Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 7/2022

30.06.2022 | Editorial

Is (1,3)-β-d-glucan useless to guide antifungal therapy in ICU?

verfasst von: Anahita Rouzé, Ángel Estella, Jean-François Timsit

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 7/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Over the past decades, the incidence of invasive candidiasis has increased among critically ill patients, without improvement in outcomes [1]. Risk factors include long duration of stay, invasive devices such as central venous catheter, parenteral nutrition, complicated digestive surgery, and broad-spectrum antibiotic therapy. The European EUCANDICU project reports a crude 30-day mortality of 71% for candidemia and 25% for intra-abdominal candidiasis [2]. Early initiation of antifungal treatment, together with adequate source control, are among the key levers for decreasing the mortality in patients with septic shock [3]. But we are still far from performing well enough in this matter. In a French prospective cohort including 835 critically ill patients with proven or suspected invasive candidiasis, antifungal treatment was early and appropriate in 13%, delayed in 35%, and unnecessary in 52% of cases [4]. Importantly, unnecessary antifungals were maintained for more than 10 days in median because of diagnostic uncertainties. These findings can be explained in several ways. Blood and sterile-site cultures, the current diagnostic gold standards, are limited by poor sensitivity and long delay to positivity [5]. Prophylactic antifungal therapy, mostly used in surgical settings, is ineffective to reduce mortality among immunocompetent patients, despite decreasing secondary invasive candidiasis rates [6]. Similarly, empirical antifungal treatment failed to demonstrate a benefit on survival, even in patients with sepsis acquired in intensive care unit (ICU), multiple Candida colonization and multiple organ failure [7]. …
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Timsit J-F, Azoulay E, Schwebel C, Charles PE, Cornet M, Souweine B et al (2016) Empirical micafungin treatment and survival without invasive fungal infection in adults with ICU-acquired sepsis, candida colonization, and multiple organ failure: the EMPIRICUS randomized clinical trial. JAMA 316:1555–1564. https://doi.org/10.1001/jama.2016.14655CrossRefPubMed Timsit J-F, Azoulay E, Schwebel C, Charles PE, Cornet M, Souweine B et al (2016) Empirical micafungin treatment and survival without invasive fungal infection in adults with ICU-acquired sepsis, candida colonization, and multiple organ failure: the EMPIRICUS randomized clinical trial. JAMA 316:1555–1564. https://​doi.​org/​10.​1001/​jama.​2016.​14655CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Dupuis C, Le Bihan C, Maubon D, Calvet L, Ruckly S, Schwebel C et al (2021) Performance of repeated measures of (1–3)-β-D-glucan, mannan antigen, and antimannan antibodies for the diagnosis of invasive candidiasis in ICU patients: a preplanned ancillary analysis of the EMPIRICUS randomized clinical trial. Open Forum Infect Dis 8:ofab080. https://doi.org/10.1093/ofid/ofab080CrossRefPubMedPubMedCentral Dupuis C, Le Bihan C, Maubon D, Calvet L, Ruckly S, Schwebel C et al (2021) Performance of repeated measures of (1–3)-β-D-glucan, mannan antigen, and antimannan antibodies for the diagnosis of invasive candidiasis in ICU patients: a preplanned ancillary analysis of the EMPIRICUS randomized clinical trial. Open Forum Infect Dis 8:ofab080. https://​doi.​org/​10.​1093/​ofid/​ofab080CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Is (1,3)-β-d-glucan useless to guide antifungal therapy in ICU?
verfasst von
Anahita Rouzé
Ángel Estella
Jean-François Timsit
Publikationsdatum
30.06.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 7/2022
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-022-06766-2

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2022

Intensive Care Medicine 7/2022 Zur Ausgabe

Tipps für den Umgang mit Behandlungsfehlern

01.05.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Es ist nur eine Frage der Zeit, bis es zu einem Zwischenfall kommt und ein Behandlungsfehler passiert. Doch wenn Ärztinnen und Ärzte gut vorbereitet sind, schaffen es alle Beteiligten den Umständen entsprechend gut durch diese Krise. 

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.