Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 10/2015

01.10.2015 | Editorial

Measuring acute kidney injury around the world: are we using the right thermometer (and adequately)?

verfasst von: Miet Schetz, Michael Darmon

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 10/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Acute kidney injury (AKI) is bad news in critically ill patients: it is associated with adverse short-term and long-term outcome and with important use of health care resources. Data on the incidence and outcome of AKI are essential to inform clinicians, scientists, and politicians. For decades epidemiological studies have been hampered by the absence of a consensus definition. During the last decade, three definitions of AKI have been developed: the RIFLE definition (Acute Dialysis Quality Initiative), the AKIN definition (Acute Kidney Injury Network), and finally the KDIGO definition (Kidney Disease Improving Global Outcomes) that reconciled the first two. These “modern” definitions and the associated staging criteria are based on increases of serum creatinine, decreases of urine output (UO), and need for renal replacement therapy (RRT) [1]. …
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Nisula S, Kaukonen KM, Vaara ST et al (2013) Incidence, risk factors and 90 day mortality of patients with acute kidney injury in Finnish intensive care units: the FINNAKI study. Intensive Care Med 39:420–428. doi:10.1007/s00134-012-2796-5 CrossRefPubMed Nisula S, Kaukonen KM, Vaara ST et al (2013) Incidence, risk factors and 90 day mortality of patients with acute kidney injury in Finnish intensive care units: the FINNAKI study. Intensive Care Med 39:420–428. doi:10.​1007/​s00134-012-2796-5 CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Hoste EAJ, Bagshaw SM, Bellomo R et al (2015) Epidemiology of acute kidney injury in critically ill patients: the multinational AKI-EPI study. Intensive Care Med. doi:10.1007/s00134-015-3934-7 Hoste EAJ, Bagshaw SM, Bellomo R et al (2015) Epidemiology of acute kidney injury in critically ill patients: the multinational AKI-EPI study. Intensive Care Med. doi:10.​1007/​s00134-015-3934-7
6.
Zurück zum Zitat Srisawat N, Sileanu FE, Murugan R et al (2015) Variation in risk and mortality of acute kidney injury in critically ill patients: a multicenter study. Am J Nephrol 41:81–88. doi:10.1159/000371748 CrossRefPubMed Srisawat N, Sileanu FE, Murugan R et al (2015) Variation in risk and mortality of acute kidney injury in critically ill patients: a multicenter study. Am J Nephrol 41:81–88. doi:10.​1159/​000371748 CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Schetz M, Gunst J, Van den Berghe G (2014) The impact of using estimated GFR versus creatinine clearance on the evaluation of recovery from acute kidney injury in the ICU. Intensive Care Med 40:1709–1717. doi:10.1007/s00134-014-3487-1 CrossRefPubMed Schetz M, Gunst J, Van den Berghe G (2014) The impact of using estimated GFR versus creatinine clearance on the evaluation of recovery from acute kidney injury in the ICU. Intensive Care Med 40:1709–1717. doi:10.​1007/​s00134-014-3487-1 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Bagshaw SM, Uchino S, Cruz D et al (2009) A comparison of observed versus estimated baseline creatinine for determination of RIFLE class in patients with acute kidney injury. Nephrol Dial Transplant 24:2739–2744. doi:10.1093/ndt/gfp159 CrossRefPubMed Bagshaw SM, Uchino S, Cruz D et al (2009) A comparison of observed versus estimated baseline creatinine for determination of RIFLE class in patients with acute kidney injury. Nephrol Dial Transplant 24:2739–2744. doi:10.​1093/​ndt/​gfp159 CrossRefPubMed
12.
13.
Zurück zum Zitat Cerdá J, Bagga A, Kher V, Chakravarthi RM (2008) The contrasting characteristics of acute kidney injury in developed and developing countries. Nat Clin Pract Nephrol 4:138–153. doi:10.1038/ncpneph0722 CrossRefPubMed Cerdá J, Bagga A, Kher V, Chakravarthi RM (2008) The contrasting characteristics of acute kidney injury in developed and developing countries. Nat Clin Pract Nephrol 4:138–153. doi:10.​1038/​ncpneph0722 CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Ad hoc working group of ERBP, Fliser D, Laville M et al (2012) A European Renal Best Practice (ERBP) position statement on the Kidney Disease Improving Global Outcomes (KDIGO) clinical practice guidelines on acute kidney injury: part 1: definitions, conservative management and contrast-induced nephropathy. Nephrol Dial Transplant 27:4263–4272. doi:10.1093/ndt/gfs375 CrossRef Ad hoc working group of ERBP, Fliser D, Laville M et al (2012) A European Renal Best Practice (ERBP) position statement on the Kidney Disease Improving Global Outcomes (KDIGO) clinical practice guidelines on acute kidney injury: part 1: definitions, conservative management and contrast-induced nephropathy. Nephrol Dial Transplant 27:4263–4272. doi:10.​1093/​ndt/​gfs375 CrossRef
Metadaten
Titel
Measuring acute kidney injury around the world: are we using the right thermometer (and adequately)?
verfasst von
Miet Schetz
Michael Darmon
Publikationsdatum
01.10.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 10/2015
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-015-3972-1

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2015

Intensive Care Medicine 10/2015 Zur Ausgabe

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.