Skip to main content
Erschienen in: Der Internist 6/2014

01.06.2014 | Schwerpunkt

Trainingstherapie bei Herzinsuffizienz

verfasst von: PD Dr. F. Edelmann, V. Grabs, M. Halle

Erschienen in: Die Innere Medizin | Ausgabe 6/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Körperliches Training bei stabiler chronischer Herzinsuffizienz ist neben pharmakologischen und nichtpharmakologischen Behandlungskonzepten eine in den aktuellen Leitlinien empfohlene und besonders bei eingeschränkter linksventrikulärer (LV) Funktion [“heart failure with reduced ejection fraction“ (HFrEF)] breit akzeptierte Therapieoption. Eine Vielzahl randomisierter Studien zu körperlichem Training bei HFrEF und eine wachsende Zahl von Studien zu Herzinsuffizienz mit erhaltener LV-Funktion [“heart failure with preserved ejection fraction“ (HFpEF)] belegen, dass die Belastungstoleranz, Symptomatik und Lebensqualität signifikant verbessert werden können. Ursächlich hierfür sind durch körperliches Training induzierte Verbesserungen der zentralen Hämodynamik, der Endothelfunktion, der Inflammation, der neurohumoralen Aktivierung, aber auch der Skelettmuskulatur. HF-ACTION, die größte randomisierte, kontrollierte Studie zu körperlichem Training, zeigte für Patienten mit HFrEF in Abhängigkeit von der Compliance einen positiven Effekt auf Mortalität und Hospitalisierungen. Bei HFpEF fehlen Studien zu den prognostischen Effekten von Training bislang. Neben der Compliance beeinflussen auch die gewählte Trainingsintensität und -modalität die Wirksamkeit von körperlichem Training. So scheinen eine höhere Intensität und ein zusätzlich zum aeroben Ausdauertraining durchgeführtes Krafttraining vorteilhaft zu sein. Individualisierte Trainingskonzepte sollten zukünftig dazu beitragen, eine langfristige Motivation zum körperlichen Training bei Herzinsuffizienz aufrechtzuerhalten.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Arbab-Zadeh A, Dijk E, Prasad A et al (2004) Effect of aging and physical activity on left ventricular compliance. Circulation 110:1799–1805PubMedCrossRef Arbab-Zadeh A, Dijk E, Prasad A et al (2004) Effect of aging and physical activity on left ventricular compliance. Circulation 110:1799–1805PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Arena R, Myers J, Guazzi M (2008) The clinical and research applications of aerobic capacity and ventilatory efficiency in heart failure: an evidence-based review. Heart Fail Rev 13:245–269PubMedCrossRef Arena R, Myers J, Guazzi M (2008) The clinical and research applications of aerobic capacity and ventilatory efficiency in heart failure: an evidence-based review. Heart Fail Rev 13:245–269PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Belardinelli R, Georgiou D, Cianci G et al (2012) 10-year exercise training in chronic heart failure: a randomized controlled trial. J Am Coll Cardiol 60:1521–1528 Belardinelli R, Georgiou D, Cianci G et al (2012) 10-year exercise training in chronic heart failure: a randomized controlled trial. J Am Coll Cardiol 60:1521–1528
4.
Zurück zum Zitat Conraads VM, Beckers P, Vaes J et al (2004) Combined endurance/resistance training reduces NT-proBNP levels in patients with chronic heart failure. Eur Heart J 25:1797–1805CrossRef Conraads VM, Beckers P, Vaes J et al (2004) Combined endurance/resistance training reduces NT-proBNP levels in patients with chronic heart failure. Eur Heart J 25:1797–1805CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Davies EJ, Moxham T, Rees K et al (2010) Exercise training for systolic heart failure: cochrane systematic review and meta-analysis. Eur J Heart Fail 12:706–715PubMedCentralPubMedCrossRef Davies EJ, Moxham T, Rees K et al (2010) Exercise training for systolic heart failure: cochrane systematic review and meta-analysis. Eur J Heart Fail 12:706–715PubMedCentralPubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Downing J, Balady GJ (2011) The role of exercise training in heart failure. J Am Coll Cardiol 58:561–569 Downing J, Balady GJ (2011) The role of exercise training in heart failure. J Am Coll Cardiol 58:561–569
7.
Zurück zum Zitat Edelmann F, Gelbrich G, Dungen HD et al (2011) Exercise training improves exercise capacity and diastolic function in patients with heart failure with preserved ejection fraction: results of the Ex-DHF (Exercise training in Diastolic Heart Failure) pilot study. J Am Coll Cardiol 58:1780–1791 Edelmann F, Gelbrich G, Dungen HD et al (2011) Exercise training improves exercise capacity and diastolic function in patients with heart failure with preserved ejection fraction: results of the Ex-DHF (Exercise training in Diastolic Heart Failure) pilot study. J Am Coll Cardiol 58:1780–1791
8.
