Skip to main content
Erschienen in: Der Internist 9/2002

01.09.2002 | Schwerpunkt: Glomerulonephritis

Therapie der Glomerulonephritis

verfasst von: Prof. Dr. T. Risler, N. Braun, C. M. Erley

Erschienen in: Die Innere Medizin | Ausgabe 9/2002

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Die Therapie der Glomerulonephritis ist kompliziert, weil das klinische Bild sehr unterschiedlich sein kann. Eine akute Nephritis, ein nephrotisches Syndrom oder lediglich eine geringe Proteinurie oder Hämaturie können Ausdruck einer Glomerulonephritis sein. Die Indikation zu einer symptomatischen Therapie kann vom klinischen Bild abgeleitet werden, eine immunsuppressive Therapie setzt eine histologische Diagnose voraus, um die mögliche Differenzialtherapie abzudecken.
Die sofortige Therapie einer rapid-progressiven Glomerulonephritis kann den Patienten vor der Dialyse bewahren. Ein nephrotisches Syndrom wird entsprechend dem klinischen Verlauf zuerst symptomatisch; bei histologischen oder klinischen Anzeichen für eine Progression in die Niereninsuffizienz ist meist eine definierte Immunsuppression zusätzlich indiziert. Die durch Studien untersuchten Therapieschemata werden detailliert vorgestellt.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Andrassy K et al. (1991) Rapidly progressive glomerulonephritis: analysis of prevalence and clinical course. Nephron 59: 206 Andrassy K et al. (1991) Rapidly progressive glomerulonephritis: analysis of prevalence and clinical course. Nephron 59: 206
2.
Zurück zum Zitat Ballardie FW, IS Roberts (2002) Controlled prospective trial of prednisolone and cytotoxcs in progressive IgA nephropathy. J Am Soc Nephrol 13: 142 Ballardie FW, IS Roberts (2002) Controlled prospective trial of prednisolone and cytotoxcs in progressive IgA nephropathy. J Am Soc Nephrol 13: 142
3.
Zurück zum Zitat Banfi G et al. (1991) The impact of prolonged immunosuppression on the outcome of idiopathic focal-segmental glomerulosclerosis with nephrotic syndrome in adults. A collaborative retrospective study. Clin Nephrol 36: 53 Banfi G et al. (1991) The impact of prolonged immunosuppression on the outcome of idiopathic focal-segmental glomerulosclerosis with nephrotic syndrome in adults. A collaborative retrospective study. Clin Nephrol 36: 53
4.
Zurück zum Zitat Bianchi S et al. (2003) A controlled, prospective study of the effects of atorvastatin on proteinuria and progression of kidney disease. Am J Kidney Dis 41: 565 Bianchi S et al. (2003) A controlled, prospective study of the effects of atorvastatin on proteinuria and progression of kidney disease. Am J Kidney Dis 41: 565
5.
Zurück zum Zitat Black DA et al. (1970) Controlled trial of prednisone in adult patients with nephrotic syndrome. Br Med J 3: 421 Black DA et al. (1970) Controlled trial of prednisone in adult patients with nephrotic syndrome. Br Med J 3: 421
6.
Zurück zum Zitat Bolton WK, BC Sturgill (1989) Methylprednisolone therapy for acute crescentic rapidly progressive glomerulonephritis. Am J Nephrol 9: 368 Bolton WK, BC Sturgill (1989) Methylprednisolone therapy for acute crescentic rapidly progressive glomerulonephritis. Am J Nephrol 9: 368
7.
Zurück zum Zitat Burgess E (1999) Management of focal segmental glomerulosclerosis: Evidence-based recommendations. Kidney Int 55 Suppl 70: 26 Burgess E (1999) Management of focal segmental glomerulosclerosis: Evidence-based recommendations. Kidney Int 55 Suppl 70: 26
8.
Zurück zum Zitat Cattran DC et al. (1995) A controlled trial of cyclosporine in patients with progressive membranous glomerulonephritis. Kidney Int 47: 1130 Cattran DC et al. (1995) A controlled trial of cyclosporine in patients with progressive membranous glomerulonephritis. Kidney Int 47: 1130
9.
Zurück zum Zitat Cattran DC et al. (1999) A randomized trial of cyclosporine in patients with steroid-resistant focal segmental glomerulosclerosis. Kidney Int 56: 2220 Cattran DC et al. (1999) A randomized trial of cyclosporine in patients with steroid-resistant focal segmental glomerulosclerosis. Kidney Int 56: 2220
