Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 4/2011

01.04.2011 | Ankle

Anatomical reconstruction of the anterior inferior tibiofibular ligament for chronic disruption of the distal tibiofibular syndesmosis

verfasst von: Youichi Yasui, Masato Takao, Wataru Miyamoto, Ken Innami, Takashi Matsushita

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The purpose of this study was to investigate the clinical results of anatomical reconstruction of anterior inferior tibiofibular ligament (AITFL) for the chronic tibiofibular syndesmotic disruption after typical pronation external rotation (PER) stage 4 injury.

Methods

Six consecutive patients with chronic syndesmotic disruption after PER stage 4 injury were surgically treated. In all six patients, preoperative CT revealed remarkable opening of only the anterior part of the distal tibiofibular joint, and all six underwent anatomical reconstruction of the AITFL using autogenous gracilis tendon after confirmation of preserved tension of the posterior inferior tibiofibular ligament through intra-operative arthroscopic examination. Clinical evaluation was made using the American Orthopaedic Foot and Ankle Society Ankle-Hindfoot Scale (AOFAS)and visual analogue scale (VAS) just before reconstructive surgery and at the most recent follow-up (median: 38 months, range, 31–50).

Results

Median AOFAS score improved from preoperative 53 points (range, 47–74) to postoperative 95 points (range, 90–100) (P < 0.05), and median VAS score improved from preoperative 95 points (range, 55–100) to postoperative 4 points (range, 0–14) (P < 0.05).

Conclusions

The procedure, which can achieve anatomical reconstruction of the AITFL easily, seems to be one possible treatment for chronic disruption of the distal tibiofibular syndesmosis after PER stage 4 injury including avulsion fracture of the posterior malleolus, which is most common in this type of injury.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hoefnagels EM, Waites MD, Wing ID, Belkoff SM, Swierstra BA (2007) Biomechanical comparison of the interosseous tibiofibular ligament and the anterior tibiofibular ligament. Foot Ankle Int 28:602–604PubMedCrossRef Hoefnagels EM, Waites MD, Wing ID, Belkoff SM, Swierstra BA (2007) Biomechanical comparison of the interosseous tibiofibular ligament and the anterior tibiofibular ligament. Foot Ankle Int 28:602–604PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Joy G, Patzakis MJ, Harvey JPJR (1974) Precise evaluation of the reduction of severe ankle fractures. J Bone Joint Surg Am 56:979–993PubMed Joy G, Patzakis MJ, Harvey JPJR (1974) Precise evaluation of the reduction of severe ankle fractures. J Bone Joint Surg Am 56:979–993PubMed
3.
Zurück zum Zitat Kelikian H, Kelikian AS (1985) Disorders of the ankle. WB Saunders, Philadelphia Kelikian H, Kelikian AS (1985) Disorders of the ankle. WB Saunders, Philadelphia
4.
Zurück zum Zitat Morris MW, Rice P, Schneider TE (2009) Distal tibiofibular syndesmosis reconstruction using a free hamstring autograft. Foot Ankle Int 30:506–511PubMedCrossRef Morris MW, Rice P, Schneider TE (2009) Distal tibiofibular syndesmosis reconstruction using a free hamstring autograft. Foot Ankle Int 30:506–511PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Rammelt S, Zwipp H, Grass R (2008) Injuries to the distal tibiofibular syndesmosis:an evidence-based approach to acute and chronic lesions. Foot Ankle Clin N Am 13:611–633CrossRef Rammelt S, Zwipp H, Grass R (2008) Injuries to the distal tibiofibular syndesmosis:an evidence-based approach to acute and chronic lesions. Foot Ankle Clin N Am 13:611–633CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Takao M, Oae K, Uchio Y, Ochi M, Yamamoto H (2005) Anatomical reconstruction of the lateral ligaments of the ankle with a gracilis autograft: a new technique using an interference fit anchoring system. Am J Sports Med 33:814–823PubMedCrossRef Takao M, Oae K, Uchio Y, Ochi M, Yamamoto H (2005) Anatomical reconstruction of the lateral ligaments of the ankle with a gracilis autograft: a new technique using an interference fit anchoring system. Am J Sports Med 33:814–823PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Anatomical reconstruction of the anterior inferior tibiofibular ligament for chronic disruption of the distal tibiofibular syndesmosis
verfasst von
Youichi Yasui
Masato Takao
Wataru Miyamoto
Ken Innami
Takashi Matsushita
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-010-1311-1

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 4/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.