Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 8/2021

07.06.2021 | Review Article

Association Between Anesthesia Delivered During Tumor Resection and Cancer Survival: a Systematic Review of a Mixed Picture with Constant Themes

verfasst von: Luke V. Selby, Ana Fernandez-Bustamante, Aslam Ejaz, Ana Gleisner, Timothy M. Pawlik, David J. Douin

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 8/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Surgery is required for cure of most solid tumors, and general anesthesia is required for most cancer surgery. The vast majority of cancer surgery is facilitated by general anesthesia using volatile inhalational agents such as isoflurane and sevoflurane. Only recently have the immunologic and oncologic effect of inhalational agents, and their alternative, propofol-based total intravenous anesthesia (TIVA), come under investigation.

Methods

Between January 2019 and June 2020, English language articles on PubMed were searched for the keywords “Propofol” “TIVA” or “IV anesthesia” and either “cancer surgery” or “surgical oncology.” Duplicates were removes, manuscripts classified as either in vitro, animal, translational, or clinical studies, and their results summarized within these categories.

Results

In-vitro and translational data suggest that inhalational anesthetics are potent immunosuppressive and tumorigenic agents that promote metastasis, while propofol is anti-inflammatory, anti-tumorigenic, and prevents metastasis development. Clinically there is a recurring association, based largely on retrospective, single institution series, that TIVA is associated with significant improvements in disease-free interval and overall survival in a number of, but not all, solid tumors. The longer the surgery is, the more intense the surgical trauma is, the more aggressive the malignancy is, and the higher likelihood of an association is.

