Skip to main content
Erschienen in: Die Pathologie 5/2021

22.07.2021 | Fremdkörperaspiration | Schwerpunkt: Pankreaspathologie

Punktionsdiagnostik von Pankreasneoplasien

verfasst von: Dr. med. Lena Häberle, Martin Schramm, Irene Esposito

Erschienen in: Die Pathologie | Ausgabe 5/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Während Patientinnen und Patienten mit Verdacht auf ein Pankreaskarzinom bei Operabilität leitliniengemäß einer primären Tumorresektion zugeführt werden, spielt die Punktionsdiagnostik des Pankreas insbesondere bei Inoperabilität und in der Evaluation von Pankreasneoplasien mit unklaren klinisch-radiologischen Befunden eine wichtige Rolle. Letzteres betrifft häufig zystische Pankreasläsionen, deren Spektrum von inflammatorischen Pseudozysten bis hin zu invasiven Pankreaskarzinomen auf dem Boden intraduktaler papillär-muzinöser Neoplasien (IPMN) oder muzinös-zystischer Neoplasien (MCN) reicht. Insbesondere in der präoperativen Diagnostik an Material, das durch EUS-FNA (endosonographisch gestützte Feinnadelaspiration) gewonnen wurde, gibt es einige mögliche Fallstricke. Neben der Kontamination des Untersuchungsguts mit Zellen und Muzin aus dem Punktionsweg und degenerativen Veränderungen, insbesondere bei längerer Latenz von der Materialgewinnung zur Untersuchung, kann auch sehr zellarmes oder gar zellfreies Material eine Herausforderung darstellen. Next-Generation-Sequencing-(NGS)-basierte molekulare Untersuchungen können die Treffsicherheit der Punktionsdiagnostik des Pankreas, insbesondere bei zystischen Läsionen, erheblich verbessern. Eine Integration morphologischer und molekularer Ergebnisse mit klinischen Daten und Befunden der Bildgebung ist dabei unabdingbar. Während zuverlässige molekulare Marker zur Diagnostik von muzinösen und speziellen nichtmuzinösen Pankreasneoplasien bereits existieren, ist die Etablierung solider Marker für das Vorhandsein von High-grade-Neoplasien ein wichtiges Ziel für die Zukunft.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Agarwal B, Abu-Hamda E, Molke KL et al (2004) Endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration and multidetector spiral CT in the diagnosis of pancreatic cancer. Am J Gastroenterol 99:844–850CrossRef Agarwal B, Abu-Hamda E, Molke KL et al (2004) Endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration and multidetector spiral CT in the diagnosis of pancreatic cancer. Am J Gastroenterol 99:844–850CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bang JY, Hebert-Magee S, Hasan MK et al (2017) Endoscopic ultrasonography-guided biopsy using a Franseen needle design: initial assessment. Dig Endosc 29:338–346CrossRef Bang JY, Hebert-Magee S, Hasan MK et al (2017) Endoscopic ultrasonography-guided biopsy using a Franseen needle design: initial assessment. Dig Endosc 29:338–346CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Biesterfeld S, Deacu L (2009) DNA image cytometry in the differential diagnosis of benign and malignant lesions of the bile duct, the pancreatic duct and the papilla of Vater. Anticancer Res 29:1579–1584PubMed Biesterfeld S, Deacu L (2009) DNA image cytometry in the differential diagnosis of benign and malignant lesions of the bile duct, the pancreatic duct and the papilla of Vater. Anticancer Res 29:1579–1584PubMed
4.
Zurück zum Zitat Böcking A (1998) Standardization of cytopathologic diagnosis. Pathologe 19:236–241CrossRef Böcking A (1998) Standardization of cytopathologic diagnosis. Pathologe 19:236–241CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cheng B, Zhang Y, Chen Q et al (2018) Analysis of fine-needle biopsy vs fine-needle aspiration in diagnosis of pancreatic and abdominal masses: a prospective, multicenter, randomized controlled trial. Clin Gastroenterol Hepatol 16:1314–1321CrossRef Cheng B, Zhang Y, Chen Q et al (2018) Analysis of fine-needle biopsy vs fine-needle aspiration in diagnosis of pancreatic and abdominal masses: a