Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 11/2020

17.07.2020 | Original Contributions

1-Year Follow-up of Single Anastomosis Sleeve Ileal (SASI) Bypass in Morbid Obese Patients: Efficacy and Concerns

verfasst von: Mohammad Kermansaravi, Ali Kabir, Abdolreza Pazouki

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 11/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass is a new bariatric and metabolic procedure that has both restrictive and malabsorptive effects. This study was conducted to assess both the efficacy and safety of this procedure in a short-term follow-up.

Methods

This retrospective cohort study examined weight loss- and obesity-related comorbidities and complications in patients who had undergone SASI bypass from October 2017 to March 2018 at a center of excellence for bariatric/metabolic surgery.

Results

Twenty-four patients had undergone SASI bypass due to some existing risk factors of gastric cancer or premalignant lesions in the esophagogastroduodenoscopy. The mean BMI of the patients was 44.2 (median 43.7, range 37.0–54.8) kg/m2. Six and 12 months after surgery, the mean (median) excessive weight loss (EWL) was 67.8% (63.3) and 86.2% (82.9) and total weight loss (TWL) was 28.5% (27.6) and 36.46% (35.8), respectively. Most patients had complete remission in type 2 diabetes mellitus (89%), arterial hypertension (86%), dyslipidemia (100%), obstructive sleep apnea (100%), and non-alcoholic fatty liver disease (73%) during the 1 year after surgery. One case of extra-luminal bleeding and one case of trocar site hernia occurred after surgery. Moreover, two patients converted to sleeve gastrectomy because of hypoalbuminemia and EWL about 1 year after SASI.

