Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Surgery International 3/2011

01.03.2011 | Original Article

How valuable is ductal plate malformation as a predictor of clinical course in postoperative biliary atresia patients?

verfasst von: Rumi Arii, Hiroyuki Koga, Atsushi Arakawa, Katsumi Miyahara, Geoffrey J. Lane, Tadaharu Okazaki, Masahiko Urao, Atsuyuki Yamataka

Erschienen in: Pediatric Surgery International | Ausgabe 3/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We assessed ductal plate malformation (DPM) as a prognostic factor for mid-/long-term outcome in post-hepatoportoenterostomy (HPE) biliary atresia patients.

Methods

Of 78 cases of HPE performed between 1989 and 2009, biopsy specimens were available for 43. Cytokeratin 19 was used to identify DPM and preoperative status, postoperative serum total bilirubin, time taken to become jaundice-free, duration of jaundice-free period, steroid usage, incidences of cholangitis, bile lakes, and varices, and requirement for reoperation and liver transplantation were compared.

Results

DPM was detected in 21/43 (48.8%) subjects [DPM-positive (DPM+)]. Differences were identified for maximum postoperative serum total bilirubin: DPM+ (12.28 ± 1.00 mg/dL) versus DPM-negative (DPM−) (9.67 ± 0.71 mg/dL) (P < 0.05) and total steroid usage: DPM+ (98.3 ± 11.8 mg/kg) versus DPM− (83.4 ± 15.9 mg/kg) (P = NS). However, total steroid dose in jaundice-free cases was significantly higher in DPM+ [75.3 ± 10.0 mg/kg (n = 14) vs. 48.1 ± 6.4 mg/kg (n = 19); P < 0.05)]. There were no differences for complications. Mean duration of follow-up was significantly shorter for DPM+ (60.9 ± 38.4 vs. 113.8 ± 56.9 months; P < 0.05).

Conclusion

Postoperative total bilirubin was higher in DPM+ cases, thus higher doses of steroids were required. However, DPM+ did not appear to influence the incidence of complications mid-/long-term.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Desmet VJ (1992) Congenital diseases of intrahepatic bile ducts: variations on the theme “ductal plate malformation”. Hepatology 16:1069–1083CrossRefPubMed Desmet VJ (1992) Congenital diseases of intrahepatic bile ducts: variations on the theme “ductal plate malformation”. Hepatology 16:1069–1083CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Low Y, Vijayan V, Tan CE (2001) The prognostic value of ductal plate malformation and other histologic parameters in biliary atresia: an immunohistochemical study. J Pediatr 139:320–322CrossRefPubMed Low Y, Vijayan V, Tan CE (2001) The prognostic value of ductal plate malformation and other histologic parameters in biliary atresia: an immunohistochemical study. J Pediatr 139:320–322CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Tan CE, Driver M, Howard ER et al (1994) Extrahepatic biliary atresia: a first-trimester event? Clues from light microscopy and immunohistochemistry. J Pediatr Surg 29:808–814CrossRefPubMed Tan CE, Driver M, Howard ER et al (1994) Extrahepatic biliary atresia: a first-trimester event? Clues from light microscopy and immunohistochemistry. J Pediatr Surg 29:808–814CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Shimadera S, Iwai N, Deguchi E et al (2008) Significance of ductal plate malformation in the postoperative clinical course of biliary atresia. J Pediatr Surg 43:304–307CrossRefPubMed Shimadera S, Iwai N, Deguchi E et al (2008) Significance of ductal plate malformation in the postoperative clinical course of biliary atresia. J Pediatr Surg 43:304–307CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Kobayashi H, Yamataka A, Koga H et al (2005) Optimum prednisolone usage in patients with biliary atresia postportoenterostomy. J Pediatr Surg 40:327–330CrossRefPubMed Kobayashi H, Yamataka A, Koga H et al (2005) Optimum prednisolone usage in patients with biliary atresia postportoenterostomy. J Pediatr Surg 40:327–330CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Muraji T, Higashimoto Y (1997) The improved outlook for biliary atresia with corticosteroid therapy. J Pediatr Surg 32:1103–1106 (discussion 1106–1107)CrossRefPubMed Muraji T, Higashimoto Y (1997) The improved outlook for biliary atresia with corticosteroid therapy. J Pediatr Surg 32:1103–1106 (discussion 1106–1107)CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
How valuable is ductal plate malformation as a predictor of clinical course in postoperative biliary atresia patients?
verfasst von
Rumi Arii
Hiroyuki Koga
Atsushi Arakawa
Katsumi Miyahara
Geoffrey J. Lane
Tadaharu Okazaki
Masahiko Urao
Atsuyuki Yamataka
Publikationsdatum
01.03.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Surgery International / Ausgabe 3/2011
Print ISSN: 0179-0358
Elektronische ISSN: 1437-9813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00383-010-2793-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2011

Pediatric Surgery International 3/2011 Zur Ausgabe

Letter to the Editor

Closed gastroschisis

Ähnliche Überlebensraten nach Reanimation während des Transports bzw. vor Ort

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Laut einer Studie aus den USA und Kanada scheint es bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Begünstigt Bettruhe der Mutter doch das fetale Wachstum?

Ob ungeborene Kinder, die kleiner als die meisten Gleichaltrigen sind, schneller wachsen, wenn die Mutter sich mehr ausruht, wird diskutiert. Die Ergebnisse einer US-Studie sprechen dafür.

Bei Amblyopie früher abkleben als bisher empfohlen?

22.05.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Bei Amblyopie ist das frühzeitige Abkleben des kontralateralen Auges in den meisten Fällen wohl effektiver als der Therapiestandard mit zunächst mehrmonatigem Brilletragen.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.