prospective, multicenter, randomized controlled trial. Clin Gastroenterol Hepatol 16:1314–1321CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Driescher C, Fuchs K, Haeberle L et al (2020) Bile-based cell-free DNA analysis is a reliable diagnostic tool in pancreatobiliary cancer. Cancers (Basel) 13:39CrossRef Driescher C, Fuchs K, Haeberle L et al (2020) Bile-based cell-free DNA analysis is a reliable diagnostic tool in pancreatobiliary cancer. Cancers (Basel) 13:39CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Durante S, Vecchiarelli S, Astolfi A et al (2016) Copy number gain of chromosome 3q is a recurrent event in patients with intraductal papillary mucinous neoplasm (IPMN) associated with disease progression. Oncotarget 7:74797–74806CrossRef Durante S, Vecchiarelli S, Astolfi A et al (2016) Copy number gain of chromosome 3q is a recurrent event in patients with intraductal papillary mucinous neoplasm (IPMN) associated with disease progression. Oncotarget 7:74797–74806CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Elhanafi S, Mahmud N, Vergara N et al (2019) Comparison of endoscopic ultrasound tissue acquisition methods for genomic analysis of pancreatic cancer. J Gastroenterol Hepatol 34:907–913CrossRef Elhanafi S, Mahmud N, Vergara N et al (2019) Comparison of endoscopic ultrasound tissue acquisition methods for genomic analysis of pancreatic cancer. J Gastroenterol Hepatol 34:907–913CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Esposito I, Schlitter AM, Sipos B et al (2015) Classification and malignant potential of pancreatic cystic tumors. Pathologe 36:99–112 (quiz 113–114)CrossRef Esposito I, Schlitter AM, Sipos B et al (2015) Classification and malignant potential of pancreatic cystic tumors. Pathologe 36:99–112 (quiz 113–114)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat European Study Group on Cystic Tumours of the Pancreas (2018) European evidence-based guidelines on pancreatic cystic neoplasms. Gut 67:789–804CrossRef European Study Group on Cystic Tumours of the Pancreas (2018) European evidence-based guidelines on pancreatic cystic neoplasms. Gut 67:789–804CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Facciorusso A, Del Prete V, Antonino M et al (2020) Diagnostic yield of EUS-guided through-the-needle biopsy in pancreatic cysts: a meta-analysis. Gastrointest Endosc 92:1–8.e3CrossRef Facciorusso A, Del Prete V, Antonino M et al (2020) Diagnostic yield of EUS-guided through-the-needle biopsy in pancreatic cysts: a meta-analysis. Gastrointest Endosc 92:1–8.e3CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Facciorusso A, Wani S, Triantafyllou K et al (2019) Comparative accuracy of needle sizes and designs for EUS tissue sampling of solid pancreatic masses: a network meta-analysis. Gastrointest Endosc 90:893–903.e897CrossRef Facciorusso A, Wani S, Triantafyllou K et al (2019) Comparative accuracy of needle sizes and designs for EUS tissue sampling of solid pancreatic masses: a network meta-analysis. Gastrointest Endosc 90:893–903.e897CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Farrell JJ, Toste P, Wu N et al (2013) Endoscopically acquired pancreatic cyst fluid microRNA 21 and 221 are associated with invasive cancer. Am J Gastroenterol 108:1352–1359CrossRef Farrell JJ, Toste P, Wu N et al (2013) Endoscopically acquired pancreatic cyst fluid microRNA 21 and 221 are associated with invasive cancer. Am J Gastroenterol 108:1352–1359CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Haeberle L, Schramm M, Goering W et al (2021) Molecular analysis of cyst fluids improves the diagnostic accuracy of pre-operative assessment of pancreatic cystic lesions. Sci Rep 11:2901CrossRef Haeberle L, Schramm M, Goering W et al (2021) Molecular analysis of cyst fluids improves the diagnostic accuracy of pre-operative assessment of pancreatic cystic lesions. Sci Rep 11:2901CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Hata T, Dal