Zurück zum Zitat Edelmann F, Stahrenberg R, Gelbrich G et al (2011) Contribution of comorbidities to functional impairment is higher in heart failure with preserved than with reduced ejection fraction. Clin Res Cardiol 100:755–764PubMedCentralPubMedCrossRef Edelmann F, Stahrenberg R, Gelbrich G et al (2011) Contribution of comorbidities to functional impairment is higher in heart failure with preserved than with reduced ejection fraction. Clin Res Cardiol 100:755–764PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Edelmann F, Stahrenberg R, Polzin F et al (2011) Impaired physical quality of life in patients with diastolic dysfunction associates more strongly with neurohumoral activation than with echocardiographic parameters: quality of life in diastolic dysfunction. Am Heart J 161:797–804CrossRef Edelmann F, Stahrenberg R, Polzin F et al (2011) Impaired physical quality of life in patients with diastolic dysfunction associates more strongly with neurohumoral activation than with echocardiographic parameters: quality of life in diastolic dysfunction. Am Heart J 161:797–804CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Flynn KE, Pina IL, Whellan DJ et al (2009) Effects of exercise training on health status in patients with chronic heart failure: HF-ACTION randomized controlled trial. JAMA 301:1451–1459PubMedCentralPubMedCrossRef Flynn KE, Pina IL, Whellan DJ et al (2009) Effects of exercise training on health status in patients with chronic heart failure: HF-ACTION randomized controlled trial. JAMA 301:1451–1459PubMedCentralPubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hambrecht R, Fiehn E, Yu J et al (1997) Effects of endurance training on mitochondrial ultrastructure and fiber type distribution in skeletal muscle of patients with stable chronic heart failure. J Am Coll Cardiol 29:1067–1073 Hambrecht R, Fiehn E, Yu J et al (1997) Effects of endurance training on mitochondrial ultrastructure and fiber type distribution in skeletal muscle of patients with stable chronic heart failure. J Am Coll Cardiol 29:1067–1073
12.
Zurück zum Zitat Hambrecht R, Gielen S, Linke A et al (2000) Effects of exercise training on left ventricular function and peripheral resistance in patients with chronic heart failure: a randomized trial. JAMA 283:3095–3101PubMedCrossRef Hambrecht R, Gielen S, Linke A et al (2000) Effects of exercise training on left ventricular function and peripheral resistance in patients with chronic heart failure: a randomized trial. JAMA 283:3095–3101PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Haykowsky MJ, Timmons MP, Kruger C et al (2013) Meta-analysis of aerobic interval training on exercise capacity and systolic function in patients with heart failure and reduced ejection fractions. Am J Cardiol 111:1466–1469PubMedCrossRef Haykowsky MJ, Timmons MP, Kruger C et al (2013) Meta-analysis of aerobic interval training on exercise capacity and systolic function in patients with heart failure and reduced ejection fractions. Am J Cardiol 111:1466–1469PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Isaksen K, Morken IM, Munk PS et al (2012) Exercise training and cardiac rehabilitation in patients with implantable cardioverter defibrillators: a review of current literature focusing on safety, effects of exercise training, and the psychological impact of programme participation. Eur J Prev Cardiol 19:804–812PubMedCrossRef Isaksen K, Morken IM, Munk PS et al (2012) Exercise training and cardiac rehabilitation in patients with implantable cardioverter defibrillators: a review of current literature focusing on safety, effects of exercise training, and the psychological impact of programme participation. Eur J Prev Cardiol 19:804–812PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ismail H, McFarlane JR, Dieberg G et al (2014) Exercise training program characteristics and magnitude of change in functional capacity of heart failure patients. Int J Cardiol 171:62–65PubMedCrossRef Ismail H, McFarlane JR, Dieberg G et al (2014) Exercise training program characteristics and magnitude of change in functional capacity of heart failure patients. Int J Cardiol 171:62–65PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Keteyian SJ, Leifer ES, Houston-Miller N et al (2012) Relation between volume of exercise and clinical outcomes in patients with heart failure. J Am Coll Cardiol 60:1899–1905 Keteyian SJ, Leifer ES, Houston-Miller N et al (2012) Relation between volume of exercise and clinical outcomes in patients with heart failure. J Am Coll Cardiol 60:1899–1905
17.
Zurück zum Zitat Kitzman DW, Higginbotham MB, Cobb FR et al (1991) Exercise intolerance in patients with heart failure and preserved left ventricular systolic function: failure of the Frank-Starling mechanism. J Am Coll Cardiol 17:1065–1072 Kitzman DW, Higginbotham MB, Cobb FR et al (1991) Exercise intolerance in patients with heart failure and preserved left ventricular systolic function: failure of the Frank-Starling mechanism. J Am Coll Cardiol 17:1065–1072
18.
Zurück zum Zitat Kitzman DW, Little WC, Brubaker PH et al (2002) Pathophysiological characterization of isolated diastolic heart failure in comparison to systolic heart failure. JAMA 288:2144–2150PubMedCrossRef Kitzman DW, Little WC, Brubaker PH et al (2002) Pathophysiological characterization of isolated diastolic heart failure in comparison to systolic heart failure. JAMA 288:2144–2150PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kraigher-Krainer E, Lyass A, Massaro JM et al (2013) Association of physical activity and heart failure with preserved vs. reduced ejection fraction in the elderly: the Framingham Heart Study. Eur J Heart Fail 15:742–746PubMedCrossRef Kraigher-Krainer E, Lyass A, Massaro JM et al (2013) Association of physical activity and heart failure with preserved vs. reduced ejection fraction in the elderly: the Framingham Heart Study. Eur J Heart Fail 15:742–746PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lloyd-Jones D, Adams RJ, Brown TM et al (2010) Heart disease and stroke statistics – 2010 update: a report from the American Heart Association. Circulation 121:e46–e215PubMedCrossRef Lloyd-Jones D, Adams RJ, Brown TM et al (2010) Heart disease and stroke statistics – 2010 update: a report from the American Heart Association. Circulation 121:e46–e215PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Malfatto G, Branzi G, Osculati G et al (2009) Improvement in left ventricular diastolic stiffness induced by physical training in patients with dilated cardiomyopathy. J Card Fail 15:327–333 Malfatto G, Branzi G, Osculati G et al (2009) Improvement in left ventricular diastolic stiffness induced by physical training in patients with dilated cardiomyopathy. J Card Fail 15:327–333
