Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 12/2015

01.11.2015 | Melanomas

Negative Sentinel Lymph Node Biopsy in Merkel Cell Carcinoma is Associated with a Low Risk of Same-Nodal-Basin Recurrences

verfasst von: Travis E. Grotz, MD, Richard W. Joseph, MD, Barbara A. Pockaj, MD, Robert L. Foote, MD, Clark C. Otley, MD, Sanjay P. Bagaria, MD, Amy L. Weaver, MS, James W. Jakub, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 12/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Controversy exists regarding the predictive ability of a negative sentinel lymph node biopsy (SLNB) and the use of adjuvant radiation in Merkel cell carcinoma (MCC).

Methods

Retrospective study of patients with MCC undergoing SLNB at Mayo Clinic from 1995 to 2011. Cumulative incidence (CI) of regional recurrence and death from MCC, respectively, were estimated taking into account the competing risk of death from other causes and compared between groups using Gray’s test.

Results

A total of 111 (74 %) of 150 SLNB were negative and comprised our study group. There were 15 regional recurrences, and the CI of a regional recurrence was 5.1, 15.0, and 16.6 % at 1, 3, and 5 years, respectively, after initial surgery. Nine patients (8 % of all patients) experienced a same nodal basin recurrence after a negative SLNB. Among 14 patients who received nodal radiation, the CI of a regional recurrence was 0 and 9.1 % at 1 and 3 years, respectively, compared to 5.8 and 15.5 %, respectively, among the 97 who did not receive nodal radiation (p = 0.45). Male sex was the only characteristic predictive of regional recurrence after a negative SLNB; the CI at 3 years was 21.3 versus 0 % in men and women, respectively (p = 0.007). Head and neck location was not associated with a higher risk of recurrence or an improvement in regional recurrences after radiation.