Molin M, Hong SM et al (2017) Predicting the grade of dysplasia of pancreatic cystic neoplasms using cyst fluid DNA methylation markers. Clin Cancer Res 23:3935–3944CrossRef Hata T, Dal Molin M, Hong SM et al (2017) Predicting the grade of dysplasia of pancreatic cystic neoplasms using cyst fluid DNA methylation markers. Clin Cancer Res 23:3935–3944CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Hébert-Magee S, Bae S, Varadarajulu S et al (2013) The presence of a cytopathologist increases the diagnostic accuracy of endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration cytology for pancreatic adenocarcinoma: a meta-analysis. Cytopathology 24:159–171CrossRef Hébert-Magee S, Bae S, Varadarajulu S et al (2013) The presence of a cytopathologist increases the diagnostic accuracy of endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration cytology for pancreatic adenocarcinoma: a meta-analysis. Cytopathology 24:159–171CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Hewitt MJ, Mcphail MJ, Possamai L et al (2012) EUS-guided FNA for diagnosis of solid pancreatic neoplasms: a meta-analysis. Gastrointest Endosc 75:319–331CrossRef Hewitt MJ, Mcphail MJ, Possamai L et al (2012) EUS-guided FNA for diagnosis of solid pancreatic neoplasms: a meta-analysis. Gastrointest Endosc 75:319–331CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hosoda W, Chianchiano P, Griffin JF et al (2017) Genetic analyses of isolated high-grade pancreatic intraepithelial neoplasia (HG-PanIN) reveal paucity of alterations in TP53 and SMAD4. J Pathol 242:16–23CrossRef Hosoda W, Chianchiano P, Griffin JF et al (2017) Genetic analyses of isolated high-grade pancreatic intraepithelial neoplasia (HG-PanIN) reveal paucity of alterations in TP53 and SMAD4. J Pathol 242:16–23CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Iglesias-Garcia J, Dominguez-Munoz JE, Abdulkader I et al (2011) Influence of on-site cytopathology evaluation on the diagnostic accuracy of endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration (EUS-FNA) of solid pancreatic masses. Am J Gastroenterol 106:1705–1710CrossRef Iglesias-Garcia J, Dominguez-Munoz JE, Abdulkader I et al (2011) Influence of on-site cytopathology evaluation on the diagnostic accuracy of endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration (EUS-FNA) of solid pancreatic masses. Am J Gastroenterol 106:1705–1710CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kovacevic B, Klausen P, Rift CV et al (2021) Clinical impact of endoscopic ultrasound-guided through-the-needle microbiopsy in patients with pancreatic cysts. Endoscopy 53:44–52CrossRef Kovacevic B, Klausen P, Rift CV et al (2021) Clinical impact of endoscopic ultrasound-guided through-the-needle microbiopsy in patients with pancreatic cysts. Endoscopy 53:44–52CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Lee KS, Sekhar A, Rofsky NM et al (2010) Prevalence of incidental pancreatic cysts in the adult population on MR imaging. Am J Gastroenterol 105:2079–2084CrossRef Lee KS, Sekhar A, Rofsky NM et al (2010) Prevalence of incidental pancreatic cysts in the adult population on MR imaging. Am J Gastroenterol 105:2079–2084CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lisotti A, Frazzoni L, Fuccio L et al (2020) Repeat EUS-FNA of pancreatic masses after nondiagnostic or inconclusive results: systematic review and meta-analysis. Gastrointest Endosc 91:1234–1241.e1234CrossRef Lisotti A, Frazzoni L, Fuccio L et al (2020) Repeat EUS-FNA of pancreatic masses after nondiagnostic or inconclusive results: systematic review and meta-analysis. Gastrointest Endosc 91:1234–1241.e1234CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Mangiavillano B, Frazzoni L, Togliani T et al (2021) Macroscopic on-site evaluation (MOSE) of specimens from solid lesions acquired during EUS-FNB: multicenter study and comparison between needle gauges. Endosc Int Open 9:E901–E906CrossRef Mangiavillano