Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 9/2009

01.09.2009 | Research

Improvement in Glycemic Control in Morbidly Obese Type 2 Diabetic Subjects by Gastric Stimulation

verfasst von: Arthur Bohdjalian, Gerhard Prager, Christoph Rosak, Rudolf Weiner, Ralf Jung, Markus Schramm, Ricardo Aviv, Karin Schindler, Walid Haddad, Norbert Rosenthal, Bernhard Ludvik

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 9/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Gastric electrical stimulation synchronized to the refractory period of gastric electrical activity and applied during meals was evaluated for safety and for improvement of body weight and glycemic control in obese type 2 diabetes.

Methods

The study involved obese diabetic type 2 (ODM) patients in a multicenter open-label European feasibility trial. A total of 24 ODM (nine males, 15 females) treated with insulin and/or oral hyperglycemic agents and body mass index between 33.3 to 49.7 kg/m2 were implanted laparoscopically with a TANTALUS system.

Results

There were 18 adverse events related to the implant procedure or the device reported in 12 subjects. All were short lived and resolved with no sequelae. In the 21 subjects that reached the 1-year visit weight was reduced by 4.5 ± 2.7 kg (p < 0.05) and HbA1c by 0.5 ± 0.3% (p < 0.05). In a subgroup (n = 11) on stable or reduced oral medication, weight was reduced by 6.3 ± 3.4 kg (p < 0.05) and HbA1c by 0.9 ± 0.4% (p < 0.05). The group on insulin (n = 6) had no significant changes in weight and HbA1c.

