Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 5/2019

05.04.2019 | How I Do it - Neurosurgery general

How I do it: supra-tentorial unilateral decompressive craniectomy

verfasst von: Nicolas Desse, Nathan Beucler, Arnaud Dagain

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 5/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Decompressive craniectomy is a surgical way to treat intracranial hypertension, by removing a large flap of skull bone.

Method

We report the case of a 48 years old right-handed man presenting an acute ischaemic stroke of all the right sylvian artery area, with rapid clinic deterioration then coma. Severe intracranial hypertension was confirmed by transcranial Doppler. In emergency, we decided to perform a right-side decompressive craniectomy.

Conclusion

Six months later, he is in rehabilitation with “only” a left hemiplegia and a very good relational life. His modified Rankin score is 3. Decompressive craniectomy saved this patient’s life, that is why we think this surgical technique must be explained and mastered.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Flint AC, Manley GT, Gean AD, Hemphill JC, Rosenthal G (2008) Post-operative expansion of hemorrhagic contusions after unilateral decompressive hemicraniectomy in severe traumatic brain injury. J Neurotrauma 25(5):503–512CrossRefPubMed Flint AC, Manley GT, Gean AD, Hemphill JC, Rosenthal G (2008) Post-operative expansion of hemorrhagic contusions after unilateral decompressive hemicraniectomy in severe traumatic brain injury. J Neurotrauma 25(5):503–512CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Hutchinson PJ, Kolias AG, Timofeev IS, Corteen EA, Czosnyka M, Timothy J et al (2016) Trial of decompressive craniectomy for traumatic intracranial hypertension. N Engl J Med 375(12):1119–1130CrossRef Hutchinson PJ, Kolias AG, Timofeev IS, Corteen EA, Czosnyka M, Timothy J et al (2016) Trial of decompressive craniectomy for traumatic intracranial hypertension. N Engl J Med 375(12):1119–1130CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kakar V, Nagaria J, John Kirkpatrick P (2009) The current status of decompressive craniectomy. Br J Neurosurg 23(2):147–157CrossRefPubMed Kakar V, Nagaria J, John Kirkpatrick P (2009) The current status of decompressive craniectomy. Br J Neurosurg 23(2):147–157CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kemmling A, Duning T, Lemcke L, Niederstadt T, Minnerup J, Wersching H et al (2010) Case report of MR perfusion imaging in sinking skin flap syndrome: growing evidence for hemodynamic impairment. BMC Neurol 10(1):80CrossRefPubMedPubMedCentral Kemmling A, Duning T, Lemcke L, Niederstadt T, Minnerup J, Wersching H et al (2010) Case report of MR perfusion imaging in sinking skin flap syndrome: growing evidence for hemodynamic impairment. BMC Neurol 10(1):80CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Polin RS, Shaffrey ME, Bogaev CA, Tisdale N, Germanson T, Bocchicchio B et al (1997) Decompressive bifrontal craniectomy in the treatment of severe refractory posttraumatic cerebral edema. Neurosurgery. 41(1):84 92–discussion 92–4CrossRefPubMed Polin RS, Shaffrey ME, Bogaev CA, Tisdale N, Germanson T, Bocchicchio B et al (1997) Decompressive bifrontal craniectomy in the treatment of severe refractory posttraumatic cerebral edema. Neurosurgery. 41(1):84 92–discussion 92–4CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Sedney CL, Julien T, Manon J, Wilson A (2014) The effect of craniectomy size on mortality, outcome, and complications after decompressive craniectomy at a rural trauma center. J Neurosci Rural Pract 5(3):212–217CrossRefPubMedPubMedCentral Sedney CL, Julien T, Manon J, Wilson A (2014) The effect of craniectomy size on mortality, outcome, and complications after decompressive craniectomy at a rural trauma center. J Neurosci Rural Pract 5(3):212–217CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Stiver SI (2009) Complications of decompressive craniectomy for traumatic brain injury. Neurosurg Focus 26(6):E7CrossRefPubMed Stiver SI (2009) Complications of decompressive craniectomy for traumatic brain injury. Neurosurg Focus 26(6):E7CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Tagliaferri F, Zani G, Iaccarino C, Ferro S, Ridolfi L, Basaglia N et al (2012) Decompressive craniectomies, facts and fiction: a retrospective analysis of 526 cases. Acta Neurochir 154(5):919–926CrossRefPubMed Tagliaferri F, Zani G, Iaccarino C, Ferro S, Ridolfi L, Basaglia N et al (2012) Decompressive craniectomies, facts and fiction: a retrospective analysis of 526 cases. Acta Neurochir 154(5):919–926CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Timofeev I, Santarius T, Kolias AG, Hutchinson PJA (2012) Decompressive craniectomy - operative technique and perioperative care. Adv Tech Stand Neurosurg 38:115–136CrossRefPubMed Timofeev I, Santarius T, Kolias AG, Hutchinson PJA (2012) Decompressive craniectomy - operative technique and perioperative care. Adv Tech Stand Neurosurg 38:115–136CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Vahedi K, Hofmeijer J, Juettler E, Vicaut E, George B, Algra A et al (2007) Early decompressive surgery in malignant infarction of the middle cerebral artery: a pooled analysis of three randomised controlled trials. Lancet Neurol 6(3):215–222CrossRefPubMed Vahedi K, Hofmeijer J, Juettler E, Vicaut E, George B, Algra A et al (2007) Early decompressive surgery in malignant infarction of the middle cerebral artery: a pooled analysis of three randomised controlled trials. Lancet Neurol 6(3):215–222CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
How I do it: supra-tentorial unilateral decompressive craniectomy
verfasst von
Nicolas Desse
Nathan Beucler
Arnaud Dagain
Publikationsdatum
05.04.2019
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 5/2019
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-019-03880-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2019

Acta Neurochirurgica 5/2019 Zur Ausgabe

Letter to the Editor (by Invitation) - Neurosurgery general

“Warning” to postoperative complications when using hemostatic agents!

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sozialer Aufstieg verringert Demenzgefahr

24.05.2024 Demenz Nachrichten

Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.