10.
Zurück zum Zitat Cattran DC et al. (2001) Cyclosporine in patients with steroid-resistant membranous nephropathy: a randomized trial. Kidney Int 59: 1484 Cattran DC et al. (2001) Cyclosporine in patients with steroid-resistant membranous nephropathy: a randomized trial. Kidney Int 59: 1484
11.
Zurück zum Zitat Cattran DC (2002) Membranous nephropathy: quo vadis? Kidney Int 61: 349 Cattran DC (2002) Membranous nephropathy: quo vadis? Kidney Int 61: 349
12.
Zurück zum Zitat De Groot K et al. (2000) ANCA-assoziierte Vaskulitiden: Neue Konzepte und Strategien in der Therapie. Internist 41: 1112 De Groot K et al. (2000) ANCA-assoziierte Vaskulitiden: Neue Konzepte und Strategien in der Therapie. Internist 41: 1112
13.
Zurück zum Zitat Dillon JJ (1997) Fish oil therapy for IgA nephropathy: efficacy and interstudy variability. J Am Soc Nephrol 8: 1739 Dillon JJ (1997) Fish oil therapy for IgA nephropathy: efficacy and interstudy variability. J Am Soc Nephrol 8: 1739
14.
Zurück zum Zitat Fauci AS et al. (1983) Wegener's granulomatosis: prospective clinical and therapeutic experience with 85 patients for 21 years. Ann Intern Med 98: 76 Fauci AS et al. (1983) Wegener's granulomatosis: prospective clinical and therapeutic experience with 85 patients for 21 years. Ann Intern Med 98: 76
15.
Zurück zum Zitat Floege J (2003) Evidence based recommendations for immunosuppression in IgA-nephropathy: handle with caution. Nephrol Dial Transplant 18: 241 Floege J (2003) Evidence based recommendations for immunosuppression in IgA-nephropathy: handle with caution. Nephrol Dial Transplant 18: 241
16.
Zurück zum Zitat Fouque D et al. (2000) Low protein diets delay end-stage renal disease in non-diabetic adults with chronic renal failur. Nephrol Dial Transplant 15: 1986 Fouque D et al. (2000) Low protein diets delay end-stage renal disease in non-diabetic adults with chronic renal failur. Nephrol Dial Transplant 15: 1986
17.
Zurück zum Zitat Gallagher H et al. (2002) Pulmonary renal syndrome: a 4-year, single center experience. Am J Kidney Dis 39: 42 Gallagher H et al. (2002) Pulmonary renal syndrome: a 4-year, single center experience. Am J Kidney Dis 39: 42
18.
Zurück zum Zitat Haubitz M et al. (1998) Intravenous pulse administration of cyclophsphamide vs. daily oral treatment in patients with antineutrophil cytoplasmatic antibody associated vasculitis and renal involvement: a prospective, randomized study. Arthritis Rheum 41: 1835 Haubitz M et al. (1998) Intravenous pulse administration of cyclophsphamide vs. daily oral treatment in patients with antineutrophil cytoplasmatic antibody associated vasculitis and renal involvement: a prospective, randomized study. Arthritis Rheum 41: 1835
19.
Zurück zum Zitat Hebert LA et al. (2001) Renoprotection: one or many therapies? Kidney Int 59: 1211 Hebert LA et al. (2001) Renoprotection: one or many therapies? Kidney Int 59: 1211
20.
Zurück zum Zitat Jayne D (2001) Update on the European Vasculitis Study Group trials. Curr Opinion Rheumatol 13: 48 Jayne D (2001) Update on the European Vasculitis Study Group trials. Curr Opinion Rheumatol 13: 48
21.
Zurück zum Zitat Kanno Y et al. (2000) Blood pressure reduction associated with preservation of renal function in hypertensive patients with IgA nephropathy: a 3-year follow-up. Clin Nephrol 54: 360 Kanno Y et al. (2000) Blood pressure reduction associated with preservation of renal function in hypertensive patients with IgA nephropathy: a 3-year follow-up. Clin Nephrol 54: 360
22.
Zurück zum Zitat Klahr S et al. (1994) The effects of dietary protein restriction and blood-pressure control on the progression of chronic renal failure. N Engl J Med 330: 877 Klahr S et al. (1994) The effects of dietary protein restriction and blood-pressure control on the progression of chronic renal failure. N Engl J Med 330: 877
23.