Discussion

Prospective randomized trials, coupled with basic science and translational studies, are needed to further define this association.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yap A, Lopez-Olivo MA, Dubowitz J, Hiller J, Riedel B, Global Onco-Anesthesia Research Collaboration G. Anesthetic technique and cancer outcomes: a meta-analysis of total intravenous versus volatile anesthesia. Canadian journal of anaesthesia = Journal canadien d'anesthesie. 2019;66(5):546-61. doi:https://doi.org/10.1007/s12630-019-01330-x.CrossRefPubMed Yap A, Lopez-Olivo MA, Dubowitz J, Hiller J, Riedel B, Global Onco-Anesthesia Research Collaboration G. Anesthetic technique and cancer outcomes: a meta-analysis of total intravenous versus volatile anesthesia. Canadian journal of anaesthesia = Journal canadien d'anesthesie. 2019;66(5):546-61. doi:https://​doi.​org/​10.​1007/​s12630-019-01330-x.CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Ejaz A, Spolverato G, Kim Y, Margonis GA, Gupta R, Amini N et al. Impact of blood transfusions and transfusion practices on long-term outcome following hepatopancreaticobiliary surgery. Journal of gastrointestinal surgery : official journal of the Society for Surgery of the Alimentary Tract. 2015;19(5):887-96. doi:https://doi.org/10.1007/s11605-015-2776-5.CrossRef Ejaz A, Spolverato G, Kim Y, Margonis GA, Gupta R, Amini N et al. Impact of blood transfusions and transfusion practices on long-term outcome following hepatopancreaticobiliary surgery. Journal of gastrointestinal surgery : official journal of the Society for Surgery of the Alimentary Tract. 2015;19(5):887-96. doi:https://​doi.​org/​10.​1007/​s11605-015-2776-5.CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Bashir Mohamed K, Hansen CH, Krarup PM, Fransgård T, Madsen MT, Gögenur I. The impact of anastomotic leakage on recurrence and long-term survival in patients with colonic cancer: A systematic review and meta-analysis. European journal of surgical oncology : the journal of the European Society of Surgical Oncology and the British Association of Surgical Oncology. 2020;46(3):439-47. doi:https://doi.org/10.1016/j.ejso.2019.10.038.CrossRef Bashir Mohamed K, Hansen CH, Krarup PM, Fransgård T, Madsen MT, Gögenur I. The impact of anastomotic leakage on recurrence and long-term survival in patients with colonic cancer: A systematic review and meta-analysis. European journal of surgical oncology : the journal of the European Society of Surgical Oncology and the British Association of Surgical Oncology. 2020;46(3):439-47. doi:https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​ejso.​2019.​10.​038.CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Kaltenmeier CT, Yazdani H, van der Windt D, Molinari M, Geller D, Tsung A et al. Neutrophil extracellular traps as a novel biomarker to predict recurrence-free and overall survival in patients with primary hepatic malignancies. HPB : the official journal of the International Hepato Pancreato Biliary Association. 2020. https://doi.org/10.1016/j.hpb.2020.06.012. Kaltenmeier CT, Yazdani H, van der Windt D, Molinari M, Geller D, Tsung A et al. Neutrophil extracellular traps as a novel biomarker to predict recurrence-free and overall survival in patients with primary hepatic malignancies. HPB : the official journal of the International Hepato Pancreato Biliary Association. 2020. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​hpb.​2020.​06.​012.
50.
Zurück zum Zitat Wu KC, Yang ST, Hsia TC, Yang JS, Chiou SM, Lu CC et al. Suppression of cell invasion and migration by propofol are involved in down-regulating matrix metalloproteinase-2 and p38 MAPK signaling in A549 human lung adenocarcinoma epithelial cells. Anticancer research. 2012;32(11):4833-42.PubMed Wu KC, Yang ST, Hsia TC, Yang JS, Chiou SM, Lu CC et al. Suppression of cell invasion and migration by propofol are involved in down-regulating matrix metalloproteinase-2 and p38 MAPK signaling in A549 human lung adenocarcinoma epithelial cells. Anticancer research. 2012;32(11):4833-42.PubMed
57.
Zurück zum Zitat Desmond F, McCormack J, Mulligan N, Stokes M, Buggy DJ. Effect of anaesthetic technique on immune cell infiltration in breast cancer: a follow-up pilot analysis of a prospective, randomised, investigator-masked study. Anticancer research. 2015;35(3):1311-9.PubMed Desmond F, McCormack J, Mulligan N, Stokes M, Buggy DJ. Effect of anaesthetic technique on immune cell infiltration in breast cancer: a follow-up pilot analysis of a prospective, randomised, investigator-masked study. Anticancer research. 2015;35(3):1311-9.PubMed
59.
Zurück zum Zitat Ke JJ, Zhan J, Feng XB, Wu Y, Rao Y, Wang YL. A comparison of the effect of total intravenous anaesthesia with propofol and remifentanil and inhalational anaesthesia with isoflurane on the release of pro- and anti-inflammatory cytokines in patients undergoing open cholecystectomy. Anaesth Intensive Care. 2008;36(1):74-8. doi:https://doi.org/10.1177/0310057x0803600113.CrossRefPubMed Ke JJ, Zhan J, Feng XB, Wu Y, Rao Y, Wang YL. A comparison of the effect of total intravenous anaesthesia with propofol and remifentanil and inhalational anaesthesia with isoflurane on the release of pro- and anti-inflammatory cytokines in patients undergoing open cholecystectomy. Anaesth Intensive Care. 2008;36(1):74-8. doi:https://​doi.​org/​10.​1177/​0310057x08036001​13.CrossRefPubMed
62.
67.
Zurück zum Zitat Oh TK, Kim K, Jheon S, Lee J, Do SH, Hwang JW et al. Long-term oncologic outcomes for patients undergoing volatile versus intravenous anesthesia for non-small cell lung cancer surgery: a retrospective propensity matching analysis. Cancer control : journal of the Moffitt Cancer Center. 2018;25(1):1073274818775360. doi:https://doi.org/10.1177/1073274818775360.CrossRef Oh TK, Kim K, Jheon S, Lee J, Do SH, Hwang JW et al. Long-term oncologic outcomes for patients undergoing volatile versus intravenous anesthesia for non-small cell lung cancer surgery: a retrospective propensity matching analysis. Cancer control : journal of the Moffitt Cancer Center. 2018;25(1):1073274818775360. doi:https://​doi.​org/​10.​1177/​1073274818775360​.CrossRef
Metadaten
Titel
Association Between Anesthesia Delivered During Tumor Resection and Cancer Survival: a Systematic Review of a Mixed Picture with Constant Themes
verfasst von
Luke V. Selby
Ana Fernandez-Bustamante
Aslam Ejaz
Ana Gleisner
Timothy M. Pawlik
David J. Douin
Publikationsdatum
07.06.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 8/2021
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-021-05037-7

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2021

Journal of Gastrointestinal Surgery 8/2021 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.