Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 5/2024

17.04.2024 | SAGES/EAES Official Publication

TAVAC: comprehensive review of currently available hemostatic products as adjunct to surgical hemostasis

verfasst von: Iswanto Sucandy, Sharona Ross, Jonathan DeLong, Michael Tran, Fred Qafiti, David Pechman, Tim Snow, Salvatore Docimo, Allyson Lim-Dy, Maria Christodoulou, David Renton

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 5/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The use of hemostatic agents by general surgeons during abdominal operations is commonplace as an adjunctive measure to minimize risks of postoperative bleeding and its downstream complications. Proper selection of products can be hampered by marginal understanding of their pharmacokinetics and pharmacodynamics. While a variety of hemostatic agents are currently available on the market, the choice of those products is often confusing for surgeons. This paper aims to summarize and compare the available hemostatic products for each clinical indication and to ultimately better guide surgeons in the selection and proper use of hemostatic agents in daily clinical practice.

Methods

We utilized PubMed electronic database and published product information from the respective pharmaceutical companies to collect information on the characteristics of the hemostatic products.

Results

All commercially available hemostatic agents in the US are described with a description of their mechanism of action, indications, contraindications, circumstances in which they are best utilized, and expected results.

Conclusion

Hemostatic products come with many different types and specifications. They are valuable tools to serve as an adjunct to surgical hemostasis. Proper education and knowledge of their characteristics are important for the selection of the right agent and optimal utilization.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Carson JL, Stanworth SJ, Roubinian N, Fergusson DA, Triulzi D, Doree C, Hebert PC. (2016) Transfusion thresholds and other strategies for guiding allogeneic red blood cell transfusion. Cochrane Database Syst Rev (10):CD002042. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002042.pub4. Update in: Cochrane Database Syst Rev. 2021, (12):CD002042. PMID: 27731885; PMCID: PMC6457993 Carson JL, Stanworth SJ, Roubinian N, Fergusson DA, Triulzi D, Doree C, Hebert PC. (2016) Transfusion thresholds and other strategies for guiding allogeneic red blood cell transfusion. Cochrane Database Syst Rev (10):CD002042. https://​doi.​org/​10.​1002/​14651858.​CD002042.​pub4. Update in: Cochrane Database Syst Rev. 2021, (12):CD002042. PMID: 27731885; PMCID: PMC6457993
13.
Zurück zum Zitat Koea J, Baldwin P, Shen J, et al. (2015) Safety and hemostatic effectiveness of the fibrin pad for severe soft-tissue bleeding during abdominal, retroperitoneal, pelvic, and thoracic (non-cardiac) surgery: a randomized, controlled, superiority trial. World J Surg 39(11):2663-9. https://doi.org/10.1007/s00268-015-3106-5. Erratum in: World J Surg 2015, 39(10):2610. PMID: 26041587 Koea J, Baldwin P, Shen J, et al. (2015) Safety and hemostatic effectiveness of the fibrin pad for severe soft-tissue bleeding during abdominal, retroperitoneal, pelvic, and thoracic (non-cardiac) surgery: a randomized, controlled, superiority trial. World J Surg 39(11):2663-9. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00268-015-3106-5. Erratum in: World J Surg 2015, 39(10):2610. PMID: 26041587
15.
Zurück zum Zitat Assessment of the hemostatic efficacy of PERCLOT, Surgicel Powder, and Arista in a porcine liver abrasion model. December 2021. Baxter Data on File. REF-36820. Assessment of the hemostatic efficacy of PERCLOT, Surgicel Powder, and Arista in a porcine liver abrasion model. December 2021. Baxter Data on File. REF-36820.
16.
Zurück zum Zitat Water Mass Absorbance: PERCLOT versus Arista. August 2014. Baxter Data on File. REF-32407. Water Mass Absorbance: PERCLOT versus Arista. August 2014. Baxter Data on File. REF-32407.
17.
Zurück zum Zitat Evaluation of the adhesive properties of PERCLOT and Arista. September 2022. Baxter Data on File. REF-37550. Evaluation of the adhesive properties of PERCLOT and Arista. September 2022. Baxter Data on File. REF-37550.
20.
Zurück zum Zitat Baxter Healthcare. FLOSEAL with RECOTHROM instructions for use. Baxter Healthcare. FLOSEAL with RECOTHROM instructions for use.
21.
22.
Zurück zum Zitat Stokes ME et al (2011) Impact of bleeding-related complications and/or blood product transfusions on hospital costs in inpatient surgical patients. BMC Health Serv Res 11:135CrossRefPubMedPubMedCentral Stokes ME et al (2011) Impact of bleeding-related complications and/or blood product transfusions on hospital costs in inpatient surgical patients. BMC Health Serv Res 11:135CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
25.
Zurück zum Zitat Maisano F, Kjaergård HK, Bauernschmitt R, Pavie A, Rábago G, Laskar M, Marstein JP, Falk V (2009) TachoSil surgical patch versus conventional haemostatic fleece material for control of bleeding in cardiovascular surgery: a randomised controlled trial. Eur J Cardio-Thorac Surg: Off J Eur Assoc Cardio-Thorac Surg 36(4):708–714. https://doi.org/10.1016/j.ejcts.2009.04.057CrossRef Maisano F, Kjaergård HK, Bauernschmitt R, Pavie A, Rábago G, Laskar M, Marstein JP, Falk V (2009) TachoSil surgical patch versus conventional haemostatic fleece material for control of bleeding in cardiovascular surgery: a randomised controlled trial. Eur J Cardio-Thorac Surg: Off J Eur Assoc Cardio-Thorac Surg 36(4):708–714. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​ejcts.​2009.​04.​057CrossRef
