gynaecological procedures via vagina. 47% of participants were unsure regarding the effect of surgery via vagina on their sexual function. Although 61% of the participants showed no preference towards vNOTES over laparoscopic cholecystectomy, more than half of them indicated preference if vNOTES shown to be as effective and safe as laparoscopic cholecystectomy. The gender of the surgeon was shown to have no influence on the perspectives of the majority of participants to undergo vNOTES.

Conclusions

vNOTES may hold value for women who have conservative upbringing and/or value cosmesis. This study provides information regarding Middle Eastern women’s perspectives on vNOTES, which may be of considerable clinical use as the popularity of this surgical technique continues to increase.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Autorino R, Yakoubi R, White WM, Gettman M, De Sio M, Quattrone C et al (2013) Natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES): where are we going? A Bibliomet Assess 111(1):11–16 Autorino R, Yakoubi R, White WM, Gettman M, De Sio M, Quattrone C et al (2013) Natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES): where are we going? A Bibliomet Assess 111(1):11–16
2.
Zurück zum Zitat Chamberlain RS, Sakpal SV (2009) A comprehensive review of single-incision laparoscopic surgery (SILS) and natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES) techniques for cholecystectomy. J Gastrointest Surg 13(9):1733–1740CrossRef Chamberlain RS, Sakpal SV (2009) A comprehensive review of single-incision laparoscopic surgery (SILS) and natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES) techniques for cholecystectomy. J Gastrointest Surg 13(9):1733–1740CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Rao A, Kynaston J, MacDonald ER, Ahmed I (2010) Patient preferences for surgical techniques: should we invest in new approaches? Surg Endosc 24(12):3016–3025CrossRef Rao A, Kynaston J, MacDonald ER, Ahmed I (2010) Patient preferences for surgical techniques: should we invest in new approaches? Surg Endosc 24(12):3016–3025CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Strickland AD, Norwood MGA, Behnia-Willison F, Olakkengil SA, Hewett PJ (2010) Transvaginal natural orifice translumenal endoscopic surgery (NOTES): a survey of women’s views on a new technique. Surg Endosc Interv Tech 24(10):2424–2431CrossRef Strickland AD, Norwood MGA, Behnia-Willison F, Olakkengil SA, Hewett PJ (2010) Transvaginal natural orifice translumenal endoscopic surgery (NOTES): a survey of women’s views on a new technique. Surg Endosc Interv Tech 24(10):2424–2431CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wood SG, Panait L, Duffy AJ, Bell RL, Roberts KE (2014) Complications of transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery: a series of 102 patients. Ann Surg 259(4):744–749CrossRef Wood SG, Panait L, Duffy AJ, Bell RL, Roberts KE (2014) Complications of transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery: a series of 102 patients. Ann Surg 259(4):744–749CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Khoei EM, Whelan A, Cohen J (2008) Sharing beliefs: what sexuality means to Muslim Iranian women living in Australia. Cult Health Sexual 10(3):237–248CrossRef Khoei EM, Whelan A, Cohen J (2008) Sharing beliefs: what sexuality means to Muslim Iranian women living in Australia. Cult Health Sexual 10(3):237–248CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Yeniel AO, Petri E (2013) Pregnancy, childbirth, and sexual function: perceptions and facts. Int Urogynecol J. 25:5–14CrossRef Yeniel AO, Petri E (2013) Pregnancy, childbirth, and sexual function: perceptions and facts. Int Urogynecol J. 25:5–14CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Peterson CY, Ramamoorthy S, Andrews B, Horgan S, Talamini M, Chock A (2009) Women’s positive perception of transvaginal NOTES surgery. Surg Endosc Interv Technol 23(8):1770–1774CrossRef Peterson CY, Ramamoorthy S, Andrews B, Horgan S, Talamini M, Chock A (2009) Women’s positive perception of transvaginal NOTES surgery. Surg Endosc Interv Technol 23(8):1770–1774CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Bucher P, Ostermann S, Pugin F, Morel P (2011) Female population perception of conventional laparoscopy, transumbilical LESS, and transvaginal NOTES for cholecystectomy. Surg Endosc Interv Technol 25(7):2308–2315CrossRef Bucher P, Ostermann S, Pugin F, Morel P (2011) Female population perception of conventional laparoscopy, transumbilical LESS, and transvaginal NOTES for cholecystectomy. Surg Endosc Interv Technol 25(7):2308–2315CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Rocchietto S, Scozzari G, Arezzo A, Morino M (2012) Obese women’s perception of bariatric trans-vaginal NOTES. Obes Surg 22(3):452–459CrossRef Rocchietto S, Scozzari G, Arezzo A, Morino M (2012) Obese women’s perception of bariatric trans-vaginal NOTES. Obes Surg 22(3):452–459CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Van den Boezem PB, Velthuis S, Lourens HJ, Samlal RAK, Cuesta MA, Sietses C (2013) Hybrid transvaginal cholecystectomy, clinical results and patient-reported outcomes of 50 consecutive cases. J Gastrointest Surg 17(5):907–912CrossRef Van den Boezem PB, Velthuis S, Lourens HJ, Samlal RAK, Cuesta MA, Sietses C (2013) Hybrid transvaginal cholecystectomy, clinical results and patient-reported outcomes of 50 consecutive cases. J Gastrointest Surg 17(5):907–912CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Solomon D, Lentz R, Duffy AJ, Bell RL, Roberts KE (2012) Female sexual function after pure transvaginal appendectomy: a cohort study. J Gastrointest Surg 16(1):183–187CrossRef Solomon D, Lentz R, Duffy AJ, Bell RL, Roberts KE (2012) Female sexual function after pure transvaginal appendectomy: a cohort study. J Gastrointest Surg 16(1):183–187CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Seftel AD (2013) Re: evaluation of sexual function in sexually active women 1 year after transvaginal NOTES: a prospective cohort study of 106 patients. J Urol 189(4):1462PubMed Seftel AD (2013) Re: evaluation of sexual function in sexually active women 1 year after transvaginal NOTES: a prospective cohort study of 106 patients. J Urol 189(4):1462PubMed
15.
Zurück zum Zitat Linke GR, Luz S, Janczak J, Zerz A, Schmied BM, Siercks I et al (2013) Evaluation of sexual function in sexually active women 1 year after transvaginal NOTES: a prospective cohort study of 106 patients. Langenbeck’s Arch Surg 398(1):139–145CrossRef Linke GR, Luz S, Janczak J, Zerz A, Schmied BM, Siercks I et al (2013) Evaluation of sexual function in sexually active women 1 year after transvaginal NOTES: a prospective cohort study of 106 patients. Langenbeck’s Arch Surg 398(1):139–145CrossRef
Metadaten
Titel
Middle Eastern women’s attitudes and expectations towards vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES): a survey-based observational study
verfasst von
Fariba Behnia-Willison
Tran Nguyen
Adel Rezaeimotlagh
Jan Baekelandt
Peter J. Hewett
Publikationsdatum
04.01.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 12/2021
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-020-08193-0

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2021

Surgical Endoscopy 12/2021 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.