Zurück zum Zitat Kuriyama S et al. (1997) Reversal of anemia by erythropoietin therapy retards the progression of chronic renal failure, especially in nondiabetic patients. Nephron 77: 176 Kuriyama S et al. (1997) Reversal of anemia by erythropoietin therapy retards the progression of chronic renal failure, especially in nondiabetic patients. Nephron 77: 176
24.
Zurück zum Zitat Lau K (1989) Phosphat excess and progressive renal failure: The precipitation-calcification hypothesis. Kidney Int 36: 918 Lau K (1989) Phosphat excess and progressive renal failure: The precipitation-calcification hypothesis. Kidney Int 36: 918
25.
Zurück zum Zitat Lazarus JM et al. (1997) Achievement and safety of a low blood pressure goal in chronic renal disease. Hypertension 29: 641 Lazarus JM et al. (1997) Achievement and safety of a low blood pressure goal in chronic renal disease. Hypertension 29: 641
26.
Zurück zum Zitat Levy JB et al. (2001) Long-term outcome of anti-glomerular basement membrane antibody disease treated with plasma exchange and immunosuppression. Ann Intern Med 134: 1033 Levy JB et al. (2001) Long-term outcome of anti-glomerular basement membrane antibody disease treated with plasma exchange and immunosuppression. Ann Intern Med 134: 1033
27.
Zurück zum Zitat Lien JW et al. (1979) Acute poststreptococcal glomerulonephritis in adults: A long-term study. Q J Med 48: 9928 Lien JW et al. (1979) Acute poststreptococcal glomerulonephritis in adults: A long-term study. Q J Med 48: 9928
27a.
Zurück zum Zitat Matalon A et al. (2001) Plasmapheresis treatment of recurrent FSGS in adult renal transplant recipients. Clin Nephrol 56: 271 Matalon A et al. (2001) Plasmapheresis treatment of recurrent FSGS in adult renal transplant recipients. Clin Nephrol 56: 271
28.
Zurück zum Zitat Matalon A et al. (2001) Plasmapheresis treatment of recurrent FSGS in adult renal transplant recipients. Clin Nephrol 56: 271 Matalon A et al. (2001) Plasmapheresis treatment of recurrent FSGS in adult renal transplant recipients. Clin Nephrol 56: 271
29.
Zurück zum Zitat Muirhead N (1999) Management of idiopathic membranous nephropathy: evidence-based recommendations. Kidney Int 70: 47 Muirhead N (1999) Management of idiopathic membranous nephropathy: evidence-based recommendations. Kidney Int 70: 47
30.
Zurück zum Zitat Nakayama M et al. (2002) Steroid responsiveness and frequency of relapse in adult-onset minimal change nephrotic syndrome. Am J Kidney Dis 39: 503 Nakayama M et al. (2002) Steroid responsiveness and frequency of relapse in adult-onset minimal change nephrotic syndrome. Am J Kidney Dis 39: 503
31.
Zurück zum Zitat Nolasco F et al. (1986) Adult-onset minimal change nephrotic syndrome: a long-term follow-up. Kidney Int 29: 1215 Nolasco F et al. (1986) Adult-onset minimal change nephrotic syndrome: a long-term follow-up. Kidney Int 29: 1215
32.
Zurück zum Zitat Ponticelli C et al. (1993) Cyclosporin vs. cyclophosphamide for patients with steroid-dependent and frequently relapsing idiopathic nephrotic syndrome: a multicentre randomized controlled trial. Nephrol Dial Transplant 8: 1326 Ponticelli C et al. (1993) Cyclosporin vs. cyclophosphamide for patients with steroid-dependent and frequently relapsing idiopathic nephrotic syndrome: a multicentre randomized controlled trial. Nephrol Dial Transplant 8: 1326
33.
Zurück zum Zitat Ponticelli C et al. (1993) A randomized trial of cyclosporine in steroid-resistant idiopathic nephrotic syndrome. Kidney Int 43: 1377 Ponticelli C et al. (1993) A randomized trial of cyclosporine in steroid-resistant idiopathic nephrotic syndrome. Kidney Int 43: 1377
34.
Zurück zum Zitat Ponticelli C et al. (1995) A 10 year follow-up of a randomized study with methylprednisolone and chlorambucil in membranous nephropathy. Kidney Int 48: 1600 Ponticelli C et al. (1995) A 10 year follow-up of a randomized study with methylprednisolone and chlorambucil in membranous nephropathy. Kidney Int 48: 1600
35.
