Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 2/2005

01.02.2005 | Original article

A prospective randomized study comparing open vs laparoscopy-assisted distal gastrectomy in early gastric cancer: early results

verfasst von: J.- H. Lee, H.- S. Han, J.- H. Lee

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 2/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

We conducted a prospective randomized trial to compare laparoscopy-assisted distal gastrectomy (LADG) including lymphadenectomy with open distal gastrectomy for the management of early gastric cancer (EGC).

Methods

Forty-seven patients who had been diagnosed endoscopically with EGC were included in a study that ran from November 2001 to August 2003. With the aid of random number table, 23 patients were assigned to the open group (group O) and 24 patients were assigned to the LADG group (group L).

Results

Estimated blood loss and transfusion amounts were similar in the two groups. The mean postoperative hospital stay and the duration of analgesic administration were shorter for group L but not significantly so. The mean number of harvested lymph nodes was 38.1 in the O group and 31.8 in the L group (p = 0.098). Postoperative pulmonary complications occurred more frequently in the O group (p = 0.043). At a median follow-up of 14 months, there has been no recurrence of disease in either group.

Conclusion

In terms of resulting in fewer pulmonary complications while maintaining the curability of EGC, LADG has a clear advantage over its open counterpart.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adachi, Y, Shiraishi, N, Kitano, S 2002Modern treatment of early gastric cancer: review of the Japanese experienceDig Surg19333339PubMed Adachi, Y, Shiraishi, N, Kitano, S 2002Modern treatment of early gastric cancer: review of the Japanese experienceDig Surg19333339PubMed
2.
Zurück zum Zitat Asao, T, Hosouchi, Y, Nakabayashi, T, Haga, N, Mochiki, E, Kuwano, H 2001Laparoscopically assisted total or distal gastrectomy with lymph node dissection for early gastric cancerBr J Surg88128132PubMed Asao, T, Hosouchi, Y, Nakabayashi, T, Haga, N, Mochiki, E, Kuwano, H 2001Laparoscopically assisted total or distal gastrectomy with lymph node dissection for early gastric cancerBr J Surg88128132PubMed
3.
Zurück zum Zitat Azagra, JS, Goergen, M, Simone, P, Ibanez-Aruirre, 1999Minimal-invasive surgery for gastric cancerSurg Endosc13351357PubMed Azagra, JS, Goergen, M, Simone, P, Ibanez-Aruirre,  1999Minimal-invasive surgery for gastric cancerSurg Endosc13351357PubMed
4.
Zurück zum Zitat Egbert, AM, Parks, LH, Short, LM, Burnett, ML 1990Randomized trial of postoperative patient-controlled analgesia versus intramuscular narcotic in frail elderly menArch Intern Med15018971903PubMed Egbert, AM, Parks, LH, Short, LM, Burnett, ML 1990Randomized trial of postoperative patient-controlled analgesia versus intramuscular narcotic in frail elderly menArch Intern Med15018971903PubMed
5.
Zurück zum Zitat Han, HS, Kim, YW, Yi, NY, Fleischer, GD 2003Laparoscopy-assisted D2 subtotal gastrectomy in early gastric cancerSurg Laparosc Endosc Percutan Tech13361365PubMed Han, HS, Kim, YW, Yi, NY, Fleischer, GD 2003Laparoscopy-assisted D2 subtotal gastrectomy in early gastric cancerSurg Laparosc Endosc Percutan Tech13361365PubMed
6.
Zurück zum Zitat Hazebroek, EJ, Color Study Group, 2002COLOR: a randomized clinical trial comparing laparoscopic and open resection for colon cancerSurg Endosc16949953PubMed Hazebroek, EJ, Color Study Group,  2002COLOR: a randomized clinical trial comparing laparoscopic and open resection for colon cancerSurg Endosc16949953PubMed
7.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Society2001Guidelines for treatment of gastric cancerJapanese Gastric Cancer SocietyTokyo Japanese Gastric Cancer Society2001Guidelines for treatment of gastric cancerJapanese Gastric Cancer SocietyTokyo
8.
Zurück zum Zitat Kim, YW, Han, HS, Fleischer, GD 2003Hand-assisted laparoscopic total gastrectomySurg Laparosc Endosc Percutan Tech132630PubMed Kim, YW, Han, HS, Fleischer, GD 2003Hand-assisted laparoscopic total gastrectomySurg Laparosc Endosc Percutan Tech132630PubMed
