Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Surgery International 6/2012

01.06.2012 | Original Article

Does the radiographic transition zone correlate with the level of aganglionosis on the specimen in Hirschsprung’s disease?

verfasst von: Cécile Olivia Muller, Cécile Mignot, Nadia Belarbi, Dominique Berrebi, Arnaud Bonnard

Erschienen in: Pediatric Surgery International | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The correlation between radiographic transition zone on contrast enema in Hirschsprung’s disease and the total length of aganglionosis is known to be inaccurate. The aim of our study was to analyse this correlation more precisely to improve preoperative planning of the corrective surgery.

Methods

From 1998 to 2009, 79 patients were operated on for Hirschsprung’s disease. All available preoperative contrast enemas (n = 61) had been single blind reviewed by the same radiologist who defined the radiographic transition zone when present in vertebral level. Four groups were determined (rectal, rectosigmoid, long segment, and absence of transition zone) and by Kappa coefficient of agreement correlated to the length of aganglionosis in the pathological report.

Results

Radiological findings were concordant with the specimen in pathology in 8 cases of 19 in rectal form (42 %), in 20 cases of 35 in rectosigmoid form (57 %), in all 6 cases of long-segment form (100 %), in the 2 cases of total colonic form (100 %) with a global agreement of 58.1 %, κ = 0.39 CI [0.24; 0.57].

Conclusion

Correlation between level of radiographic transition zone on contrast enema and length of aganglionosis remains low. Systematic preoperative biopsy by coelioscopy or ombilical incision is mandatory.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Rahman N, Chouhan J, Gould S et al (2010) Rectal biopsy for Hirschsprung’s disease—are we performing too many? Eur J Pediatr Surg 20:95–97PubMedCrossRef Rahman N, Chouhan J, Gould S et al (2010) Rectal biopsy for Hirschsprung’s disease—are we performing too many? Eur J Pediatr Surg 20:95–97PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Huang Y, Zheng S, Xiao X (2009) Preliminary evaluation of anorectal manometry in diagnosing Hirschsprung’s disease in neonates. Pediatr Surg Int 25:41–45PubMedCrossRef Huang Y, Zheng S, Xiao X (2009) Preliminary evaluation of anorectal manometry in diagnosing Hirschsprung’s disease in neonates. Pediatr Surg Int 25:41–45PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Jamieson DH, Dundas SE, Belushi SA et al (2004) Does the transition zone reliably delineate aganglionic bowel in Hirschsprung’s disease? Pediatr Radiol 34:811–815PubMedCrossRef Jamieson DH, Dundas SE, Belushi SA et al (2004) Does the transition zone reliably delineate aganglionic bowel in Hirschsprung’s disease? Pediatr Radiol 34:811–815PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Proctor ML, Traubici J, Langer JC et al (2003) Correlation between radiographic transition zone and level of aganglionosis in Hirschsprung’s disease: implications for surgical approach. J Pediatr Surg 38:775–778PubMedCrossRef Proctor ML, Traubici J, Langer JC et al (2003) Correlation between radiographic transition zone and level of aganglionosis in Hirschsprung’s disease: implications for surgical approach. J Pediatr Surg 38:775–778PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bonnard A, de Lagausie P, Leclair MD et al (2001) Definitive treatment of extended Hirschsprung’s disease or total colonic form. Surg Endosc 15:1301–1304PubMedCrossRef Bonnard A, de Lagausie P, Leclair MD et al (2001) Definitive treatment of extended Hirschsprung’s disease or total colonic form. Surg Endosc 15:1301–1304PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rosenfield NS, Ablow RC, Markowitz RI et al (1984) Hirschsprung disease: accuracy of the barium enema examination. Radiology 150:393–400PubMed Rosenfield NS, Ablow RC, Markowitz RI et al (1984) Hirschsprung disease: accuracy of the barium enema examination. Radiology 150:393–400PubMed
7.
Zurück zum Zitat Hobbs CJ, Hanks HGI, Wynne JM (1999) Child abuse and neglect: a clinician’s handbook, vol 682. Elsevier Health Sciences, Family & Relationships, New York Hobbs CJ, Hanks HGI, Wynne JM (1999) Child abuse and neglect: a clinician’s handbook, vol 682. Elsevier Health Sciences, Family & Relationships, New York
8.
Zurück zum Zitat Seigel DG, Podgor MJ, Remaley NA (1992) Acceptable values of kappa for comparison of two groups. Am J Epidemiol 135:571–578PubMed Seigel DG, Podgor MJ, Remaley NA (1992) Acceptable values of kappa for comparison of two groups. Am J Epidemiol 135:571–578PubMed
9.
Zurück zum Zitat Granero Cendón R, Moya Jiménez MJ, Cabrera García R et al (2010) Relationship between the radiological length of the opaque enema and the aganglionic length of the segment in Hirschsprung’s disease. Cir Pediatr 23:53–56PubMed Granero Cendón R, Moya Jiménez MJ, Cabrera García R et al (2010) Relationship between the radiological length of the opaque enema and the aganglionic length of the segment in Hirschsprung’s disease. Cir Pediatr 23:53–56PubMed
10.
Zurück zum Zitat Stranzinger E, DiPietro MA, Teitelbaum DH et al (2008) Imaging of total colonic Hirschsprung disease. Pediatr Radiol 38:1162–1170PubMedCrossRef Stranzinger E, DiPietro MA, Teitelbaum DH et al (2008) Imaging of total colonic Hirschsprung disease. Pediatr Radiol 38:1162–1170PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Does the radiographic transition zone correlate with the level of aganglionosis on the specimen in Hirschsprung’s disease?
verfasst von
Cécile Olivia Muller
Cécile Mignot
Nadia Belarbi
Dominique Berrebi
Arnaud Bonnard
Publikationsdatum
01.06.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Surgery International / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 0179-0358
Elektronische ISSN: 1437-9813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00383-012-3094-6

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Pediatric Surgery International 6/2012 Zur Ausgabe

Ähnliche Überlebensraten nach Reanimation während des Transports bzw. vor Ort

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Laut einer Studie aus den USA und Kanada scheint es bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Begünstigt Bettruhe der Mutter doch das fetale Wachstum?

Ob ungeborene Kinder, die kleiner als die meisten Gleichaltrigen sind, schneller wachsen, wenn die Mutter sich mehr ausruht, wird diskutiert. Die Ergebnisse einer US-Studie sprechen dafür.

Bei Amblyopie früher abkleben als bisher empfohlen?

22.05.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Bei Amblyopie ist das frühzeitige Abkleben des kontralateralen Auges in den meisten Fällen wohl effektiver als der Therapiestandard mit zunächst mehrmonatigem Brilletragen.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.