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Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology 3/2012

01.07.2012 | Laboratory Investigation

Immunohistochemical detection of IDH1 mutation, p53, and internexin as prognostic factors of glial tumors

verfasst von: Shingo Takano, Yukinari Kato, Tetsuya Yamamoto, Mika Kato Kaneko, Eiichi Ishikawa, Yuta Tsujimoto, Masahide Matsuda, Kei Nakai, Ryo Yanagiya, Shunpei Morita, Koji Tsuboi, Akira Matsumura

Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology | Ausgabe 3/2012

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Abstract

Isocitrate dehydrogenase 1 (IDH1) mutations, which are early and frequent genetic alterations in astrocytomas, oligodendrogliomas, oligoastrocytomas, and secondary glioblastomas, are specific to arginine 132 (R132). Recently, we established monoclonal antibodies (mAbs) against IDH1 mutations: anti-IDH1-R132H and anti-IDH1-R132S. However, the importance of immunohistochemistry using the combination of those mAbs has not been elucidated. For this study, 164 cases of glioma were evaluated immunohistochemically for IDH1 mutations (R132H and R132S) using anti-IDH1 mAbs (HMab-1 and SMab-1). IDH1 mutation was detected, respectively, in 9.7%, 63.6%, 51.7%, and 77.8% of primary grade IV, secondary grade IV, grade III, and grade II gliomas. For each grade of glioma, prognostic factors for progression-free survival and overall survival were evaluated using clinical and pathological parameters in addition to IDH1 immunohistochemistry. IDH1 mutation, p53 overexpression, and internexin expression, as evaluated using immunohistochemistry with clinical parameters such as degree of surgical removal and preoperative Karnofsky Performance Status (KPS), might be of greater prognostic significance than histological grading alone in grade III as well as IDH1 mutation in grade IV gliomas.
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Metadaten
Titel
Immunohistochemical detection of IDH1 mutation, p53, and internexin as prognostic factors of glial tumors
verfasst von
Shingo Takano
Yukinari Kato
Tetsuya Yamamoto
Mika Kato Kaneko
Eiichi Ishikawa
Yuta Tsujimoto
Masahide Matsuda
Kei Nakai
Ryo Yanagiya
Shunpei Morita
Koji Tsuboi
Akira Matsumura
Publikationsdatum
01.07.2012
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Neuro-Oncology / Ausgabe 3/2012
Print ISSN: 0167-594X
Elektronische ISSN: 1573-7373
DOI
https://doi.org/10.1007/s11060-012-0837-0

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Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

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