Conclusion

SASI bypass is a newly introduced investigational procedure for improving weight loss and comorbidities; however, it may result in EWL and protein malnutrition and should only be performed for select patients and by well-experienced bariatric surgeons.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, et al. IFSO Worldwide Survey 2016: primary, endoluminal, and revisional procedures. Obes Surg. 2018;28(12):3783–94.CrossRef Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, et al. IFSO Worldwide Survey 2016: primary, endoluminal, and revisional procedures. Obes Surg. 2018;28(12):3783–94.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Welbourn R, Hollyman M, Kinsman R, et al. Bariatric surgery worldwide: baseline demographic description and one-year outcomes from the fourth IFSO global registry report 2018. Obes Surg. 2019;29(3):782–95.CrossRef Welbourn R, Hollyman M, Kinsman R, et al. Bariatric surgery worldwide: baseline demographic description and one-year outcomes from the fourth IFSO global registry report 2018. Obes Surg. 2019;29(3):782–95.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Mahawar KK, Borg C-M, Agarwal S, et al. Criteria for inclusion of newer bariatric and metabolic procedures into the mainstream: a survey of 396 bariatric surgeons. Obes Surg. 2017;27(4):873–80.CrossRef Mahawar KK, Borg C-M, Agarwal S, et al. Criteria for inclusion of newer bariatric and metabolic procedures into the mainstream: a survey of 396 bariatric surgeons. Obes Surg. 2017;27(4):873–80.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Santoro S, Castro LC, Velhote MC, et al. Sleeve gastrectomy with transit bipartition: a potent intervention for metabolic syndrome and obesity. Ann Surg. 2012;256(1):104–10.CrossRef Santoro S, Castro LC, Velhote MC, et al. Sleeve gastrectomy with transit bipartition: a potent intervention for metabolic syndrome and obesity. Ann Surg. 2012;256(1):104–10.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mahdy T, Schou C. Efficacy of single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass for type-2 diabetic morbid obese patients: gastric bipartition, a novel metabolic surgery procedure: a retrospective cohort study. Int J Surg. 2016;34:28–34.CrossRef Mahdy T, Schou C. Efficacy of single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass for type-2 diabetic morbid obese patients: gastric bipartition, a novel metabolic surgery procedure: a retrospective cohort study. Int J Surg. 2016;34:28–34.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Salama TM, Sabry K, Ghamrini YE. Single anastomosis sleeve ileal bypass: new step in the evolution of bariatric surgeries. J Investig Surg. 2017;30(5):291–6.CrossRef Salama TM, Sabry K, Ghamrini YE. Single anastomosis sleeve ileal bypass: new step in the evolution of bariatric surgeries. J Investig Surg. 2017;30(5):291–6.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Emile SH, Madyan A, Mahdy T, et al. Single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass versus sleeve gastrectomy: a case-matched multicenter study. Surg Endosc. 2020;18:1–9. Emile SH, Madyan A, Mahdy T, et al. Single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass versus sleeve gastrectomy: a case-matched multicenter study. Surg Endosc. 2020;18:1–9.
8.
Zurück zum Zitat Bhandari M, Fobi M, Buchwald JN. Standardization of bariatric metabolic procedures: world consensus meeting statement. Obes Surg. 2019;29(4):309–45.CrossRef Bhandari M, Fobi M, Buchwald JN. Standardization of bariatric metabolic procedures: world consensus meeting statement. Obes Surg. 2019;29(4):309–45.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Demirbas BT, Erdim A, Celikel C, et al. Is it necessary to send the sleeve gastrectomy specimens to pathology? Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2019;29(2):117–9.CrossRef Demirbas BT, Erdim A, Celikel C, et al. Is it necessary to send the sleeve gastrectomy specimens to pathology? Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2019;29(2):117–9.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Safaan T, Bashah M, El Ansari W, et al. Histopathological changes in laparoscopic sleeve gastrectomy specimens: prevalence, risk factors, and value of routine histopathologic examination. Obes Surg. 2017;27(7):1741–9.CrossRef Safaan T, Bashah M, El Ansari W, et al. Histopathological changes in laparoscopic sleeve gastrectomy specimens: prevalence, risk factors, and value of routine histopathologic examination. Obes Surg. 2017;27(7):1741–9.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Falkeis-Veits C, Vieth M. Non-malignant Helicobacter pylori-Associated Diseases. Helicobacter pylori in Human Diseases: Adv Exp Med Biol. 2019. p. 121-34. Falkeis-Veits C, Vieth M. Non-malignant Helicobacter pylori-Associated Diseases. Helicobacter pylori in Human Diseases: Adv Exp Med Biol. 2019. p. 121-34.
12.
Zurück zum Zitat Madyan A, Emile SH, Abdel-Razik MA, et al. Laparoscopic single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass for patients with morbid obesity: technical description and short-term outcomes. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2020;30(2):e13–e7.CrossRef Madyan A, Emile SH, Abdel-Razik MA, et al. Laparoscopic single anastomosis sleeve ileal (SASI) bypass for patients with morbid obesity: technical description and short-term outcomes. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2020;30(2):e13–e7.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Mahdy T, Emile SH, Madyan A, et al. Evaluation of the efficacy of single anastomosis sleeve Ileal (SASI) bypass for patients with morbid obesity: a multicenter study. Obes Surg. 2020;30(3):837–45.CrossRef Mahdy T, Emile SH, Madyan A, et al. Evaluation of the efficacy of single anastomosis sleeve Ileal (SASI) bypass for patients with morbid obesity: a multicenter study. Obes Surg. 2020;30(3):837–45.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Brethauer SA, Kim J, El Chaar M, et al. Standardized outcomes reporting in metabolic and bariatric surgery. Obes Surg. 2015;25(4):587–606.CrossRef Brethauer SA, Kim J, El Chaar M, et al. Standardized outcomes reporting in metabolic and bariatric surgery. Obes Surg. 2015;25(4):587–606.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Borgeraas H, Hofso D, Hertel JK, et al. Comparison of the effect of Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy on remission of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev. 2020;21:e13011.CrossRef Borgeraas H, Hofso D, Hertel JK, et al. Comparison of the effect of Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy on remission of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev. 2020;21:e13011.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat McTigue KM, Wellman R, Nauman E, et al. Comparing the 5-year diabetes outcomes of sleeve gastrectomy and gastric bypass: the National Patient- Centered Clinical Research Network (PCORNet) Bariatric Study. JAMA Surg. 2020;155(5):e200087. McTigue KM, Wellman R, Nauman E, et al. Comparing the 5-year diabetes outcomes of sleeve gastrectomy and gastric bypass: the National Patient- Centered Clinical Research Network (PCORNet) Bariatric Study. JAMA Surg. 2020;155(5):e200087.
