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Erschienen in: Pediatric Nephrology 10/2004

01.10.2004 | Review

A 20-year history of childhood HIV-associated nephropathy

verfasst von: Patricio E. Ray, Lian Xu, Tamara Rakusan, Xue-Hui Liu

Erschienen in: Pediatric Nephrology | Ausgabe 10/2004

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Abstract

In 1984, physicians in New York and Miami reported HIV-infected adult patients with heavy proteinuria and rapid progression to end-stage renal disease. These patients showed large edematous kidneys with a combination of focal segmental glomerulosclerosis (FSGS) and tubulointerstitial lesions. This renal syndrome, named HIV-associated nephropathy (HIVAN), was found predominantly in African Americans. Subsequent studies confirmed the presence of HIVAN in children, who frequently develop nephrotic syndrome in association with FSGS and/or mesangial hyperplasia with microcystic tubular dilatation. Since then, substantial progress has been made in our understanding of the etiology and pathogenesis of HIVAN. This article reviews 20 years of research into the pathogenesis of HIVAN and discusses how these concepts could be applied to the treatment of children with HIVAN. HIV-1 infection plays a direct role in the pathogenesis of childhood HIVAN, at least partially by affecting the growth and differentiation of glomerular and tubular epithelial cells and enhancing the renal recruitment of infiltrating mononuclear cells and cytokines. An up-regulation of renal heparan sulfate proteoglycans seems to play a relevant role in this process, by increasing the recruitment of heparin-binding growth factors (i.e., FGF-2), chemokines, HIV-infected cells, and viral proteins (i.e., gp120, Tat). These changes enhance the infectivity of HIV-1 in the kidney and induce injury and proliferation of intrinsic renal cells. Highly active anti-retroviral therapy (HAART) appears to be the most promising treatment to prevent the progression of childhood HIVAN. Hopefully, in the near future, better education, prevention, and treatment programs will lead to the eradication of this fatal childhood disease.
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Metadaten
Titel
A 20-year history of childhood HIV-associated nephropathy
verfasst von
Patricio E. Ray
Lian Xu
Tamara Rakusan
Xue-Hui Liu
Publikationsdatum
01.10.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Nephrology / Ausgabe 10/2004
Print ISSN: 0931-041X
Elektronische ISSN: 1432-198X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00467-004-1558-1

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Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

ADHS-Medikation erhöht das kardiovaskuläre Risiko

16.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Erwachsene, die Medikamente gegen das Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätssyndrom einnehmen, laufen offenbar erhöhte Gefahr, an Herzschwäche zu erkranken oder einen Schlaganfall zu erleiden. Es scheint eine Dosis-Wirkungs-Beziehung zu bestehen.

Erstmanifestation eines Diabetes-Typ-1 bei Kindern: Ein Notfall!

16.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Manifestiert sich ein Typ-1-Diabetes bei Kindern, ist das ein Notfall – ebenso wie eine diabetische Ketoazidose. Die Grundsäulen der Therapie bestehen aus Rehydratation, Insulin und Kaliumgabe. Insulin ist das Medikament der Wahl zur Behandlung der Ketoazidose.

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