Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2014

01.06.2014 | Original Paper

Is dermatome shaving a potential treatment for actinic keratosis in organ transplant recipients? A cross-sectional study

verfasst von: Ulrik Kjerkegaard, Morten Bischoff-Mikkelsen, Tine Engberg Damsgaard, Torben Steiniche, Birgitte Stausbøl-Grøn, Lars Bjørn Stolle

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Non-melanoma skin cancer (NMSC) is correlated with high morbidity and mortality in solid-organ transplant recipients (OTR) and it appears after a mean interval of 8 to 10 years. Prophylactic treatments are still required to prevent the development of NMSC. This study aims to investigate whether dermatome shaving reduced the occurrence of keratotic skin lesions in OTRs.

Methods

A retrospective study was conducted. One thousand and twenty-four patients who had a split-thickness skin graft due to NMSC excision were identified in the Central Denmark Region and the Region of Southern Denmark between 1996 and 2011. Eleven of these patients were OTRs at the time of split-thickness skin grafting and were included in the study. The patients were examined for keratotic skin lesions, representing suspected premalignant lesions, on the donor area of the split-thickness skin graft, recipient area and two corresponding control areas. Epidemiological and medical parameters for each patient were registered via medical records and through patient interviews.

Results

The average time between split-thickness skin grafting and clinical examination was 6.2 years (1.1–16.8). The occurrence of keratotic skin lesions were lower in the donor area compared to both of the control areas (Wilcoxon matched-pairs signed-rank test, p = 0.024, respectively, p = 0.019).

