Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 9/2012

01.09.2012 | Original Article

The association between arteriosclerosis related diseases and diverticular bleeding

verfasst von: Tomoko Okamoto, Hirotsugu Watabe, Atsuo Yamada, Yoshihiro Hirata, Haruhiko Yoshida, Kazuhiko Koike

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 9/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We previously reported that hypertension is related to colonic diverticular bleeding, suggesting the involvement of arteriosclerosis. The recurrence of diverticular bleeding has been little investigated. We aimed to elucidate additional risk factors for diverticular bleeding and also to investigate the incidence rates and risk factors for re-bleeding.

Methods

Between January 2006 and September 2010, 62 patients with diverticular bleeding were admitted to our hospital. We then selected 124 control subjects with non-bleeding diverticula from the colonoscopy database of our department. Additionally, a retrospective cohort study was conducted using these case patients to estimate the re-bleeding rate after initial diverticular bleeding and the risk factors for re-bleeding. Odds ratios for diverticular bleeding were calculated by multivariate logistic regression in a case–control study. Cumulative re-bleeding rates since initial bleeding and hazard ratios of risk factors were estimated by Kaplan–Meier method and Cox proportional hazard model.

Results

Sixty-two patients presented 99 bleeding episodes including the initial ones. Diabetes mellitus (OR 2.5, 95 % CI 1.2–5.2, P = 0.03), cardio- or cerebrovascular diseases (OR 4.2, 95 % CI 1.7–11.3, P = 0.003), and NSAID use (OR 3.7, 95 % CI 1.3–11.6, P = 0.02) were shown to be independent risk factors. The cumulative re-bleeding rates were 21 %, 34 %, and 40 % at 1, 2, and 3 years, respectively, in which NSAID use (HR 6.3, 95 % CI 1.7–20.7, P = 0.007) was a risk factor for re-bleeding.

