Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Surgery International 10/2018

02.08.2018 | Original Article

Introduction of resection of intrahepatic bile duct stenosis-causing membrane or septum into laparoscopic choledochal cyst excision

verfasst von: Yujiro Tanaka, Takahisa Tainaka, Wataru Sumida, Akinari Hinoki, Chiyoe Shirota, Naruhiko Murase, Kazuo Oshima, Ryo Shirotsuki, Kosuke Chiba, Hiroo Uchida

Erschienen in: Pediatric Surgery International | Ausgabe 10/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We previously showed that meticulous probing and resection of the intrahepatic bile duct stenosis (IHBDS)-causing membrane or septum was effective in preventing hepatolithiasis after choledochal cyst excisions in open surgeries. Then, we introduced this maneuver into laparoscopic choledochal cyst excisions in 2014 and performed routine resections since then. The aim of this study was to show the feasibility of this method in laparoscopic surgery.

Methods

We retrospectively reviewed the demographics and outcomes of patients who underwent laparoscopic choledochal cyst excisions at our hospital between January 2014 and December 2017. The patients who underwent surgical treatment for IHBDS-causing membrane or septum were compared with those who did not undergo the procedure. The outcomes of the patients with IHBDS were also compared between patients who were ≥ 3 years of age and those < 3 years at operation.

Results

Seventeen of 35 patients underwent laparoscopic resection of IHBDS-causing membrane or septum. There were no complications related to the procedure although the operative time and intraoperative bleeding amount increased in the patients with IHBDS who were ≥ 3 years of age.

Conclusions

Meticulous probing and excision of the IHBDS-causing membrane or septum is safe and feasible during laparoscopic choledochal cyst excision.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Ando H, Kaneko K, Ito F, Seo T, Ito T (1997) Operative treatment of congenital stenoses of the intrahepatic bile ducts in patients with choledochal cysts. Am J Surg 173:491–494CrossRefPubMed Ando H, Kaneko K, Ito F, Seo T, Ito T (1997) Operative treatment of congenital stenoses of the intrahepatic bile ducts in patients with choledochal cysts. Am J Surg 173:491–494CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Todani T, Watanabe Y, Urushihara N, Noda T, Morotomi Y (1995) Biliary complications after excisional procedure for choledochal cyst. J Pediatr Surg 30:478–481CrossRefPubMed Todani T, Watanabe Y, Urushihara N, Noda T, Morotomi Y (1995) Biliary complications after excisional procedure for choledochal cyst. J Pediatr Surg 30:478–481CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ando H, Ito T, Kaneko K, Seo T (1995) Congenital stenosis of the intrahepatic bile duct associated with choledochal cysts. J Am Coll Surg 181:426–430PubMed Ando H, Ito T, Kaneko K, Seo T (1995) Congenital stenosis of the intrahepatic bile duct associated with choledochal cysts. J Am Coll Surg 181:426–430PubMed
14.
Zurück zum Zitat Lilly JR (1978) Total excision of choledochal cyst. Surg Gynecol Obstet 146:254–256PubMed Lilly JR (1978) Total excision of choledochal cyst. Surg Gynecol Obstet 146:254–256PubMed
Metadaten
Titel
Introduction of resection of intrahepatic bile duct stenosis-causing membrane or septum into laparoscopic choledochal cyst excision
verfasst von
Yujiro Tanaka
Takahisa Tainaka
Wataru Sumida
Akinari Hinoki
Chiyoe Shirota
Naruhiko Murase
Kazuo Oshima
Ryo Shirotsuki
Kosuke Chiba
Hiroo Uchida
Publikationsdatum
02.08.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Surgery International / Ausgabe 10/2018
Print ISSN: 0179-0358
Elektronische ISSN: 1437-9813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00383-018-4320-7

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2018

Pediatric Surgery International 10/2018 Zur Ausgabe

ADHS-Medikation erhöht das kardiovaskuläre Risiko

16.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Erwachsene, die Medikamente gegen das Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätssyndrom einnehmen, laufen offenbar erhöhte Gefahr, an Herzschwäche zu erkranken oder einen Schlaganfall zu erleiden. Es scheint eine Dosis-Wirkungs-Beziehung zu bestehen.

Erstmanifestation eines Diabetes-Typ-1 bei Kindern: Ein Notfall!

16.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Manifestiert sich ein Typ-1-Diabetes bei Kindern, ist das ein Notfall – ebenso wie eine diabetische Ketoazidose. Die Grundsäulen der Therapie bestehen aus Rehydratation, Insulin und Kaliumgabe. Insulin ist das Medikament der Wahl zur Behandlung der Ketoazidose.

Frühe Hypertonie erhöht späteres kardiovaskuläres Risiko

Wie wichtig es ist, pädiatrische Patienten auf Bluthochdruck zu screenen, zeigt eine kanadische Studie: Hypertone Druckwerte in Kindheit und Jugend steigern das Risiko für spätere kardiovaskuläre Komplikationen.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.