Conclusions

Dermatome shaving reduced the occurrence of keratotic skin lesions in OTRs and might prevent the development of field cancerization and NMSC.
Level of Evidence: Level III, therapeutic study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ulrich C, Kanitakis J, Stockfleth E, Euvrard S (2008) Skin cancer in organ transplant recipients—where do we stand today? Am J Transplant 8:2192–2198PubMedCrossRef Ulrich C, Kanitakis J, Stockfleth E, Euvrard S (2008) Skin cancer in organ transplant recipients—where do we stand today? Am J Transplant 8:2192–2198PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Euvrard S, Kanitakis J, Pouteil-Noble C et al (1995) Comparative epidemiologic study of premalignant and malignant epithelial cutaneous lesions developing after kidney and heart transplantation. J Am Acad Dermatol 33:222–229PubMedCrossRef Euvrard S, Kanitakis J, Pouteil-Noble C et al (1995) Comparative epidemiologic study of premalignant and malignant epithelial cutaneous lesions developing after kidney and heart transplantation. J Am Acad Dermatol 33:222–229PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Euvrard S, Kanitakis J, Claudy A (2003) Skin cancers after organ transplantation. N Engl J Med 348:1681–1691PubMedCrossRef Euvrard S, Kanitakis J, Claudy A (2003) Skin cancers after organ transplantation. N Engl J Med 348:1681–1691PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Tessari G, Girolomoni G (2012) Nonmelanoma skin cancer in solid organ transplant recipients: update on epidemiology, risk factors, and management. Dermatol Surg 38(10):1622–1630PubMedCrossRef Tessari G, Girolomoni G (2012) Nonmelanoma skin cancer in solid organ transplant recipients: update on epidemiology, risk factors, and management. Dermatol Surg 38(10):1622–1630PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bavinck JN, De Boer A, Vermeer BJ et al (1993) Sunlight, keratotic skin lesions and skin cancer in renal transplant recipients. Br J Dermatol 129:242–249PubMedCrossRef Bavinck JN, De Boer A, Vermeer BJ et al (1993) Sunlight, keratotic skin lesions and skin cancer in renal transplant recipients. Br J Dermatol 129:242–249PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bouwes Bavinck JN, Euvrard S, Naldi L et al (2007) Keratotic skin lesions and other risk factors are associated with skin cancer in organ-transplant recipients: a case-control study in The Netherlands, United Kingdom, Germany, France, and Italy. J Invest Dermatol 127:1647–1656PubMedCentralPubMed Bouwes Bavinck JN, Euvrard S, Naldi L et al (2007) Keratotic skin lesions and other risk factors are associated with skin cancer in organ-transplant recipients: a case-control study in The Netherlands, United Kingdom, Germany, France, and Italy. J Invest Dermatol 127:1647–1656PubMedCentralPubMed
7.
Zurück zum Zitat Lindelof B, Sigurgeirsson B, Gabel H, Stern RS (2000) Incidence of skin cancer in 5356 patients following organ transplantation. Br J Dermatol 143:513–519PubMedCrossRef Lindelof B, Sigurgeirsson B, Gabel H, Stern RS (2000) Incidence of skin cancer in 5356 patients following organ transplantation. Br J Dermatol 143:513–519PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ulrich C, Jurgensen JS, Degen A et al (2009) Prevention of non-melanoma skin cancer in organ transplant patients by regular use of a sunscreen: a 24 months, prospective, case-control study. Br J Dermatol 161(Suppl 3):78–84PubMedCrossRef Ulrich C, Jurgensen JS, Degen A et al (2009) Prevention of non-melanoma skin cancer in organ transplant patients by regular use of a sunscreen: a 24 months, prospective, case-control study. Br J Dermatol 161(Suppl 3):78–84PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat EBPG Expert Group on Renal Transplantation (2002) European best practice guidelines for renal transplantation. Section IV: long-term management of the transplant recipient. IV.6.2. Cancer risk after renal transplantation. Skin cancers: prevention and treatment. Nephrol Dial Transplant 17(Suppl 4):31–36 EBPG Expert Group on Renal Transplantation (2002) European best practice guidelines for renal transplantation. Section IV: long-term management of the transplant recipient. IV.6.2. Cancer risk after renal transplantation. Skin cancers: prevention and treatment. Nephrol Dial Transplant 17(Suppl 4):31–36
11.
Zurück zum Zitat Boehnke K, Falkowska-Hansen B, Stark HJ, Boukamp P (2012) Stem cells of the human epidermis and their niche: composition and function in epidermal regeneration and carcinogenesis. Carcinogenesis 33:1247–1258PubMedCrossRef Boehnke K, Falkowska-Hansen B, Stark HJ, Boukamp P (2012) Stem cells of the human epidermis and their niche: composition and function in epidermal regeneration and carcinogenesis. Carcinogenesis 33:1247–1258PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kaminaka C, Yamamoto Y, Yonei N, Kishioka A, Kondo T, Furukawa F (2009) Phenol peels as a novel therapeutic approach for actinic keratosis and Bowen disease: prospective pilot trial with assessment of clinical, histologic, and immunohistochemical correlations. J Am Acad Dermatol 60(4):615–625PubMedCrossRef Kaminaka C, Yamamoto Y, Yonei N, Kishioka A, Kondo T, Furukawa F (2009) Phenol peels as a novel therapeutic approach for actinic keratosis and Bowen disease: prospective pilot trial with assessment of clinical, histologic, and immunohistochemical correlations. J Am Acad Dermatol 60(4):615–625PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Stuzin JM (1998) Phenol peeling and the history of phenol peeling. Clin Plast Surg 25(1):1–19PubMed Stuzin JM (1998) Phenol peeling and the history of phenol peeling. Clin Plast Surg 25(1):1–19PubMed
