Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 7/2022

23.01.2022 | Original Article

A novel combined prognostic nutritional index and aspartate aminotransferase-to-platelet ratio index-based score can predict the survival of patients with hepatocellular carcinoma who undergo hepatic resection

verfasst von: Kyohei Yugawa, Takashi Maeda, Shigeyuki Nagata, Akihiro Sakai, Makoto Edagawa, Takahiro Omine, Takuro Kometani, Shohei Yamaguchi, Kozo Konishi, Kenkichi Hashimoto

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 7/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Inflammation-, nutrition-, and liver fibrosis-related markers are recognized as prognostic for hepatocellular carcinoma (HCC) patients. This study, therefore, assessed the preoperative prognostic utility of the combination of these markers in patients with HCC.

Methods

This single-center retrospective study included patients who underwent hepatic resection for HCC between 2004 and 2017. A total of 454 patients were divided into training (n = 334) and validation (n = 120) cohorts by random sampling. The predictive impact on surgical outcomes was evaluated using receiver operating characteristic (ROC) curves of these prognostic values in the training cohort.

Results

The prognostic nutritional index (PNI) and aspartate aminotransferase-to-platelet ratio index (APRI) were the strongest diagnostic values (areas under the ROC curves: 0.627 and 0.646, respectively). A scoring system (over 0–2 points) was developed using optimal cutoff values (for PNI < 46.5 scored as 1 point; for APRI > 0.98 scored as 1 point). An increased PNI-APRI score was an independent prognostic factor for both the overall and disease-free survival in HCC patients. Finally, the clinical feasibility of the PNI-APRI score was confirmed in the validation cohort.

