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Erschienen in: Herz 7/2015

01.11.2015 | Schwerpunkt

Implantierbare hämodynamische Monitorsysteme

verfasst von: Dr. med. M. Seifert, C. Butter

Erschienen in: Herz | Ausgabe 7/2015

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Zusammenfassung

Die Herzinsuffizienz ist eine der häufigsten Hauptdiagnosen bei der Krankenhauseinweisung in Deutschland. Für eine Vielzahl der Aufnahmen ist eine Dekompensation einer bereits bestehenden und behandelten Herzinsuffizienz verantwortlich. Neue, meist telemedizinisch orientierte Konzepte zur Überwachung, Titrierung, Anpassung und Optimierung der medikamentösen Therapie der Herzinsuffizienz stehen im Fokus, die Behandlung der chronischen Herzinsuffizienz und vor allem die schlechte Prognose der Dekompensation zu verbessern. Die Implantation hämodynamischer Monitorsysteme im Kreislaufsystem erfolgt mit dem Ziel, Druckveränderungen im Herzen wahrzunehmen, bevor eine klinische Dekompensation auftritt. Bisher wurden im Rahmen von klinischen Studien drei unterschiedliche Monitorsysteme verwendet, die den rechtsventrikulären, den linksatrialen oder den pulmonalarteriellen Druck gemessen haben. Lediglich eines dieser Systeme, das CardioMEMS™-HF-System, konnte in der CHAMPION-Studie eine signifikante Risikoreduktion herzinsuffizienzbedingter Ereignisse über 6 Monate zeigen. Die dort verwendete systematische medikamentöse Therapieanpassung bei Patienten mit Herzinsuffizienz unterschied sich signifikant von der Standardtherapie. Damit rückt die hämodynamisch gesteuerte, intensivierte medikamentöse Therapie weiter in unser Interesse. In zukünftigen Studien müsste schließlich auch ein positiver Effekt auf die Mortalität nachgewiesen werden, um eine generelle Empfehlung in den Leitlinien zu erlangen. Ohne diesen Nachweis sind derzeit eine Implementierung in andere kardiale Aggregate sowie eine Rechtfertigung des hohen technischen und personellen Aufwands aus unserer Sicht noch nicht gegeben.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nieminen MS, Brutsaert D, Dickstein K et al (2006) EuroHeart Failure Survey II (EHFS II): a survey on hospitalized acute heart failure patients: description of population. Eur Heart J 27(22):2725–2736CrossRefPubMed Nieminen MS, Brutsaert D, Dickstein K et al (2006) EuroHeart Failure Survey II (EHFS II): a survey on hospitalized acute heart failure patients: description of population. Eur Heart J 27(22):2725–2736CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Harjola VP, Follath F, Nieminen MS et al (2010) Characteristics, outcomes, and predictors of mortality at 3 months and 1 year in patients hospitalized for acute heart failure. Eur J Heart Fail 12(3):239–248CrossRefPubMed Harjola VP, Follath F, Nieminen MS et al (2010) Characteristics, outcomes, and predictors of mortality at 3 months and 1 year in patients hospitalized for acute heart failure. Eur J Heart Fail 12(3):239–248CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Koehler F, Winkler S, Schieber M et al (2012) Telemedicine in heart failure: pre-specified and exploratory subgroup analyses from the TIM-HF trial. Int J Cardiol 161(3):143–150CrossRefPubMed Koehler F, Winkler S, Schieber M et al (2012) Telemedicine in heart failure: pre-specified and exploratory subgroup analyses from the TIM-HF trial. Int J Cardiol 161(3):143–150CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Chaudhry SI, Barton B, Mattera J et al (2007) Randomized trial of Telemonitoring to Improve Heart Failure Outcomes (Tele-HF): study design. J Card Fail 13(9):709–714PubMedCentralCrossRefPubMed Chaudhry SI, Barton B, Mattera J et al (2007) Randomized trial of Telemonitoring to Improve Heart Failure Outcomes (Tele-HF): study design. J Card Fail 13(9):709–714PubMedCentralCrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Brachmann J, Bohm M, Rybak K et al (2011) Fluid status monitoring with a wireless network to reduce cardiovascular-related hospitalizations and mortality in heart failure: rationale and design of the OptiLink HF Study (Optimization of Heart Failure Management using OptiVol Fluid Status Monitoring and CareLink). Eur J Heart Fail 13(7):796–804PubMedCentralCrossRefPubMed Brachmann J, Bohm M, Rybak K et al (2011) Fluid status monitoring with a wireless network to reduce cardiovascular-related hospitalizations and mortality in heart failure: rationale and design of the OptiLink HF Study (Optimization of Heart Failure Management using OptiVol Fluid Status Monitoring and CareLink). Eur J Heart Fail 13(7):796–804PubMedCentralCrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Vollmann