22.
Zurück zum Zitat McMurray JJ, Adamopoulos S, Anker SD et al (2012) ESC guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012: the task force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 33:1787–1847 McMurray JJ, Adamopoulos S, Anker SD et al (2012) ESC guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012: the task force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 33:1787–1847
23.
Zurück zum Zitat O’Connor CM, Whellan DJ, Lee KL et al (2009) Efficacy and safety of exercise training in patients with chronic heart failure: HF-ACTION randomized controlled trial. JAMA 301:1439–1450CrossRef O’Connor CM, Whellan DJ, Lee KL et al (2009) Efficacy and safety of exercise training in patients with chronic heart failure: HF-ACTION randomized controlled trial. JAMA 301:1439–1450CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Paulus WJ (2010) Culprit mechanism(s) for exercise intolerance in heart failure with normal ejection fraction. J Am Coll Cardiol 56:864–866 Paulus WJ (2010) Culprit mechanism(s) for exercise intolerance in heart failure with normal ejection fraction. J Am Coll Cardiol 56:864–866
25.
Zurück zum Zitat Piepoli MF, Conraads V, Corra U et al (2011) Exercise training in heart failure: from theory to practice. A consensus document of the Heart Failure Association and the European Association for Cardiovascular Prevention and Rehabilitation. Eur J Heart Fail 13:347–357PubMedCrossRef Piepoli MF, Conraads V, Corra U et al (2011) Exercise training in heart failure: from theory to practice. A consensus document of the Heart Failure Association and the European Association for Cardiovascular Prevention and Rehabilitation. Eur J Heart Fail 13:347–357PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Roveda F, Middlekauff HR, Rondon MU et al (2003) The effects of exercise training on sympathetic neural activation in advanced heart failure: a randomized controlled trial. J Am Coll Cardiol 42:854–860 Roveda F, Middlekauff HR, Rondon MU et al (2003) The effects of exercise training on sympathetic neural activation in advanced heart failure: a randomized controlled trial. J Am Coll Cardiol 42:854–860
27.
Zurück zum Zitat Stoylen A, Conraads V, Halle M et al (2012) Controlled study of myocardial recovery after interval training in heart failure: SMARTEX-HF—rationale and design. Eur J Prev Cardiol 19:813–821PubMedCrossRef Stoylen A, Conraads V, Halle M et al (2012) Controlled study of myocardial recovery after interval training in heart failure: SMARTEX-HF—rationale and design. Eur J Prev Cardiol 19:813–821PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Swank AM, Horton J, Fleg JL et al (2012) Modest increase in peak VO2 is related to better clinical outcomes in chronic heart failure patients: results from heart failure and a controlled trial to investigate outcomes of exercise training. Circ Heart Fail 5:579–585PubMedCentralPubMedCrossRef Swank AM, Horton J, Fleg JL et al (2012) Modest increase in peak VO2 is related to better clinical outcomes in chronic heart failure patients: results from heart failure and a controlled trial to investigate outcomes of exercise training. Circ Heart Fail 5:579–585PubMedCentralPubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Vanhees L, Kornaat M, Defoor J et al (2004) Effect of exercise training in patients with an implantable cardioverter defibrillator. Eur Heart J 25:1120–1126CrossRef Vanhees L, Kornaat M, Defoor J et al (2004) Effect of exercise training in patients with an implantable cardioverter defibrillator. Eur Heart J 25:1120–1126CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Wisloff U, Stoylen A, Loennechen JP et al (2007) Superior cardiovascular effect of aerobic interval training versus moderate continuous training in heart failure patients: a randomized study. Circulation 115:3086–3094PubMedCrossRef Wisloff U, Stoylen A, Loennechen JP et al (2007) Superior cardiovascular effect of aerobic interval training versus moderate continuous training in heart failure patients: a randomized study. Circulation 115:3086–3094PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Preßler A (2013) Training bei Herzinsuffizienz: Intervall oder Ausdauer? Herzmedizin 2:24–30 Preßler A (2013) Training bei Herzinsuffizienz: Intervall oder Ausdauer? Herzmedizin 2:24–30
Metadaten
Titel
Trainingstherapie bei Herzinsuffizienz
verfasst von
PD Dr. F. Edelmann
V. Grabs
M. Halle
Publikationsdatum
01.06.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Die Innere Medizin / Ausgabe 6/2014
Print ISSN: 2731-7080
Elektronische ISSN: 2731-7099
DOI
https://doi.org/10.1007/s00108-013-3429-y

