Skip to main content
Erschienen in: The Journal of Obstetrics and Gynecology of India 1/2014

01.12.2014 | Case Report

Stress-Induced Cardiomyopathy Following Cesarean Delivery Under General Anesthesia

verfasst von: G. Gnanavelu, D. B. D. Sathiakumar, M. K. Narasimhan, M. Sugantha Priya

Erschienen in: The Journal of Obstetrics and Gynecology of India | Sonderheft 1/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 34-year-old non-hypertensive, non-diabetic woman, second gravida, was admitted with 36 weeks’ pregnancy complaining of abdominal pain and vaginal bleeding. Apart from the occasional wheeze which promptly settled with inhaled salbutamol, her past history was insignificant. Obstetric examination revealed abruptio placenta with profuse fresh bleeding. She was taken for emergency cesarean surgery under general anesthesia. Her preoperative pulse was 84 bpm, BP 110/80, and her cardiovascular and respiratory systems were normal. Basic investigations were normal including an electrocardiogram (ECG) (Fig. 1). The surgery was uneventful and a male child weighing 3.1 kg was delivered. Intraoperatively, she was given parenteral Glycopyrrolate, Propafol, Suxamethonium, Fentanyl, Inj Syntocin10 U infusion, and Inj. Prostodin 125 mcg intramuscularly. 2 h after surgery, she complained of shortness of breath and left mammary pain. She was dyspneic and mildly desaturated (spO2 88 %). Clinical examination revealed sinus tachycardia (HR 110 bpm), BP of 100/70 mmHg, faint third heart sound, and basal rales over the chest. With a provisional diagnosis of left ventricular failure, ECG, X-ray chest, and Echocardiogram were obtained. The ECG (Fig. 2) revealed subtle changes like loss of “r” wave in V2 and the echocardiogram revealed hypokinesia of the mid and apical left ventricle with moderate systolic dysfunction, and her ejection fraction was 38 %. X-ray chest (Fig. 3) showed interstitial edema in the basal zones of both lungs, more on the right. Qualitative troponin T was negative. She was managed with supplemental oxygen, a mild dose of diuretics, dobutamine infusion, and levocarnitine. She responded well, her symptoms abated rapidly, and clinically her lungs became clear and her blood pressure improved. 2 days later, a repeat echocardiogram revealed no wall motion abnormality with normal left ventricular function.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bybee KA, Kara T, Prasad A, et al. Systematic review: transient left ventricular apical ballooning: a syndrome that mimics ST-segment elevation myocardial infarction. Ann Intern Med. 2004;141:858–65.PubMedCrossRef Bybee KA, Kara T, Prasad A, et al. Systematic review: transient left ventricular apical ballooning: a syndrome that mimics ST-segment elevation myocardial infarction. Ann Intern Med. 2004;141:858–65.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Jabaudon M, Bonnin M, Bolandard F, et al. Takotsubo syndrome during induction of general anesthesia. Anesthesia. 2007;62:519–23.CrossRef Jabaudon M, Bonnin M, Bolandard F, et al. Takotsubo syndrome during induction of general anesthesia. Anesthesia. 2007;62:519–23.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Crimi E, Baggish A, Leffert L, et al. Acute reversible stress-induced cardiomyopathy associated with caesarean delivery under spinal anesthesia. Circulation. 2008;117:3052–3. Crimi E, Baggish A, Leffert L, et al. Acute reversible stress-induced cardiomyopathy associated with caesarean delivery under spinal anesthesia. Circulation. 2008;117:3052–3.
4.
Zurück zum Zitat Citro R, Pascotto M, Provenza G, et al. Transient left ventricular ballooning (tako-tsubo cardiomyopathy) soon after intravenous ergonovine injection following caesarean delivery. Int J Cardiol. 2010;138(2):e31–4.PubMedCrossRef Citro R, Pascotto M, Provenza G, et al. Transient left ventricular ballooning (tako-tsubo cardiomyopathy) soon after intravenous ergonovine injection following caesarean delivery. Int J Cardiol. 2010;138(2):e31–4.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Rodriguez dela Torre MR, Gallego Alonso JI, Gil Fernandez M. Pulmonary edema related to administration of 15-methylprostaglandin F2α during cesarean section. Rev Esp Anestesiol Reanim. 2004;51:104–7. Rodriguez dela Torre MR, Gallego Alonso JI, Gil Fernandez M. Pulmonary edema related to administration of 15-methylprostaglandin F2α during cesarean section. Rev Esp Anestesiol Reanim. 2004;51:104–7.
6.
Zurück zum Zitat Kawai S, Kitabatake A, Tomoike H. Guidelines for diagnosis of takotsubo (ampulla) cardiomyopathy. Cir J. 2007;71(6):990–2.CrossRef Kawai S, Kitabatake A, Tomoike H. Guidelines for diagnosis of takotsubo (ampulla) cardiomyopathy. Cir J. 2007;71(6):990–2.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Aurgemma G P. Acute stress cardiomyopathy and reversible left ventricular dysfunction. Cardiol Rounds. 2006;10:10. Aurgemma G P. Acute stress cardiomyopathy and reversible left ventricular dysfunction. Cardiol Rounds. 2006;10:10.
Metadaten
Titel
Stress-Induced Cardiomyopathy Following Cesarean Delivery Under General Anesthesia
verfasst von
G. Gnanavelu
D. B. D. Sathiakumar
M. K. Narasimhan
M. Sugantha Priya
Publikationsdatum
01.12.2014
Verlag
Springer India
Erschienen in
The Journal of Obstetrics and Gynecology of India / Ausgabe Sonderheft 1/2014
Print ISSN: 0971-9202
Elektronische ISSN: 0975-6434
DOI
https://doi.org/10.1007/s13224-013-0421-3

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2014

The Journal of Obstetrics and Gynecology of India 1/2014 Zur Ausgabe

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.