Conclusions

The PNI-APRI score is a useful marker for predicting surgical outcomes of HCC patients.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Forner A, Reig M, Bruix J. Hepatocellular carcinoma. The Lancet. 2018;391(10127):1301–14.CrossRef Forner A, Reig M, Bruix J. Hepatocellular carcinoma. The Lancet. 2018;391(10127):1301–14.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Itoh S, Morita K, Ueda S, Sugimachi K, Yamashita Y, Gion T, et al. Long-term results of hepatic resection combined with intraoperative local ablation therapy for patients with multinodular hepatocellular carcinomas. Ann Surg Oncol. 2009;16(12):3299–307.CrossRef Itoh S, Morita K, Ueda S, Sugimachi K, Yamashita Y, Gion T, et al. Long-term results of hepatic resection combined with intraoperative local ablation therapy for patients with multinodular hepatocellular carcinomas. Ann Surg Oncol. 2009;16(12):3299–307.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Roayaie S, Jibara G, Tabrizian P, Park JW, Yang J, Yan L, et al. The role of hepatic resection in the treatment of hepatocellular cancer. Hepatology. 2015;62(2):440–51.CrossRef Roayaie S, Jibara G, Tabrizian P, Park JW, Yang J, Yan L, et al. The role of hepatic resection in the treatment of hepatocellular cancer. Hepatology. 2015;62(2):440–51.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Harimoto N, Yoshizumi T, Shimagaki T, Nagatsu A, Motomura T, Harada N, et al. Inflammation-based prognostic score in patients with living donor liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Anticancer Res. 2016;36(10):5537–42.CrossRef Harimoto N, Yoshizumi T, Shimagaki T, Nagatsu A, Motomura T, Harada N, et al. Inflammation-based prognostic score in patients with living donor liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Anticancer Res. 2016;36(10):5537–42.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Itoh S, Yugawa K, Shimokawa M, Yoshiya S, Mano Y, Takeishi K, et al. Prognostic significance of inflammatory biomarkers in hepatocellular carcinoma following hepatic resection. BJS Open. 2019;3(4):500–8.PubMedPubMedCentral Itoh S, Yugawa K, Shimokawa M, Yoshiya S, Mano Y, Takeishi K, et al. Prognostic significance of inflammatory biomarkers in hepatocellular carcinoma following hepatic resection. BJS Open. 2019;3(4):500–8.PubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Ohira M, Yoshizumi T, Yugawa K, Kosai-Fujimoto Y, Inokuchi S, Motomura T, et al. Association of inflammatory biomarkers with long-term outcomes after curative surgery for mass-forming intrahepatic cholangiocarcinoma. Surg Today. 2020;50(4):379–88.CrossRef Ohira M, Yoshizumi T, Yugawa K, Kosai-Fujimoto Y, Inokuchi S, Motomura T, et al. Association of inflammatory biomarkers with long-term outcomes after curative surgery for mass-forming intrahepatic cholangiocarcinoma. Surg Today. 2020;50(4):379–88.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Liu PH, Hsu CY, Hsia CY, Lee YH, Chiou YY, Huang YH, et al. ALBI and PALBI grade predict survival for HCC across treatment modalities and BCLC stages in the MELD Era. J Gastroenterol Hepatol. 2017;32(4):879–86.CrossRef Liu PH, Hsu CY, Hsia CY, Lee YH, Chiou YY, Huang YH, et al. ALBI and PALBI grade predict survival for HCC across treatment modalities and BCLC stages in the MELD Era. J Gastroenterol Hepatol. 2017;32(4):879–86.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Vallet-Pichard A, Mallet V, Nalpas B, Verkarre V, Nalpas A, Dhalluin-Venier V, et al. FIB-4: an inexpensive and accurate marker of fibrosis in HCV infection comparison with liver biopsy and fibrotest. Hepatology. 2007;46(1):32–6.CrossRef Vallet-Pichard A, Mallet V, Nalpas B, Verkarre V, Nalpas A, Dhalluin-Venier V, et al. FIB-4: an inexpensive and accurate marker of fibrosis in HCV infection comparison with liver biopsy and fibrotest. Hepatology. 2007;46(1):32–6.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Wai CT, Greenson JK, Fontana RJ, Kalbfleisch JD, Marrero JA, Conjeevaram HS, et al. A simple noninvasive index can predict both significant fibrosis and cirrhosis in patients with chronic hepatitis C. Hepatology. 2003;38(2):518–26.CrossRef Wai CT, Greenson JK, Fontana RJ, Kalbfleisch JD, Marrero JA, Conjeevaram HS, et al. A simple noninvasive index can predict both significant fibrosis and cirrhosis in patients with chronic hepatitis C. Hepatology. 2003;38(2):518–26.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Yugawa K, Maeda T, Kinjo N, Kawata K, Ikeda S, Edahiro K, et al. (2021) Prognostic impact of lymphocyte-c-reactive protein ratio in patients who underwent surgical resection for hepatocellular carcinoma. J Gastrointest Surg Yugawa K, Maeda T, Kinjo N, Kawata K, Ikeda S, Edahiro K, et al. (2021) Prognostic impact of lymphocyte-c-reactive protein ratio in patients who underwent surgical resection for hepatocellular carcinoma. J Gastrointest Surg
