Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 4/2023

24.11.2022 | Original Article

Radial head distalisation with an external ring fixator as a therapy option in children with chronic posttraumatic radiocapitellar dislocations

verfasst von: O. Loose, S. G. Morrison, M. Langendoerfer, O. Eberhardt, T. Wirth, F. F. Fernandez

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 4/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Missed monteggia-type injuries in children can result in chronic radial head dislocation with anatomic changes and osteoarticular remodeling of the radial head. In later stages, joint reconstruction is impossible and a functional radial head distalization can be a therapy option in symptomatic patients.

Methods

From 2010 to 2018, 46 patients (18 female and 28 male, mean age 11.8 (4–20)) with chronic radius head dislocation treated in our institution were retrospectively analyzed. A radial head distalization was performed in symptomatic patients at the time of ulna lengthening and angulation by use of an external ring fixator. We analyzed the surgical and radiographic data as well as the clinical outcome of the patients measured by DASH and Mayo Elbow score.

Results

16 patients (6 female, 10 male) fulfilled the criteria for functional radial head distalization. Main reason was Monteggia injury in 11 cases, and radial head fracture in 5 cases. Average follow-up was 5.1 years (range 1–9, SD 2.1). Mean time from injury was 4.14 years (range: 4 months to 12 years, SD 3.5 years). Mean duration of external fixation was 106 days (range 56–182, SD 31.2), lengthening was 21.3 mm (range 12–42, SD 8.8). Average degree of sagittal angulation 14.8° (0–32°, SD 10.7°), coronal angulation 4.4° (0–25°, SD 7.3°). DASH score showed a good result with 2.4, and the MAYO Elbow Score was excellent (95/100). No secondary luxation of the radius head was detected.

Conclusion

Radial head distalization with external ring fixator can be a therapy option for chronic radius head dislocations in symptomatic patients without losing stability of the elbow joint in contrast to radial head resection.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Monteggia G. Istituzioni Chirurgiche. Milan: Maspero; 1814. Monteggia G. Istituzioni Chirurgiche. Milan: Maspero; 1814.
7.
Zurück zum Zitat Kim HT, Conjares JN, Suh JT, et al. Chronic radial head dislocation in children, part 1: pathologic changes preventing stable reduction and surgical correction. J Pediatr Orthop. 2002;22:583–90.CrossRefPubMed Kim HT, Conjares JN, Suh JT, et al. Chronic radial head dislocation in children, part 1: pathologic changes preventing stable reduction and surgical correction. J Pediatr Orthop. 2002;22:583–90.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Fowles JV, Sliman N, Kassab MT. The Monteggia lesion in children. Fracture of the ulna and dislocation of the radial head. J Bone Jt Surg Am. 1983;65:1276–82.CrossRef Fowles JV, Sliman N, Kassab MT. The Monteggia lesion in children. Fracture of the ulna and dislocation of the radial head. J Bone Jt Surg Am. 1983;65:1276–82.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Seel MJ, Peterson HA. Management of chronic posttraumatic radial head dislocation in children. J Pediatr Orthop. 1999;19:306–12.CrossRefPubMed Seel MJ, Peterson HA. Management of chronic posttraumatic radial head dislocation in children. J Pediatr Orthop. 1999;19:306–12.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kalamchi A. Monteggia fracture-dislocation in children. Late treatment in two cases. J Bone Jt Surg Am. 1986;68:615–9.CrossRef Kalamchi A. Monteggia fracture-dislocation in children. Late treatment in two cases. J Bone Jt Surg Am. 1986;68:615–9.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Hasler CC, Von Laer L, Hell AK. Open reduction, ulnar osteotomy and external fixation for chronic anterior dislocation of the head of the radius. J Bone Jt Surg Br. 2005;87:88–94.CrossRef Hasler CC, Von Laer L, Hell AK. Open reduction, ulnar osteotomy and external fixation for chronic anterior dislocation of the head of the radius. J Bone Jt Surg Br. 2005;87:88–94.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Bell Tawse AJ. The treatment of malunited anterior Monteggia fractures in children. J Bone Jt Surg Br. 1965;47:718–23.CrossRef Bell Tawse AJ. The treatment of malunited anterior Monteggia fractures in children. J Bone Jt Surg Br. 1965;47:718–23.CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Dormans JP, Rang M. The problem of Monteggia fracture-dislocations in children. Orthop Clin N Am. 1990;21:251–6.CrossRef Dormans JP, Rang M. The problem of Monteggia fracture-dislocations in children. Orthop Clin N Am. 1990;21:251–6.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Kim HT, Park BG, Suh JT, et al. Chronic radial head dislocation in children, Part 2: results of open treatment and factors affecting final outcome. J Pediatr Orthop. 2002;22:591–7.CrossRefPubMed Kim HT, Park BG, Suh JT, et al. Chronic radial head dislocation in children, Part 2: results of open treatment and factors affecting final outcome. J Pediatr Orthop. 2002;22:591–7.CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Storen G. Traumatic dislocation of the radial head as an isolated lesion in children; report of one case with special regard to roentgen diagnosis. Acta Chir Scand. 1959;116:144–7.PubMed Storen G. Traumatic dislocation of the radial head as an isolated lesion in children; report of one case with special regard to roentgen diagnosis. Acta Chir Scand. 1959;116:144–7.PubMed
Metadaten
Titel
Radial head distalisation with an external ring fixator as a therapy option in children with chronic posttraumatic radiocapitellar dislocations
verfasst von
O. Loose
S. G. Morrison
M. Langendoerfer
O. Eberhardt
T. Wirth
F. F. Fernandez
Publikationsdatum
24.11.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 4/2023
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-022-02173-w

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2023

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 4/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.