Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 2/2009

01.02.2009

Pilot Postoperative Ileus Study of Escin in Cancer Patients After Colorectal Surgery

verfasst von: Qiwei Xie, Xianglong Zong, Baoming Ge, Shan Wang, Jiafu Ji, Yingjiang Ye, Lili Pan

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 2/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Postoperative ileus, a common complication in patients after abdominal surgery, brings no benefit to the recovery of postoperative patients, and treatment targeted at restoring gastrointestinal motility may shorten the hospital stay. Studies have shown that escin accelerates gastrointestinal transit in mice and improves gastrointestinal motility in patients after abdominal surgery. A pilot study of escin’s effect on the recovery of gastrointestinal motility was conducted in colorectal cancer patients in anticipation of a multiple-center randomized controlled trial.

Methods

A total of 72 postoperative colorectal cancer patients were randomly assigned to four parallel groups on the basis of sealed envelopes—escin 5 mg group (E5 mg), escin 15 mg group (E15 mg), escin 25 mg group (E25 mg), and placebo group—with 18 patients in each group. Escin or placebo was diluted in 500 ml 5% dextrose injection, which was given once daily through the subclavian vein. The first injection took place 6 h after completion of the surgery. The treatment continued for 7 days or stopped at the time of the patient’s first bowel movement. Time to recovery of passage of gas (TRPG), time to recovery of gastrointestinal sounds (TRGS), and time to recovery of bowel movements (TRBM) were recorded to evaluate the efficacy of escin.

Results

The TRPGs of the three escin treatment groups were 76.78 + 28.81 h (E5 mg), 72.06 + 14.65 h (E15 mg), and 65.50 + 26.70 h (E25 mg), respectively, with differences of 6.03 ± 7.64 h (p = 0.436; E5 mg), 10.75 ± 4.92 h (p = 0.036; E15 mg), and 17.31 ± 7.20 h (p = 0.022; E25 mg) compared with the placebo group. The TRGSs of the three escin treatment groups were 45.28 ± 26.15 h (E5 mg), 41.22 ± 16.98 h (E15 mg), and 40.33 ± 14.09 h (E25 mg), respectively, with differences of 4.33 ± 7.12 h (p = 0.547; E5 mg), 8.39 ± 5.36 h (p = 0.127; E15 mg), and 9.28 ± 4.87 h (p = 0.065; E25 mg) compared with the placebo group. The TRBMs of the three escin treatment groups were 89.25 ± 23.77 h (E5 mg), 84.83 ± 27.91 h (E15 mg), and 84.44 ± 19.74 h (E25 mg), respectively, with differences of 19.03 ± 10.13 h (p = 0.069; E5 mg), 23.44 ± 10.70 h (= 0.035; E15 mg), and 23.83 ± 9.63 h (p = 0.019; E25 mg) compared with the placebo group.