9.
Zurück zum Zitat Kitamura, K, Yamaguchi, T, Taniguchi, H, Hagiwara, A, Sawaki, K, Takahashi, T 1997Analysis of lymph node metastasis in early gastric cancer: rationale of limited surgeryJ Surg Oncol644247CrossRefPubMed Kitamura, K, Yamaguchi, T, Taniguchi, H, Hagiwara, A, Sawaki, K, Takahashi, T 1997Analysis of lymph node metastasis in early gastric cancer: rationale of limited surgeryJ Surg Oncol644247CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kitano, S, Iso, Y, Moriyama, M, Sugimachi, K 1994Laparoscopic-assisted Billroth I gastrectomySurg Laparosc Endosc4146148PubMed Kitano, S, Iso, Y, Moriyama, M, Sugimachi, K 1994Laparoscopic-assisted Billroth I gastrectomySurg Laparosc Endosc4146148PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kitano, S, Shiraishi, N, Fuju, K, Yasuda, K, Inomata, M, Adachi, Y 2002A randomized controlled trial comparing open vs. laparoscopy-assisted distal gastrectomy for the treatment of early gastric cancer: an interim reportSurgery131S306S311PubMed Kitano, S, Shiraishi, N, Fuju, K, Yasuda, K, Inomata, M, Adachi, Y 2002A randomized controlled trial comparing open vs. laparoscopy-assisted distal gastrectomy for the treatment of early gastric cancer: an interim reportSurgery131S306S311PubMed
12.
Zurück zum Zitat Kunisaki, C, Shimada, H, Nomura, M, Akiyama, H 2001Appropriate lymph node dissection for early gastric cancer based on lymph node metastasisSurgery129153157PubMed Kunisaki, C, Shimada, H, Nomura, M, Akiyama, H 2001Appropriate lymph node dissection for early gastric cancer based on lymph node metastasisSurgery129153157PubMed
13.
Zurück zum Zitat Lacy, AM, Garcia-Valdecasas, JC, Delgado, S, Castells, A, Taura, P, Pique, JM, Visa, J 2002Laparoscopy-assisted colectomy versus open colectomy for treatment of non-metastatic colon cancer: a randomised trialLancet35922242229PubMed Lacy, AM, Garcia-Valdecasas, JC, Delgado, S, Castells, A, Taura, P, Pique, JM, Visa, J 2002Laparoscopy-assisted colectomy versus open colectomy for treatment of non-metastatic colon cancer: a randomised trialLancet35922242229PubMed
14.
Zurück zum Zitat Lee, JH, Han, HS, Kim, YW, Min, SK, Lee, HK 2003Laparoscopic wedge resection with handsewn closure for gastroduodenal tumorsJ Laparoendosc Adv Surg Tech13349353 Lee, JH, Han, HS, Kim, YW, Min, SK, Lee, HK 2003Laparoscopic wedge resection with handsewn closure for gastroduodenal tumorsJ Laparoendosc Adv Surg Tech13349353
15.
Zurück zum Zitat Matsumoto, Y, Yanai, H, Tokiyama, H, Nishiaki, M, Higaki, S, Okita, K 2000Endoscopic ultrasonography for diagnosis of submucosal invasion in early gastric cancerJ Gastroenterol35326331PubMed Matsumoto, Y, Yanai, H, Tokiyama, H, Nishiaki, M, Higaki, S, Okita, K 2000Endoscopic ultrasonography for diagnosis of submucosal invasion in early gastric cancerJ Gastroenterol35326331PubMed
16.
Zurück zum Zitat Nakamura, K, Morisaki, T, Sugitani, A, Ogawa, T, Uchiyama, A, Kinukawa, N, Tanaka, M 1999An early gastric carcinoma treatment strategy based on analysis of lymph node metastasisCancer8515001505PubMed Nakamura, K, Morisaki, T, Sugitani, A, Ogawa, T, Uchiyama, A, Kinukawa, N, Tanaka, M 1999An early gastric carcinoma treatment strategy based on analysis of lymph node metastasisCancer8515001505PubMed
17.
Zurück zum Zitat Ohashi, S 1995Laparoscopic intraluminal (intragastric) surgery for early gastric cancer: a new concept in laparoscopic surgerySurg Endosc9169171CrossRefPubMed Ohashi, S 1995Laparoscopic intraluminal (intragastric) surgery for early gastric cancer: a new concept in laparoscopic surgerySurg Endosc9169171CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Ohgami, M, Kumai, K, Otani, Y, Kubota, T, Kitajima, M 1994Laparoscopic wedge resection of the stomach for early gastric cancer using a lesion-lifting methodDig Surg.116467 Ohgami, M, Kumai, K, Otani, Y, Kubota, T, Kitajima, M 1994Laparoscopic wedge resection of the stomach for early gastric cancer using a lesion-lifting methodDig Surg.116467