14.
Zurück zum Zitat Katz TM, Goldberg LH, Marquez D et al (2011) Nonablative fractional photothermolysis for facial actinic keratoses: 6-month follow-up with histologic evaluation. J Am Acad Dermatol 65(2):349–356PubMedCrossRef Katz TM, Goldberg LH, Marquez D et al (2011) Nonablative fractional photothermolysis for facial actinic keratoses: 6-month follow-up with histologic evaluation. J Am Acad Dermatol 65(2):349–356PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Togsverd-Bo K, Paasch U, Haak CS, Haedersdal M (2012) Lesion dimensions following ablative fractional laser treatment in non-melanoma skin cancer and premalignant lesions. Lasers Med Sci 27(3):675–679PubMedCrossRef Togsverd-Bo K, Paasch U, Haak CS, Haedersdal M (2012) Lesion dimensions following ablative fractional laser treatment in non-melanoma skin cancer and premalignant lesions. Lasers Med Sci 27(3):675–679PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Epstein EH Jr, Bwik PG, Cohen IK, Deckers P (1972) Dermatome shaving in the treatment of xeroderma pigmentosum. Arch Dermatol 105:589–590PubMedCrossRef Epstein EH Jr, Bwik PG, Cohen IK, Deckers P (1972) Dermatome shaving in the treatment of xeroderma pigmentosum. Arch Dermatol 105:589–590PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Momsen OH, Kiil J (1993) Dermatome shaving of psoriasis. Seven years experience in 112 patients. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 27:143–147PubMedCrossRef Momsen OH, Kiil J (1993) Dermatome shaving of psoriasis. Seven years experience in 112 patients. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 27:143–147PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Levy V, Lindon C, Zheng Y, Harfe BD, Morgan BA (2007) Epidermal stem cells arise from the hair follicle after wounding. FASEB J 21:1358–1366PubMedCrossRef Levy V, Lindon C, Zheng Y, Harfe BD, Morgan BA (2007) Epidermal stem cells arise from the hair follicle after wounding. FASEB J 21:1358–1366PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat de Gruijl FR, Rebel H (2008) Early events in UV carcinogenesis–DNA damage, target cells and mutant p53 foci. Photochem Photobiol 84:382–387PubMedCrossRef de Gruijl FR, Rebel H (2008) Early events in UV carcinogenesis–DNA damage, target cells and mutant p53 foci. Photochem Photobiol 84:382–387PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Nishigori C, Hattori Y, Toyokuni S (2004) Role of reactive oxygen species in skin carcinogenesis. Antioxid Redox Signal 6:561–570PubMedCrossRef Nishigori C, Hattori Y, Toyokuni S (2004) Role of reactive oxygen species in skin carcinogenesis. Antioxid Redox Signal 6:561–570PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Agar NS, Halliday GM, Barnetson RS, Ananthaswamy HN, Wheeler M, Jones AM (2004) The basal layer in human squamous tumors harbors more UVA than UVB fingerprint mutations: a role for UVA in human skin carcinogenesis. Proc Natl Acad Sci U S A 101:4954–4959PubMedCentralPubMedCrossRef Agar NS, Halliday GM, Barnetson RS, Ananthaswamy HN, Wheeler M, Jones AM (2004) The basal layer in human squamous tumors harbors more UVA than UVB fingerprint mutations: a role for UVA in human skin carcinogenesis. Proc Natl Acad Sci U S A 101:4954–4959PubMedCentralPubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Runger TM, Kappes UP (2008) Mechanisms of mutation formation with long-wave ultraviolet light (UVA). Photodermatol Photoimmunol Photomed 24:2–10PubMedCrossRef Runger TM, Kappes UP (2008) Mechanisms of mutation formation with long-wave ultraviolet light (UVA). Photodermatol Photoimmunol Photomed 24:2–10PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat España A, Martínez-González MA, García-Granero M, Sánchez-Carpintero I, Rábago G, Herreros J (2000) A prospective study of incident nonmelanoma skin cancer in heart transplant recipients. J Invest Dermatol 115(6):1158–1160PubMedCrossRef España A, Martínez-González MA, García-Granero M, Sánchez-Carpintero I, Rábago G, Herreros J (2000) A prospective study of incident nonmelanoma skin cancer in heart transplant recipients. J Invest Dermatol 115(6):1158–1160PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Is dermatome shaving a potential treatment for actinic keratosis in organ transplant recipients? A cross-sectional study
verfasst von
Ulrik Kjerkegaard
Morten Bischoff-Mikkelsen
Tine Engberg Damsgaard
Torben Steiniche
Birgitte Stausbøl-Grøn
Lars Bjørn Stolle
Publikationsdatum
01.06.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2014
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-014-0945-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

European Journal of Plastic Surgery 6/2014 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.