Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 12/2014

01.12.2014 | Understanding the Disease

Understanding the disease: aneurysmal subarachnoid hemorrhage

verfasst von: R. Loch Macdonald, Michael N. Diringer, Giuseppe Citerio

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 12/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Aneurysmal subarachnoid hemorrhage (aSAH) is a medical emergency after which patients are routinely admitted to an intensive care unit [1]. aSAH is characterized by rupture of an intracranial aneurysm that injects blood under arterial pressure into the subarachnoid space. Hippocrates in Aphorisms on Apoplexy probably described a case: “When persons in good health are suddenly seized with pains in the head, and straightway are laid down speechless, and breathe with stertor, they die in seven days.” This sentence fully describes aSAH, starting as a hemorrhagic disease, associated with immediate neurological and systemic complications followed by late ischemic events that can be fatal. Early rebleeding following aSAH is common, up to 10 % in the first 3 days with a worsening in prognosis. Strategies for reducing the risk of rebleeding encompass early aneurysm repair and control of extreme hypertension before securing the aneurysm. A short course of antifibrinolytic therapy limited at the period prior to early aneurysm repair and discontinued before planned endovascular ablation of an aneurysm remains an option [1]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Diringer MN, Bleck TP, Menon D et al (2011) Critical care management of patients following aneurysmal subarachnoid hemorrhage: recommendations from the Neurocritical Care Society’s multidisciplinary consensus conference. Neurocrit Care 15:211–240. doi:10.1007/s12028-011-9605-9 PubMedCrossRef Diringer MN, Bleck TP, Menon D et al (2011) Critical care management of patients following aneurysmal subarachnoid hemorrhage: recommendations from the Neurocritical Care Society’s multidisciplinary consensus conference. Neurocrit Care 15:211–240. doi:10.​1007/​s12028-011-9605-9 PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Lee VH, Oh JK, Mulvagh SL, Wijdicks E (2006) Mechanisms in neurogenic stress cardiomyopathy after aneurysmal subarachnoid hemorrhage. Neurocrit Care. doi:10.1385/NCC:5:3:243 Lee VH, Oh JK, Mulvagh SL, Wijdicks E (2006) Mechanisms in neurogenic stress cardiomyopathy after aneurysmal subarachnoid hemorrhage. Neurocrit Care. doi:10.​1385/​NCC:​5:​3:​243
7.
Zurück zum Zitat Claassen J, Taccone FS, Horn P et al (2013) Recommendations on the use of EEG monitoring in critically ill patients: consensus statement from the neurointensive care section of the ESICM. Intensive Care Med 39:1337–1351. doi:10.1007/s00134-013-2938-4 PubMedCrossRef Claassen J, Taccone FS, Horn P et al (2013) Recommendations on the use of EEG monitoring in critically ill patients: consensus statement from the neurointensive care section of the ESICM. Intensive Care Med 39:1337–1351. doi:10.​1007/​s00134-013-2938-4 PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Pickard JD, Murray GD, Illingworth R et al (1989) Effect of oral nimodipine on cerebral infarction and outcome after subarachnoid haemorrhage: British aneurysm nimodipine trial. BMJ 298:636–642PubMedCentralPubMedCrossRef Pickard JD, Murray GD, Illingworth R et al (1989) Effect of oral nimodipine on cerebral infarction and outcome after subarachnoid haemorrhage: British aneurysm nimodipine trial. BMJ 298:636–642PubMedCentralPubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Understanding the disease: aneurysmal subarachnoid hemorrhage
verfasst von
R. Loch Macdonald
Michael N. Diringer
Giuseppe Citerio
Publikationsdatum
01.12.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 12/2014
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-014-3483-5

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2014

Intensive Care Medicine 12/2014 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.