Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 7/2005

01.07.2005 | Original article

Laparoscopic liver resections: A single center experience

verfasst von: J.L. Dulucq, P. Wintringer, C. Stabilini, J. Berticelli, A. Mahajna

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 7/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Since the first report of laparoscopic liver resection, by Gagner et al. 1992, an increasing number of small prospective studies have been published. They have shown encouraging results for the feasibility and safety of the procedure. This paper prospectively evaluated the results of a single center’s experience with elective liver resections.

Methods

From January 1995 to January 2004 a prospective study of laparoscopic liver resections was undertaken in 31 patients with preoperative diagnosis of benign lesions (13 cases, 42.4%), hepatocellular carcinoma in absence of complicated cirrhosis (three cases, 9.1%), and liver metastases (15 cases, 45.5%). Mean tumor size was 34.9 mm (range 10–100 mm).

Results

The procedures included 11 (37.9%) major hepatectomies and 21 (62.1%) minor resections (one patient was submitted to repeat laparoscopic liver resection) . There were three conversions to open. Mean blood loss was 210 ml (range 0–700 ml). Mean operative time was 115 min (range 45–210 min). There were no deaths and no reoperations for complications. No port-site metastases occurred in patients with malignant lesions.

Conclusions

Laparoscopic liver resections, including major hepatectomies, are feasible and safe. Major and posterior resections are difficult, though, and conventional surgery remains an option.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Azagra, JS, Goergen, M, Gilbart, E, et al. 1996Laparoscopic anatomical (hepatic) left lateral segmentectomy: technical aspectsSurg Endosc10758761 Azagra, JS, Goergen, M, Gilbart, E,  et al. 1996Laparoscopic anatomical (hepatic) left lateral segmentectomy: technical aspectsSurg Endosc10758761
2.
Zurück zum Zitat Belghiti, J, Potiron, D, Panis, Y, et al. 1993Resection of presumed benign liver tumorsBr J Surg80380383PubMed Belghiti, J, Potiron, D, Panis, Y,  et al. 1993Resection of presumed benign liver tumorsBr J Surg80380383PubMed
3.
4.
Zurück zum Zitat Bilimoria, MM, Lanwers Gy, , Doherty, DA, et al. 2001Underlying liver disease, not tumor factors, predicts long-term survival after resection of hepatocellular carcinomaArch Surg136528535CrossRefPubMed Bilimoria, MM, Lanwers Gy, , Doherty, DA,  et al. 2001Underlying liver disease, not tumor factors, predicts long-term survival after resection of hepatocellular carcinomaArch Surg136528535CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cherqui, D, Husson, E, Hammoud, R, Malassagne, B, Stephan, F, Bensaid, S, Rotman, N, Fagniez, PL 2000Laparoscopic liver resections: a feasibility study in 30 patientsAnn Surg232753762CrossRefPubMed Cherqui, D, Husson, E, Hammoud, R, Malassagne, B, Stephan, F, Bensaid, S, Rotman, N, Fagniez, PL 2000Laparoscopic liver resections: a feasibility study in 30 patientsAnn Surg232753762CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Couinaud, D 1957The liver: anatomical and surgical studies Le foie: études anatomiques et chirurgicales; in FrenchMassonParis Couinaud, D 1957The liver: anatomical and surgical studies Le foie: études anatomiques et chirurgicales; in FrenchMassonParis
7.
Zurück zum Zitat Descottes, B, Glineur, D, Lachachi, F, et al. 2003Laparoscopic liver resection of benign liver tumorsSurg Endosc172330Epub 2002 Oct 08. Erratum: Surg Endosc 17 (4):668CrossRefPubMed Descottes, B, Glineur, D, Lachachi, F,  et al. 2003Laparoscopic liver resection of benign liver tumorsSurg Endosc172330Epub 2002 Oct 08. Erratum: Surg Endosc 17 (4):668CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Descottes, B, Lachachi, F, Sodji, M, et al. 2000Early experience with laparoscopic approach for solid liver tumors: initial 16 casesAnn Surg232641645CrossRefPubMed Descottes, B, Lachachi, F, Sodji, M,  et al. 2000Early experience with laparoscopic approach for solid liver tumors: initial 16 casesAnn