Skip to main content
Erschienen in: Emergency Radiology 6/2012

01.12.2012 | Case Report

Susceptibility-weighted imaging and computed tomography perfusion abnormalities in diagnosis of classic migraine

verfasst von: Christopher Miller, Michael F. Goldberg

Erschienen in: Emergency Radiology | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

For the radiologist in the emergency department setting, the accurate diagnosis of acute neurologic change can be challenging—an incorrect or delayed diagnosis can lead to poor outcomes for the patient and potential medicolegal jeopardy. Conditions such as stroke, seizure, and infection are often first considered, as failure to promptly treat these entities can result in high morbidity or mortality. Migraine with aura is associated with neurologic change, most often visual in nature, including scotomas, visual field deficits, and visual hallucinations. However, any neurologic change can occur, including motor, sensory, or verbal deficits, which may mimic signs and symptoms of an acute stroke As neuroimaging is a part of the diagnostic and treatment decision-making process, the radiologist must be aware of the wide range of imaging findings of both common and uncommon etiologies for changes in neurologic status. In this paper, we present a case of an atypical presentation of migraine with aura diagnosed with susceptibility-weighted imaging and computed tomography perfusion.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cutrer, F Michael, and Karina Huerter. (2007) Migraine Aura. The Neurologist 13.3: 118–125. Cutrer, F Michael, and Karina Huerter. (2007) Migraine Aura. The Neurologist 13.3: 118–125.
2.
Zurück zum Zitat Ng CL (2006) Diagnostic challenge—is this really a stroke? Australian Family Physician 35(10):805–808PubMed Ng CL (2006) Diagnostic challenge—is this really a stroke? Australian Family Physician 35(10):805–808PubMed
3.
Zurück zum Zitat Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society (2004) The international classification of headache disorders: 2nd edition. Cephalalgia: An International J Headache 24(Suppl 1):9–160 Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society (2004) The international classification of headache disorders: 2nd edition. Cephalalgia: An International J Headache 24(Suppl 1):9–160
4.
Zurück zum Zitat Wolff HG (1963) Headache and other head pain, 2nd edn. Oxford University Press, New York Wolff HG (1963) Headache and other head pain, 2nd edn. Oxford University Press, New York
5.
Zurück zum Zitat Levy D, Burstein R (2011) The vascular theory of migraine: leave it or love it? Ann Neurol 69(4):600–601PubMedCrossRef Levy D, Burstein R (2011) The vascular theory of migraine: leave it or love it? Ann Neurol 69(4):600–601PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Leao AAP (1944) Spreading depression of activity in the cerebral cortex. J Neurophysiol 7:359–390 Leao AAP (1944) Spreading depression of activity in the cerebral cortex. J Neurophysiol 7:359–390
7.
Zurück zum Zitat Woods RP, Iacoboni M, Mazziotta JC (1994) Brief report: bilateral spreading cerebral hypoperfusion during spontaneous migraine headache. N Engl J Med 331(25):1689–1692PubMedCrossRef Woods RP, Iacoboni M, Mazziotta JC (1994) Brief report: bilateral spreading cerebral hypoperfusion during spontaneous migraine headache. N Engl J Med 331(25):1689–1692PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hadjikhani N et al (2001) Mechanisms of migraine aura revealed by functional MRI in human visual cortex. In: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 98.8: 4687–4692 Hadjikhani N et al (2001) Mechanisms of migraine aura revealed by functional MRI in human visual cortex. In: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 98.8: 4687–4692
9.
Zurück zum Zitat Haacke EM et al (2009) Susceptibility-weighted imaging: technical aspects and clinical applications, Part 1. Am J Neuroradiol 30(1):19–30PubMedCrossRef Haacke EM et al (2009) Susceptibility-weighted imaging: technical aspects and clinical applications, Part 1. Am J Neuroradiol 30(1):19–30PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Mittal S et al (2009) Susceptibility-weighted imaging: technical aspects and clinical applications, Part 2. AJNR. Am J Neuroradiol 30.2:232–252 Mittal S et al (2009) Susceptibility-weighted imaging: technical aspects and clinical applications, Part 2. AJNR. Am J Neuroradiol 30.2:232–252
11.
Zurück zum Zitat Shimoda Y et al (2011) Susceptibility-weighted Imaging and magnetic resonance angiography during migraine attack: a case report. Magnetic Resonance in Medical Sci: MRMS: An Official J Japan Society Magnetic Resonance Med 10(1):49–52 Shimoda Y et al (2011) Susceptibility-weighted Imaging and magnetic resonance angiography during migraine attack: a case report. Magnetic Resonance in Medical Sci: MRMS: An Official J Japan Society Magnetic Resonance Med 10(1):49–52
Metadaten
Titel
Susceptibility-weighted imaging and computed tomography perfusion abnormalities in diagnosis of classic migraine
verfasst von
Christopher Miller
Michael F. Goldberg
Publikationsdatum
01.12.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Emergency Radiology / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 1070-3004
Elektronische ISSN: 1438-1435
DOI
https://doi.org/10.1007/s10140-012-1051-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Emergency Radiology 6/2012 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.