Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 2/2015

01.02.2015 | What's New in Intensive Care

What’s new with rapid response systems?

verfasst von: Daryl Jones, Anne Lippert, Michael DeVita, Ken Hillman

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The term rapid response system (RRS) describes a hospital-wide approach to (a) improve the detection of deteriorating patients and (b) provide a responding team who commence treatment aimed at preventing serious adverse events including cardiac arrest and unexpected death [1]. Ward staff are alerted to clinical deterioration when patients fulfil predefined criteria based on vital sign derangement and other important changes in the patient’s clinical status (Table 1).
Table 1
Example of rapid response team activation criteria
Airway
 ∙ Obstructed airway
 ∙ Noisy breathing or stridor
 ∙ Problem with a tracheostomy tube
Breathing
 ∙ Any difficulty breathing
 ∙ RR < 8 breaths/min
 ∙ RR > 25 breaths/min
 ∙ SpO2 < 90 % despite 10 L oxygen
Circulation
 ∙ HR < 40 bpm
 ∙ HR > 120 bpm
 ∙ SBP < 90 mmHg
 ∙ UO < 50 mL over 4 h
Conscious state
 ∙ Sudden change in conscious state
 ∙ Patient cannot be roused
 ∙ Protracted or uncontrolled seizures
Other
 ∙ Severe or uncontrolled pain
 ∙ Severe bleeding (>100 mL/h)
 ∙ You are worried about the patient for any other reason
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jones DA, DeVita M, Bellomo R (2011) Current concepts: rapid-response teams. NEJM 365:139–146PubMedCrossRef Jones DA, DeVita M, Bellomo R (2011) Current concepts: rapid-response teams. NEJM 365:139–146PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Schmidt PE, Meredith P, Prytherch DR et al (2014) Impact of introducing an electronic physiological surveillance system on hospital mortality. BMJ Qual Saf. doi:10.1136/bmjqs-2014-003073 pii: bmjqs-2014-003073PubMed Schmidt PE, Meredith P, Prytherch DR et al (2014) Impact of introducing an electronic physiological surveillance system on hospital mortality. BMJ Qual Saf. doi:10.​1136/​bmjqs-2014-003073 pii: bmjqs-2014-003073PubMed
3.
Zurück zum Zitat Slight SP, Franz C, Olugbile M et al (2014) The return on investment of implementing a continuous monitoring system in general medical-surgical units. Crit Care Med 42:1862–1868PubMedCrossRef Slight SP, Franz C, Olugbile M et al (2014) The return on investment of implementing a continuous monitoring system in general medical-surgical units. Crit Care Med 42:1862–1868PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Currey JP, Jungquist CR (2014) A critical assessment of monitoring practices, patient deterioration, and alarm fatigue on inpatient wards: a review. Patient Saf Surg 27(8):29. doi:10.1186/1754-9493-8-29 CrossRef Currey JP, Jungquist CR (2014) A critical assessment of monitoring practices, patient deterioration, and alarm fatigue on inpatient wards: a review. Patient Saf Surg 27(8):29. doi:10.​1186/​1754-9493-8-29 CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kaufman M, Bebee B, Bailey J et al (2014) Laboratory tests to identify patients at risk of early major adverse events: a prospective pilot study. Intern Med J 44:1005–1012PubMedCrossRef Kaufman M, Bebee B, Bailey J et al (2014) Laboratory tests to identify patients at risk of early major adverse events: a prospective pilot study. Intern Med J 44:1005–1012PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat The Australian ICU Liaison Nurse Forum (2012) Uptake and caseload of intensive care unit liaison nurse services in Australia. Crit Care Resus 14:221–226 The Australian ICU Liaison Nurse Forum (2012) Uptake and caseload of intensive care unit liaison nurse services in Australia. Crit Care Resus 14:221–226
9.
Zurück zum Zitat Jones D (2014) The epidemiology of adult rapid response team patients in Australia. Anaesth Intensive Care 42:213–219PubMed Jones D (2014) The epidemiology of adult rapid response team patients in Australia. Anaesth Intensive Care 42:213–219PubMed
10.
Zurück zum Zitat Winters BD, Weaver SJ, Pfoh ER et al (2013) Rapid-response systems as a patient safety strategy: a systematic review. Ann Intern Med 158:417–425PubMedCrossRef Winters BD, Weaver SJ, Pfoh ER et al (2013) Rapid-response systems as a patient safety strategy: a systematic review. Ann Intern Med 158:417–425PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Chen J, Ou L, Hillman K et al (2014) Cardiopulmonary arrests and mortality trends, and their association with rapid response team expansion. MJA 201:17–20 Chen J, Ou L, Hillman K et al (2014) Cardiopulmonary arrests and mortality trends, and their association with rapid response team expansion. MJA 201:17–20
12.
Zurück zum Zitat The ANZICS CORE MET dose Investigators (2012) Rapid response team composition, resourcing and calling criteria in Australia. Resuscitation 83:563–567CrossRef The ANZICS CORE MET dose Investigators (2012) Rapid response team composition, resourcing and calling criteria in Australia. Resuscitation 83:563–567CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Wang J, Lakticrova V, McCabe AM et al (2013) Critical care nurses’ perception of time spent at rapid responses. Ann Am Thorac Soc 10:228–234PubMedCrossRef Wang J, Lakticrova V, McCabe AM et al (2013) Critical care nurses’ perception of time spent at rapid responses. Ann Am Thorac Soc 10:228–234PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Bonafide CP, Localio AR, Song L (2014) Cost-benefit analysis of a medical emergency team in a children’s hospital. Pediatrics 134:235–241PubMedCrossRef Bonafide CP, Localio AR, Song L (2014) Cost-benefit analysis of a medical emergency team in a children’s hospital. Pediatrics 134:235–241PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Jones DA, Dunbar N, Bellomo R (2012) Deteriorating patients in hospital: the need for a paradigm shift. MJA 196:97–100PubMed Jones DA, Dunbar N, Bellomo R (2012) Deteriorating patients in hospital: the need for a paradigm shift. MJA 196:97–100PubMed
Metadaten
Titel
What’s new with rapid response systems?
verfasst von
Daryl Jones
Anne Lippert
Michael DeVita
Ken Hillman
Publikationsdatum
01.02.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-014-3567-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Intensive Care Medicine 2/2015 Zur Ausgabe

From the Inside

Can we walk?

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.