Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 1/2020

11.09.2019 | Original Contributions

The Effect of Chest Physiotherapy After Bariatric Surgery on Pulmonary Functions, Functional Capacity, and Quality of Life

verfasst von: Tomris Duymaz, Onder Karabay, Ibrahim Halil Ural

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 1/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this study was to investigate the effect of chest physiotherapy (CP) applied to patients undergoing bariatric surgery on pulmonary functions, dyspnea levels, functional capacity, and quality of life.

Methods

The patients were randomized and divided into two groups each comprising 74 patients. CP and mobilization was applied to the patients in the first group, and only mobilization was applied to the patients in the second group. The treatment of the patients was started on the first postoperative day and continued until the postoperative 4th day. CP and mobilization were applied twice a day, 8 times in total. The following parameters were evaluated: arterial blood gas, oxygen saturation, respiratory function test for pulmonary functions, pulmonary artery pressure for pulmonary hypertension, Borg dyspnea score for severity of dyspnea, 6-min walk test(6MWT) for functional capacity, Nottingham Health Profile for quality of life.

Results

The mean age of the patients was 38.00 ± 7.04 years. Compared with pretreatment and posttreatment dyspnea score, 6MWT, oxygen saturation, vital capacity, tidal volume, PEF, pulmonary arterial pressure, and quality of life were significantly higher in patients who underwent CP compared with the control group(p = 0.008, 0.004, 0.005, 0.027, 0.029, 0.028, 0.007, 0.012).There was a significant improvement in all the parameters of the patients who underwent chest physiotherapy when compared with the intragroup comparisons, whereas in the control group, only 6MWT and quality of life score showed a significant improvement in the border (p = 0.037, 0.046).

Conclusion

Postoperative CP applied to patients who had bariatric surgery showed that the patients improved their respiratory functions, regulated arterial blood gases, increased oxygen saturation, functional capacity and quality of life, and decreased dyspnea levels.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wei YF, Wu HD. Candidates for bariatric surgery: morbidly obese patients with pulmonary dysfunction. J Obes. 2012;1:1–6.CrossRef Wei YF, Wu HD. Candidates for bariatric surgery: morbidly obese patients with pulmonary dysfunction. J Obes. 2012;1:1–6.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rabec C, Ramos PL, Veale D. Respiratory complications of obesity. Arch Bronconeumol. 2011;47:252–61.CrossRef Rabec C, Ramos PL, Veale D. Respiratory complications of obesity. Arch Bronconeumol. 2011;47:252–61.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Veloso APLR, Cusmanich KG. Evaluation of the thoracoabdominal mobility of obese subjects in pre-bariatric surgery. Arq Bras Cir Dig. 2016;29:1:39–42.CrossRef Veloso APLR, Cusmanich KG. Evaluation of the thoracoabdominal mobility of obese subjects in pre-bariatric surgery. Arq Bras Cir Dig. 2016;29:1:39–42.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Ries AL. Pulmonary rehabilitation: summary of an evidence-based guideline. Respir Care. 2008;53(9):1203–7.PubMed Ries AL. Pulmonary rehabilitation: summary of an evidence-based guideline. Respir Care. 2008;53(9):1203–7.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Khair RM, Nwaneri C, Damico RL, et al. The minimal important difference in Borg dyspnea score in pulmonary arterial hypertension. Ann Am Thorac Soc. 2016;13(6):842–9.CrossRef Khair RM, Nwaneri C, Damico RL, et al. The minimal important difference in Borg dyspnea score in pulmonary arterial hypertension. Ann Am Thorac Soc. 2016;13(6):842–9.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hunt SM, McKenna SP, McEwen J, et al. The Nottingham Health Profile: subjective health status and medical consultations. Soc Sci Med A. 1981;15(3 Pt 1):221–9.PubMed Hunt SM, McKenna SP, McEwen J, et al. The Nottingham Health Profile: subjective health status and medical consultations. Soc Sci Med A. 1981;15(3 Pt 1):221–9.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Piskin O, Altinsoy B, Cimencan M, et al. The effect of bariatric anaesthesia on postoperative pulmonary functions. J Pak Med Assoc. 2017;67(4):561–7.PubMed Piskin O, Altinsoy B, Cimencan M, et al. The effect of bariatric anaesthesia on postoperative pulmonary functions. J Pak Med Assoc. 2017;67(4):561–7.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Oliveira JJJ, Freitas ACT, Almeida AA. Postoperative effect of physicaltherapy related to functional capacity and respiratory muscle strength in patients submitted to bariatric surgery. Arq Bras Cir Dig. 2016;29(1):43–7.CrossRef Oliveira JJJ, Freitas ACT, Almeida AA. Postoperative effect of physicaltherapy related to functional capacity and respiratory muscle strength in patients submitted to bariatric surgery. Arq Bras Cir Dig. 2016;29(1):43–7.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Baltieri L, Santos LA, Rasera-Junior I, et al. Use of positive pressure in pre and intraoperative of bariatric surgery and its effect on the time of extubation. Rev Bras Anestesiol. 2015;65(2):130–5.CrossRef Baltieri L, Santos LA, Rasera-Junior I, et al. Use of positive pressure in pre and intraoperative of bariatric surgery and its effect on the time of extubation. Rev Bras Anestesiol. 2015;65(2):130–5.CrossRef
Metadaten
Titel
The Effect of Chest Physiotherapy After Bariatric Surgery on Pulmonary Functions, Functional Capacity, and Quality of Life
verfasst von
Tomris Duymaz
Onder Karabay
Ibrahim Halil Ural
Publikationsdatum
11.09.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-019-04165-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2020

Obesity Surgery 1/2020 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.