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International Journal of Colorectal Disease

Ausgabe 3/2015

Inhalt (24 Artikel)

Review

Current aspects and future prospects of total anorectal reconstruction—a critical and comprehensive review of the literature

Roman A. Inglin, Daniel Eberli, Lukas E. Brügger, Tullio Sulser, Norman S. Williams, Daniel Candinas

Review

Management of nodal disease from colon cancer in the laparoscopic era

Corrado Pedrazzani, Lelde Lauka, Simone Sforza, Andrea Ruzzenente, Filippo Nifosì, GianGaetano Delaini, Alfredo Guglielmi

Original Article

The co-localization of carcinomas and adenomas favors a regional field defect in the colon: an observational study

Isadora Rosa, Paulo Fidalgo, Paula Chaves, António D. Pereira

Original Article

Evaluation of the intestinal blood flow near the rectosigmoid junction using the indocyanine green fluorescence method in a colorectal cancer surgery

Jun Watanabe, Mitsuyoshi Ota, Yusuke Suwa, Shinsuke Suzuki, Hirokazu Suwa, Masasi Momiyama, Atsushi Ishibe, Kazuteru Watanabe, Hidenobu Masui, Kaoru Nagahori, Yasushi Ichikawa, Itaru Endo

Original Article

Prospective phase II trial of nimotuzumab in combination with radiotherapy and concurrent capecitabine in locally advanced rectal cancer

Ting Jin, Yuan Zhu, Jia-Lin Luo, Ning Zhou, De-Chuan Li, Hai-Xin Ju, Yong-Tian Fan, Yong Liu, Yu-Ping Zhu, Hai-Yang Feng, Lu-Ying Liu

Original Article

Risk factors for colorectal neoplasms based on colonoscopy and pathological diagnoses of Chinese citizens: a multicenter, case-control study

Miao Qin, Lan-Qing Ma, Juan Tan, Ya-Rong Chen, Liang-Ru Zhu, Rong Lin, Wei-Ling Hu, Jing-Nan Li, Kun-He Zhang, Yan Wang, Jian-Sheng Li, Bing Xiao, Hao-Yan Chen, Ying-Xuan Chen, Jing-Yuan Fang

Original Article

Gastrointestinal endoscopy in patients aged 75 years and older: risks, complications, and findings—a retrospective study

Elisabeth Lippert, Hans H. Herfarth, Nicole Grunert, Esther Endlicher, Frank Klebl

Original Article

Endoscopic evaluation of clinical response after preoperative chemoradiotherapy for lower rectal cancer: the significance of endoscopic complete response

Atsushi Ogura, Akiko Chino, Tsuyoshi Konishi, Takashi Akiyoshi, Teruhito Kishihara, Yoshiro Tamegai, Masashi Ueno, Masahiro Igarashi

Original Article

Endoscopic submucosal dissection for the treatment of rectal carcinoid tumors 7–16 mm in diameter

Xianfei Wang, Li Xiang, Aimin Li, Zelong Han, Yue Li, Yadong Wang, Yubin Guo, Kangmin Zuang, Qun Yan, Jietao Zhong, Jing Xiong, Haiyun Yang, Side Liu

Original Article

Comparison of minimally invasive and open colorectal resections for patients undergoing simultaneous R0 resection for liver metastases: a propensity score analysis

Qi Lin, Qinghai Ye, Dexiang Zhu, Ye Wei, Li Ren, Peng Zheng, Pingping Xu, Lechi Ye, Minzhi Lv, Jia Fan, Jianmin Xu

Original Article

Laparoscopic versus open appendectomy for complicated appendicitis in high risk patients

G. Werkgartner, H. Cerwenka, A. El Shabrawi, H. Bacher, H. Hauser, H. J. Mischinger, M. Wagner, D. Wagner

Original Article

Radiation therapy in patients with inflammatory bowel disease and colorectal cancer: Risks and benefits

Bianca W. Chang, Aryavarta M. S. Kumar, Shlomo A. Koyfman, Matthew Kalady, Ian Lavery, May Abdel-Wahab

Original Article

Long-term outcome following advancement flaps for high anal fistulas in an Asian population: a single institution’s experience

Chin-Li Lee, Jirong Lu, Tian-Zhi Lim, Frederick H. Koh, Bettina Lieske, Wai-Kit Cheong, Ker-Kan Tan

Original Article

Long-term results after endoanal advancement flap repair for fistulas-in-ano. How important is the aetiology?

Matthias Goos, Ph. Manegold, M. Grüneberger, O. Thomusch, Günther Ruf

Letter to the Editor

Staged seton fistulotomy after restorative proctocolectomy with ileal pouch–anal anastomosis accompanied by a decline in anal pressure during manometry

Naoto Saigusa, Hiroyuki Fujisaki, Tadashi Yokoyama, Masaru Shinozaki, Manabu Kikuchi, Toshio Nakamura, Yasuhisa Yokoyama, Toshiaki Nonami

Letter to the Editor

Cecal recurrence after one-stage resection of obstructive rectal cancer with intraoperative colonic lavage through the appendix: a curious coincidence

Mohammed Anass Majbar, Mohamed Said Naya, Mouna Elalaoui, Mohamed Raiss, Farid Sabbah, Abdelmalek Hrora, Mohamed Ahallat

Letter to the Editor

Massive colonic metastasis from breast cancer 23 years after mastectomy

Valeria Andriola, Domenico Piscitelli, Michele De Fazio, Donato Francesco Altomare

Letter to the Editor

Fatal case of hepatic portal venous gas following palliative stenting and chemotherapy for occlusive advanced colorectal cancer

Marco Platania, Barbara Valeri, Alfonso Marchianò, Giuseppina Calareso, Francesco Agustoni, Eva Haspinger, Sara Pusceddu, Marina Chiara Garassino, Francesco Gelsomino, Filippo de Braud

Letter to the Editor

The Muir-Torre syndrome: a typical case of misdiagnosis and consequent worsened prognosis

Gian Luca Baiocchi, Elena Chiocchi, William Vermi, Sarah Molfino, Federico Gheza, Franco Biasca, Nazario Portolani, Stefano Maria Giulini

Letter to the Editor

Salvage of ileal pouch-anal anastomosis after recurrent prolapse

F. A. Yong, S. Tsoraides

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.