Surg232641645CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Elias, D, Cavalcanti, A, Sabourin, JC, Pignon, JP, Ducreux, M, Lauer, P 1998Results of 136 curative hepatectomies with a safety margin of less than 1 cm for colorectal metastasisJ Surg Oncol698893CrossRefPubMed Elias, D, Cavalcanti, A, Sabourin, JC, Pignon, JP, Ducreux, M, Lauer, P 1998Results of 136 curative hepatectomies with a safety margin of less than 1 cm for colorectal metastasisJ Surg Oncol698893CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Foster, JH, Berman, MM 1994The malignant transformation of liver cell adenomasArch Surg129712717PubMed Foster, JH, Berman, MM 1994The malignant transformation of liver cell adenomasArch Surg129712717PubMed
11.
Zurück zum Zitat Gagner, M, Rheault, M, Dubuc, J 1992Laparoscopic partial hepatectomy for liver tumor [abstract]Surg Endosc69798 Gagner, M, Rheault, M, Dubuc, J 1992Laparoscopic partial hepatectomy for liver tumor [abstract]Surg Endosc69798
12.
Zurück zum Zitat Gigot, JF, Glineur, D, Azagra, J, et al. 2002Laparoscopic liver resection for malignant liver tumors: preliminary results of a multicenter European studyAnn Surg2369097CrossRefPubMed Gigot, JF, Glineur, D, Azagra, J,  et al. 2002Laparoscopic liver resection for malignant liver tumors: preliminary results of a multicenter European studyAnn Surg2369097CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Goldsmith, NA, Woodburne, RT 1957The surgical anatomy pertaining to liver resectionsSurg Gynecol Obstet105310318PubMed Goldsmith, NA, Woodburne, RT 1957The surgical anatomy pertaining to liver resectionsSurg Gynecol Obstet105310318PubMed
14.
Zurück zum Zitat Huang, M, Lee, W, Wang, W, Chen, RJ 2003Hand assisted laparoscopic hepatectomy for solid liver tumors in the posterior portion of the right lobeAnn Surg238674679CrossRefPubMed Huang, M, Lee, W, Wang, W, Chen, RJ 2003Hand assisted laparoscopic hepatectomy for solid liver tumors in the posterior portion of the right lobeAnn Surg238674679CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Hüscher, CG, Lirici, MM, Chiodini, S 1998Laparoscopic liver resectionsSemin Laparosc Surg5204210PubMed Hüscher, CG, Lirici, MM, Chiodini, S 1998Laparoscopic liver resectionsSemin Laparosc Surg5204210PubMed
16.
Zurück zum Zitat Kaneko, H, Sumito, T, Shita, T 1996Laparoscopic partial hepatectomy and left lateral segmentectomy: technique and results of a clinical seriesSurgery120468475PubMed Kaneko, H, Sumito, T, Shita, T 1996Laparoscopic partial hepatectomy and left lateral segmentectomy: technique and results of a clinical seriesSurgery120468475PubMed
17.
Zurück zum Zitat Laurent, A, Cherqui, D, Lesurtel, M, Brunetti, F, Tayar, C, Fagniez, PL 2003Laparoscopic liver resection for subcapsular hepatocellular carcinoma complicating chronic liver diseaseArch Surg138763769CrossRefPubMed Laurent, A, Cherqui, D, Lesurtel, M, Brunetti, F, Tayar, C, Fagniez, PL 2003Laparoscopic liver resection for subcapsular hepatocellular carcinoma complicating chronic liver diseaseArch Surg138763769CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Leese, T, Farges, O, Bismuth, H 1988Liver cell adenomas. A 12-year surgical experience from a specialist hepato-biliary unitAnn Surg208558564PubMed Leese, T, Farges, O, Bismuth, H 1988Liver cell adenomas. A 12-year surgical experience from a specialist hepato-biliary unitAnn Surg208558564PubMed
19.
Zurück zum Zitat Lesurtel, M, Cherqui, D, Laurent, A, Tayar, C, Fagniez, PL 2003Laparoscopic versus open left lateral hepatic lobectomy: a case control studyJ Am Coll Surg196236242CrossRefPubMed Lesurtel, M, Cherqui, D, Laurent, A, Tayar, C, Fagniez, PL 2003Laparoscopic versus open left lateral hepatic lobectomy: a case control studyJ Am Coll Surg196236242CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Mala, T, Edwin, B, Gladhaug, I, Fosse, E, Søreide, O, Bergan, A, Mathisen ø, 2002A comparative study of the short-term outcome following open and laparoscopic liver resection of colorectal metastasesSurg Endosc1610591063CrossRefPubMed Mala, T, Edwin, B, Gladhaug, I, Fosse, E, Søreide, O, Bergan, A, Mathisen ø,  2002A comparative study of