Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 12/2012

01.12.2012 | How I Do it

Occam’s razor in minimally invasive pituitary surgery: tailoring the endoscopic endonasal uninostril trans-sphenoidal approach to sella turcica

verfasst von: Moncef Berhouma, Mahmoud Messerer, Emmanuel Jouanneau

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 12/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Since the introduction of the endoscopic endonasal approaches in the field of skull base surgery during the last two decades, several variants of the sella turcica endoscopic surgery have been described. The aim of this study is to provide a stepwise description of one of these variants in a minimally invasive/maximally efficient perspective.

Method

For the majority of our sella turcica pathologies, we have progressively adopted a uninostril endoscopic approach that is very conservative towards the nasal mucosa with a very limited mucosal incision, resection of the vomer and allowing an almost ad integrum sellar floor reconstruction, without compromising the efficacy and completeness of both surgical oncologic and endocrine targets.

Conclusion

The uninostril trans-sphenoidal endoscopic endonasal approach to sella turcica is tailored to ally maximal efficiency and minimal invasiveness.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Berhouma M, Messerer M, Jouanneau E (2012) Shifting paradigm in skull base surgery: roots, current state of the art and future trends of endonasal endoscopic approaches. Rev Neurol (Paris) 168(2):121–134CrossRef Berhouma M, Messerer M, Jouanneau E (2012) Shifting paradigm in skull base surgery: roots, current state of the art and future trends of endonasal endoscopic approaches. Rev Neurol (Paris) 168(2):121–134CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Jho HD, Alfieri A (2001) Endoscopic endonasal pituitary surgery: evolution of surgical technique and equipment in 150 operations. Minim Invasive Neurosurg 44(1):1–12PubMedCrossRef Jho HD, Alfieri A (2001) Endoscopic endonasal pituitary surgery: evolution of surgical technique and equipment in 150 operations. Minim Invasive Neurosurg 44(1):1–12PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Jho HD, Carrau RL (1996) Endoscopy assisted transsphenoidal surgery for pituitary adenoma. Technical note. Acta Neurochir (Wien) 138(12):1416–1425CrossRef Jho HD, Carrau RL (1996) Endoscopy assisted transsphenoidal surgery for pituitary adenoma. Technical note. Acta Neurochir (Wien) 138(12):1416–1425CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kassis S, De Battista JC, Raverot G, Jacob M, Simon E, Rabilloud M, Froehlich P, Trouillas J, Borson-Chazot F, Perrin G, Jouanneau E (2009) Endoscopy versus microsurgery: results in a consecutive series of nonfunctioning pituitary adenomas. Neurochirurgie 55(6):607–615PubMedCrossRef Kassis S, De Battista JC, Raverot G, Jacob M, Simon E, Rabilloud M, Froehlich P, Trouillas J, Borson-Chazot F, Perrin G, Jouanneau E (2009) Endoscopy versus microsurgery: results in a consecutive series of nonfunctioning pituitary adenomas. Neurochirurgie 55(6):607–615PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Messerer M, De Battista JC, Raverot G, Kassis S, Dubourg J, Lapras V, Trouillas J, Perrin G, Jouanneau E (2011) Evidence of improved surgical outcome following endoscopy for nonfunctioning pituitary adenoma removal. Neurosurg Focus 30(4):E11PubMedCrossRef Messerer M, De Battista JC, Raverot G, Kassis S, Dubourg J, Lapras V, Trouillas J, Perrin G, Jouanneau E (2011) Evidence of improved surgical outcome following endoscopy for nonfunctioning pituitary adenoma removal. Neurosurg Focus 30(4):E11PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Park J, Guthikonda M (2004) The Medpor sheet as a sellar buttress after endonasal transsphenoidal surgery: technical note. Surg Neurol 61(5):488–492PubMedCrossRef Park J, Guthikonda M (2004) The Medpor sheet as a sellar buttress after endonasal transsphenoidal surgery: technical note. Surg Neurol 61(5):488–492PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Strychowsky J, Nayan S, Reddy K, Farrokhyar F, Sommer D (2011) Purely endoscopic transsphenoidal surgery versus traditional microsurgery for resection of pituitary adenomas: systematic review. J Otolaryngol Head Neck Surg 40(2):175–185PubMed Strychowsky J, Nayan S, Reddy K, Farrokhyar F, Sommer D (2011) Purely endoscopic transsphenoidal surgery versus traditional microsurgery for resection of pituitary adenomas: systematic review. J Otolaryngol Head Neck Surg 40(2):175–185PubMed
8.
Zurück zum Zitat Zada G, Agarwalla PK, Mukundan S Jr, Dunn I, Golby AJ, Laws ER Jr (2011) The neurosurgical anatomy of the sphenoid sinus and sellar floor in endoscopic transsphenoidal surgery. J Neurosurg 114(5):1319–1330PubMed Zada G, Agarwalla PK, Mukundan S Jr, Dunn I, Golby AJ, Laws ER Jr (2011) The neurosurgical anatomy of the sphenoid sinus and sellar floor in endoscopic transsphenoidal surgery. J Neurosurg 114(5):1319–1330PubMed
Metadaten
Titel
Occam’s razor in minimally invasive pituitary surgery: tailoring the endoscopic endonasal uninostril trans-sphenoidal approach to sella turcica
verfasst von
Moncef Berhouma
Mahmoud Messerer
Emmanuel Jouanneau
Publikationsdatum
01.12.2012
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 12/2012
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-012-1510-2

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2012

Acta Neurochirurgica 12/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sozialer Aufstieg verringert Demenzgefahr

24.05.2024 Demenz Nachrichten

Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.