Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2021

19.01.2021 | Scientific Review

Clinical Outcomes and Effectiveness of Laser Treatment for Hemorrhoids: A Systematic Review

verfasst von: Kasun Lakmal, Oshan Basnayake, Umesh Jayarajah, Dharmabandhu N. Samarasekera

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Laser treatment is increasingly used in the treatment of symptomatic hemorrhoids, and several studies have attempted to describe its clinical outcomes. In this systematic review, we aimed to comprehensively analyze the clinical outcomes and effectiveness of laser treatment.

Methods

We performed a systematic review of currently available data on laser treatment for hemorrhoids. We searched MEDLINE and Google Scholar between January 2009 and May 2020. Studies that described the clinical outcomes and effectiveness of laser treatment were selected based on pre-specified inclusion criteria with a minimum follow-up period of 3 months. Qualitative synthesis of the clinical outcomes, effectiveness and complications was performed.

Results

Nineteen studies including 1937 patients were analyzed. The majority were males (n = 1239) and included grade 2 and 3 hemorrhoids. In the majority (n = 1750, 90.34%), the 980 nm wave length diode laser was used as the energy source. Doppler-guided localization was performed in six studies (n = 579, 29.89%). All studies (n = 1937) reported low postoperative pain scores and nine studies (n = 1131) showed significantly lower pain compared to open technique. Furthermore, six studies (n = 1023) showed significantly less intra- and postoperative bleeding compared to open technique. Seven studies (n = 1052) reported long-term follow-up results and were found to be satisfactory in terms of symptom relief and recurrence. This study was limited by heterogeneity of outcomes precluding a meta-analysis.