Conclusion

The results of this pilot Postoperative Ileus Study of Escin (PISE) showed that escin can shorten the time to recovery of gastrointestinal motility in cancer patients after colorectal surgery.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Miedema BW, Johnson JO (2003) Methods for decreasing postoperative gut dysmotility. Lancet Oncol 4:365–372PubMedCrossRef Miedema BW, Johnson JO (2003) Methods for decreasing postoperative gut dysmotility. Lancet Oncol 4:365–372PubMedCrossRef
3.
4.
Zurück zum Zitat Guillaume M, Padioleau F (1994) Veinotonic effect, vascular protection, antiinflammatory and free radical scavenging properties of horse chestnut extract. Arzneimittelforschung 44:25–35PubMed Guillaume M, Padioleau F (1994) Veinotonic effect, vascular protection, antiinflammatory and free radical scavenging properties of horse chestnut extract. Arzneimittelforschung 44:25–35PubMed
5.
Zurück zum Zitat Liang DC, Yang HL (2004) A randomized controlled trial of escin in patients after surgery of lumber disc herniation. Chin J Spine Spinal Cord 40:617–618 Liang DC, Yang HL (2004) A randomized controlled trial of escin in patients after surgery of lumber disc herniation. Chin J Spine Spinal Cord 40:617–618
6.
Zurück zum Zitat Yan WC, Gao KS (2005) A randomized, controlled trial of escin for the treatment of acute cerebral infarction in senior patients. Chin J Gerontol 25:272–273 Yan WC, Gao KS (2005) A randomized, controlled trial of escin for the treatment of acute cerebral infarction in senior patients. Chin J Gerontol 25:272–273
7.
Zurück zum Zitat Dong GX, Wang ZG, Liang FQ et al (2003) The effect of escin on chronic venous insufficiency: a randomized controlled multi-centered clinical trial. Chin J Gen Surg 18:206–208 Dong GX, Wang ZG, Liang FQ et al (2003) The effect of escin on chronic venous insufficiency: a randomized controlled multi-centered clinical trial. Chin J Gen Surg 18:206–208
8.
Zurück zum Zitat Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (2000) Possible involvement of dopamine and dopamine2 receptors in the inhibitions of gastric emptying by escin Ib in mice. Life Sci 67:2921–2927PubMedCrossRef Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (2000) Possible involvement of dopamine and dopamine2 receptors in the inhibitions of gastric emptying by escin Ib in mice. Life Sci 67:2921–2927PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (2000) Roles of endogenous prostaglandins and nitric oxide in inhibitions of gastric emptying and accelerations of gastrointestinal transit by escins Ia, Ib, IIa, and IIb in mice. Life Sci 66:PL41–PL46CrossRef Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (2000) Roles of endogenous prostaglandins and nitric oxide in inhibitions of gastric emptying and accelerations of gastrointestinal transit by escins Ia, Ib, IIa, and IIb in mice. Life Sci 66:PL41–PL46CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (1999) Effects of escins Ia, Ib, IIa, and IIb from horse chestnuts on gastrointestinal transit and ileus in mice. Bioorg Med Chem 7:1737–1741PubMedCrossRef Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (1999) Effects of escins Ia, Ib, IIa, and IIb from horse chestnuts on gastrointestinal transit and ileus in mice. Bioorg Med Chem 7:1737–1741PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (2000) Possible involvement of 5-HT and 5-HT2 receptors in acceleration of gastrointestinal transit by escin Ib in mice. Life Sci 66:2233–2238PubMedCrossRef Matsuda H, Li Y, Yoshikawa M (2000) Possible involvement of 5-HT and 5-HT2 receptors in acceleration of gastrointestinal transit by escin Ib in mice. Life Sci 66:2233–2238PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Fu FH, Hou YZ, Jiang WL et al (2005) Escin: inhibiting inflammation and promoting gastrointestinal transit to attenuate formation of postoperative adhesions. World J Surg 29:1614–1620PubMedCrossRef Fu FH, Hou YZ, Jiang WL et al (2005) Escin: inhibiting inflammation and promoting gastrointestinal transit to attenuate formation of postoperative adhesions. World J Surg 29:1614–1620PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Hellerg K, Ruschewski W, De Vivie R (1975) Drug induced acute renal failure after heart surgery. Thoraxchirurgie 23:396–399 Hellerg K, Ruschewski W, De Vivie R (1975) Drug induced acute renal failure after heart surgery. Thoraxchirurgie 23:396–399
14.
15.
Zurück zum Zitat Brown TA, McDonald J, Williard W (1999) A prospective, randomized, double-blinded, placebo-controlled trial of cisapride after colorectal surgery. Am J Surg 177:399–401PubMedCrossRef Brown TA, McDonald J, Williard W (1999) A prospective, randomized, double-blinded, placebo-controlled trial of cisapride after colorectal surgery. Am J Surg 177:399–401PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Lander A, Redkar R, Nicholls G et al (1997) Cisapride reduces neonatal postoperative ileus: randomized placebo controlled trial. Arch Dis Child 77:F119–F122 Lander A, Redkar R, Nicholls G et al (1997) Cisapride reduces neonatal postoperative ileus: randomized placebo controlled trial. Arch Dis Child 77:F119–F122
17.
Zurück zum Zitat Cheatham ML, Chapman WC, Key SP et al (1995) A meta-analysis of selective versus routine nasogastric decompression after elective laparotomy. Ann Surg 221:469–476PubMedCrossRef Cheatham ML, Chapman WC, Key SP et al (1995) A meta-analysis of selective versus routine nasogastric decompression after elective laparotomy. Ann Surg 221:469–476PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Sagar PM, Kruegener G, MacFie J (1992) Nasogastric intubation and elective abdominal surgery. Br J Surg 79:1127–1131PubMedCrossRef Sagar PM, Kruegener G, MacFie J (1992) Nasogastric intubation and elective abdominal surgery. Br J Surg 79:1127–1131PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Rao SS, Beaty J, Chamberlain M et al (1999) Effects of acute graded exercise on human colonic motility. Am J Physiol 276:G1221–G1226PubMed Rao SS, Beaty J, Chamberlain M et al (1999) Effects of acute graded exercise on human colonic motility. Am J Physiol 276:G1221–G1226PubMed
