Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 10/2005

01.10.2005 | Original Contribution

Guided Imagery and Relaxation in Conventional Colorectal Resections: A Randomized, Controlled, Partially Blinded Trial

verfasst von: O. Haase, M.D., W. Schwenk, Ph.D., C. Hermann, Ph.D., J. M. Müller, Ph.D.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 10/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

PURPOSE

The aim of this study was to investigate whether brief psychologic interventions to reduce perioperative stress may improve the postoperative course of patients undergoing abdominal surgery.

METHODS

We used a randomized, controlled, partially blinded trial to evaluate the differential effectiveness of two brief psychologic interventions (guided imagery and progressive muscle relaxation) on analgesic requirement, pain perception, pulmonary function, duration of postoperative ileus, and fatigue after conventional resection of colorectal carcinoma in elderly cancer patients.

RESULTS

Sixty patients (20 guided imagery, 22 relaxation, 18 control) were evaluated. Acceptance of the brief psychologic interventions was high and 90 percent of the patients indicated that they would recommend it to other patients. Analgesic consumption (P = 0.6) and subjective pain intensity at rest (P = 0.3) and while coughing (P = 0.3) were not different between groups. Recovery of pulmonary function, duration of postoperative ileus, and subjective postoperative fatigue were also not influenced. When the data from intervention groups were pooled, again no benefits were detected compared with the control group.

