Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 11/2015

01.11.2015

Comparative long-term outcomes of upfront resected pancreatic cancer after preoperative biliary drainage

verfasst von: Tobin J. Strom, Jason B. Klapman, Gregory M. Springett, Kenneth L. Meredith, Sarah E. Hoffe, Junsung Choi, Pamela Hodul, Mokenge P. Malafa, Ravi Shridhar

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 11/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

We evaluated whether preoperative biliary drainage was predictive of recurrence and survival among patients with resectable pancreatic cancer.

Methods

Patients with pancreatic cancer who were treated with upfront surgery between 2000 and 2012 were identified and stratified by preoperative percutaneous transhepatic cholangiogram-guided drainage (PTBD), placement of endoscopic stents (ERCP), or no biliary drainage (NBD). The primary endpoint was overall survival.

Results

We identified 193 patients with resectable pancreatic head cancer (33 PTBD; 96 ERCP; and 64 NBD). Key differences between the three groups were more patients who underwent >1 preoperative biliary procedures (p = 0.004) in the PTBD cohort. PTBD patients had a significant increase in hepatic recurrence rate compared with patients who did not undergo PTBD (44.8 vs. 23.3 %, p = 0.02). PTBD patients also had worse overall survival. Median and 5-year survival for PTBD, ERCP, and NBD patients were 17.5 months and 3 %, 22.4 months and 24 %, and 28.9 months and 32 %, respectively (p = 0.002). MVA revealed that percutaneous drainage was an independent predictor of worse overall survival [HR 1.76, 95 % CI (1.05–2.99), p = 0.03].