17.
Zurück zum Zitat Heshmati K, Harris DA, Aliakbarian H, et al. Comparison of early type 2 diabetes improvement after gastric bypass and sleeve gastrectomy: medication cessation at discharge predicts 1-year outcomes. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(12):2025–32.CrossRef Heshmati K, Harris DA, Aliakbarian H, et al. Comparison of early type 2 diabetes improvement after gastric bypass and sleeve gastrectomy: medication cessation at discharge predicts 1-year outcomes. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(12):2025–32.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Madadi F, Jawad R, Mousati I, et al. Remission of type 2 diabetes and sleeve gastrectomy in morbid obesity: a comparative systematic review and meta-analysis. Obes Surg. 2019;29(12):4066–76.CrossRef Madadi F, Jawad R, Mousati I, et al. Remission of type 2 diabetes and sleeve gastrectomy in morbid obesity: a comparative systematic review and meta-analysis. Obes Surg. 2019;29(12):4066–76.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Larraufie P, Roberts GP, McGavigan AK, et al. Important Role of the GLP-1 axis for glucose homeostasis after bariatric surgery. Cell Rep. 2019;26(6):1399–408.e6.CrossRef Larraufie P, Roberts GP, McGavigan AK, et al. Important Role of the GLP-1 axis for glucose homeostasis after bariatric surgery. Cell Rep. 2019;26(6):1399–408.e6.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Holst JJ, Madsbad S, Bojsen-Moller KN, et al. Mechanisms in bariatric surgery: gut hormones, diabetes resolution, and weight loss. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(5):708–14.CrossRef Holst JJ, Madsbad S, Bojsen-Moller KN, et al. Mechanisms in bariatric surgery: gut hormones, diabetes resolution, and weight loss. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(5):708–14.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Gray KD, Moore MD, Bellorin O, et al. Increased metabolic benefit for obese, elderly patients undergoing roux-en-y gastric bypass vs sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2018;28(3):636–42. Gray KD, Moore MD, Bellorin O, et al. Increased metabolic benefit for obese, elderly patients undergoing roux-en-y gastric bypass vs sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2018;28(3):636–42.
22.
Zurück zum Zitat Abelson JS, Afaneh C, Dolan P, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: co-morbidity profiles and intermediate-term outcomes. Obes Surg. 2016;26(8):1788–93.CrossRef Abelson JS, Afaneh C, Dolan P, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: co-morbidity profiles and intermediate-term outcomes. Obes Surg. 2016;26(8):1788–93.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lira NS, Macedo CES, Belo GM, et al. Analysis of the lipid profile of patients submitted to sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass. Rev Col Bras Cir. 2018;45(6):e1967.CrossRef Lira NS, Macedo CES, Belo GM, et al. Analysis of the lipid profile of patients submitted to sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass. Rev Col Bras Cir. 2018;45(6):e1967.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Fakhry TK, Mhaskar R, Schwitalla T, et al. Bariatric surgery improves nonalcoholic fatty liver disease: a contemporary systematic review and meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(3):502–11.CrossRef Fakhry TK, Mhaskar R, Schwitalla T, et al. Bariatric surgery improves nonalcoholic fatty liver disease: a contemporary systematic review and meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(3):502–11.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Algooneh A, Almazeedi S, Al-Sabah S, et al. Non-alcoholic fatty liver disease resolution following sleeve gastrectomy. Surg Endosc. 2016;30(5):1983–7.CrossRef Algooneh A, Almazeedi S, Al-Sabah S, et al. Non-alcoholic fatty liver disease resolution following sleeve gastrectomy. Surg Endosc. 2016;30(5):1983–7.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Hafeez S, Ahmed MH. Bariatric surgery as potential treatment for nonalcoholic fatty liver disease: a future treatment by choice or by chance? J Obes. 2013;2013:1–11.CrossRef Hafeez S, Ahmed MH. Bariatric surgery as potential treatment for nonalcoholic fatty liver disease: a future treatment by choice or by chance? J Obes. 2013;2013:1–11.CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Chevallier JM, Arman GA, Guenzi M, et al. One thousand single anastomosis (omega loop) gastric bypasses to treat morbid obesity in a 7-year period: outcomes show few complications and good efficacy. Obes Surg. 2015;25(6):951–8.CrossRef Chevallier JM, Arman GA, Guenzi M, et al. One thousand single anastomosis (omega loop) gastric bypasses to treat morbid obesity in a 7-year period: outcomes show few complications and good efficacy. Obes Surg. 2015;25(6):951–8.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Chen J-C, Shen C-Y, Lee W-J, et al. Protein deficiency after gastric bypass: the role of common limb length in revision surgery. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(3):441–6.CrossRef Chen J-C, Shen C-Y, Lee W-J, et al. Protein deficiency after gastric bypass: the role of common limb length in revision surgery. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(3):441–6.CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Chen C-Y, Lee W-J, Lee H-M, et al. Laparoscopic conversion of gastric bypass complication to sleeve gastrectomy: technique and early results. Obes Surg. 2016;26(9):2014–21.CrossRef Chen C-Y, Lee W-J, Lee H-M, et al. Laparoscopic conversion of gastric bypass complication to sleeve gastrectomy: technique and early results. Obes Surg. 2016;26(9):2014–21.CrossRef
Metadaten
Titel
1-Year Follow-up of Single Anastomosis Sleeve Ileal (SASI) Bypass in Morbid Obese Patients: Efficacy and Concerns
verfasst von
Mohammad Kermansaravi
Ali Kabir
Abdolreza Pazouki
Publikationsdatum
17.07.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 11/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04781-0

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2020

Obesity Surgery 11/2020 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.