Skip to main content
Erschienen in:

10.02.2020 | Original Article - Peripheral Nerves

Image-guided percutaneous biopsy of peripheral nerve tumors of indeterminate nature: risks and benefits

verfasst von: Courtney Pendleton, Robert J. Spinner

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 6/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Usual management of peripheral nerve tumors is to avoid biopsy in those that are likely benign; the risk of biopsy outweighs the benefit of definitive tissue diagnosis. Biopsy of presumed malignant lesions is performed widely. There is a subset of peripheral nerve tumors that are not easily categorized as benign or malignant based on the clinical and/or radiological features alone. The role of biopsy in peripheral nerve tumors of uncertain character remains controversial and the risk of biopsy (and the potential risk/benefit ratio) for these lesions is not known.

Methods

Following approval by our institutional review board, we reviewed all notes of a single peripheral nerve surgeon from 2000 to 2018 with respect to image-guided percutaneous biopsy of nerve tumors. We divided these patients into 3 groups based on clinicoradiologic features. We determined the risk of complications and the “hit rate” for patients with peripheral nerve tumors of uncertain behavior, defined as the percentage of patients sent for percutaneous biopsy who had a malignancy on their final pathology.

Results

Of 82 patients with tumors of uncertain behavior, 9 had complications, and 23 had malignant final pathology (a “hit rate” of 27.7%). Neurosurgical referral for biopsy of tumors of uncertain behavior was made in 60 patients. Twenty-two had malignant final pathology (“hit rate”= 36.7%). Non-neurosurgical referral for biopsy was made in 22 patients with tumors of uncertain behavior. Two had malignant final pathology (“hit rate”= 4.55%). There was a statistically significant difference between the “hit rate” for the two groups (p = 0.021).

Conclusions

The decision to biopsy a peripheral nerve tumor is largely based on the presumed behavior and prognosis, determined via clinicoradiologic characteristics. Patient care might be improved by delaying percutaneous biopsy of peripheral nerve lesions until after a neurosurgical evaluation.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Roberto J Perez-Roman, S Shelby Burks, Luca Debs, Iahn Cajigas, Allan D Levi, (2020) The Risk of Peripheral Nerve Tumor Biopsy in Suspected Benign Etiologies. Neurosurgery Roberto J Perez-Roman, S Shelby Burks, Luca Debs, Iahn Cajigas, Allan D Levi, (2020) The Risk of Peripheral Nerve Tumor Biopsy in Suspected Benign Etiologies. Neurosurgery
Metadaten
Titel
Image-guided percutaneous biopsy of peripheral nerve tumors of indeterminate nature: risks and benefits
verfasst von
Courtney Pendleton
Robert J. Spinner
Publikationsdatum
10.02.2020
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 6/2020
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-020-04257-1

Kompaktes Leitlinien-Wissen Neurologie (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Neurologie

Ehe schützt nicht vor Demenz

  • 25.04.2025
  • Demenz
  • Nachrichten

Eigentlich leben Verheiratete länger und gesünder. Eine aktuelle Untersuchung kommt jedoch zu dem überraschenden Schluss, dass sie eher an Demenz erkranken als nie Verheiratete, Geschiedene oder Verwitwete.

Lohnt sich die Karotis-Revaskularisation?

Die medikamentöse Therapie für Menschen mit Karotisstenosen hat sich in den vergangenen Dekaden verbessert. Braucht es also noch einen invasiven Eingriff zur Revaskularisation der Halsschlagader bei geringem bis moderatem Risiko für einen ipsilateralen Schlaganfall?

Neuartige Antikörpertherapie bremst MS über zwei Jahre hinweg

Eine Therapie mit dem C40-Ligand-Blocker Frexalimab kann MS-Schübe und neue MRT-Läsionen über zwei Jahre hinweg verhindern. Dafür spricht die Auswertung einer offen fortgeführten Phase-2-Studie.

Therapiestopp bei älteren MS-Kranken kann sich lohnen

Eine Analyse aus Kanada bestätigt: Setzen ältere MS-Kranke die Behandlung mit Basistherapeutika ab, müssen sie kaum mit neuen Schüben und MRT-Auffälligkeiten rechnen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.