Conclusions

Patients with resectable pancreatic cancer who receive PTBD have more advanced disease, higher hepatic recurrence, and worse survival.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Bonin EA, Baron TH (2011) Preoperative biliary stents in pancreatic cancer. J Hepato-Biliary-Pancreat Sci 18:621–629CrossRef Bonin EA, Baron TH (2011) Preoperative biliary stents in pancreatic cancer. J Hepato-Biliary-Pancreat Sci 18:621–629CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Uchida H, Shibata K, Iwaki K, Kai S, Ohta M, Kitano S (2009) Ampullary cancer and preoperative jaundice: possible indication of the minimal surgery. Hepatogastroenterology 56:1194–1198PubMed Uchida H, Shibata K, Iwaki K, Kai S, Ohta M, Kitano S (2009) Ampullary cancer and preoperative jaundice: possible indication of the minimal surgery. Hepatogastroenterology 56:1194–1198PubMed
4.
Zurück zum Zitat Hatzaras I, George N, Muscarella P, Melvin WS, Ellison EC, Bloomston M (2010) Predictors of survival in periampullary cancers following pancreaticoduodenectomy. Ann Surg Oncol 17:991–997PubMedCentralCrossRefPubMed Hatzaras I, George N, Muscarella P, Melvin WS, Ellison EC, Bloomston M (2010) Predictors of survival in periampullary cancers following pancreaticoduodenectomy. Ann Surg Oncol 17:991–997PubMedCentralCrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Stapley S, Peters TJ, Neal RD, Rose PW, Walter FM, Hamilton W (2012) The risk of pancreatic cancer in symptomatic patients in primary care: a large case–control study using electronic records. Br J Cancer 106:1940–1944PubMedCentralCrossRefPubMed Stapley S, Peters TJ, Neal RD, Rose PW, Walter FM, Hamilton W (2012) The risk of pancreatic cancer in symptomatic patients in primary care: a large case–control study using electronic records. Br J Cancer 106:1940–1944PubMedCentralCrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat de Bellis M, Palaia R, Sandomenico C, Di Girolamo E, Cascella M, Fiore F (2012) Is preoperative endoscopic biliary drainage indicated for jaundiced patients with resectable pancreatic cancer? Curr Drug Targets 13:753–763CrossRefPubMed de Bellis M, Palaia R, Sandomenico C, Di Girolamo E, Cascella M, Fiore F (2012) Is preoperative endoscopic biliary drainage indicated for jaundiced patients with resectable pancreatic cancer? Curr Drug Targets 13:753–763CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Sivaraj SM, Vimalraj V, Saravanaboopathy P, Rajendran S, Jeswanth S, Ravichandran P, Vennilla R, Surendran R (2010) Is bactibilia a predictor of poor outcome of pancreaticoduodenectomy? Hepatobiliary Pancreat Dis Int 9:65–68PubMed Sivaraj SM, Vimalraj V, Saravanaboopathy P, Rajendran S, Jeswanth S, Ravichandran P, Vennilla R, Surendran R (2010) Is bactibilia a predictor of poor outcome of pancreaticoduodenectomy? Hepatobiliary Pancreat Dis Int 9:65–68PubMed
8.
Zurück zum Zitat Fang Y, Gurusamy KS, Wang Q, Davidson BR, Lin H, Xie X, Wang C (2012) Pre-operative biliary drainage for obstructive jaundice. Cochrane Database Syst Rev 9:CD005444PubMedCentralPubMed Fang Y, Gurusamy KS, Wang Q, Davidson BR, Lin H, Xie X, Wang C (2012) Pre-operative biliary drainage for obstructive jaundice. Cochrane Database Syst Rev 9:CD005444PubMedCentralPubMed
9.
Zurück zum Zitat van der Gaag NA, Rauws EA, van Eijck CH, Bruno MJ, van der Harst E, Kubben FJ, Gerritsen JJ, Greve JW, Gerhards MF, de Hingh IH, Klinkenbijl JH, Nio CY, de Castro SM, Busch OR, van Gulik TM, Bossuyt PM, Gouma DJ (2010) Preoperative biliary drainage for cancer of the head of the pancreas. N Engl J Med 362:129–137CrossRefPubMed van der Gaag NA, Rauws EA, van Eijck CH, Bruno MJ, van der Harst E, Kubben FJ, Gerritsen JJ, Greve JW, Gerhards MF, de Hingh IH, Klinkenbijl JH, Nio CY, de Castro SM, Busch OR, van Gulik TM, Bossuyt PM, Gouma DJ (2010) Preoperative biliary drainage for cancer of the head of the pancreas. N Engl J Med 362:129–137CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Speer AG, Cotton PB, Russell RC, Mason RR, Hatfield AR, Leung JW, MacRae KD, Houghton J, Lennon CA (1987) Randomised trial of endoscopic versus percutaneous stent insertion in malignant obstructive jaundice. Lancet 2:57–62CrossRefPubMed Speer AG, Cotton PB, Russell RC, Mason RR, Hatfield AR, Leung JW, MacRae KD, Houghton J, Lennon CA (1987) Randomised trial of endoscopic versus percutaneous stent insertion in malignant obstructive jaundice. Lancet 2:57–62CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Chapman WC, Sharp KW, Weaver F, Sawyers