11.
Zurück zum Zitat Kokudo N, Takemura N, Hasegawa K, Takayama T, Kubo S, Shimada M, et al. Clinical practice guidelines for hepatocellular carcinoma: the Japan Society of Hepatology 2017 (4th JSH-HCC guidelines) 2019 update. Hepatol Res. 2019;49(10):1109–13.CrossRef Kokudo N, Takemura N, Hasegawa K, Takayama T, Kubo S, Shimada M, et al. Clinical practice guidelines for hepatocellular carcinoma: the Japan Society of Hepatology 2017 (4th JSH-HCC guidelines) 2019 update. Hepatol Res. 2019;49(10):1109–13.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kinoshita A, Onoda H, Imai N, Iwaku A, Oishi M, Tanaka K, et al. The C-reactive protein/albumin ratio, a novel inflammation-based prognostic score, predicts outcomes in patients with hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol. 2015;22(3):803–10.CrossRef Kinoshita A, Onoda H, Imai N, Iwaku A, Oishi M, Tanaka K, et al. The C-reactive protein/albumin ratio, a novel inflammation-based prognostic score, predicts outcomes in patients with hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol. 2015;22(3):803–10.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Gao F, Li X, Geng M, Ye X, Liu H, Liu Y, et al. Pretreatment neutrophil-lymphocyte ratio: an independent predictor of survival in patients with hepatocellular carcinoma. Medicine (Baltimore). 2015;94(11):e639.CrossRef Gao F, Li X, Geng M, Ye X, Liu H, Liu Y, et al. Pretreatment neutrophil-lymphocyte ratio: an independent predictor of survival in patients with hepatocellular carcinoma. Medicine (Baltimore). 2015;94(11):e639.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Mano Y, Yoshizumi T, Yugawa K, Ohira M, Motomura T, Toshima T, et al. Lymphocyte-to-monocyte ratio is a predictor of survival after liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Liver Transpl. 2018;24(11):1603–11.CrossRef Mano Y, Yoshizumi T, Yugawa K, Ohira M, Motomura T, Toshima T, et al. Lymphocyte-to-monocyte ratio is a predictor of survival after liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Liver Transpl. 2018;24(11):1603–11.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Wang Y, Attar BM, Fuentes HE, Jaiswal P, Tafur AJ. Evaluation of the prognostic value of platelet to lymphocyte ratio in patients with hepatocellular carcinoma. J Gastrointest Oncol. 2017;8(6):1065–71.CrossRef Wang Y, Attar BM, Fuentes HE, Jaiswal P, Tafur AJ. Evaluation of the prognostic value of platelet to lymphocyte ratio in patients with hepatocellular carcinoma. J Gastrointest Oncol. 2017;8(6):1065–71.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Takagi K, Domagala P, Polak WG, Buettner S, Ijzermans JNM. Prognostic significance of the controlling nutritional status (CONUT) score in patients undergoing hepatectomy for hepatocellular carcinoma: a systematic review and meta-analysis. BMC Gastroenterol. 2019;19(1):211.CrossRef Takagi K, Domagala P, Polak WG, Buettner S, Ijzermans JNM. Prognostic significance of the controlling nutritional status (CONUT) score in patients undergoing hepatectomy for hepatocellular carcinoma: a systematic review and meta-analysis. BMC Gastroenterol. 2019;19(1):211.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Abe T, Tashiro H, Kobayashi T, Hattori M, Kuroda S, Ohdan H. Glasgow prognostic score and prognosis after hepatectomy for hepatocellular carcinoma. World J Surg. 2017;41(7):1860–70.CrossRef Abe T, Tashiro H, Kobayashi T, Hattori M, Kuroda S, Ohdan H. Glasgow prognostic score and prognosis after hepatectomy for hepatocellular carcinoma. World J Surg. 2017;41(7):1860–70.