Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 10/2006

01.10.2006 | Correspondence

Reply to the comment by Dr. Hasibeder et al.

verfasst von: Jacques Creteur, Jean-Louis Vincent

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 10/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

We thank Dr. Hasibeder et al. [1] for their interest in and comments on our study [2]. We fully agree with their statement that in skeletal muscle the number of perfused capillaries (what they call the capillary surface area) is directly related to skeletal muscle metabolism. Therefore it is difficult to know how many well perfused capillaries are necessary for an adequate oxygen supply. Nevertheless, according to the Fick equation, the determinants of tissue PCO2 are arterial PCO2, tissue blood flow, and tissue CO2 production, the latter being directly related to tissue oxygen consumption. In healthy volunteers the gradient between sublingual PCO2 and arterial PCO2 (PslCO2 gap) does not exceed 6 mmHg [3]. In physiological conditions any increase in tissue metabolism (and therefore in tissue CO2 production) is accompanied by a proportional increase in tissue blood flow, resulting in an increase in tissue CO2 washout, without CO2 accumulation in the tissues. Therefore any increase in tissue CO2 reflects a decreased ability of the microcirculation to remove CO2 from the tissues. In other words, an increase in the PslCO2 gap reflects an inadequacy between local oxygen transport and oxygen demand. Therefore in our study in septic patients the combination of high PslCO2 values and low percentages of well perfused capillaries in the sublingual area compared to healthy volunteers [4] strongly argues for an inadequacy between local oxygen transport and oxygen demand and suggests that the decrease in the number of capillaries in the sublingual area of the septic patients was not due to low muscle metabolism but to primary microcirculatory failure. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hasibeder W, Knotzer H, Friesenecker B, Dünser M (2006) Comment on “Sublingual capnometry tracks microcirculatory changes in septic patients” by Creteur et al. Intensive Care Med (DOI 10.1007/s00134-006-0342-z) Hasibeder W, Knotzer H, Friesenecker B, Dünser M (2006) Comment on “Sublingual capnometry tracks microcirculatory changes in septic patients” by Creteur et al. Intensive Care Med (DOI 10.1007/s00134-006-0342-z)
2.
Zurück zum Zitat Creteur J, De Backer D, Sakr Y, Koch M, Vincent JL (2006) Sublingual capnometry tracks microcirculatory changes in septic patients. Intensive Care Med 32:516–523PubMedCrossRef Creteur J, De Backer D, Sakr Y, Koch M, Vincent JL (2006) Sublingual capnometry tracks microcirculatory changes in septic patients. Intensive Care Med 32:516–523PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Weil MH, Nakagawa Y, Tang W, Sato Y, Ercoli F, Finegan R, Grayman G, Bisera J (1999) Sublingual capnometry: a new noninvasive measurement for diagnosis and quantitation of severity of circulatory shock. Crit Care Med 27:1225–1229PubMedCrossRef Weil MH, Nakagawa Y, Tang W, Sato Y, Ercoli F, Finegan R, Grayman G, Bisera J (1999) Sublingual capnometry: a new noninvasive measurement for diagnosis and quantitation of severity of circulatory shock. Crit Care Med 27:1225–1229PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat De Backer D, Creteur J, Preiser JC, Dubois MJ, Vincent JL (2002) Microvascular blood flow is altered in patients with sepsis. Am J Respir Crit Care Med 166:98–104PubMedCrossRef De Backer D, Creteur J, Preiser JC, Dubois MJ, Vincent JL (2002) Microvascular blood flow is altered in patients with sepsis. Am J Respir Crit Care Med 166:98–104PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sander O, Welters ID, Foëx P, Sear JW (2005) Impact of prolonged elevated heart rate on incidence of major cardiac events in critically ill patients with a high risk of cardiac complications. Crit Care Med 33:81–88PubMedCrossRef Sander O, Welters ID, Foëx P, Sear JW (2005) Impact of prolonged elevated heart rate on incidence of major cardiac events in critically ill patients with a high risk of cardiac complications. Crit Care Med 33:81–88PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Reply to the comment by Dr. Hasibeder et al.
verfasst von
Jacques Creteur
Jean-Louis Vincent
Publikationsdatum
01.10.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 10/2006
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-006-0343-y

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2006

Intensive Care Medicine 10/2006 Zur Ausgabe

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.