Zurück zum Zitat Ponticelli C et al. (1998) A randomized study comparing methylprednisolone plus chlorambucil vs. methylprednisolone plus cyclophosphamide in idiopathic membranous nephropathy. J Am Soc Nephrol 9: 444 Ponticelli C et al. (1998) A randomized study comparing methylprednisolone plus chlorambucil vs. methylprednisolone plus cyclophosphamide in idiopathic membranous nephropathy. J Am Soc Nephrol 9: 444
36.
Zurück zum Zitat Ponticelli C et al. (1999) Can prolonged treatment improve the prognosis in adults with focal segmental glomerulosclerosis? Am J Kidney Dis 34: 618 Ponticelli C et al. (1999) Can prolonged treatment improve the prognosis in adults with focal segmental glomerulosclerosis? Am J Kidney Dis 34: 618
37.
Zurück zum Zitat Ponticelli C, P Passerini (2001) Alternative treatments for focal and segmental glomerular sclerosis. Clin Nephrol 55: 345 Ponticelli C, P Passerini (2001) Alternative treatments for focal and segmental glomerular sclerosis. Clin Nephrol 55: 345
38.
Zurück zum Zitat Pozzi C et al. (1999) Corticosteroids in IgA nephropathy: a randomised controlled trial. Lancet 353: 883 Pozzi C et al. (1999) Corticosteroids in IgA nephropathy: a randomised controlled trial. Lancet 353: 883
39.
Zurück zum Zitat Pusey CD, CM Lockwood (1985) Antibody mediated glomerulonephritis: clinical and experimental studies. J Clin Apheresis 2: 396 Pusey CD, CM Lockwood (1985) Antibody mediated glomerulonephritis: clinical and experimental studies. J Clin Apheresis 2: 396
40.
Zurück zum Zitat Rostoker G et al. (1995) Prevention of thrombotic complications of the nephrotic syndrome by the low-molecular-weight heparin enoxaparin. Nephron 69: 20 Rostoker G et al. (1995) Prevention of thrombotic complications of the nephrotic syndrome by the low-molecular-weight heparin enoxaparin. Nephron 69: 20
41.
Zurück zum Zitat Ruilope LM et al. (2001) Renal function and intensive lowering of blood pressure in hypertensive participants of the Hypertension Optimal Treatment (HOT) Study. J Am Soc Nephrol 12: 218 Ruilope LM et al. (2001) Renal function and intensive lowering of blood pressure in hypertensive participants of the Hypertension Optimal Treatment (HOT) Study. J Am Soc Nephrol 12: 218
42.
Zurück zum Zitat Schiepatti A et al. (1993)Prognosis of untreated patients with idiopathic membranous nephropathy. N Engl J Med 329: 85 Schiepatti A et al. (1993)Prognosis of untreated patients with idiopathic membranous nephropathy. N Engl J Med 329: 85
43.
Zurück zum Zitat Schiffl H et al. (2002) Stopping smoking slows accelerated progression of renal failure in promary renal disease. J Nephrol 15: 270 Schiffl H et al. (2002) Stopping smoking slows accelerated progression of renal failure in promary renal disease. J Nephrol 15: 270
44.
Zurück zum Zitat Schloendorff D (1993) Renal complications of nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Kidney Int 44: 643 Schloendorff D (1993) Renal complications of nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Kidney Int 44: 643
45.
Zurück zum Zitat Torres A et al. (2002) Conservative vs. immunosuppressive treatment of patients with idiopathic membranous nephropathy. Kidney Int 61: 219 Torres A et al. (2002) Conservative vs. immunosuppressive treatment of patients with idiopathic membranous nephropathy. Kidney Int 61: 219
Metadaten
Titel
Therapie der Glomerulonephritis
verfasst von
Prof. Dr. T. Risler
N. Braun
C. M. Erley
Publikationsdatum
01.09.2002
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Die Innere Medizin / Ausgabe 9/2002
Print ISSN: 2731-7080
Elektronische ISSN: 2731-7099
DOI
https://doi.org/10.1007/s00108-003-1029-y

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2002

Der Internist 9/2002 Zur Ausgabe

Schwerpunkt: Glomerulonephritis

Membranöse Glomerulonephritis

Schwerpunkt: Glomerulonephritis

Minimal Change Glomerulonephritis

Schwerpunkt: Glomerulonephritis

Rasch progrediente Glomerulonephritiden

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.