Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 7/2014

01.07.2014 | Editorial

Hydroxyethyl starch 130/0.42 for bolus resuscitation in severe sepsis: long-term follow-up, confidence intervals and clinically important differences in outcomes

verfasst von: Gordon S. Doig, Fiona Simpson

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 7/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

In this issue of Intensive Care Medicine, Perner et al. [1] present the results of a pre-planned analysis of long-term mortality for patients enrolled into the 6S trial [2]. What is truly impressive about this follow-up study is that vital status was available for 100 % of eligible patients. This was made possible by linking unique personal identification numbers with the Scandinavian cause of death registry [3]. The nationwide population-based Scandinavian registries are impressive and accurate resources available to all medical researchers. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Perner A, Haase N, Winkel P et al (2014) Long-term outcomes in patients with severe sepsis randomised to resuscitation with hydroxyethyl starch 130/0.42 or Ringer’s acetate. Intensive Care. doi:10.1007/s00134-014-3311-y Perner A, Haase N, Winkel P et al (2014) Long-term outcomes in patients with severe sepsis randomised to resuscitation with hydroxyethyl starch 130/0.42 or Ringer’s acetate. Intensive Care. doi:10.​1007/​s00134-014-3311-y
2.
Zurück zum Zitat Perner A, Haase N, Guttormsen AB et al (2012) Hydroxyethyl starch 130/0.42 versus Ringer’s acetate in severe sepsis. N Engl J Med 367(2):124–134PubMedCrossRef Perner A, Haase N, Guttormsen AB et al (2012) Hydroxyethyl starch 130/0.42 versus Ringer’s acetate in severe sepsis. N Engl J Med 367(2):124–134PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Sokka T (2004) National databases and rheumatology research I: longitudinal databases in Scandinavia. Rheum Dis Clin North Am 30(4):851–867PubMedCrossRef Sokka T (2004) National databases and rheumatology research I: longitudinal databases in Scandinavia. Rheum Dis Clin North Am 30(4):851–867PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Finfer S, Chittock DR, Su SY et al (2009) Intensive versus conventional glucose control in critically ill patients. N Engl J Med 360(13):1283–1297PubMedCrossRef Finfer S, Chittock DR, Su SY et al (2009) Intensive versus conventional glucose control in critically ill patients. N Engl J Med 360(13):1283–1297PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Fan E, Dowdy DW, Colantuoni E et al (2014) Physical complications in acute lung injury survivors: a two-year longitudinal prospective study. Crit Care Med 42(4):849–859PubMedCrossRef Fan E, Dowdy DW, Colantuoni E et al (2014) Physical complications in acute lung injury survivors: a two-year longitudinal prospective study. Crit Care Med 42(4):849–859PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Herridge MS, Tansey CM, Matte A et al (2011) Functional disability 5 years after acute respiratory distress syndrome. N Engl J Med 364(14):1293–1304PubMedCrossRef Herridge MS, Tansey CM, Matte A et al (2011) Functional disability 5 years after acute respiratory distress syndrome. N Engl J Med 364(14):1293–1304PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Walters SJ (2009) Consultants’ forum: should post hoc sample size calculations be done? Pharm Stat 8(2):163–169PubMedCrossRef Walters SJ (2009) Consultants’ forum: should post hoc sample size calculations be done? Pharm Stat 8(2):163–169PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Montori VM, Kleinbart J, Newman TB et al (2004) Tips for learners of evidence-based medicine: 2. Measures of precision (confidence intervals). CMAJ 171(6):611–615PubMedCentralPubMedCrossRef Montori VM, Kleinbart J, Newman TB et al (2004) Tips for learners of evidence-based medicine: 2. Measures of precision (confidence intervals). CMAJ 171(6):611–615PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
10.
Zurück zum Zitat Covey J (2011) The effects of absolute risks, relative risks, frequencies, and probabilities on decision quality. J Health Commun 16(7):788–801PubMedCrossRef Covey J (2011) The effects of absolute risks, relative risks, frequencies, and probabilities on decision quality. J Health Commun 16(7):788–801PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hebert PC, Wells G, Blajchman MA et al (1999) A multicenter, randomized, controlled clinical trial of transfusion requirements in critical care. Transfusion requirements in critical care investigators, Canadian Critical Care Trials Group. N Engl J Med 340(6):409–417PubMedCrossRef Hebert PC, Wells G, Blajchman MA et al (1999) A multicenter, randomized, controlled clinical trial of transfusion requirements in critical care. Transfusion requirements in critical care investigators, Canadian Critical Care Trials Group. N Engl J Med 340(6):409–417PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Finfer S, Bellomo R, Boyce N, French J, Myburgh J, Norton R (2004) A comparison of albumin and saline for fluid resuscitation in the intensive care unit. N Engl J Med 350(22):2247–2256PubMedCrossRef Finfer S, Bellomo R, Boyce N, French J, Myburgh J, Norton R (2004) A comparison of albumin and saline for fluid resuscitation in the intensive care unit. N Engl J Med 350(22):2247–2256PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Jaeschke R, Singer J, Guyatt GH (1989) Measurement of health status. Ascertaining the minimal clinically important difference. Control Clin Trials 10(4):407–415PubMedCrossRef Jaeschke R, Singer J, Guyatt GH (1989) Measurement of health status. Ascertaining the minimal clinically important difference. Control Clin Trials 10(4):407–415PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Hydroxyethyl starch 130/0.42 for bolus resuscitation in severe sepsis: long-term follow-up, confidence intervals and clinically important differences in outcomes
verfasst von
Gordon S. Doig
Fiona Simpson
Publikationsdatum
01.07.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 7/2014
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-014-3338-0

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2014

Intensive Care Medicine 7/2014 Zur Ausgabe

Imaging in Intensive Care Medicine

Parotiditis secondary to NIV interface

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.