Skip to main content
Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 5/2010

01.05.2010 | Reports of Original Investigations

Anesthetic dose neuraxial blockade increases the success rate of external fetal version: a meta-analysis

verfasst von: Anne Lavoie, MD, Joanne Guay, MD

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 5/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

This study is a meta-analysis evaluating the efficacy of central neuraxial blockade (CNB) (epidural or spinal) to facilitate fetal version.

Methods

A search with no language restriction for all available randomized controlled trials (RCT) was conducted in PUBMED on July 2, 2009, EMBASE 1980 to 2009 Week 27, Ovid MEDLINE(R) 1950 to Week 4 in June 2009, EBM Reviews - Cochrane Central Register of Controlled Trials 2nd Quarter 2009, and CINAHL on July 4, 2009. Reference lists of all studies were also checked. Two investigators extracted data independently. The optimal information size (OIS) was calculated on a 50% failure rate of fetal version for a relative reduction of 25% (α = 0.05 two-tailed, β = 0.2).

Results

The OIS was 494. Seven RCTs were found, including 681 pregnant women with a Jadad score from 1 to 3. Central neuraxial blockade increases the success rate of fetal version (risk ratio [RR] = 1.44; 95% confidence interval [CI] = 1.16-1.79; P = 0.001) (random effects model; I2 = 30.25%; P value for heterogeneity = 0.20). Three studies used a CNB at anesthetic dose of local anesthetic (RR = 1.95; 95% CI = 1.46-2.60; P < 0.001; I2 = 0.00%; P value for heterogeneity = 0.86; number needed to treat = 4; 95% CI = 3-6). Four studies used an analgesic dose (RR = 1.18; 95% CI = 0.94-1.49; P = 0.15; I2 = 0.00%; P value for heterogeneity = 0.77). These two subgroups were significantly different one from the other with a P value of 0.007.

Conclusion

Anesthetic dose neuraxial blockade increases the success rate of external fetal version.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Fußnoten
1
Delisle MF, Kamani AA, Douglas MJ, Bebbington MW. Antepartum external cephalic version under spinal anesthesia: A randomized controlled study. J Obstet Gynaecol Can 2003; 25(Suppl): S13 (abstract).
 