Conclusions

The TANTALUS system is well tolerated in obese type 2 diabetic subjects. Gastric electrical stimulation can potentially improve glucose metabolism and induce weight loss in obese diabetic patients, who are not well controlled on oral antidiabetic therapy. Further evaluation is required to determine whether this effect is due to induced weight loss and/or to direct signal dependent mechanisms.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Engelgau MM, Geiss LS, Saaddine JB, et al. The evolving diabetes burden in the United States. Ann Intern Med. 2004;140:945–50.CrossRef Engelgau MM, Geiss LS, Saaddine JB, et al. The evolving diabetes burden in the United States. Ann Intern Med. 2004;140:945–50.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kopelman PG, Hitman GA. Diabetes: exploding type II. Lancet. 1998;352(Suppl. 4):5.CrossRef Kopelman PG, Hitman GA. Diabetes: exploding type II. Lancet. 1998;352(Suppl. 4):5.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292:1724–37.CrossRef Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292:1724–37.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Moo TA, Rubino F. Gastrointestinal surgery as treatment for type 2 diabetes. Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes. 2008;2:153–8.CrossRef Moo TA, Rubino F. Gastrointestinal surgery as treatment for type 2 diabetes. Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes. 2008;2:153–8.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bohdjalian A, Prager G, Aviv R, et al. One-year experience with Tantalus: a new surgical approach to treat morbid obesity. Obes Surg. 2006;5:627–34.CrossRef Bohdjalian A, Prager G, Aviv R, et al. One-year experience with Tantalus: a new surgical approach to treat morbid obesity. Obes Surg. 2006;5:627–34.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Peles S, Petersen J, Aviv R, et al. Enhancement of antral contractions and vagal afferent signaling with synchronized electrical stimulation. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2003;285:G577–85.CrossRef Peles S, Petersen J, Aviv R, et al. Enhancement of antral contractions and vagal afferent signaling with synchronized electrical stimulation. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2003;285:G577–85.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sanmiguel CP, Aviv R, Policker S, et al. Association between gastric electromechanical activity and satiation in dogs. Obesity. 2007;15(12):2958–63.CrossRef Sanmiguel CP, Aviv R, Policker S, et al. Association between gastric electromechanical activity and satiation in dogs. Obesity. 2007;15(12):2958–63.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Pocai A, Lam TK, Gutierrez-Juarez R, et al. Hypothalamic K(ATP) channels control hepatic glucose production. Nature. 2005;434:1026–31.CrossRef Pocai A, Lam TK, Gutierrez-Juarez R, et al. Hypothalamic K(ATP) channels control hepatic glucose production. Nature. 2005;434:1026–31.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Libert C. Inflammation: a nervous connection. Nature. 2003;421:328–9.CrossRef Libert C. Inflammation: a nervous connection. Nature. 2003;421:328–9.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Sanmiguel CP, Haddad W, Aviv R, et al. The TANTALUS trade mark system for obesity: effect on gastric emptying of solids and ghrelin plasma levels. Obes Surg. 2007;17:1503–9.CrossRef Sanmiguel CP, Haddad W, Aviv R, et al. The TANTALUS trade mark system for obesity: effect on gastric emptying of solids and ghrelin plasma levels. Obes Surg. 2007;17:1503–9.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Neeley WE. Simply automated determination of serum or plasma glucose by a hexokinase/glucose-6-phosphate dehydrogenase method. Clin Chem. 1972;18:509–15.PubMed Neeley WE. Simply automated determination of serum or plasma glucose by a hexokinase/glucose-6-phosphate dehydrogenase method. Clin Chem. 1972;18:509–15.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Dunn PJ, Cole RA, Soeldner JS. Further development and automation of a high pressure liquid chromatography method for the determination of glycosylated hemoglobins. Metabolism. 1979;28:777–9.CrossRef Dunn PJ, Cole RA, Soeldner JS. Further development and automation of a high pressure liquid chromatography method for the determination of glycosylated hemoglobins. Metabolism. 1979;28:777–9.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Albert J, Stunkard AJ, Samuel M. The three factors eating questionnaire to measure dietary restraint, disinhibition and hunger. J Psychosom Res. 1985;29:71–83.CrossRef Albert J, Stunkard AJ, Samuel M. The three factors eating questionnaire to measure dietary restraint, disinhibition and hunger. J Psychosom Res. 1985;29:71–83.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat De Vries J, De Jongste MJ, Spincemaille G, Staal MJ. Spinal cord stimulation for ischemic heart disease and peripheral vascular disease. Adv Tech Stand Neurosurg. 2007;32:63–89.CrossRef De Vries J, De Jongste MJ, Spincemaille G, Staal MJ. Spinal cord stimulation for ischemic heart disease and peripheral vascular disease. Adv Tech Stand Neurosurg. 2007;32:63–89.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Zhang J, Chen JD. Pacing the gut in motility disorders. Curr Treat Options Gastroenterol. 2006;9:351–60.CrossRef Zhang J, Chen JD. Pacing the gut in motility disorders. Curr Treat Options Gastroenterol. 2006;9:351–60.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Policker S, Lu H, Haddad W, et al. Electrical stimulation of the gut for the treatment of type 2 diabetes: effect of automatic eating detection. J Diabetes Sci Technol. 2008;2:904–12.CrossRef Policker S, Lu H, Haddad W, et al. Electrical stimulation of the gut for the treatment of type 2 diabetes: effect of automatic eating detection. J Diabetes Sci Technol. 2008;2:904–12.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Dockray GJ. The brain-gut axis. In: Yamada T, editor. Basic mechanisms of normal and abnormal gastrointestinal function. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2003. p. 77–91. Dockray GJ. The brain-gut axis. In: Yamada T, editor. Basic mechanisms of normal and abnormal gastrointestinal function. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2003. p. 77–91.
19.
Zurück zum Zitat Sobocki J, Thor PJ, Uson J, et al. Microchip vagal pacing reduces food intake and body mass. Hepatogastroenterology. 2001;48:1783–7.PubMed Sobocki J, Thor PJ, Uson J, et al. Microchip vagal pacing reduces food intake and body mass. Hepatogastroenterology. 2001;48:1783–7.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Rocca AS, Brubaker PL. Role of the vagus nerve in mediating proximal nutrient-induced glucagon-like peptide-1 secretion. Endocrinology. 1999;140:1687–94.CrossRef Rocca AS, Brubaker PL. Role of the vagus nerve in mediating proximal nutrient-induced glucagon-like peptide-1 secretion. Endocrinology. 1999;140:1687–94.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Andrews PL, Sanger GJ. Abdominal vagal afferent neurones: an important target for the treatment of gastrointestinal dysfunction. Curr Opin Pharmacol. 2002;6:650–6.CrossRef Andrews PL, Sanger GJ. Abdominal vagal afferent neurones: an important target for the treatment of gastrointestinal dysfunction. Curr Opin Pharmacol. 2002;6:650–6.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Strader AD, Woods SC. Gastrointestinal hormones and food intake. Gastroenterology. 2005;128:175–91.CrossRef Strader AD, Woods SC. Gastrointestinal hormones and food intake. Gastroenterology. 2005;128:175–91.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Liu S, Lei Y, Chen JD. Inhibitory effects and mechanisms of colonic electric stimulation on gastric and rectal tone in conscious dogs. Dis Colon Rectum. 2006;49:1749–54.CrossRef Liu S, Lei Y, Chen JD. Inhibitory effects and mechanisms of colonic electric stimulation on gastric and rectal tone in conscious dogs. Dis Colon Rectum. 2006;49:1749–54.CrossRef
Metadaten
Titel
Improvement in Glycemic Control in Morbidly Obese Type 2 Diabetic Subjects by Gastric Stimulation
verfasst von
Arthur Bohdjalian
Gerhard Prager
Christoph Rosak
Rudolf Weiner
Ralf Jung
Markus Schramm
Ricardo Aviv
Karin Schindler
Walid Haddad
Norbert Rosenthal
Bernhard Ludvik
Publikationsdatum
01.09.2009
Verlag
Springer New York
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 9/2009
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-009-9901-z

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2009

Obesity Surgery 9/2009 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.