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Erschienen in: Intensive Care Medicine 5/2015

01.05.2015 | Seven-Day Profile Publication

Safety and feasibility of a strategy of early central venous catheter insertion in a deployed UK military Ebola virus disease treatment unit

verfasst von: P. S. C. Rees, L. E. M. Lamb, T. C. Nicholson-Roberts, C. N. Ardley, M. S. Bailey, D. E. Hinsley, T. E. Fletcher, S. J. Dickson

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 5/2015

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Abstract

Purpose

Early central venous catheter (CVC) insertion in Ebola virus disease (EVD) is a novel approach and has not previously been described. This report delineates the safety, feasibility and clinical implications of early CVC insertion as the optimum means of vascular access in patients with EVD, in the setting of a deployed military Ebola virus disease treatment unit in Sierra Leone.

Methods

In the gastrointestinal phase of EVD, a 7-French 20-cm triple-lumen CVC was inserted using aseptic technique. Data were collected prospectively on all cases to include baseline and subsequent blood test variables, insertion site and technique, and complications associated with CVC placement.

Results

Twenty-three patients underwent CVC insertion as follows: subclavian, 21 (88 %); internal jugular, 2 (8 %); axillary, 1 (4 %). The mean duration of CVC placement was 5 days. There were no significant procedure-related adverse events. Despite coagulopathy being present in 75 % of cases, CVC insertion was safe, and there was only 1 case of significant catheter site bleeding. A total of 152 needle venepunctures were avoided owing to the presence of a CVC, a mean of 7 (±3.8) per case over the average stay.

Conclusion

The early use of CVCs in Ebola virus disease is safe, effective and facilitates patient care. It should be considered a feasible additional route of venous access, where physician expertise and resources allow.
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Metadaten
Titel
Safety and feasibility of a strategy of early central venous catheter insertion in a deployed UK military Ebola virus disease treatment unit
verfasst von
P. S. C. Rees
L. E. M. Lamb
T. C. Nicholson-Roberts
C. N. Ardley
M. S. Bailey
D. E. Hinsley
T. E. Fletcher
S. J. Dickson
Publikationsdatum
01.05.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 5/2015
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-015-3736-y

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Imaging in Intensive Care Medicine

Obstructive nephropathy presenting as seizures

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

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