Skip to main content
Erschienen in: Neurosurgical Review 3/2010

01.07.2010 | Original Article

Pneumatization degree of the anterior clinoid process: a new classification

verfasst von: Bashar Abuzayed, Necmettin Tanriover, Huseyin Biceroglu, Odhan Yuksel, Ozlem Tanriover, Sait Albayram, Ziya Akar

Erschienen in: Neurosurgical Review | Ausgabe 3/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The objective of this study is to determine the incidence and degree of anterior clinoid process pneumatization, in addition highlighting to their clinical significance. Multidetector-row CT scans of the skull base were reviewed in 648 subjects between 2007 and 2008. The presence of pneumatized anterior clinoid process and its degree were studied and documented. These datas were istatistically analyzed. Pneumatization of the ACP was found in 62 of 648 patients (9.6%) including 32 (51.6%) men and 30 (48.4%) women. The age of these patients ranged from 21 to 82 years (mean, 41 ± 15.7 years). Pneumatization of the ACP occurred only on the left side in 14 cases (22.6%), only on the right side in 11 cases (17.7%), and bilaterally in 37 patients (59.7%). ACP pneumatization Type I, in which less than 50% of the ACP is pneumatized, was found in 47 of 124 sides (38%), Type II, in which more than 50% but not totally pneumatized ACP, was found in 28 of 124 sides (22.6%), and Type III, in which the ACP is totally pneumatized, was found in 22 of 124 sides (17.7%). The incidence of Type I in the general population was 6.6%, Type II was 3.5%, and Type III was 2.5%. Radiologically recognizing the degree of ACP pneumatization is important in decreasing the incidence of surgical complications during anterior clinoidectomy. Proper intraoperative management can be undertaken with special attention to the new classification.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abuzayed B, Kafadar AM, Oğuzoğlu SA, Canbaz B, Kaynar MY (2009) Duraplasty using autologous fascia lata reenforced by on-site pedicled muscle flap: technical note. J Craniofac Surg 20(2):435–438CrossRefPubMed Abuzayed B, Kafadar AM, Oğuzoğlu SA, Canbaz B, Kaynar MY (2009) Duraplasty using autologous fascia lata reenforced by on-site pedicled muscle flap: technical note. J Craniofac Surg 20(2):435–438CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Abuzayed B, Tanriover N, Ozlen F, Gazioglu N, Ulu MO, Kafadar AM, Eraslan B, Akar Z (2009) Endoscopic endonasal transsphenoidal approach to the sellar region: results of endoscopic dissection on 30 cadavers. Turk Neurosurg 19(3):237–244PubMed Abuzayed B, Tanriover N, Ozlen F, Gazioglu N, Ulu MO, Kafadar AM, Eraslan B, Akar Z (2009) Endoscopic endonasal transsphenoidal approach to the sellar region: results of endoscopic dissection on 30 cadavers. Turk Neurosurg 19(3):237–244PubMed
3.
Zurück zum Zitat Arslan H, Aydinlioglu A, Bozkurt M, Egeli E (1999) Anatomic variations of the paranasal sinuses: CT examination for endoscopic sinus surgery. Auris Nasus Larynx 26:39–48CrossRefPubMed Arslan H, Aydinlioglu A, Bozkurt M, Egeli E (1999) Anatomic variations of the paranasal sinuses: CT examination for endoscopic sinus surgery. Auris Nasus Larynx 26:39–48CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Bolger WE, Butzin CA, Parsons DS (1991) Paranasal sinus bony anatomic variations and mucosal abnormalities: CT analysis for endoscopic sinus surgery. Laryngoscope 101:56–64CrossRefPubMed Bolger WE, Butzin CA, Parsons DS (1991) Paranasal sinus bony anatomic variations and mucosal abnormalities: CT analysis for endoscopic sinus surgery. Laryngoscope 101:56–64CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Chi JH, Sughrue M, Kunwar S, Lowton MT (2006) The “yo-yo” technique to prevent cerebrospinal fluid rhinorrhea after anterior clinoidectomy for proximal internal carotid artery aneurysms. Neurosurgery 59(Suppl 1):101–107 Chi JH, Sughrue M, Kunwar S, Lowton MT (2006) The “yo-yo” technique to prevent cerebrospinal fluid rhinorrhea after anterior clinoidectomy for proximal internal carotid artery aneurysms. Neurosurgery 59(Suppl 1):101–107
6.
