Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 12/2003

01.12.2003 | Brief Report

The relationship between labour cost per patient and the size of intensive care units: a multicentre prospective study

verfasst von: Guido Bertolini, Carlotta Rossi, Luca Brazzi, Danilo Radrizzani, Giancarlo Rossi, Enrico Arrighi, Bruno Simini

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 12/2003

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

We examined the relationship between major ICU characteristics and labour cost per patient.

Design

Four-week prospective data collection, in which the hours spent by each physician and nurse on both in-ICU and extra-ICU activities were collected.

Setting

Eighty Italian adult ICUs.

Measurements and results

The cost of the time actually spent by ICU staff on ICU patients (labour cost) was computed for each participating unit, by applying to the average annual salaries the proportions of in-ICU activity working time for physicians and nurses. Multiple regression analysis was used to identify ICU characteristics that predict labour costs per patient. Labour cost per patient was positively correlated with ICU mortality and patients average length of stay (slopes =0.67, p =0.048 and 0.09, p <0.0001, respectively). Labour cost per patient decreases almost linearly as the number of beds increases up to about eight, and it remains nearly constant above about twelve beds. The number of patients admitted per physician (not per nurse) increases with the number of beds (Spearman correlation coefficient =0.567, p <0.0001).

Conclusions

Our findings suggest that ICUs with less than about 12 beds are not cost-effective.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jacobs P, Noseworthy TW (1990) National estimates of intensive care utilization and costs: Canada and the United States. Crit Care Med 18:1282–1286CrossRef Jacobs P, Noseworthy TW (1990) National estimates of intensive care utilization and costs: Canada and the United States. Crit Care Med 18:1282–1286CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Glydmark M (1995) A review of cost studies of intensive care units: problems with the cost concepts. Crit Care Med 23:964–972CrossRef Glydmark M (1995) A review of cost studies of intensive care units: problems with the cost concepts. Crit Care Med 23:964–972CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Edbrooke DL, Hibbert CL, Ridley S, Long T, Dickie H (1999) The development of a method for comparative costing of individual intensive care units. Anaesthesia 54:110–120CrossRef Edbrooke DL, Hibbert CL, Ridley S, Long T, Dickie H (1999) The development of a method for comparative costing of individual intensive care units. Anaesthesia 54:110–120CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Miranda DR, Ryan DW, Schaufeli WB, Fidler V (Eds.) (1998) Organization and management of intensive care: a prospective study in 12 European Countries. Springer, Berlin Heidelberg New York Miranda DR, Ryan DW, Schaufeli WB, Fidler V (Eds.) (1998) Organization and management of intensive care: a prospective study in 12 European Countries. Springer, Berlin Heidelberg New York
5.
Zurück zum Zitat Brazzi L, Bertolini G, Arrighi E, Rossi F, Facchini R, Luciani D (2002) Top-down costing: problems in determining staff costs in intensive care medicine. Intensive Care Med 28:1661–1663CrossRef Brazzi L, Bertolini G, Arrighi E, Rossi F, Facchini R, Luciani D (2002) Top-down costing: problems in determining staff costs in intensive care medicine. Intensive Care Med 28:1661–1663CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kleinbaum DG, Kupper LL, Muller KE (1988) Applied regression analysis and other multivariable methods. Brooks/Cole, Pacific Grove, Calif., USA Kleinbaum DG, Kupper LL, Muller KE (1988) Applied regression analysis and other multivariable methods. Brooks/Cole, Pacific Grove, Calif., USA
Metadaten
Titel
The relationship between labour cost per patient and the size of intensive care units: a multicentre prospective study
verfasst von
Guido Bertolini
Carlotta Rossi
Luca Brazzi
Danilo Radrizzani
Giancarlo Rossi
Enrico Arrighi
Bruno Simini
Publikationsdatum
01.12.2003
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 12/2003
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-003-2019-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2003

Intensive Care Medicine 12/2003 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.