JL (1989) Tumor seeding from percutaneous biliary catheters. Annals of surgery 209:708–713 discussion 713–705PubMedCentralCrossRefPubMed Chapman WC, Sharp KW, Weaver F, Sawyers JL (1989) Tumor seeding from percutaneous biliary catheters. Annals of surgery 209:708–713 discussion 713–705PubMedCentralCrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Shimizu Y, Yasui K, Kato T, Yamamura Y, Hirai T, Kodera Y, Kanemitsu Y, Ito S, Shibata N, Yamao K, Ohhashi K (2004) Implantation metastasis along the percutaneous transhepatic biliary drainage sinus tract. Hepatogastroenterology 51:365–367PubMed Shimizu Y, Yasui K, Kato T, Yamamura Y, Hirai T, Kodera Y, Kanemitsu Y, Ito S, Shibata N, Yamao K, Ohhashi K (2004) Implantation metastasis along the percutaneous transhepatic biliary drainage sinus tract. Hepatogastroenterology 51:365–367PubMed
13.
Zurück zum Zitat Neal CP, Thomasset SC, Bools D, Sutton CD, Garcea G, Mann CD, Rees Y, Newland C, Robinson RJ, Dennison AR, Berry DP (2010) Combined percutaneous-endoscopic stenting of malignant biliary obstruction: results from 106 consecutive procedures and identification of factors associated with adverse outcome. Surg Endosc 24:423–431CrossRefPubMed Neal CP, Thomasset SC, Bools D, Sutton CD, Garcea G, Mann CD, Rees Y, Newland C, Robinson RJ, Dennison AR, Berry DP (2010) Combined percutaneous-endoscopic stenting of malignant biliary obstruction: results from 106 consecutive procedures and identification of factors associated with adverse outcome. Surg Endosc 24:423–431CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Rai R, Dick R, Doctor N, Dafnios N, Morris R, Davidson BR (2000) Predicting early mortality following percutaneous stent insertion for malignant biliary obstruction: a multivariate risk factor analysis. Eur J Gastroenterol Hepatol 12:1095–1100CrossRefPubMed Rai R, Dick R, Doctor N, Dafnios N, Morris R, Davidson BR (2000) Predicting early mortality following percutaneous stent insertion for malignant biliary obstruction: a multivariate risk factor analysis. Eur J Gastroenterol Hepatol 12:1095–1100CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Moss AC, Morris E, Leyden J, MacMathuna P (2007) Malignant distal biliary obstruction: a systematic review and meta-analysis of endoscopic and surgical bypass results. Cancer Treat Rev 33:213–221CrossRefPubMed Moss AC, Morris E, Leyden J, MacMathuna P (2007) Malignant distal biliary obstruction: a systematic review and meta-analysis of endoscopic and surgical bypass results. Cancer Treat Rev 33:213–221CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Elwir S, Sharzehi K, Veith J, Moyer MT, Dye C, McGarrity T, Mathew A (2013) Biliary stenting in patients with malignant biliary obstruction: comparison of double layer, plastic and metal stents. Dig Dis Sci 58:2088–2092CrossRefPubMed Elwir S, Sharzehi K, Veith J, Moyer MT, Dye C, McGarrity T, Mathew A (2013) Biliary stenting in patients with malignant biliary obstruction: comparison of double layer, plastic and metal stents. Dig Dis Sci 58:2088–2092CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Decker C, Christein JD, Phadnis MA, Wilcox CM, Varadarajulu S (2011) Biliary metal stents are superior to plastic stents for preoperative biliary decompression in pancreatic cancer. Surg Endosc 25:2364–2367PubMedCentralCrossRefPubMed Decker C, Christein JD, Phadnis MA, Wilcox CM, Varadarajulu S (2011) Biliary metal stents are superior to plastic stents for preoperative biliary decompression in pancreatic cancer. Surg Endosc 25:2364–2367PubMedCentralCrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Siddiqui AA, Mehendiratta V, Loren D, Kowalski T, Fang J, Hilden K, Adler DG (2013) Self-expanding metal stents (SEMS) for preoperative biliary decompression in patients with resectable and borderline-resectable pancreatic cancer: outcomes in 241 patients. Dig Dis Sci 58:1744–1750CrossRefPubMed Siddiqui AA, Mehendiratta V, Loren D, Kowalski T, Fang J, Hilden K, Adler DG (2013) Self-expanding metal stents (SEMS) for preoperative biliary decompression in patients with resectable and borderline-resectable pancreatic cancer: outcomes in 241 patients. Dig Dis Sci 58:1744–1750CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Aadam AA, Evans DB, Khan A, Oh Y, Dua K (2012) Efficacy and safety of self-expandable metal stents for biliary decompression in patients receiving neoadjuvant therapy for pancreatic cancer: a prospective study. Gastrointest Endosc 76:67–75CrossRefPubMed Aadam AA, Evans DB, Khan