19.
Zurück zum Zitat Ortega, AE, Peters, JH, Incarbone, R, Estrada, L, Ehsan, A, Kwan, Y, Spencer, CJ, et al. 1999A prospective randomized comparison of the metabolic and stress hormonal response of laparoscopic and open cholecystectomyJ Am Coll Surg86541544 Ortega, AE, Peters, JH, Incarbone, R, Estrada, L, Ehsan, A, Kwan, Y, Spencer, CJ,  et al. 1999A prospective randomized comparison of the metabolic and stress hormonal response of laparoscopic and open cholecystectomyJ Am Coll Surg86541544
20.
Zurück zum Zitat Rembacken, BJ, Gotoda, T, Fujii, T, Axon, ATR 2001Endoscopic mucosal resection [review]Endoscopy33709718PubMed Rembacken, BJ, Gotoda, T, Fujii, T, Axon, ATR 2001Endoscopic mucosal resection [review]Endoscopy33709718PubMed
21.
Zurück zum Zitat Schwenk, W, Bohm, B, Muller, JM 1998Postoperative pain and fatigue after laparoscopic or conventional colorectal resections: a prospective randomized trialSurg Endosc1211311136PubMed Schwenk, W, Bohm, B, Muller, JM 1998Postoperative pain and fatigue after laparoscopic or conventional colorectal resections: a prospective randomized trialSurg Endosc1211311136PubMed
22.
Zurück zum Zitat Shimizu, S, Uchiyama, A, Mizumoto, K, Morisaki, T, Nakamura, K, Shimura, H, Tanaka, M 2000Laparoscopically assisted distal gastrectomy for early gastric cancer: is it superior to open surgery?Surg Endosc142731PubMed Shimizu, S, Uchiyama, A, Mizumoto, K, Morisaki, T, Nakamura, K, Shimura, H, Tanaka, M 2000Laparoscopically assisted distal gastrectomy for early gastric cancer: is it superior to open surgery?Surg Endosc142731PubMed
23.
Zurück zum Zitat Shimizu, S, Noshiro, H, Nagai, E, Uchiyama, A, Tanaka, M 2003Laparoscopic gastric surgery in a Japanese institution: analysis of the initial 100 proceduresJ Am Coll Surg197372378PubMed Shimizu, S, Noshiro, H, Nagai, E, Uchiyama, A, Tanaka, M 2003Laparoscopic gastric surgery in a Japanese institution: analysis of the initial 100 proceduresJ Am Coll Surg197372378PubMed
24.
Zurück zum Zitat Uyama, I, Sugioka, A, Matsui, H, Fujita, H, Hasumi, A 2000Laparoscopic D2 lymph node dissection for advanced gastric cancer located in the middle or lower third portion of the stomachGastric Cancer45055 Uyama, I, Sugioka, A, Matsui, H, Fujita, H, Hasumi, A 2000Laparoscopic D2 lymph node dissection for advanced gastric cancer located in the middle or lower third portion of the stomachGastric Cancer45055
25.
Zurück zum Zitat Willis, S, Truong, S, Gribnitz, S, Fass, J, Schumpelick, V 2000Endoscopic ultrasonography in the preoperative staging of gastric cancerSurg Endosc14951954CrossRefPubMed Willis, S, Truong, S, Gribnitz, S, Fass, J, Schumpelick, V 2000Endoscopic ultrasonography in the preoperative staging of gastric cancerSurg Endosc14951954CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Yi, NJ, Han, HS, Kim, YW, Min, SK, Kim, EG, Choi, YM 2001Laparoscopic-assisted Billroth I gastrectomy compared with open gastrectomyJ Korea Surg Soc61164171 Yi, NJ, Han, HS, Kim, YW, Min, SK, Kim, EG, Choi, YM 2001Laparoscopic-assisted Billroth I gastrectomy compared with open gastrectomyJ Korea Surg Soc61164171
27.
Zurück zum Zitat Yokota, T, Ishiyama, S, Saito, T, Teshima, S, Shimotsuma, M, Yamauchi, H 2003Treatment strategy of limited surgery in the treatment guidelines for gastric cancer in JapanLancet Oncol4423428PubMed Yokota, T, Ishiyama, S, Saito, T, Teshima, S, Shimotsuma, M, Yamauchi, H 2003Treatment strategy of limited surgery in the treatment guidelines for gastric cancer in JapanLancet Oncol4423428PubMed
Metadaten
Titel
A prospective randomized study comparing open vs laparoscopy-assisted distal gastrectomy in early gastric cancer: early results
verfasst von
J.- H. Lee
H.- S. Han
J.- H. Lee
Publikationsdatum
01.02.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 2/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-004-8808-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2005

Surgical Endoscopy 2/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

News and notices

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.