Conclusions

Diabetes mellitus and vascular diseases were risk factors for diverticular bleeding, suggesting systemic metabolic disorders and arteriosclerosis might play an important role.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Munson KD, Hensien MA, Jacob LN, Robinson AM, Liston WA (1996) Diverticulitis. A comprehensive follow-up. Dis Colon Rectum 39:318–322PubMedCrossRef Munson KD, Hensien MA, Jacob LN, Robinson AM, Liston WA (1996) Diverticulitis. A comprehensive follow-up. Dis Colon Rectum 39:318–322PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Parks TG (1975) Natural history of diverticular disease of the colon. Clin Gastroenterol 4:53–69PubMed Parks TG (1975) Natural history of diverticular disease of the colon. Clin Gastroenterol 4:53–69PubMed
4.
Zurück zum Zitat Jensen DM, Machicado GA, Jutabha R, Kovacs TO (2000) Urgent colonoscopy for the diagnosis and treatment of severe diverticular hemorrhage. N Engl J Med 342:78–82PubMedCrossRef Jensen DM, Machicado GA, Jutabha R, Kovacs TO (2000) Urgent colonoscopy for the diagnosis and treatment of severe diverticular hemorrhage. N Engl J Med 342:78–82PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat McGuire HH (1994) Bleeding colonic diverticula. A reappraisal of natural history and management. Ann Surg 220:653–656PubMedCrossRef McGuire HH (1994) Bleeding colonic diverticula. A reappraisal of natural history and management. Ann Surg 220:653–656PubMedCrossRef
7.
8.
Zurück zum Zitat Longstreth GF (1997) Epidemiology and outcome of patients hospitalized with acute lower gastrointestinal hemorrhage: a population-based study. Am J Gastroenterol 92:419–424PubMed Longstreth GF (1997) Epidemiology and outcome of patients hospitalized with acute lower gastrointestinal hemorrhage: a population-based study. Am J Gastroenterol 92:419–424PubMed
9.
Zurück zum Zitat Bloomfeld RS, Rockey DC, Shetzline MA (2001) Endoscopic therapy of acute diverticular hemorrhage. Am J Gastroenterol 96:2367–2372PubMedCrossRef Bloomfeld RS, Rockey DC, Shetzline MA (2001) Endoscopic therapy of acute diverticular hemorrhage. Am J Gastroenterol 96:2367–2372PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Czymek R, Kempf A, Roblick U, Jungbluth T, Schmidt A, Limmer S et al (2009) Factors predicting the postoperative outcome of lower gastrointestinal hemorrhage. Int J Colorectal Dis 24:983–988PubMedCrossRef Czymek R, Kempf A, Roblick U, Jungbluth T, Schmidt A, Limmer S et al (2009) Factors predicting the postoperative outcome of lower gastrointestinal hemorrhage. Int J Colorectal Dis 24:983–988PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Poncet G, Heluwaert F, Voirin D, Bonaz B, Faucheron JL (2010) Natural history of acute colonic diverticular bleeding: a prospective study in 133 consecutive patients. Aliment Pharmacol Ther 32:466–471PubMedCrossRef Poncet G, Heluwaert F, Voirin D, Bonaz B, Faucheron JL (2010) Natural history of acute colonic diverticular bleeding: a prospective study in 133 consecutive patients. Aliment Pharmacol Ther 32:466–471PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Meyers MA, Alonso DR, Baer JW (1976) Pathogenesis of massively bleeding colonic diverticulosis: new observations. AJR Am J Roentgenol 127:901–908PubMed Meyers MA, Alonso DR, Baer JW (1976) Pathogenesis of massively bleeding colonic diverticulosis: new observations. AJR Am J Roentgenol 127:901–908PubMed
13.
14.
Zurück zum Zitat Yamada A, Sugimoto T, Kondo S, Ohta M, Watabe H, Maeda S et al (2008) Assessment of the risk factors for colonic diverticular hemorrhage. Dis Colon Rectum 51:116–120PubMedCrossRef Yamada A, Sugimoto T, Kondo S, Ohta M, Watabe H, Maeda S et al (2008) Assessment of the risk factors for colonic diverticular hemorrhage. Dis Colon Rectum 51:116–120PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Association AD (1997) Report of the expert committee on the diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 20:1183–1197 Association AD (1997) Report of the expert committee on the diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 20:1183–1197
16.
Zurück zum Zitat Jansen A, Harenberg S, Grenda U, Elsing C (2009) Risk factors for colonic diverticular bleeding: a Westernized community based hospital study. World J Gastroenterol 15:457–461PubMedCrossRef Jansen A, Harenberg S, Grenda U, Elsing C (2009) Risk factors for colonic diverticular bleeding: a Westernized community based hospital study. World J Gastroenterol 15:457–461PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Strate LL, Liu YL, Aldoori WH, Syngal S, Giovannucci EL (2009) Obesity increases the risks of diverticulitis and diverticular bleeding. Gastroenterology 136:115.e111–122.e111CrossRef Strate LL, Liu YL, Aldoori WH, Syngal S, Giovannucci EL (2009) Obesity increases the risks of diverticulitis and diverticular bleeding. Gastroenterology 136:115.e111–122.e111CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Weil J, Langman MJ, Wainwright P, Lawson DH, Rawlins M, Logan RF et al (2000) Peptic ulcer bleeding: accessory risk factors and interactions with non-steroidal anti-inflammatory drugs. Gut 46:27–31PubMedCrossRef Weil J, Langman MJ, Wainwright P, Lawson DH, Rawlins M, Logan RF et al (2000) Peptic ulcer bleeding: accessory risk factors and interactions with non-steroidal anti-inflammatory drugs. Gut 46:27–31PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Chen YT, Yang WC, Lin CC, Ng YY, Chen JY, Li SY (2010) Comparison of peptic ulcer disease risk between peritoneal and hemodialysis patients. Am J Nephrol 32:212–218PubMedCrossRef Chen YT, Yang WC, Lin CC, Ng YY, Chen JY, Li SY (2010) Comparison of peptic ulcer disease risk between peritoneal and hemodialysis patients. Am J Nephrol 32:212–218PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Faulk CE, Sandoval A, Draughon M, Moore D, Whitted T, Wilford R (2010) Critical gastrointestinal bleeding at an inpatient rehabilitation center: incidence, risk factors, and the role of gastrointestinal prophylaxis. PM R 2:1104–1112PubMedCrossRef Faulk CE, Sandoval A, Draughon M, Moore D, Whitted T, Wilford R (2010) Critical gastrointestinal bleeding at an inpatient rehabilitation center: incidence, risk factors, and the role of gastrointestinal prophylaxis. PM R 2:1104–1112PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kethu SR, Rich HG (2003) Images in clinical medicine. Bleeding colonic diverticulum. N Engl J Med 349:2423PubMedCrossRef Kethu SR, Rich HG (2003) Images in clinical medicine. Bleeding colonic diverticulum. N Engl J Med 349:2423PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Strate LL, Liu YL, Huang ES, Giovannucci EL, Chan AT (2011) Use of aspirin or nonsteroidal anti-inflammatory drugs increases risk for diverticulitis and diverticular bleeding. Gastroenterology 140:1427–1433PubMedCrossRef Strate LL, Liu YL, Huang ES, Giovannucci EL, Chan AT (2011) Use of aspirin or nonsteroidal anti-inflammatory drugs increases risk for diverticulitis and diverticular bleeding. Gastroenterology 140:1427–1433PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Tsuruoka N, Iwakiri R, Hara M, Shirahama N, Sakata Y, Miyahara K et al (2011) NSAIDs are a significant risk factor for colonic diverticular hemorrhage in elder patients: evaluation by a case–control study. J Gastroenterol Hepatol 26:1047–1052PubMedCrossRef Tsuruoka N, Iwakiri R, Hara M, Shirahama N, Sakata Y, Miyahara K et al (2011) NSAIDs are a significant risk factor for colonic diverticular hemorrhage in elder patients: evaluation by a case–control study. J Gastroenterol Hepatol 26:1047–1052PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Niikura R, Nagata N, Yamada A, Akiyama J, Shimbo T, Uemura N (2012) Recurrence of colonic diverticular bleeding and associated risk factors. Colorectal Dis 14:302–305PubMedCrossRef Niikura R, Nagata N, Yamada A, Akiyama J, Shimbo T, Uemura N (2012) Recurrence of colonic diverticular bleeding and associated risk factors. Colorectal Dis 14:302–305PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Yen EF, Ladabaum U, Muthusamy VR, Cello JP, McQuaid KR, Shah JN (2008) Colonoscopic treatment of acute diverticular hemorrhage using endoclips. Dig Dis Sci 53:2480–2485PubMedCrossRef Yen EF, Ladabaum U, Muthusamy VR, Cello JP, McQuaid KR, Shah JN (2008) Colonoscopic treatment of acute diverticular hemorrhage using endoclips. Dig Dis Sci 53:2480–2485PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
The association between arteriosclerosis related diseases and diverticular bleeding
verfasst von
Tomoko Okamoto
Hirotsugu Watabe
Atsuo Yamada
Yoshihiro Hirata
Haruhiko Yoshida
Kazuhiko Koike
Publikationsdatum
01.09.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 9/2012
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-012-1491-x

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2012

International Journal of Colorectal Disease 9/2012 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.