Zurück zum Zitat Citardi MJ, Gallivan RP, Batra PS, Maurer CR Jr, Rohlfing T, Roh HJ, Lanza DC (2004) Quantitative computer-aided computed tomography analysis of sphenoid sinus anatomical relationships. Am J Rhinol 18:173–178PubMed Citardi MJ, Gallivan RP, Batra PS, Maurer CR Jr, Rohlfing T, Roh HJ, Lanza DC (2004) Quantitative computer-aided computed tomography analysis of sphenoid sinus anatomical relationships. Am J Rhinol 18:173–178PubMed
7.
Zurück zum Zitat Coscarella E, Baskaya MK, Morcos JJ (2003) An alternative extradural exposure to the anterior clinoid process: the superior orbital fissure as a surgical corridor. Neurosurgery 53:162–167CrossRefPubMed Coscarella E, Baskaya MK, Morcos JJ (2003) An alternative extradural exposure to the anterior clinoid process: the superior orbital fissure as a surgical corridor. Neurosurgery 53:162–167CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat DeLano MC, Fun FY, Zinreich SJ (1996) Relationship of the optic nerve to the posterior paranasal sinuses: a CT anatomic study. AJNR Am J Neuroradiol 17:669–675PubMed DeLano MC, Fun FY, Zinreich SJ (1996) Relationship of the optic nerve to the posterior paranasal sinuses: a CT anatomic study. AJNR Am J Neuroradiol 17:669–675PubMed
9.
Zurück zum Zitat Deshmukh S, De Monte F (2007) Anterior clinoidal mucocele causing optic neuropathy: resolution with nonsurgical therapy. J Neurosurg 106:1091–1093CrossRefPubMed Deshmukh S, De Monte F (2007) Anterior clinoidal mucocele causing optic neuropathy: resolution with nonsurgical therapy. J Neurosurg 106:1091–1093CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Dolenc V (1989) Anatomy and surgery of the cavernous sinus. Wien Springer, New York Dolenc V (1989) Anatomy and surgery of the cavernous sinus. Wien Springer, New York
11.
Zurück zum Zitat Dolenc VV (1985) A combined epi- and subdural direct approach to carotid-ophthalmic artery aneurysms. J Neurosurg 62:667–672CrossRefPubMed Dolenc VV (1985) A combined epi- and subdural direct approach to carotid-ophthalmic artery aneurysms. J Neurosurg 62:667–672CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Dolenc VV (1999) A combined transorbital-transclinoid and transsylvian approach to carotid-ophthalmic aneurysms without retraction of the brain. Acta Neurochir Suppl 72:89–97PubMed Dolenc VV (1999) A combined transorbital-transclinoid and transsylvian approach to carotid-ophthalmic aneurysms without retraction of the brain. Acta Neurochir Suppl 72:89–97PubMed
13.