Conclusion

Laser treatment had acceptable clinical outcomes for grade 2 and 3 hemorrhoids with lower rates of postoperative pain and bleeding with satisfactory long-term outcomes.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Jayarajah U, de Silva V, Samarasekera D (2017) The role of flexible sigmoidoscopy in the evaluation of isolated rectal bleeding. Ceylon Med J 62(4):250–252CrossRef Jayarajah U, de Silva V, Samarasekera D (2017) The role of flexible sigmoidoscopy in the evaluation of isolated rectal bleeding. Ceylon Med J 62(4):250–252CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Jayarajah U, De Silva M, Samarasekera D (2017) The role of flexible sigmoidoscopy in the evaluation of patients presenting with a lump at anus. Sri Lanka J Surg 35(1):1–5CrossRef Jayarajah U, De Silva M, Samarasekera D (2017) The role of flexible sigmoidoscopy in the evaluation of patients presenting with a lump at anus. Sri Lanka J Surg 35(1):1–5CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Brown SR, Tiernan JP, Watson AJM, Biggs K, Shephard N, Wailoo AJ, Bradburn M, Alshreef A, Hind D (2016) Haemorrhoidal artery ligation versus rubber band ligation for the management of symptomatic second-degree and third-degree haemorrhoids (HubBLe): a multicentre, open-label, randomised controlled trial. Lancet (London, England) 388(10042):356–364. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(16)30584-0CrossRef Brown SR, Tiernan JP, Watson AJM, Biggs K, Shephard N, Wailoo AJ, Bradburn M, Alshreef A, Hind D (2016) Haemorrhoidal artery ligation versus rubber band ligation for the management of symptomatic second-degree and third-degree haemorrhoids (HubBLe): a multicentre, open-label, randomised controlled trial. Lancet (London, England) 388(10042):356–364. https://​doi.​org/​10.​1016/​s0140-6736(16)30584-0CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Mohammed AF, Flaifel Janabi HM (2019) A comparative study between laser hemorrhoidoplasty procedure and conventional hemorrhoidectomy. JUBPAS 27(1):69–86CrossRef Mohammed AF, Flaifel Janabi HM (2019) A comparative study between laser hemorrhoidoplasty procedure and conventional hemorrhoidectomy. JUBPAS 27(1):69–86CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Alsisy AAAY, Salem IE (2018) Comparative study between intrahemorrhoidal diode laser treatment and Milligan-Morgan hemorrhoidectomy. Menoufia Med J 2019:32 Alsisy AAAY, Salem IE (2018) Comparative study between intrahemorrhoidal diode laser treatment and Milligan-Morgan hemorrhoidectomy. Menoufia Med J 2019:32
16.
Zurück zum Zitat Asmz Rahman AR, Hasan M, Chandra S (2019) Haemorrhoidal LASER Procedure (HeLP)—a painless treatment for haemorrhoid. J Bangladesh Coll Physicians Surg 38 (1) Asmz Rahman AR, Hasan M, Chandra S (2019) Haemorrhoidal LASER Procedure (HeLP)—a painless treatment for haemorrhoid. J Bangladesh Coll Physicians Surg 38 (1)
17.
Zurück zum Zitat Brusciano L, Gambardella C, Terracciano G, Gualtieri G, Schiano di Visconte M, Tolone S, Del Genio G, Docimo L (2019) Postoperative discomfort and pain in the management of hemorrhoidal disease: laser hemorrhoidoplasty, a minimal invasive treatment of symptomatic hemorrhoids. Updates Surg. https://doi.org/10.1007/s13304-019-00694-5CrossRefPubMed Brusciano L, Gambardella C, Terracciano G, Gualtieri G, Schiano di Visconte M, Tolone S, Del Genio G, Docimo L (2019) Postoperative discomfort and pain in the management of hemorrhoidal disease: laser hemorrhoidoplasty, a minimal invasive treatment of symptomatic hemorrhoids. Updates Surg. https://​doi.​org/​10.​1007/​s13304-019-00694-5CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Ram E, Goldes Y, Joubran S, Rath-Wolfson L (2018) Modified Doppler-guided laser procedure for the treatment of second and third degree hemorrhoids. Menoufia Med J 27(2):137–142 Ram E, Goldes Y, Joubran S, Rath-Wolfson L (2018) Modified Doppler-guided laser procedure for the treatment of second and third degree hemorrhoids. Menoufia Med J 27(2):137–142
22.
Zurück zum Zitat Ferhatoglu MF, Kıvılcım T, Ekici U, Kebudi A (2019) Laser hemorrhoidoplasty procedure for grade two and three hemorrhoidal disease. A retrospectively prospective study, analysis of forty-seven patients. OSP J Surg 1:101 Ferhatoglu MF, Kıvılcım T, Ekici U, Kebudi A (2019) Laser hemorrhoidoplasty procedure for grade two and three hemorrhoidal disease. A retrospectively prospective study, analysis of forty-seven patients. OSP J Surg 1:101
26.
Zurück zum Zitat Maloku Halit LR, Hasime T (2019) Laser hemorrhoidoplasty versus Milligan-Morgan hemorrhoidectomy—short term outcome. Vojnosanit Pregl 79(1):8–12CrossRef Maloku Halit LR, Hasime T (2019) Laser hemorrhoidoplasty versus Milligan-Morgan hemorrhoidectomy—short term outcome. Vojnosanit Pregl 79(1):8–12CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Paulo Boarini LRB, de Azeredo P, Candelaria P, Mesquita E, de Lima M, Boarini R (2017) LASER hemorrhoidal dearterialization. J Coloproctol 37(1):38–43CrossRef Paulo Boarini LRB, de Azeredo P, Candelaria P, Mesquita E, de Lima M, Boarini R (2017) LASER hemorrhoidal dearterialization. J Coloproctol 37(1):38–43CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Mohammad Sadra Nazaria MKH (2015) Comparison of intrahemorrhoidal coagulation with 980 Nanometer diode laser and Milligan Morgan hemorrhoidectomy: a randomized clinical trial. J Clin Res Gov 4:1–4. Mohammad Sadra Nazaria MKH (2015) Comparison of intrahemorrhoidal coagulation with 980 Nanometer diode laser and Milligan Morgan hemorrhoidectomy: a randomized clinical trial. J Clin Res Gov 4:1–4.
31.
Zurück zum Zitat Poskus T, Danys D, Makunaite G, Mainelis A, Mikalauskas S, Poskus E, Jotautas V, Dulskas A, Jasiunas E, Strupas K (2020) Results of the double-blind randomized controlled trial comparing laser hemorrhoidoplasty with sutured mucopexy and excisional hemorrhoidectomy. Int J Colorectal Dis 35(3):481–490. https://doi.org/10.1007/s00384-019-03460-6CrossRefPubMed Poskus T, Danys D, Makunaite G, Mainelis A, Mikalauskas S, Poskus E, Jotautas V, Dulskas A, Jasiunas E, Strupas K (2020) Results of the double-blind randomized controlled trial comparing laser hemorrhoidoplasty with sutured mucopexy and excisional hemorrhoidectomy. Int J Colorectal Dis 35(3):481–490. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00384-019-03460-6CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Majumder KR, Karmakar R (2019) Short term and long term outcome following stapled haemorrhoidopexy. Mymensingh Med J 28(4):866–871PubMed Majumder KR, Karmakar R (2019) Short term and long term outcome following stapled haemorrhoidopexy. Mymensingh Med J 28(4):866–871PubMed
34.
Zurück zum Zitat Trenti L, Biondo S, Kreisler Moreno E, Sanchez-Garcia JL, Espin-Basany E, Landaluce-Olavarria A, Bermejo-Marcos E, Garcia-Martinez MT, Alías Jiménez D, Jimenez F, Alonso A, Manso MB (2019) Short-term outcomes of transanal hemorrhoidal dearterialization with mucopexy versus vessel-sealing device hemorrhoidectomy for grade III to IV hemorrhoids: a prospective randomized multicenter trial. Dis Colon Rectum 62(8):988–996. https://doi.org/10.1097/dcr.0000000000001362CrossRefPubMed Trenti L, Biondo S, Kreisler Moreno E, Sanchez-Garcia JL, Espin-Basany E, Landaluce-Olavarria A, Bermejo-Marcos E, Garcia-Martinez MT, Alías Jiménez D, Jimenez F, Alonso A, Manso MB (2019) Short-term outcomes of transanal hemorrhoidal dearterialization with mucopexy versus vessel-sealing device hemorrhoidectomy for grade III to IV hemorrhoids: a prospective randomized multicenter trial. Dis Colon Rectum 62(8):988–996. https://​doi.​org/​10.​1097/​dcr.​0000000000001362​CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Jayarajah U, Wickramasinghe DP, Samarasekera DN (2017) Anal incontinence and quality of life following operative treatment of simple cryptoglandular fistula-in-ano: a prospective study. BMC Res Notes 10(1):572CrossRef Jayarajah U, Wickramasinghe DP, Samarasekera DN (2017) Anal incontinence and quality of life following operative treatment of simple cryptoglandular fistula-in-ano: a prospective study. BMC Res Notes 10(1):572CrossRef
Metadaten
Titel
Clinical Outcomes and Effectiveness of Laser Treatment for Hemorrhoids: A Systematic Review
verfasst von
Kasun Lakmal
Oshan Basnayake
Umesh Jayarajah
Dharmabandhu N. Samarasekera
Publikationsdatum
19.01.2021
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2021
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-020-05923-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2021

World Journal of Surgery 4/2021 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.