Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 4/2017

20.02.2017 | Editorial

Small observational studies and data sharing: fuel for debate and coins for the piggy bank of evidence

verfasst von: Daniele Poole

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 4/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

In an article recently published in Intensive Care Medicine, Constant et al. [1] report the results of their observational study investigating the effectiveness of targeted temperature management (TTM) in improving outcome in patients who were successfully resuscitated after cardiac arrest during surgical procedures [2]. The authors retrospectively reviewed 101 cases that occurred between 2008 and 2013 in 11 centres, 30 treated with TTM. Using logistic regression TTM did not turn out to be an independent predictor of favourable neurological outcome. Consistently with data from the literature, shockable rhythms were strongly protective while emergency surgery worsened the prognosis [2, 3]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Constant AL, Mongardon N, Morelot Q, Pichon N, Grimaldi D, Bordenave L, Soummer A, Sauneuf B, Merceron S, Ricome S, Misset B, Bruel C, Schnell D, Boisramé-Helms J, Dubuisson E, Brunet J, Lasocki S, Cronier P, Bouhemad B, Carreira S, Begot E, Vandenbunder B, Dhonneur G, Jullien P, Resche-rigon M, Bedos JP, Montlahuc C, Legriel S (2017) Targeted temperature management after intraoperative cardiac arrest: a multicenter retrospective study. Intensive Care Med. doi:10.1007/s00134-017-4709-0 Constant AL, Mongardon N, Morelot Q, Pichon N, Grimaldi D, Bordenave L, Soummer A, Sauneuf B, Merceron S, Ricome S, Misset B, Bruel C, Schnell D, Boisramé-Helms J, Dubuisson E, Brunet J, Lasocki S, Cronier P, Bouhemad B, Carreira S, Begot E, Vandenbunder B, Dhonneur G, Jullien P, Resche-rigon M, Bedos JP, Montlahuc C, Legriel S (2017) Targeted temperature management after intraoperative cardiac arrest: a multicenter retrospective study. Intensive Care Med. doi:10.​1007/​s00134-017-4709-0
2.
Zurück zum Zitat Dumas F, Grimaldi D, Zuber B et al (2011) Is hypothermia after cardiac arrest effective in both shockable and nonshockable patients? Insights from a large registry. Circulation 123(8):877–886CrossRefPubMed Dumas F, Grimaldi D, Zuber B et al (2011) Is hypothermia after cardiac arrest effective in both shockable and nonshockable patients? Insights from a large registry. Circulation 123(8):877–886CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Le Gall JR, Lemeshow S, Saulnier F (1993) A new simplified acute physiology score (SAPS II) based on a European/North American multicenter study. JAMA 270(24):2957–2963CrossRefPubMed Le Gall JR, Lemeshow S, Saulnier F (1993) A new simplified acute physiology score (SAPS II) based on a European/North American multicenter study. JAMA 270(24):2957–2963CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Katz MH (2003) Multivariable analysis: a primer for readers of medical research. Ann Intern Med 138(8):644–650CrossRefPubMed Katz MH (2003) Multivariable analysis: a primer for readers of medical research. Ann Intern Med 138(8):644–650CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Babyak MA (2004) What you see may not be what you get: a brief, nontechnical introduction to overfitting in regression-type models. Psychosom Med 66(3):411–421PubMed Babyak MA (2004) What you see may not be what you get: a brief, nontechnical introduction to overfitting in regression-type models. Psychosom Med 66(3):411–421PubMed
6.
Zurück zum Zitat Harrell FE Jr, Lee KL, Mark DB (1996) Multivariable prognostic models: issues in developing models, evaluating assumptions and adequacy, and measuring and reducing errors. Stat Med 15(4):361–387CrossRefPubMed Harrell FE Jr, Lee KL, Mark DB (1996) Multivariable prognostic models: issues in developing models, evaluating assumptions and adequacy, and measuring and reducing errors. Stat Med 15(4):361–387CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Rosenbaum PR, Rubin DB (1983) The central role of the propensity score in observational studies for causal effects. Biometrika 70(1):41–55CrossRef Rosenbaum PR, Rubin DB (1983) The central role of the propensity score in observational studies for causal effects. Biometrika 70(1):41–55CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Vittinghoff E, McCulloch CE (2007) Relaxing the rule of ten events per variable in logistic and Cox regression. Am J Epidemiol 165(6):710–718CrossRefPubMed Vittinghoff E, McCulloch CE (2007) Relaxing the rule of ten events per variable in logistic and Cox regression. Am J Epidemiol 165(6):710–718CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Austin PC (2011) An introduction to propensity score methods for reducing the effects of confounding in observational studies. Multivar Behav Res 46(3):399–424CrossRef Austin PC (2011) An introduction to propensity score methods for reducing the effects of confounding in observational studies. Multivar Behav Res 46(3):399–424CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Freemantle N, Marston L, Walters K, Wood J, Reynolds MR, Petersen I (2013) Making inferences on treatment effects from real world data: propensity scores, confounding by indication, and other perils for the unwary in observational research. BMJ 347:f6409CrossRefPubMed Freemantle N, Marston L, Walters K, Wood J, Reynolds MR, Petersen I (2013) Making inferences on treatment effects from real world data: propensity scores, confounding by indication, and other perils for the unwary in observational research. BMJ 347:f6409CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Poole D, Nattino G, Bertolini G (2014) Overoptimism in the interpretation of statistics: the ethical role of statistical reviewers in medical journals. Intensive Care Med 40(12):1927–1929CrossRefPubMed Poole D, Nattino G, Bertolini G (2014) Overoptimism in the interpretation of statistics: the ethical role of statistical reviewers in medical journals. Intensive Care Med 40(12):1927–1929CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Bernard SA, Gray TW, Buist MD et al (2002) Treatment of comatose survivors of out-of-hospital cardiac arrest with induced hypothermia. N Engl J Med 346(8):557–563CrossRefPubMed Bernard SA, Gray TW, Buist MD et al (2002) Treatment of comatose survivors of out-of-hospital cardiac arrest with induced hypothermia. N Engl J Med 346(8):557–563CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Hypothermia after Cardiac Arrest Study Group (2002) Mild therapeutic hypothermia to improve the neurologic outcome after cardiac arrest. N Engl J Med 346(8):549–556CrossRef Hypothermia after Cardiac Arrest Study Group (2002) Mild therapeutic hypothermia to improve the neurologic outcome after cardiac arrest. N Engl J Med 346(8):549–556CrossRef
14.
Metadaten
Titel
Small observational studies and data sharing: fuel for debate and coins for the piggy bank of evidence
verfasst von
Daniele Poole
Publikationsdatum
20.02.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 4/2017
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-017-4696-1

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2017

Intensive Care Medicine 4/2017 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.