the short-term outcome following open and laparoscopic liver resection of colorectal metastasesSurg Endosc1610591063CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Marescaux, J, Clement, JM, Tassetti, V, Kodel, C, Cotin, S, Russier, Y 1998Virtual reality applied to hepatic surgery simulation: the next revolutionAnn Surg228627634CrossRefPubMed Marescaux, J, Clement, JM, Tassetti, V, Kodel, C, Cotin, S, Russier, Y 1998Virtual reality applied to hepatic surgery simulation: the next revolutionAnn Surg228627634CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Masutani, S, Sasaky, Y, Imaoka, S, et al. 1994The prognostic significance of surgical margin in liver resection of hepatocellular carcinomaArch Surg12910251030PubMed Masutani, S, Sasaky, Y, Imaoka, S,  et al. 1994The prognostic significance of surgical margin in liver resection of hepatocellular carcinomaArch Surg12910251030PubMed
23.
Zurück zum Zitat Matanabe, Y, Sato, M, Abe, Y, et al. 1997Laparoscopic hepatic resection: a new and safe procedure by abdominal wall lifting methodHepatogastroenterology44143147PubMed Matanabe, Y, Sato, M, Abe, Y,  et al. 1997Laparoscopic hepatic resection: a new and safe procedure by abdominal wall lifting methodHepatogastroenterology44143147PubMed
24.
Zurück zum Zitat Morino M, Morra I, Rosso E, Miglietta C, Garrone C (2003) Laparoscopic vs open hepatic resection: a comparative study. Surg Endosc Oct 28 [Epub ahead of print] Morino M, Morra I, Rosso E, Miglietta C, Garrone C (2003) Laparoscopic vs open hepatic resection: a comparative study. Surg Endosc Oct 28 [Epub ahead of print]
25.
Zurück zum Zitat Ochiai, T, takayama, T, Inoue, K, et al. 1999Hepatic resection with and without surgical margins for hepatocellular carcinoma patients with impaired liver functionHepatogastroenterology4618851889PubMed Ochiai, T, takayama, T, Inoue, K,  et al. 1999Hepatic resection with and without surgical margins for hepatocellular carcinoma patients with impaired liver functionHepatogastroenterology4618851889PubMed
26.
Zurück zum Zitat Poon, RT, Fan St, , Ng, IO, Wong, J 2000Significance of resection margin in hepatectomy for hepatocellular carcinoma: a critical reappraisalAnn Surg231544551CrossRefPubMed Poon, RT, Fan St, , Ng, IO, Wong, J 2000Significance of resection margin in hepatectomy for hepatocellular carcinoma: a critical reappraisalAnn Surg231544551CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Rau, HG, Buttler, E, Meyer, G, Schardey, HM, Schildberg, FW 1998Laparoscopic liver resection compared with conventional partial hepatectomy—a prospective analysisHepatogastroenterology4523332338PubMed Rau, HG, Buttler, E, Meyer, G, Schardey, HM, Schildberg, FW 1998Laparoscopic liver resection compared with conventional partial hepatectomy—a prospective analysisHepatogastroenterology4523332338PubMed
28.
Zurück zum Zitat Shirabe, K, Tanekata, K, Gion, T 1997Analysis of prognostic factors in hepatic resection for metastatic colorectal carcinoma with special reference to the surgical marginBr J Surg8410771080CrossRefPubMed Shirabe, K, Tanekata, K, Gion, T 1997Analysis of prognostic factors in hepatic resection for metastatic colorectal carcinoma with special reference to the surgical marginBr J Surg8410771080CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Teramoto, K, Kawamura, T, Takamatsu, S, Noguchi, N, Nakamura, N, Arii, S 2003Laparoscopic and thoracoscopic partial hepatectomy for hepatocellular carcinomaWorld J Surg2711311136CrossRefPubMed Teramoto, K, Kawamura, T, Takamatsu, S, Noguchi, N, Nakamura, N, Arii, S 2003Laparoscopic and thoracoscopic partial hepatectomy for hepatocellular carcinomaWorld J Surg2711311136CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laparoscopic liver resections: A single center experience
verfasst von
J.L. Dulucq
P. Wintringer
C. Stabilini
J. Berticelli
A. Mahajna
Publikationsdatum
01.07.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 7/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-004-2044-3

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2005

Surgical Endoscopy 7/2005 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.