20.
Zurück zum Zitat Waldhausen JH, Schirmer BD (1990) The effect of ambulation on recovery from postoperative ileus. Ann Surg 212:671–677PubMedCrossRef Waldhausen JH, Schirmer BD (1990) The effect of ambulation on recovery from postoperative ileus. Ann Surg 212:671–677PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Allen C, Glaszious P, Del Mar C (1999) Bed rest: a potentially harmful treatment needing more careful evaluation. Lancet 354:1229–1233PubMedCrossRef Allen C, Glaszious P, Del Mar C (1999) Bed rest: a potentially harmful treatment needing more careful evaluation. Lancet 354:1229–1233PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Schilder JM, Hurteau JA, Look KY et al (1997) A prospective controlled trial of early postoperative oral intake following majaor abdominal gynecologic surgery. Gymecol Oncol 67:235–240CrossRef Schilder JM, Hurteau JA, Look KY et al (1997) A prospective controlled trial of early postoperative oral intake following majaor abdominal gynecologic surgery. Gymecol Oncol 67:235–240CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Stewart BT, Woods RJ, Collopy BT et al (1998) Early feeding after elective open colorectal resections:a prospective randomized trial. Aust N Z Surg 68:125–128CrossRef Stewart BT, Woods RJ, Collopy BT et al (1998) Early feeding after elective open colorectal resections:a prospective randomized trial. Aust N Z Surg 68:125–128CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Helslin MJ, Latkany L, Leung D et al (1997) A prospective, randomized trial of early enteral feeding after resection of upper gastrointestinal malignancy. Ann Surg 226:567–577CrossRef Helslin MJ, Latkany L, Leung D et al (1997) A prospective, randomized trial of early enteral feeding after resection of upper gastrointestinal malignancy. Ann Surg 226:567–577CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Watters JM, Kirkpatrick SM, Norris SB (1997) Immediate postoperative enteral feeding results in impaired respiratory mechanics and decreased mobility. Ann Surg 226:369–377PubMedCrossRef Watters JM, Kirkpatrick SM, Norris SB (1997) Immediate postoperative enteral feeding results in impaired respiratory mechanics and decreased mobility. Ann Surg 226:369–377PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Tonini M, De Ponti F, Di Nucci A et al (1999) Review article: cardiac adverse effects of gastrointestinal prokinetics. Aliment Pharmacol Ther 13:1585–1591PubMedCrossRef Tonini M, De Ponti F, Di Nucci A et al (1999) Review article: cardiac adverse effects of gastrointestinal prokinetics. Aliment Pharmacol Ther 13:1585–1591PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Bonacini M, Quiason S, Reynolds M et al (1993) Effect of intravenous erythromycin on postoperative ileus. Am J Gastroenterol 88:208–211PubMed Bonacini M, Quiason S, Reynolds M et al (1993) Effect of intravenous erythromycin on postoperative ileus. Am J Gastroenterol 88:208–211PubMed
28.
Zurück zum Zitat Wang MY, Li HC, Shi HP (1999) Experimental research on prevention of postoperative intestinal adhesion by sodium aescinate. Chin J Surg Integrated Traditional Western Med 5:382–384 Wang MY, Li HC, Shi HP (1999) Experimental research on prevention of postoperative intestinal adhesion by sodium aescinate. Chin J Surg Integrated Traditional Western Med 5:382–384
29.
Zurück zum Zitat Castedal M, Bjornsson E, Abrahamsson H (2000) Effects of midazolam on small bowel motility in humans. Aliment Pharmacol Ther 14:571–577PubMedCrossRef Castedal M, Bjornsson E, Abrahamsson H (2000) Effects of midazolam on small bowel motility in humans. Aliment Pharmacol Ther 14:571–577PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Wang SJ, Tsai SC, Lin WY et al (2000) A simple method for preparing radioactive capsules in colon transit study. Eur J Nucl Med 27:857–860PubMedCrossRef Wang SJ, Tsai SC, Lin WY et al (2000) A simple method for preparing radioactive capsules in colon transit study. Eur J Nucl Med 27:857–860PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Altman DG, Bland JM (1995) Absence of evidence is not evidence of absence. BMJ 311:485PubMed Altman DG, Bland JM (1995) Absence of evidence is not evidence of absence. BMJ 311:485PubMed
32.
Zurück zum Zitat Shakespeare TP, Gebski VJ, Veness MJ et al (2001) Improving interpretation of clinical studies by use of confidence levels, clinical significance curves, and risk-benefit contours. Lancet 357:1349–1353PubMedCrossRef Shakespeare TP, Gebski VJ, Veness MJ et al (2001) Improving interpretation of clinical studies by use of confidence levels, clinical significance curves, and risk-benefit contours. Lancet 357:1349–1353PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Li BH, Zhang J, Huang RZ et al (2006) Effect of pH adjustment of intravenous injection of sodium aescinate after addition of sodium bicarbonate to prevent phlebitis. Zhonghua Hu Li Za Zhi 41:113–115 Li BH, Zhang J, Huang RZ et al (2006) Effect of pH adjustment of intravenous injection of sodium aescinate after addition of sodium bicarbonate to prevent phlebitis. Zhonghua Hu Li Za Zhi 41:113–115
Metadaten
Titel
Pilot Postoperative Ileus Study of Escin in Cancer Patients After Colorectal Surgery
verfasst von
Qiwei Xie
Xianglong Zong
Baoming Ge
Shan Wang
Jiafu Ji
Yingjiang Ye
Lili Pan
Publikationsdatum
01.02.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 2/2009
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-008-9816-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2009

World Journal of Surgery 2/2009 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.