2
Hollard A, Lyons C, Rumney P, Hunter M, Reed E, Nageotte M. The effect of intrathecal anesthesia on the success of external cephalic version (ECV). Am J Obstet Gynecol 2003; 189(Suppl 1): S140 (abstract).
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hutton EK, Saunders CA, Tu M, Stoll K, Berkowitz J, Early External Cephalic Version Trial Collaborators Group. Factors associated with a successful external cephalic version in the early ECV trial. J Obstet Gynaecol Can 2008; 30: 23-8.PubMed Hutton EK, Saunders CA, Tu M, Stoll K, Berkowitz J, Early External Cephalic Version Trial Collaborators Group. Factors associated with a successful external cephalic version in the early ECV trial. J Obstet Gynaecol Can 2008; 30: 23-8.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Jadad AR, Moore RA, Carroll D, et al. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary? Control Clin Trials 1996; 17: 1-12.CrossRefPubMed Jadad AR, Moore RA, Carroll D, et al. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary? Control Clin Trials 1996; 17: 1-12.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Dugoff L, Stamm CA, Jones OW 3rd, Mohling SI, Hawkins JL. The effect of spinal anesthesia on the success rate of external cephalic version: a randomized trial. Obstet Gynecol 1999; 93: 345-9.CrossRefPubMed Dugoff L, Stamm CA, Jones OW 3rd, Mohling SI, Hawkins JL. The effect of spinal anesthesia on the success rate of external cephalic version: a randomized trial. Obstet Gynecol 1999; 93: 345-9.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Mancuso KM, Yancey MK, Murphy JA, Markenson GR. Epidural analgesia for cephalic version: a randomized trial. Obstet Gynecol 2000; 95: 648-51.CrossRefPubMed Mancuso KM, Yancey MK, Murphy JA, Markenson GR. Epidural analgesia for cephalic version: a randomized trial. Obstet Gynecol 2000; 95: 648-51.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Schorr SJ, Speights SE, Ross EL, et al. A randomized trial of epidural anesthesia to improve external cephalic version success. Am J Obstet Gynecol 1997; 177: 1133-7.CrossRefPubMed Schorr SJ, Speights SE, Ross EL, et al. A randomized trial of epidural anesthesia to improve external cephalic version success. Am J Obstet Gynecol 1997; 177: 1133-7.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Weiniger CF, Ginosar Y, Elchalal U, Sharon E, Nokrian M, Ezra Y. External cephalic version for breech presentation with or without spinal analgesia in nulliparous women at term: a randomized controlled trial. Obstet Gynecol 2007; 110: 1343-50.PubMed Weiniger CF, Ginosar Y, Elchalal U, Sharon E, Nokrian M, Ezra Y. External cephalic version for breech presentation with or without spinal analgesia in nulliparous women at term: a randomized controlled trial. Obstet Gynecol 2007; 110: 1343-50.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Sullivan JT, Grobman WA, Bauchat JR, et al. A randomized controlled trial of the effect of combined spinal-epidural analgesia on the success of external cephalic version for breech presentation. Int J Obstet Anesth 2009; 18: 328-34.CrossRefPubMed Sullivan JT, Grobman WA, Bauchat JR, et al. A randomized controlled trial of the effect of combined spinal-epidural analgesia on the success of external cephalic version for breech presentation. Int J Obstet Anesth 2009; 18: 328-34.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Cates CJ. Simpson’s paradox and calculation of number needed to treat from meta-analysis. BMC Med Res Methodol 2002; 2: 1.CrossRefPubMed Cates CJ. Simpson’s paradox and calculation of number needed to treat from meta-analysis. BMC Med Res Methodol 2002; 2: 1.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Macarthur AJ, Gagnon S, Tureanu LM, Downey KN. Anesthesia facilitation of external cephalic version: a meta-analysis. Am J Obstet Gynecol 2004; 191: 1219-24.CrossRefPubMed Macarthur AJ, Gagnon S, Tureanu LM, Downey KN. Anesthesia facilitation of external cephalic version: a meta-analysis. Am J Obstet Gynecol 2004; 191: 1219-24.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Hofmeyr GJ. Interventions to help external cephalic version for breech presentation at term. Cochrane Database Syst Rev 2004; (1): CD000184 Hofmeyr GJ. Interventions to help external cephalic version for breech presentation at term. Cochrane Database Syst Rev 2004; (1): CD000184
11.
Zurück zum Zitat Neely MR. External cephalic version under anaesthesia. Results in a series of 102 cases. J Obstet Gynaecol Br Emp 1961; 68: 490-7.PubMed Neely MR. External cephalic version under anaesthesia. Results in a series of 102 cases. J Obstet Gynaecol Br Emp 1961; 68: 490-7.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Modena AB, Fieni S. Amniotic fluid dynamics. Acta Biomed 2004; 75(Suppl 1): 11-3.PubMed Modena AB, Fieni S. Amniotic fluid dynamics. Acta Biomed 2004; 75(Suppl 1): 11-3.PubMed
13.
Zurück zum Zitat Pogue JM, Yusuf S. Cumulating evidence from randomized trials: utilizing sequential monitoring boundaries for cumulative meta-analysis. Control Clin Trials 1997; 18: 580-93.CrossRefPubMed Pogue JM, Yusuf S. Cumulating evidence from randomized trials: utilizing sequential monitoring boundaries for cumulative meta-analysis. Control Clin Trials 1997; 18: 580-93.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Collaris RJ, Oei SG. External cephalic version: a safe procedure? A systematic review of version-related risks. Acta Obstet Gynecol Scand 2004; 83: 511-8.PubMed Collaris RJ, Oei SG. External cephalic version: a safe procedure? A systematic review of version-related risks. Acta Obstet Gynecol Scand 2004; 83: 511-8.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Nassar N, Roberts CL, Barratt A, Bell JC, Olive EC, Peat B. Systematic review of adverse outcomes of external cephalic version and persisting breech presentation at term. Paediatr Perinat Epidemiol 2006; 20: 163-71.CrossRefPubMed Nassar N, Roberts CL, Barratt A, Bell JC, Olive EC, Peat B. Systematic review of adverse outcomes of external cephalic version and persisting breech presentation at term. Paediatr Perinat Epidemiol 2006; 20: 163-71.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Anesthetic dose neuraxial blockade increases the success rate of external fetal version: a meta-analysis
verfasst von
Anne Lavoie, MD
Joanne Guay, MD
Publikationsdatum
01.05.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 5/2010
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-010-9278-4

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2010

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 5/2010 Zur Ausgabe

Mit dem Seitenschneider gegen das Reißverschluss-Malheur

03.06.2024 Urologische Notfallmedizin Nachrichten

Wer ihn je erlebt hat, wird ihn nicht vergessen: den Schmerz, den die beim Öffnen oder Schließen des Reißverschlusses am Hosenschlitz eingeklemmte Haut am Penis oder Skrotum verursacht. Eine neue Methode für rasche Abhilfe hat ein US-Team getestet.

Schlaganfall: frühzeitige Blutdrucksenkung im Krankenwagen ohne Nutzen

31.05.2024 Apoplex Nachrichten

Der optimale Ansatz für die Blutdruckkontrolle bei Patientinnen und Patienten mit akutem Schlaganfall ist noch nicht gefunden. Ob sich eine frühzeitige Therapie der Hypertonie noch während des Transports in die Klinik lohnt, hat jetzt eine Studie aus China untersucht.

Reanimation bei Kindern – besser vor Ort oder während Transport?

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Zwar scheint es laut einer Studie aus den USA und Kanada bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Nicht Creutzfeldt Jakob, sondern Abführtee-Vergiftung

29.05.2024 Hyponatriämie Nachrichten

Eine ältere Frau trinkt regelmäßig Sennesblättertee gegen ihre Verstopfung. Der scheint plötzlich gut zu wirken. Auf Durchfall und Erbrechen folgt allerdings eine Hyponatriämie. Nach deren Korrektur kommt es plötzlich zu progredienten Kognitions- und Verhaltensstörungen.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.