D, Nagele H, Schauerte P et al (2007) Clinical utility of intrathoracic impedance monitoring to alert patients with an implanted device of deteriorating chronic heart failure. Eur Heart J 28(15):1835–1840CrossRefPubMed Vollmann D, Nagele H, Schauerte P et al (2007) Clinical utility of intrathoracic impedance monitoring to alert patients with an implanted device of deteriorating chronic heart failure. Eur Heart J 28(15):1835–1840CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Adamson PB, Kleckner KJ, VanHout WL et al (2003) Cardiac resynchronization therapy improves heart rate variability in patients with symptomatic heart failure. Circulation 108(3):266–269CrossRefPubMed Adamson PB, Kleckner KJ, VanHout WL et al (2003) Cardiac resynchronization therapy improves heart rate variability in patients with symptomatic heart failure. Circulation 108(3):266–269CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Adamson PB (2005) Continuous heart rate variability from an implanted device: a practical guide for clinical use. Congest Heart Fail 11(6):327–330CrossRefPubMed Adamson PB (2005) Continuous heart rate variability from an implanted device: a practical guide for clinical use. Congest Heart Fail 11(6):327–330CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Sack S, Wende CM, Nagele H et al (2011) Potential value of automated daily screening of cardiac resynchronization therapy defibrillator diagnostics for prediction of major cardiovascular events: results from Home-CARE (Home Monitoring in Cardiac Resynchronization Therapy) study. Eur J Heart Fail 13(9):1019–1027PubMedCentralCrossRefPubMed Sack S, Wende CM, Nagele H et al (2011) Potential value of automated daily screening of cardiac resynchronization therapy defibrillator diagnostics for prediction of major cardiovascular events: results from Home-CARE (Home Monitoring in Cardiac Resynchronization Therapy) study. Eur J Heart Fail 13(9):1019–1027PubMedCentralCrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kuck KH, Bordachar P, Borggrefe M et al (2014) New devices in heart failure: an European Heart Rhythm Association report: developed by the European Heart Rhythm Association; endorsed by the Heart Failure Association. Europace 16(1):109–128CrossRefPubMed Kuck KH, Bordachar P, Borggrefe M et al (2014) New devices in heart failure: an European Heart Rhythm Association report: developed by the European Heart Rhythm Association; endorsed by the Heart Failure Association. Europace 16(1):109–128CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Adamson PB (2009) Using cardiac resynchronization therapy diagnostics for monitoring heart failure patients. Heart Fail Clin 5(2):249–260CrossRefPubMed Adamson PB (2009) Using cardiac resynchronization therapy diagnostics for monitoring heart failure patients. Heart Fail Clin 5(2):249–260CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Hindricks G, Taborsky M, Glikson M et al (2014) Implant-based multiparameter telemonitoring of patients with heart failure (IN-TIME): a randomised controlled trial. Lancet 384(9943):583–590CrossRefPubMed Hindricks G, Taborsky M, Glikson M et al (2014) Implant-based multiparameter telemonitoring of patients with heart failure (IN-TIME): a randomised controlled trial. Lancet 384(9943):583–590CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Steinhaus D, Reynolds DW, Gadler F et al (2005) Implant experience with an implantable hemodynamic monitor for the management of symptomatic heart failure. Pacing Clin Electrophysiol 28(8):747–753CrossRefPubMed Steinhaus D, Reynolds DW, Gadler F et al (2005) Implant experience with an implantable hemodynamic monitor for the management of symptomatic heart failure. Pacing Clin Electrophysiol 28(8):747–753CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Adamson PB, Magalski A, Braunschweig F et al (2003) Ongoing right ventricular hemodynamics in heart failure: clinical value of measurements derived from an implantable monitoring system. J Am Coll Cardiol 41(4):565–571CrossRefPubMed Adamson PB, Magalski A, Braunschweig F et al (2003) Ongoing right ventricular hemodynamics in heart failure: clinical value of measurements derived from an implantable monitoring system. J Am Coll Cardiol 41(4):565–571CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bourge RC, Abraham WT, Adamson PB et al (2008) Randomized controlled trial of an implantable continuous hemodynamic monitor in patients with advanced heart failure: the COMPASS-HF study. J Am Coll Cardiol 51(11):1073–1079CrossRefPubMed Bourge RC, Abraham WT, Adamson PB