B, Frazzoni L, Togliani T et al (2021) Macroscopic on-site evaluation (MOSE) of specimens from solid lesions acquired during EUS-FNB: multicenter study and comparison between needle gauges. Endosc Int Open 9:E901–E906CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Pitman MB, Centeno BA, Ali SZ et al (2014) Standardized terminology and nomenclature for pancreatobiliary cytology: the Papanicolaou Society of Cytopathology guidelines. Diagn Cytopathol 42:338–350CrossRef Pitman MB, Centeno BA, Ali SZ et al (2014) Standardized terminology and nomenclature for pancreatobiliary cytology: the Papanicolaou Society of Cytopathology guidelines. Diagn Cytopathol 42:338–350CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Pitman MB, Centeno BA, Daglilar ES et al (2014) Cytological criteria of high-grade epithelial atypia in the cyst fluid of pancreatic intraductal papillary mucinous neoplasms. Cancer Cytopathol 122:40–47CrossRef Pitman MB, Centeno BA, Daglilar ES et al (2014) Cytological criteria of high-grade epithelial atypia in the cyst fluid of pancreatic intraductal papillary mucinous neoplasms. Cancer Cytopathol 122:40–47CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Pitman MB, Yaeger KA, Brugge WR et al (2013) Prospective analysis of atypical epithelial cells as a high-risk cytologic feature for malignancy in pancreatic cysts. Cancer Cytopathol 121:29–36CrossRef Pitman MB, Yaeger KA, Brugge WR et al (2013) Prospective analysis of atypical epithelial cells as a high-risk cytologic feature for malignancy in pancreatic cysts. Cancer Cytopathol 121:29–36CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Ribeiro A, Peng J, Casas C et al (2014) Endoscopic ultrasound guided fine needle aspiration with fluorescence in situ hybridization analysis in 104 patients with pancreatic mass. J Gastroenterol Hepatol 29:1654–1658CrossRef Ribeiro A, Peng J, Casas C et al (2014) Endoscopic ultrasound guided fine needle aspiration with fluorescence in situ hybridization analysis in 104 patients with pancreatic mass. J Gastroenterol Hepatol 29:1654–1658CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Rift CV, Scheie D, Toxværd A et al (2021) Diagnostic accuracy of EUS-guided through-the-needle-biopsies and simultaneously obtained fine needle aspiration for cytology from pancreatic cysts: a systematic review and meta-analysis. Pathol Res Pract 220:153368CrossRef Rift CV, Scheie D, Toxværd A et al (2021) Diagnostic accuracy of EUS-guided through-the-needle-biopsies and simultaneously obtained fine needle aspiration for cytology from pancreatic cysts: a systematic review and meta-analysis. Pathol Res Pract 220:153368CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Rosenbaum MW, Jones M, Dudley JC et al (2017) Next-generation sequencing adds value to the preoperative diagnosis of pancreatic cysts. Cancer 125:41–47 Rosenbaum MW, Jones M, Dudley JC et al (2017) Next-generation sequencing adds value to the preoperative diagnosis of pancreatic cysts. Cancer 125:41–47
31.
Zurück zum Zitat Schlitter AM, Segler A, Steiger K et al (2017) Molecular, morphological and survival analysis of 177 resected pancreatic ductal adenocarcinomas (PDACs): identification of prognostic subtypes. Sci Rep 7:41064CrossRef Schlitter AM, Segler A, Steiger K et al (2017) Molecular, morphological and survival analysis of 177 resected pancreatic ductal adenocarcinomas (PDACs): identification of prognostic subtypes. Sci Rep 7:41064CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Seufferlein T, Porzner M, Becker T et al (2013) S3-Leitlinie Exokrines Pankreaskarzinom, Langversion 1.0. In: Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF) Seufferlein T, Porzner M, Becker T et al (2013) S3-Leitlinie Exokrines Pankreaskarzinom, Langversion 1.0. In: Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF)
33.
