Skip to main content
Erschienen in: Neurological Sciences 2/2020

24.10.2019 | Original Article

White matter alterations in early Parkinson’s disease: role of motor symptom lateralization

verfasst von: Laura Pelizzari, Sonia Di Tella, Maria M. Laganà, Niels Bergsland, Federica Rossetto, Raffaello Nemni, Francesca Baglio

Erschienen in: Neurological Sciences | Ausgabe 2/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Parkinson’s disease (PD) is a motor disorder that initially presents with unilateral symptoms. Widespread white matter (WM) alterations have been reported since the early stages of the disease. The aim of this study was to investigate WM alterations in right-dominant and left-dominant symptom PD patients (RPD and LPD, respectively) with respect to healthy controls (HC) by diffusion-weighted magnetic resonance imaging (MRI).

Methods

Thirty-eight subjects participated in this study: 12 RPD (median H&Y [IQR] = 1.5 [1.1–2], median UPDRS III [IQR] = 23 [7.8–25]), 9 LPD (median H&Y [IQR] = 1.5 [1–2.5], median UPDRS III [IQR] = 17 [12–22]), and 17 HC. All the participants were scanned on a 1.5-T MRI scanner. Maps of fractional anisotropy (FA), mean diffusivity (MD), axial diffusivity (AD), and radial diffusivity (RD) were computed for all the subjects. Tract-based spatial statistics (TBSS) was performed for each diffusion parameter, to test WM differences between RPD, LPD, and HC (ANCOVA design). Family-wise error (FWE) correction was performed and p values lower than 0.05 were considered significant.

Results

No significant FA and RD differences were observed between RPD, LPD, and HC. Significantly increased MD and AD were observed in RPD with respect to HC within widespread WM regions, bilaterally. Conversely, no significant WM alterations were detected in LPD.

Conclusion

WM integrity was found to be significantly altered in RPD but not in LPD, suggesting that LPD profile may be associated to more favorable prognosis. Since clinical laterality onset may affect the extent of WM integrity changes, it should be taken into account in neuroimaging studies investigating PD.
Literatur
17.
Zurück zum Zitat Postuma RB, Berg D, Stern M, Poewe W, Olanow CW, Oertel W, Obeso J, Marek K, Litvan I, Lang AE, Halliday G, Goetz CG, Gasser T, Dubois B, Chan P, Bloem BR, Adler CH, Deuschl G (2015) MDS clinical diagnostic criteria for Parkinson’s disease. Mov Disord 30(12):1591–1601. https://doi.org/10.1002/mds.26424 CrossRefPubMed Postuma RB, Berg D, Stern M, Poewe W, Olanow CW, Oertel W, Obeso J, Marek K, Litvan I, Lang AE, Halliday G, Goetz CG, Gasser T, Dubois B, Chan P, Bloem BR, Adler CH, Deuschl G (2015) MDS clinical diagnostic criteria for Parkinson’s disease. Mov Disord 30(12):1591–1601. https://​doi.​org/​10.​1002/​mds.​26424 CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Goetz CG, Poewe W, Rascol O, Sampaio C, Stebbins GT, Counsell C, Giladi N, Holloway RG, Moore CG, Wenning GK, Yahr MD, Seidl L, Movement Disorder Society Task Force on Rating Scales for Parkinson’s D (2004) Movement Disorder Society task force report on the Hoehn and Yahr staging scale: status and recommendations. Mov Disord 19(9):1020–1028. https://doi.org/10.1002/mds.20213 CrossRefPubMed Goetz CG, Poewe W, Rascol O, Sampaio C, Stebbins GT, Counsell C, Giladi N, Holloway RG, Moore CG, Wenning GK, Yahr MD, Seidl L, Movement Disorder Society Task Force on Rating Scales for Parkinson’s D (2004) Movement Disorder Society task force report on the Hoehn and Yahr staging scale: status and recommendations. Mov Disord 19(9):1020–1028. https://​doi.​org/​10.​1002/​mds.​20213 CrossRefPubMed
21.
26.
Zurück zum Zitat Andersson JL, Jenkinson M, Smith S (2007) Non-linear registration, aka spatial normalisation. FMRIB technical report TR07JA2. FMRIB Analysis Group of the University of Oxford Andersson JL, Jenkinson M, Smith S (2007) Non-linear registration, aka spatial normalisation. FMRIB technical report TR07JA2. FMRIB Analysis Group of the University of Oxford
28.
Zurück zum Zitat Mori S, Wakana S, Nagae-Poetscher LM, Van Zijl PCM (2006) MRI atlas of human white matter. American Journal of Neuroradiology, 27(6):1384 Mori S, Wakana S, Nagae-Poetscher LM, Van Zijl PCM (2006) MRI atlas of human white matter. American Journal of Neuroradiology, 27(6):1384
Metadaten
Titel
White matter alterations in early Parkinson’s disease: role of motor symptom lateralization
verfasst von
Laura Pelizzari
Sonia Di Tella
Maria M. Laganà
Niels Bergsland
Federica Rossetto
Raffaello Nemni
Francesca Baglio
Publikationsdatum
24.10.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Neurological Sciences / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 1590-1874
Elektronische ISSN: 1590-3478
DOI
https://doi.org/10.1007/s10072-019-04084-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Neurological Sciences 2/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.