Zurück zum Zitat Gean AD, Pile-Spellman J, Heros RC (1989) A pneumatized anterior clinoid mimicking an aneurysm on MR imaging. Report of two cases. J Neurosurg 71:128–132CrossRefPubMed Gean AD, Pile-Spellman J, Heros RC (1989) A pneumatized anterior clinoid mimicking an aneurysm on MR imaging. Report of two cases. J Neurosurg 71:128–132CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Hoh BL, Carter BS, Budzik RF, Putman CM, Ogilvy CS (2001) Results after surgical and endovascular treatment of paraclinoid aneurysms by a combined neurovascular team. Neurosurgery 48:78–90CrossRefPubMed Hoh BL, Carter BS, Budzik RF, Putman CM, Ogilvy CS (2001) Results after surgical and endovascular treatment of paraclinoid aneurysms by a combined neurovascular team. Neurosurgery 48:78–90CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Huynh-Le P, Natori Y, Sasaki T (2004) Surgical anatomy of the anterior clinoid process. J Clin Neurosci 11:283–287CrossRefPubMed Huynh-Le P, Natori Y, Sasaki T (2004) Surgical anatomy of the anterior clinoid process. J Clin Neurosci 11:283–287CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Inoue T, Rhoton AL, Theele D, Barry ME (1990) Surgical approaches to the cavernous sinus: a microsurgical study. Neurosurgery 26:903–932CrossRefPubMed Inoue T, Rhoton AL, Theele D, Barry ME (1990) Surgical approaches to the cavernous sinus: a microsurgical study. Neurosurgery 26:903–932CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kelley TF, Stankiewicz JA, Chow JM, Origitano TC, Shea J (1996) Endoscopic closure of postsurgical anterior cranial fossa cerebrospinal fluid leaks. Neurosurgery 39:743–746CrossRefPubMed Kelley TF, Stankiewicz JA, Chow JM, Origitano TC, Shea J (1996) Endoscopic closure of postsurgical anterior cranial fossa cerebrospinal fluid leaks. Neurosurgery 39:743–746CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Knosp E, Müller G, Perneczky A (1988) The paraclinoid carotid artery: anatomical aspects of a microneurosurgical approach. Neurosurgery 22:896–901CrossRefPubMed Knosp E, Müller G, Perneczky A (1988) The paraclinoid carotid artery: anatomical aspects of a microneurosurgical approach. Neurosurgery 22:896–901CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Kobayashi S, Kyoshima K (1989) Carotid cave aneurysms of the internal carotid artery. J Neurosurg 70:216–221CrossRefPubMed Kobayashi S, Kyoshima K (1989) Carotid cave aneurysms of the internal carotid artery. J Neurosurg 70:216–221CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Kondo S, Okada Y, Iseki H, Hori T, Takakura K, Kobayashi A, Nagata H (2000) Thermological study of drilling bone tissue with a high-speed drill. Neurosurgery 46:1162–1168CrossRefPubMed Kondo S, Okada Y, Iseki H, Hori T, Takakura K, Kobayashi A, Nagata H (2000) Thermological study of drilling bone tissue with a high-speed drill. Neurosurgery 46:1162–1168CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Korosue K, Heros RC (1992) “Subclinoid” carotid aneurysm with erosion of the anterior clinoid process and fatal intraoperative rupture. Neurosurgery 31:356–360CrossRefPubMed Korosue K, Heros RC (1992) “Subclinoid” carotid aneurysm with erosion of the anterior clinoid process and fatal intraoperative rupture. Neurosurgery 31:356–360CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Liddell HG, Scott R (1889) An ıntermediate Greek-English Lexicon, founded upon the seventh edition of Liddell and Scott’s Greek-English Lexicon. Harper & Brothers, New York Liddell HG, Scott R (1889) An ıntermediate Greek-English Lexicon, founded upon the seventh edition of Liddell and Scott’s Greek-English Lexicon. Harper & Brothers, New York
23.
Zurück zum Zitat Lim CC, Dillon WP, McDermott MW (1999) Mucocele involving the anterior clinoid process: MR and CT findings. AJNR Am J Neuroradiol 20:287–290PubMed Lim CC, Dillon WP, McDermott MW (1999) Mucocele involving the anterior clinoid process: MR and CT findings. AJNR Am J Neuroradiol 20:287–290PubMed
24.