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Der Internist 6/2014 Zur Ausgabe

Mitteilungen des BDI

Mitteilungen des BDI

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Alphablocker schützt vor Miktionsproblemen nach der Biopsie

16.05.2024 alpha-1-Rezeptorantagonisten Nachrichten

Nach einer Prostatabiopsie treten häufig Probleme beim Wasserlassen auf. Ob sich das durch den periinterventionellen Einsatz von Alphablockern verhindern lässt, haben australische Mediziner im Zuge einer Metaanalyse untersucht.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod!

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Neue S3-Leitlinie zur unkomplizierten Zystitis: Auf Antibiotika verzichten?

15.05.2024 Harnwegsinfektionen Nachrichten

Welche Antibiotika darf man bei unkomplizierter Zystitis verwenden und wovon sollte man die Finger lassen? Welche pflanzlichen Präparate können helfen? Was taugt der zugelassene Impfstoff? Antworten vom Koordinator der frisch überarbeiteten S3-Leitlinie, Prof. Florian Wagenlehner.

Schadet Ärger den Gefäßen?

14.05.2024 Arteriosklerose Nachrichten

In einer Studie aus New York wirkte sich Ärger kurzfristig deutlich negativ auf die Endothelfunktion gesunder Probanden aus. Möglicherweise hat dies Einfluss auf die kardiovaskuläre Gesundheit.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.