A, Oh Y, Dua K (2012) Efficacy and safety of self-expandable metal stents for biliary decompression in patients receiving neoadjuvant therapy for pancreatic cancer: a prospective study. Gastrointest Endosc 76:67–75CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Saleem A, Leggett CL, Murad MH, Baron TH (2011) Meta-analysis of randomized trials comparing the patency of covered and uncovered self-expandable metal stents for palliation of distal malignant bile duct obstruction. Gastrointest Endosc 74(321–327):e321–323CrossRef Saleem A, Leggett CL, Murad MH, Baron TH (2011) Meta-analysis of randomized trials comparing the patency of covered and uncovered self-expandable metal stents for palliation of distal malignant bile duct obstruction. Gastrointest Endosc 74(321–327):e321–323CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Oettle H, Post S, Neuhaus P, Gellert K, Langrehr J, Ridwelski K, Schramm H, Fahlke J, Zuelke C, Burkart C, Gutberlet K, Kettner E, Schmalenberg H, Weigang-Koehler K, Bechstein WO, Niedergethmann M, Schmidt-Wolf I, Roll L, Doerken B, Riess H (2007) Adjuvant chemotherapy with gemcitabine vs observation in patients undergoing curative-intent resection of pancreatic cancer: a randomized controlled trial. J Am Med Assoc 297:267–277CrossRef Oettle H, Post S, Neuhaus P, Gellert K, Langrehr J, Ridwelski K, Schramm H, Fahlke J, Zuelke C, Burkart C, Gutberlet K, Kettner E, Schmalenberg H, Weigang-Koehler K, Bechstein WO, Niedergethmann M, Schmidt-Wolf I, Roll L, Doerken B, Riess H (2007) Adjuvant chemotherapy with gemcitabine vs observation in patients undergoing curative-intent resection of pancreatic cancer: a randomized controlled trial. J Am Med Assoc 297:267–277CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Regine WF, Winter KA, Abrams R, Safran H, Hoffman JP, Konski A, Benson AB, Macdonald JS, Rich TA, Willett CG (2011) Fluorouracil-based chemoradiation with either gemcitabine or fluorouracil chemotherapy after resection of pancreatic adenocarcinoma: 5-year analysis of the U.S. Intergroup/RTOG 9704 phase III trial. Ann Surg Oncol 18:1319–1326PubMedCentralCrossRefPubMed Regine WF, Winter KA, Abrams R, Safran H, Hoffman JP, Konski A, Benson AB, Macdonald JS, Rich TA, Willett CG (2011) Fluorouracil-based chemoradiation with either gemcitabine or fluorouracil chemotherapy after resection of pancreatic adenocarcinoma: 5-year analysis of the U.S. Intergroup/RTOG 9704 phase III trial. Ann Surg Oncol 18:1319–1326PubMedCentralCrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Abrams RA, Lowy AM, O’Reilly EM, Wolff RA, Picozzi VJ, Pisters PW (2009) Combined modality treatment of resectable and borderline resectable pancreas cancer: expert consensus statement. Ann Surg Oncol 16:1751–1756CrossRefPubMed Abrams RA, Lowy AM, O’Reilly EM, Wolff RA, Picozzi VJ, Pisters PW (2009) Combined modality treatment of resectable and borderline resectable pancreas cancer: expert consensus statement. Ann Surg Oncol 16:1751–1756CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Hoffe S, Rao N, Shridhar R (2014) Neoadjuvant vs adjuvant therapy for resectable pancreatic cancer: the evolving role of radiation. Semin Radiat Oncol 24:113–125CrossRefPubMed Hoffe S, Rao N, Shridhar R (2014) Neoadjuvant vs adjuvant therapy for resectable pancreatic cancer: the evolving role of radiation. Semin Radiat Oncol 24:113–125CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Helm JF, Centeno BA, Coppola D, Druta M, Park JY, Chen DT, Hodul PJ, Kvols LK, Yeatman TJ, Carey LC, Karl RC, Malafa MP (2008) Outcomes following resection of pancreatic adenocarcinoma: 20-year experience at a single institution. Cancer Control 15:288–294PubMed Helm JF, Centeno BA, Coppola D, Druta M, Park JY, Chen DT, Hodul PJ, Kvols LK, Yeatman TJ, Carey LC, Karl RC, Malafa MP (2008) Outcomes following resection of pancreatic adenocarcinoma: 20-year experience at a single institution. Cancer Control 15:288–294PubMed
Metadaten
Titel
Comparative long-term outcomes of upfront resected pancreatic cancer after preoperative biliary drainage
verfasst von
Tobin J. Strom
Jason B. Klapman
Gregory M. Springett
Kenneth L. Meredith
Sarah E. Hoffe
Junsung Choi
Pamela Hodul
Mokenge P. Malafa
Ravi Shridhar
Publikationsdatum
01.11.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2015
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-015-4075-3

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2015

Surgical Endoscopy 11/2015 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.