et al (2008) Randomized controlled trial of an implantable continuous hemodynamic monitor in patients with advanced heart failure: the COMPASS-HF study. J Am Coll Cardiol 51(11):1073–1079CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Adamson PB, Gold MR, Bennett T et al (2011) Continuous hemodynamic monitoring in patients with mild to moderate heart failure: results of The Reducing Decompensation Events Utilizing Intracardiac Pressures in Patients With Chronic Heart Failure (REDUCEhf) trial. Congest Heart Fail 17(5):248–254CrossRefPubMed Adamson PB, Gold MR, Bennett T et al (2011) Continuous hemodynamic monitoring in patients with mild to moderate heart failure: results of The Reducing Decompensation Events Utilizing Intracardiac Pressures in Patients With Chronic Heart Failure (REDUCEhf) trial. Congest Heart Fail 17(5):248–254CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Yu CM, Wang L, Chau E et al (2005) Intrathoracic impedance monitoring in patients with heart failure: correlation with fluid status and feasibility of early warning preceding hospitalization. Circulation 112(6):841–848CrossRefPubMed Yu CM, Wang L, Chau E et al (2005) Intrathoracic impedance monitoring in patients with heart failure: correlation with fluid status and feasibility of early warning preceding hospitalization. Circulation 112(6):841–848CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Troughton RW, Ritzema J, Eigler NL et al (2011) Direct left atrial pressure monitoring in severe heart failure: long-term sensor performance. J Cardiovasc Transl Res 4(1):3–13PubMedCentralCrossRefPubMed Troughton RW, Ritzema J, Eigler NL et al (2011) Direct left atrial pressure monitoring in severe heart failure: long-term sensor performance. J Cardiovasc Transl Res 4(1):3–13PubMedCentralCrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Ritzema J, Melton IC, Richards AM et al (2007) Direct left atrial pressure monitoring in ambulatory heart failure patients: initial experience with a new permanent implantable device. Circulation 116(25):2952–2959CrossRefPubMed Ritzema J, Melton IC, Richards AM et al (2007) Direct left atrial pressure monitoring in ambulatory heart failure patients: initial experience with a new permanent implantable device. Circulation 116(25):2952–2959CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Ritzema JL, Richards AM, Crozier IG et al (2011) Serial Doppler echocardiography and tissue Doppler imaging in the detection of elevated directly measured left atrial pressure in ambulant subjects with chronic heart failure. JACC Cardiovasc Imaging 4(9):927–934CrossRefPubMed Ritzema JL, Richards AM, Crozier IG et al (2011) Serial Doppler echocardiography and tissue Doppler imaging in the detection of elevated directly measured left atrial pressure in ambulant subjects with chronic heart failure. JACC Cardiovasc Imaging 4(9):927–934CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Maurer MS, Adamson PB, Costanzo MR et al (2015) Rationale and Design of the Left Atrial Pressure Monitoring to Optimize Heart Failure Therapy Study (LAPTOP-HF). J Card Fail 21(6):479–488CrossRefPubMed Maurer MS, Adamson PB, Costanzo MR et al (2015) Rationale and Design of the Left Atrial Pressure Monitoring to Optimize Heart Failure Therapy Study (LAPTOP-HF). J Card Fail 21(6):479–488CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Abraham WT, Adamson PB, Bourge RC et al (2011) Wireless pulmonary artery haemodynamic monitoring in chronic heart failure: a randomised controlled trial. Lancet 377(9766):658–666CrossRefPubMed Abraham WT, Adamson PB, Bourge RC et al (2011) Wireless pulmonary artery haemodynamic monitoring in chronic heart failure: a randomised controlled trial. Lancet 377(9766):658–666CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Adamson PB, Abraham WT, Bourge RC et al (2014) Wireless pulmonary artery pressure monitoring guides management to reduce decompensation in heart failure with preserved ejection fraction. Circ Heart Fail 7(6):935–944CrossRefPubMed Adamson PB, Abraham WT, Bourge RC et al (2014) Wireless pulmonary artery pressure monitoring guides management to reduce decompensation in heart failure with preserved ejection fraction. Circ Heart Fail 7(6):935–944CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Implantierbare hämodynamische Monitorsysteme
verfasst von
Dr. med. M. Seifert
C. Butter
Publikationsdatum
01.11.2015
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Herz / Ausgabe 7/2015
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-015-4363-7

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