Zurück zum Zitat Singhi AD, McGrath K, Brand RE et al (2018) Preoperative next-generation sequencing of pancreatic cyst fluid is highly accurate in cyst classification and detection of advanced neoplasia. Gut 67:2131–2141CrossRef Singhi AD, McGrath K, Brand RE et al (2018) Preoperative next-generation sequencing of pancreatic cyst fluid is highly accurate in cyst classification and detection of advanced neoplasia. Gut 67:2131–2141CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Springer S, Masica DL, Dal Molin M et al (2019) A multimodality test to guide the management of patients with a pancreatic cyst. Sci Transl Med 11:eaav4772CrossRef Springer S, Masica DL, Dal Molin M et al (2019) A multimodality test to guide the management of patients with a pancreatic cyst. Sci Transl Med 11:eaav4772CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Sweeney J, Soong L, Goyal A (2020) Endoscopic ultrasound-guided tissue acquisition of solid mass lesions of the pancreas: a retrospective comparison study of fine-needle aspiration and fine-needle biopsy. Diagn Cytopathol 48:322–329CrossRef Sweeney J, Soong L, Goyal A (2020) Endoscopic ultrasound-guided tissue acquisition of solid mass lesions of the pancreas: a retrospective comparison study of fine-needle aspiration and fine-needle biopsy. Diagn Cytopathol 48:322–329CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Verbeke C, Häberle L, Lenggenhager D et al (2018) Pathology assessment of pancreatic cancer following neoadjuvant treatment: time to move on. Pancreatology 18:467–476CrossRef Verbeke C, Häberle L, Lenggenhager D et al (2018) Pathology assessment of pancreatic cancer following neoadjuvant treatment: time to move on. Pancreatology 18:467–476CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Wang J, Paris PL, Chen J et al (2015) Next generation sequencing of pancreatic cyst fluid microRNAs from low grade-benign and high grade-invasive lesions. Cancer Lett 356:404–409CrossRef Wang J, Paris PL, Chen J et al (2015) Next generation sequencing of pancreatic cyst fluid microRNAs from low grade-benign and high grade-invasive lesions. Cancer Lett 356:404–409CrossRef
38.
Zurück zum Zitat Wang KX, Ben QW, Jin ZD et al (2011) Assessment of morbidity and mortality associated with EUS-guided FNA: a systematic review. Gastrointest Endosc 73:283–290CrossRef Wang KX, Ben QW, Jin ZD et al (2011) Assessment of morbidity and mortality associated with EUS-guided FNA: a systematic review. Gastrointest Endosc 73:283–290CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Wani S, Mullady D, Early DS et al (2015) The clinical impact of immediate on-site cytopathology evaluation during endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration of pancreatic masses: a prospective multicenter randomized controlled trial. Am J Gastroenterol 110:1429–1439CrossRef Wani S, Mullady D, Early DS et al (2015) The clinical impact of immediate on-site cytopathology evaluation during endoscopic ultrasound-guided fine needle aspiration of pancreatic masses: a prospective multicenter randomized controlled trial. Am J Gastroenterol 110:1429–1439CrossRef
40.
Zurück zum Zitat WHO Classification of Tumours Editorial Board (Hrsg) (2019) Digestive system tumours. IARC, Lyon WHO Classification of Tumours Editorial Board (Hrsg) (2019) Digestive system tumours. IARC, Lyon
Metadaten
Titel
Punktionsdiagnostik von Pankreasneoplasien
verfasst von
Dr. med. Lena Häberle
Martin Schramm
Irene Esposito
Publikationsdatum
22.07.2021
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Pathologie / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 2731-7188
Elektronische ISSN: 2731-7196
DOI
https://doi.org/10.1007/s00292-021-00972-3

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2021

Die Pathologie 5/2021 Zur Ausgabe

Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Klinische Pathologie und Molekularpathologie

Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Klinische Pathologie und Molekularpathologie

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.