CONCLUSIONS

Brief psychologic interventions such as guided imagery and relaxation yielded a very positive patient response but did not show a clinically relevant influence on the postoperative physiologic course of elderly patients undergoing conventional resections of colorectal cancer.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Blankfield, RP 1991Suggestion, relaxation, and hypnosis as adjuncts in the care of surgery patients: a review of the literatureAm J Clin Hypn3317286PubMed Blankfield, RP 1991Suggestion, relaxation, and hypnosis as adjuncts in the care of surgery patients: a review of the literatureAm J Clin Hypn3317286PubMed
2.
Zurück zum Zitat Johnston, M, Vögele, K 1993Benefits of psychological preparation for surgeryAnn Behav Med1524556 Johnston, M, Vögele, K 1993Benefits of psychological preparation for surgeryAnn Behav Med1524556
3.
Zurück zum Zitat Good, M 1996Effects of relaxation and music on postoperative pain: a reviewJ Adv Nurs2490514PubMed Good, M 1996Effects of relaxation and music on postoperative pain: a reviewJ Adv Nurs2490514PubMed
4.
Zurück zum Zitat Seers, K, Carroll, D 1998Relaxation techniques for acute pain management: a systematic reviewJ Adv Nurs2746675CrossRefPubMed Seers, K, Carroll, D 1998Relaxation techniques for acute pain management: a systematic reviewJ Adv Nurs2746675CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Tusek, DL, Church, JM, Strong, SA, Grass, JA, Fazio, VW 1997Guided imagery—a significant advance in the care of patients undergoing elective colorectal cancerDis Colon Rectum401728CrossRefPubMed Tusek, DL, Church, JM, Strong, SA, Grass, JA, Fazio, VW 1997Guided imagery—a significant advance in the care of patients undergoing elective colorectal cancerDis Colon Rectum401728CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Sauerland S, Rodriguez-Fischer E, Stock S, Lempa M, Neugebauer E. Pain as outcome variable in clinical trials—what reduction in pain is relevant to the patient? [abstract]. Langenbecks Arch Surg 1999;384(Suppl 1):657–60 Sauerland S, Rodriguez-Fischer E, Stock S, Lempa M, Neugebauer E. Pain as outcome variable in clinical trials—what reduction in pain is relevant to the patient? [abstract]. Langenbecks Arch Surg 1999;384(Suppl 1):657–60
7.
Zurück zum Zitat Gardner, RM 1988Standardization of spirometry: a summary of recommendations from the American Thoracic SocietyAnn Intern Med10821720PubMed Gardner, RM 1988Standardization of spirometry: a summary of recommendations from the American Thoracic SocietyAnn Intern Med10821720PubMed
9.
Zurück zum Zitat Schwenk, W, Böhm, B, Müller, JM 1998Postoperative pain and fatigue after laparoscopic or conventional colorectal resections—a prospective randomised trialSurg Endosc1211316CrossRefPubMed Schwenk, W, Böhm, B, Müller, JM 1998Postoperative pain and fatigue after laparoscopic or conventional colorectal resections—a prospective randomised trialSurg Endosc1211316CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Bauer, P, Kohne, K 1994Evaluation of experiments with adaptive interim analysesBiometrics50102941PubMed Bauer, P, Kohne, K 1994Evaluation of experiments with adaptive interim analysesBiometrics50102941PubMed
11.
Zurück zum Zitat Altman DG. Practical statistics for medical research. London: Chapman & Hall, 1991 Altman DG. Practical statistics for medical research. London: Chapman & Hall, 1991
12.
Zurück zum Zitat Daake, DR, Gueldner, SH 1989Imagery instruction and the control of postsurgical painAppl Nurs Res211420PubMed Daake, DR, Gueldner, SH 1989Imagery instruction and the control of postsurgical painAppl Nurs Res211420PubMed
13.
Zurück zum Zitat Manyande, A, Berg, S, Gettins, D, et al. 1995Preoperative rehearsal of active coping imagery influences subjective and hormonal responses to abdominal surgeryPsychosom Med5717782PubMed Manyande, A, Berg, S, Gettins, D,  et al. 1995Preoperative rehearsal of active coping imagery influences subjective and hormonal responses to abdominal surgeryPsychosom Med5717782PubMed
14.
15.
Zurück zum Zitat Egbert, LD, Battit, GE, Welch, CE, Bartlett, MK 1964Reduction of postoperative pain by encouragement and instruction of patientsN Engl J Med2708257PubMed Egbert, LD, Battit, GE, Welch, CE, Bartlett, MK 1964Reduction of postoperative pain by encouragement and instruction of patientsN Engl J Med2708257PubMed
16.
Zurück zum Zitat Good, M, Stanton-Hicks, M, Grass, J, et al. 1999Relief of postoperative pain with jaw relaxation, music and their combinationPain8116372CrossRefPubMed Good, M, Stanton-Hicks, M, Grass, J,  et al. 1999Relief of postoperative pain with jaw relaxation, music and their combinationPain8116372CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Holden-Lund, C 1988Effects of relaxation with guided imagery on surgical stress and wound healingRes Nurs Health1123544PubMed Holden-Lund, C 1988Effects of relaxation with guided imagery on surgical stress and wound healingRes Nurs Health1123544PubMed
18.
Zurück zum Zitat Laframboise JM. Key aspects of comfort. Management of pain, fatigue, and nausea. In: Funk SG, Tornquist ME, Champagne MT, Copp LA, Wiese RA, eds. The effect of relaxation training on surgical patient’s anxiety and pain. New York: Springer, 1989:155–90 Laframboise JM. Key aspects of comfort. Management of pain, fatigue, and nausea. In: Funk SG, Tornquist ME, Champagne MT, Copp LA, Wiese RA, eds. The effect of relaxation training on surgical patient’s anxiety and pain. New York: Springer, 1989:155–90
19.
Zurück zum Zitat Kiecolt–Glaser, JK, Page, GG, Marucha, PhT, MacCallum, RC, Glaser, R 1998Psychological influences on surgical recoveryAm Psychol53120918CrossRefPubMed Kiecolt–Glaser, JK, Page, GG, Marucha, PhT, MacCallum, RC, Glaser, R 1998Psychological influences on surgical recoveryAm Psychol53120918CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Good, M 1995A comparison of the effects of jaw relaxation and music on postoperative painNurs Res44527PubMed Good, M 1995A comparison of the effects of jaw relaxation and music on postoperative painNurs Res44527PubMed
21.
Zurück zum Zitat Lacy, AM, Garcia-Valdecasas, JC, Piqué, JM, et al. 1995Short-term outcome analysis of a randomized study comparing laparoscopic versus open colectomy for colon cancerSurg Endosc911015PubMed Lacy, AM, Garcia-Valdecasas, JC, Piqué, JM,  et al. 1995Short-term outcome analysis of a randomized study comparing laparoscopic versus open colectomy for colon cancerSurg Endosc911015PubMed
22.
Zurück zum Zitat Milsom, JW, Bohm, B, Hammerhofer, KA, Fazio, V, Steiger, E, Elson, PL 1998A prospective, randomized trial comparing laparoscopic versus conventional techniques in colorectal cancer surgery: a preliminary reportJ Am Coll Surg1874554CrossRef Milsom, JW, Bohm, B, Hammerhofer, KA, Fazio, V, Steiger, E, Elson, PL 1998A prospective, randomized trial comparing laparoscopic versus conventional techniques in colorectal cancer surgery: a preliminary reportJ Am Coll Surg1874554CrossRef
Metadaten
Titel
Guided Imagery and Relaxation in Conventional Colorectal Resections: A Randomized, Controlled, Partially Blinded Trial
verfasst von
O. Haase, M.D.
W. Schwenk, Ph.D.
C. Hermann, Ph.D.
J. M. Müller, Ph.D.
Publikationsdatum
01.10.2005
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 10/2005
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-005-0114-9

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2005

Diseases of the Colon & Rectum 10/2005 Zur Ausgabe

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.