Conclusions

Same nodal basin recurrences are uncommon after SLNB in MCC, and regional nodal irradiation can be avoided in the setting of successful sentinel lymph node mapping and a negative SLNB.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Tarantola TI, Vallow LA, Halyard MY, et al. Prognostic factors in Merkel cell carcinoma: analysis of 240 cases. J Am Acad Dermatol. 2013;68:425–32.CrossRefPubMed Tarantola TI, Vallow LA, Halyard MY, et al. Prognostic factors in Merkel cell carcinoma: analysis of 240 cases. J Am Acad Dermatol. 2013;68:425–32.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Iyer JG, Storer BE, Paulson KG, et al. Relationships among primary tumor size, number of involved nodes, and survival for 8044 cases of Merkel cell carcinoma. J Am Acad Dermatol. 2014;70:637–43.PubMedCentralCrossRefPubMed Iyer JG, Storer BE, Paulson KG, et al. Relationships among primary tumor size, number of involved nodes, and survival for 8044 cases of Merkel cell carcinoma. J Am Acad Dermatol. 2014;70:637–43.PubMedCentralCrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Lemos BD, Storer BE, Iyer JG, et al. Pathologic nodal evaluation improves prognostic accuracy in Merkel cell carcinoma: analysis of 5823 cases as the basis of the first consensus staging system. J Am Acad Dermatol. 2010;63:751–61.PubMedCentralCrossRefPubMed Lemos BD, Storer BE, Iyer JG, et al. Pathologic nodal evaluation improves prognostic accuracy in Merkel cell carcinoma: analysis of 5823 cases as the basis of the first consensus staging system. J Am Acad Dermatol. 2010;63:751–61.PubMedCentralCrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Shibayama Y, Imafuku S, Takahashi A, Nakayama J. Role of sentinel lymph node biopsy in patients with Merkel cell carcinoma: statistical analysis of 403 reported cases. Int J Clin Oncol (In press). Shibayama Y, Imafuku S, Takahashi A, Nakayama J. Role of sentinel lymph node biopsy in patients with Merkel cell carcinoma: statistical analysis of 403 reported cases. Int J Clin Oncol (In press).
5.
Zurück zum Zitat Gupta SG, Wang LC, Penas PF, et al. Sentinel lymph node biopsy for evaluation and treatment of patients with Merkel cell carcinoma: the Dana-Farber experience and meta-analysis of the literature. Arch Dermatol. 2006;142:685–90.CrossRefPubMed Gupta SG, Wang LC, Penas PF, et al. Sentinel lymph node biopsy for evaluation and treatment of patients with Merkel cell carcinoma: the Dana-Farber experience and meta-analysis of the literature. Arch Dermatol. 2006;142:685–90.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Mehrany K, Otley CC, Weenig RH, et al. A meta-analysis of the prognostic significance of sentinel lymph node status in Merkel cell carcinoma. Dermatol Surg. 2002;28:113–7.PubMed Mehrany K, Otley CC, Weenig RH, et al. A meta-analysis of the prognostic significance of sentinel lymph node status in Merkel cell carcinoma. Dermatol Surg. 2002;28:113–7.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Fields RC, Busam KJ, Chou JF, et al. Recurrence and survival in patients undergoing sentinel lymph node biopsy for Merkel cell carcinoma: analysis of 153 patients from a single institution. Ann Surg Oncol. 2011;18:2529–37.PubMedCentralCrossRefPubMed Fields RC, Busam KJ, Chou JF, et al. Recurrence and survival in patients undergoing sentinel lymph node biopsy for Merkel cell carcinoma: analysis of 153 patients from a single institution. Ann Surg Oncol. 2011;18:2529–37.PubMedCentralCrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Fields RC, Busam KJ, Chou JF, et al. Five hundred patients with Merkel cell carcinoma evaluated at a single institution. Ann Surg. 2011;254:465–73.CrossRefPubMed Fields RC, Busam KJ, Chou JF, et al. Five hundred patients with Merkel cell carcinoma evaluated at a single institution. Ann Surg. 2011;254:465–73.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Smith VA, Camp ER, Lentsch EJ. Merkel cell carcinoma: identification of prognostic factors unique to tumors located in the head and neck based on analysis of SEER data. Laryngoscope. 2012;122:1283–90.CrossRefPubMed Smith VA, Camp ER, Lentsch EJ. Merkel cell carcinoma: identification of prognostic factors unique to tumors located in the head and neck based on analysis of SEER data. Laryngoscope. 2012;122:1283–90.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Hasan S, Liu L, Triplet J, et al. The role of postoperative radiation and chemoradiation in Merkel cell carcinoma: a systematic review of the literature. Front Oncol. 2013;3:276.PubMedCentralCrossRefPubMed Hasan S, Liu L, Triplet J, et al. The role of postoperative radiation and chemoradiation in Merkel cell carcinoma: a systematic review of the literature. Front Oncol. 2013;3:276.PubMedCentralCrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Gooley TA, Leisenring W, Crowley J, Storer BE. Estimation of failure probabilities in the presence of competing risks: new representations of old estimators. Stat Med. 1999;18:695–706.CrossRefPubMed Gooley TA, Leisenring W, Crowley J, Storer BE. Estimation of failure probabilities in the presence of competing risks: new representations of old estimators. Stat Med. 1999;18:695–706.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Gray RJ. A class of K-sample tests for comparing the cumulative incidence of a competing risk. Ann Stat. 1988;16:1141–54.CrossRef Gray RJ. A class of K-sample tests for comparing the cumulative incidence of a competing risk. Ann Stat. 1988;16:1141–54.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kaur C, Thomas RJ, Desai N, et al. The correlation of regression in primary melanoma with sentinel lymph node status. J Clin Pathol. 2008;61:297–300.CrossRefPubMed Kaur C, Thomas RJ, Desai N, et al. The correlation of regression in primary melanoma with sentinel lymph node status. J Clin Pathol. 2008;61:297–300.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Kachare SD, Wong JH, Vohra NA, et al. Sentinel lymph node biopsy is associated with improved survival in Merkel cell carcinoma. Ann Surg Oncol. 2014;21:1624–30.CrossRefPubMed Kachare SD, Wong JH, Vohra NA, et al. Sentinel lymph node biopsy is associated with improved survival in Merkel cell carcinoma. Ann Surg Oncol. 2014;21:1624–30.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Gillenwater AM, Hessel AC, Morrison WH, et al. Merkel cell carcinoma of the head and neck: effect of surgical excision and radiation on recurrence and survival. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2001;127:149–54.CrossRefPubMed Gillenwater AM, Hessel AC, Morrison WH, et al. Merkel cell carcinoma of the head and neck: effect of surgical excision and radiation on recurrence and survival. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2001;127:149–54.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Lawenda BD, Arnold MG, Tokarz VA, et al. Analysis of radiation therapy for the control of Merkel cell carcinoma of the head and neck based on 36 cases and a literature review. Ear Nose Throat J. 2008;87:634–43.PubMed Lawenda BD, Arnold MG, Tokarz VA, et al. Analysis of radiation therapy for the control of Merkel cell carcinoma of the head and neck based on 36 cases and a literature review. Ear Nose Throat J. 2008;87:634–43.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Hui AC, Stillie AL, Seel M, Ainslie J. Merkel cell carcinoma: 27-year experience at the Peter MacCallum Cancer Centre. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2011;80:1430–5.CrossRefPubMed Hui AC, Stillie AL, Seel M, Ainslie J. Merkel cell carcinoma: 27-year experience at the Peter MacCallum Cancer Centre. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2011;80:1430–5.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Negative Sentinel Lymph Node Biopsy in Merkel Cell Carcinoma is Associated with a Low Risk of Same-Nodal-Basin Recurrences
verfasst von
Travis E. Grotz, MD
Richard W. Joseph, MD
Barbara A. Pockaj, MD
Robert L. Foote, MD
Clark C. Otley, MD
Sanjay P. Bagaria, MD
Amy L. Weaver, MS
James W. Jakub, MD
Publikationsdatum
01.11.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 12/2015
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-015-4421-7

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2015

Annals of Surgical Oncology 12/2015 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.