Zurück zum Zitat Mikami T, Minamida Y, Koyanagi I, Baba T, Houkin K (2007) Anatomical variations in pneumatization of the anterior clinoid process. J Neurosurg 106:170–174CrossRefPubMed Mikami T, Minamida Y, Koyanagi I, Baba T, Houkin K (2007) Anatomical variations in pneumatization of the anterior clinoid process. J Neurosurg 106:170–174CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Nandapalan V, Watson ID, Swift AC (1996) Beta-2-transferrin and cerebrospinal fluid rhinorrhoea. Clin Otolaryngol Allied Sci 21:259–264CrossRefPubMed Nandapalan V, Watson ID, Swift AC (1996) Beta-2-transferrin and cerebrospinal fluid rhinorrhoea. Clin Otolaryngol Allied Sci 21:259–264CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Noguchi A, Balasingam V, Shiokawa Y, McMenomey SO, Delashaw JB Jr (2005) Extradural anterior clinoidectomy. Technical note. J Neurosurg 102:945–950CrossRefPubMed Noguchi A, Balasingam V, Shiokawa Y, McMenomey SO, Delashaw JB Jr (2005) Extradural anterior clinoidectomy. Technical note. J Neurosurg 102:945–950CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Nutik SL (1988) Removal of the anterior clinoid process for exposure of the proximal intracranial carotid artery. J Neurosurg 69:529–534CrossRefPubMed Nutik SL (1988) Removal of the anterior clinoid process for exposure of the proximal intracranial carotid artery. J Neurosurg 69:529–534CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Phuong Huynh-Le P, Natori Y, Sasaki T (2004) Surgical anatomy of the anterior clinoid process. J Clin Neurosci 11(3):283–287CrossRefPubMed Phuong Huynh-Le P, Natori Y, Sasaki T (2004) Surgical anatomy of the anterior clinoid process. J Clin Neurosci 11(3):283–287CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Prepageran N, Subramaniam KN, Krishnan GG, Raman R (2004) Ocular presentation of sphenoid mucocele. Orbit 23:45–47CrossRefPubMed Prepageran N, Subramaniam KN, Krishnan GG, Raman R (2004) Ocular presentation of sphenoid mucocele. Orbit 23:45–47CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Sapci T, Derin E, Almac S, Cumali R, Saydam B, Karavus M (2004) The relationship between the sphenoid and the posterior ethmoid sinuses and the optic nerves in Turkish patients. Rhinology 42:30–34PubMed Sapci T, Derin E, Almac S, Cumali R, Saydam B, Karavus M (2004) The relationship between the sphenoid and the posterior ethmoid sinuses and the optic nerves in Turkish patients. Rhinology 42:30–34PubMed
31.
Zurück zum Zitat Senyuva C, Yucel A, Okur I, Cansiz H, Sanus Z (1996) Free rectus abdominis muscle flap for the treatment of complications after neurosurgical procedures. J Craniofac Surg 7:317–321CrossRefPubMed Senyuva C, Yucel A, Okur I, Cansiz H, Sanus Z (1996) Free rectus abdominis muscle flap for the treatment of complications after neurosurgical procedures. J Craniofac Surg 7:317–321CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Sirikci A, Bayazit YA, Bayram M, Mumbuc S, Gungor K, Kanlikama M (2000) Variations of sphenoid and related structures. Eur Radiol 10:844–848CrossRefPubMed Sirikci A, Bayazit YA, Bayram M, Mumbuc S, Gungor K, Kanlikama M (2000) Variations of sphenoid and related structures. Eur Radiol 10:844–848CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Takahashi JA, Kawarazaki A, Hashimoto N (2004) Intradural en-bloc removal of the anterior clinoid process. Acta Neurochir (Wien) 146:505–509CrossRef Takahashi JA, Kawarazaki A, Hashimoto N (2004) Intradural en-bloc removal of the anterior clinoid process. Acta Neurochir (Wien) 146:505–509CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Yasargil MG, Gasser JC, Hodosh RM, Rankin TV (1977) Carotid–ophthalmic aneurysms: direct microsurgical approach. Surg Neurol 8:155–165PubMed Yasargil MG, Gasser JC, Hodosh RM, Rankin TV (1977) Carotid–ophthalmic aneurysms: direct microsurgical approach. Surg Neurol 8:155–165PubMed
35.
Zurück zum Zitat Yonekawa Y, Ogata N, Imhof HG, Olivecrona M, Strommer K, Kwak TE, Roth P, Groscurth P (1997) Selective extradural anterior clinoidectomy for supra- and parasellar processes. Technical note. J Neurosurg 87:636–642CrossRefPubMed Yonekawa Y, Ogata N, Imhof HG, Olivecrona M, Strommer K, Kwak TE, Roth P, Groscurth P (1997) Selective extradural anterior clinoidectomy for supra- and parasellar processes. Technical note. J Neurosurg 87:636–642CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Pneumatization degree of the anterior clinoid process: a new classification
verfasst von
Bashar Abuzayed
Necmettin Tanriover
Huseyin Biceroglu
Odhan Yuksel
Ozlem Tanriover
Sait Albayram
Ziya Akar
Publikationsdatum
01.07.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 3/2010
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-010-0255-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2010

Neurosurgical Review 3/2010 Zur Ausgabe

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.