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Imai D, Maeda T, Shimokawa M, Wang H, Yoshiya S, Takeishi K, et al. Prognostic nutritional index is superior as a predictor of prognosis among various inflammation-based prognostic scores in patients with hepatocellular carcinoma after curative resection. Hepatol Res. 2020;50(1):101–9.CrossRef Imai D, Maeda T, Shimokawa M, Wang H, Yoshiya S, Takeishi K, et al. Prognostic nutritional index is superior as a predictor of prognosis among various inflammation-based prognostic scores in patients with hepatocellular carcinoma after curative resection. Hepatol Res. 2020;50(1):101–9.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Ha SY, Choi S, Park S, Kim JM, Choi GS, Joh JW, et al. Prognostic effect of preoperative neutrophil-lymphocyte ratio is related with tumor necrosis and tumor-infiltrating lymphocytes in hepatocellular carcinoma. Virchows Arch. 2020;477(6):807–16.CrossRef Ha SY, Choi S, Park S, Kim JM, Choi GS, Joh JW, et al. Prognostic effect of preoperative neutrophil-lymphocyte ratio is related with tumor necrosis and tumor-infiltrating lymphocytes in hepatocellular carcinoma. Virchows Arch. 2020;477(6):807–16.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Gupta D, Lis CG. Pretreatment serum albumin as a predictor of cancer survival: a systematic review of the epidemiological literature. Nutr J. 2010;9:69.CrossRef Gupta D, Lis CG. Pretreatment serum albumin as a predictor of cancer survival: a systematic review of the epidemiological literature. Nutr J. 2010;9:69.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Okamura Y, Ashida R, Yamamoto Y, Ito T, Sugiura T, Uesaka K. FIB-4 index is a predictor of background liver fibrosis and long-term outcomes after curative resection of hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol. 2016;23(Suppl 4):467–74.CrossRef Okamura Y, Ashida R, Yamamoto Y, Ito T, Sugiura T, Uesaka K. FIB-4 index is a predictor of background liver fibrosis and long-term outcomes after curative resection of hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol. 2016;23(Suppl 4):467–74.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Sonohara F, Yamada S, Tanaka N, Tashiro M, Sunagawa Y, Morimoto D, et al. Comparison of non-invasive liver reserve and fibrosis markers: Implications for surgery and prognosis for hepatocellular carcinoma. Hepatol Res. 2019;49(11):1305–15.CrossRef Sonohara F, Yamada S, Tanaka N, Tashiro M, Sunagawa Y, Morimoto D, et al. Comparison of non-invasive liver reserve and fibrosis markers: Implications for surgery and prognosis for hepatocellular carcinoma. Hepatol Res. 2019;49(11):1305–15.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Marasco G, Colecchia A, Silva G, Rossini B, Eusebi LH, Ravaioli F, et al. Non-invasive tests for the prediction of primary hepatocellular carcinoma. World J Gastroenterol. 2020;26(24):3326–43.CrossRef Marasco G, Colecchia A, Silva G, Rossini B, Eusebi LH, Ravaioli F, et al. Non-invasive tests for the prediction of primary hepatocellular carcinoma. World J Gastroenterol. 2020;26(24):3326–43.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Kawasaki T, Takeshita A, Souda K, Kobayashi Y, Kikuyama M, Suzuki F, et al. Serum thrombopoietin levels in patients with chronic hepatitis and liver cirrhosis. Am J Gastroenterol. 1999;94(7):1918–22.CrossRef Kawasaki T, Takeshita A, Souda K, Kobayashi Y, Kikuyama M, Suzuki F, et al. Serum thrombopoietin levels in patients with chronic hepatitis and liver cirrhosis. Am J Gastroenterol. 1999;94(7):1918–22.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Tabrizian P, Jibara G, Shrager B, Schwartz M, Roayaie S. Recurrence of hepatocellular cancer after resection: patterns, treatments, and prognosis. Ann Surg. 2015;261(5):947–55.CrossRef Tabrizian P, Jibara G, Shrager B, Schwartz M, Roayaie S. Recurrence of hepatocellular cancer after resection: patterns, treatments, and prognosis. Ann Surg. 2015;261(5):947–55.CrossRef
Metadaten
Titel
A novel combined prognostic nutritional index and aspartate aminotransferase-to-platelet ratio index-based score can predict the survival of patients with hepatocellular carcinoma who undergo hepatic resection
verfasst von
Kyohei Yugawa
Takashi Maeda
Shigeyuki Nagata
Akihiro Sakai
Makoto Edagawa
Takahiro Omine
Takuro Kometani
Shohei Yamaguchi
Kozo Konishi
Kenkichi Hashimoto
Publikationsdatum
23.01.2022
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 7/2022
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-021-02440-0

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2022

Surgery Today 7/2022 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.