30.
31.
Zurück zum Zitat Baxter Healthcare Corporation (2009) COSEAL surgical sealant instructions for use. Hayward, CA Baxter Healthcare Corporation (2009) COSEAL surgical sealant instructions for use. Hayward, CA
32.
Zurück zum Zitat Hill A, Estridge TD, Maroney M et al (2001) Treatment of suture line bleeding with a novel synthetic surgical sealant in a canine iliac PTFE graft model. J Biomed 58:308–312 Hill A, Estridge TD, Maroney M et al (2001) Treatment of suture line bleeding with a novel synthetic surgical sealant in a canine iliac PTFE graft model. J Biomed 58:308–312
33.
Zurück zum Zitat Wallace DG, Cruise GM, Rhee WM et al (2001) A tissue sealant based on reactive multifunctional polyethylene glycol. J Biomed 58:545–555 Wallace DG, Cruise GM, Rhee WM et al (2001) A tissue sealant based on reactive multifunctional polyethylene glycol. J Biomed 58:545–555
34.
Zurück zum Zitat Natour E, Suedkamp M, Dapunt OE (2012) Assessment on the effect of blood loss and transfusion requirements when adding a polyethylene glycol sealant to the anastomotic closure of aortic procedures: a case-control analysis of 102 patients undergoing Bentall procedures. J Cardiothorac Surg 7:105CrossRefPubMedPubMedCentral Natour E, Suedkamp M, Dapunt OE (2012) Assessment on the effect of blood loss and transfusion requirements when adding a polyethylene glycol sealant to the anastomotic closure of aortic procedures: a case-control analysis of 102 patients undergoing Bentall procedures. J Cardiothorac Surg 7:105CrossRefPubMedPubMedCentral
35.
Zurück zum Zitat Hagberg RC, Safi HJ, Sabik J et al (2004) Improved intraoperative management of anastomotic bleeding during aortic reconstruction: results of a randomized controlled trial. Am Surg 70:307–311CrossRefPubMed Hagberg RC, Safi HJ, Sabik J et al (2004) Improved intraoperative management of anastomotic bleeding during aortic reconstruction: results of a randomized controlled trial. Am Surg 70:307–311CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Stone WM, Cull DL, Money SR (2012) A randomized prospective multicenter trial of a novel vascular sealant. Ann Vasc Surg 26(8):1077–1084CrossRefPubMed Stone WM, Cull DL, Money SR (2012) A randomized prospective multicenter trial of a novel vascular sealant. Ann Vasc Surg 26(8):1077–1084CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Tenaxis Medical, Inc. (2013) Clinical evaluation report for ArterX surgical sealant Tenaxis Medical, Inc. (2013) Clinical evaluation report for ArterX surgical sealant
39.
Zurück zum Zitat Tenaxis Medical, Inc. (2013) Summary of safety and effectiveness: ArterX surgical sealant Tenaxis Medical, Inc. (2013) Summary of safety and effectiveness: ArterX surgical sealant
40.
Zurück zum Zitat Chapman WC, Singla N, Genyk Y et al (2007) A phase 3, randomized, double-blind comparative study of the efficacy and safety of topical recombinant human thrombin and bovine thrombin in surgical hemostasis. J Am Coll Surg 205(2):256–265CrossRefPubMed Chapman WC, Singla N, Genyk Y et al (2007) A phase 3, randomized, double-blind comparative study of the efficacy and safety of topical recombinant human thrombin and bovine thrombin in surgical hemostasis. J Am Coll Surg 205(2):256–265CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Bracey A, Shander A, Aronson S et al (2017) The use of topical hemostatic agents in cardiothoracic surgery. Ann Thorac Surg 105:353–360CrossRef Bracey A, Shander A, Aronson S et al (2017) The use of topical hemostatic agents in cardiothoracic surgery. Ann Thorac Surg 105:353–360CrossRef
46.
Zurück zum Zitat Council on Pharmacy and Chemistry (1947) Absorbable gelatin sponge— new and nonofficial remedies. JAMA 135:921 Council on Pharmacy and Chemistry (1947) Absorbable gelatin sponge— new and nonofficial remedies. JAMA 135:921
47.
Zurück zum Zitat Doria C, Fischer CP, Wood CG, Lifg PM, Marra S, Hart J (2008) Phase 3, randomized, double-blind study of plasma-derived human thrombin versus bovine thrombin in achieving hemostasis in patients undergoing surgery. Curr Med Res Opin 24(3):785–794CrossRefPubMed Doria C, Fischer CP, Wood CG, Lifg PM, Marra S, Hart J (2008) Phase 3, randomized, double-blind study of plasma-derived human thrombin versus bovine thrombin in achieving hemostasis in patients undergoing surgery. Curr Med Res Opin 24(3):785–794CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
TAVAC: comprehensive review of currently available hemostatic products as adjunct to surgical hemostasis
verfasst von
Iswanto Sucandy
Sharona Ross
Jonathan DeLong
Michael Tran
Fred Qafiti
David Pechman
Tim Snow
Salvatore Docimo
Allyson Lim-Dy
Maria Christodoulou
David Renton
Publikationsdatum
17.04.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 5/2024
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-024-10806-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2024

Surgical Endoscopy 5/2024 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.