Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 10/2018

04.06.2018 | Original Article

Lymph nodes around the posterior gastric artery: their existence, frequency, and clinical implications

verfasst von: Kentaro Ishii, Masaharu Ishida, Norihiko Sugisawa, Megumi Murakami, Tomoyuki Ono, Tomoyoshi Tachibana, Hirofumi Imoto, Takeshi Aoki, Katsuyoshi Kudoh, Shinobu Ohnuma, Naoaki Sakata, Hiroaki Musha, Takanori Morikawa, Fuyuhiko Motoi, Takashi Kamei, Takeshi Naitoh, Michiaki Unno

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 10/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The lymphatic flow along the posterior gastric artery (PGA) is considered of possible clinical importance in terms of lymphatic metastasis; however, little is known about the lymph nodes (LNs) around this artery. The purpose of this study was to establish if LNs exist around the PGA and to evaluate their clinical implications.

Methods

We examined the tissues surrounding the PGA from 21 cadavers to search for LNs. We also investigated the patterns of lymphatic metastases in patients who underwent surgery for gastric neoplasms at our institute to detect their presence along the PGA.

Results

The PGA was identified in 11 cadavers, and LNs around the PGA were detected microscopically in 2 of these. Lymphatic metastasis directly to the LNs at the splenic artery without any metastases was regarded as skip metastasis along the PGA. Skip metastasis was found in two of ten patients who underwent surgery for remnant gastric cancer.

Conclusions

The existence of LNs around the PGA was confirmed, and based on our findings, lymphatic metastasis through the PGA is possible in patients with remnant gastric cancer.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Trubel W, Rokitansky A, Turkof E, Firbas W. Correlations between posterior gastric artery and superior polar artery in human anatomy. Anat Anz. 1988;167:219–23.PubMed Trubel W, Rokitansky A, Turkof E, Firbas W. Correlations between posterior gastric artery and superior polar artery in human anatomy. Anat Anz. 1988;167:219–23.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Yamashita H. Anatomic study for medical education and research, and kentai (donation of bodies) (in Japanese with English abstract). Tokyo Jikeikai Med J. 2002;117:241–51. Yamashita H. Anatomic study for medical education and research, and kentai (donation of bodies) (in Japanese with English abstract). Tokyo Jikeikai Med J. 2002;117:241–51.
4.
Zurück zum Zitat Randjelovic DT, Filipovic RB, Bilanovic LD, Stanisavljevic SN. Perigastric vascular abnormalities and the impact on esophagogastrectomy. Dis Esophagus. 2007;20:390–8.CrossRefPubMed Randjelovic DT, Filipovic RB, Bilanovic LD, Stanisavljevic SN. Perigastric vascular abnormalities and the impact on esophagogastrectomy. Dis Esophagus. 2007;20:390–8.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Loukas M, Wartmann CT, Louis RG Jr, Tubbs RS, Ona M, Curry B, et al. The clinical anatomy of the posterior gastric artery revisited. Surg Radiol Anat. 2007;29:361–6.CrossRefPubMed Loukas M, Wartmann CT, Louis RG Jr, Tubbs RS, Ona M, Curry B, et al. The clinical anatomy of the posterior gastric artery revisited. Surg Radiol Anat. 2007;29:361–6.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association. Japanese classification of gastric carcinoma: 3rd English edition. Gastric Cancer. 2011; 14:101–12.CrossRef Japanese Gastric Cancer Association. Japanese classification of gastric carcinoma: 3rd English edition. Gastric Cancer. 2011; 14:101–12.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association. Japanese gastric cancer treatment guidelines 2014 (ver. 4). Gastric Cancer. 2017; 20:1–19.CrossRef Japanese Gastric Cancer Association. Japanese gastric cancer treatment guidelines 2014 (ver. 4). Gastric Cancer. 2017; 20:1–19.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Sano T, Aiko T. New Japanese classifications and treatment guidelines for gastric cancer: revision concepts and major revised points. Gastric Cancer. 2011;14:97–100.CrossRefPubMed Sano T, Aiko T. New Japanese classifications and treatment guidelines for gastric cancer: revision concepts and major revised points. Gastric Cancer. 2011;14:97–100.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kato M, Takahashi S, Ikawa O, Fujii K, Izumi H, Takenaka A, et al. Angiographic Findings and Lymph Node Metastases of the Remnant Stomach Cancer (in Japanese with English abstract). Nihon Syokakigeka Gakkaizasshi (Jpn J Gastroenterol Surg). 1992; 25:1000–6.CrossRef Kato M, Takahashi S, Ikawa O, Fujii K, Izumi H, Takenaka A, et al. Angiographic Findings and Lymph Node Metastases of the Remnant Stomach Cancer (in Japanese with English abstract). Nihon Syokakigeka Gakkaizasshi (Jpn J Gastroenterol Surg). 1992; 25:1000–6.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kaneko O. The arterial distribution to the abdominal digestive organs in human fetuses (in Japanese with English abstract). J Nippon Med School. 1990;57:448–64.CrossRef Kaneko O. The arterial distribution to the abdominal digestive organs in human fetuses (in Japanese with English abstract). J Nippon Med School. 1990;57:448–64.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Obara M, Ohnuma S, Karasawa H, Watanabe K, Kudoh K, Ishida M, et al. Total pelvic exenteration for local recurrence of rectal cancer appearing 12 years after curative operation—a case report (in Japanese with English abstract). Gan To Kagaku Ryoho (Jpn J Cancer Chemother). 2015;42:2337–9. Obara M, Ohnuma S, Karasawa H, Watanabe K, Kudoh K, Ishida M, et al. Total pelvic exenteration for local recurrence of rectal cancer appearing 12 years after curative operation—a case report (in Japanese with English abstract). Gan To Kagaku Ryoho (Jpn J Cancer Chemother). 2015;42:2337–9.
12.
Zurück zum Zitat Tanigawa K. On the arteria gastrolienalis branching from lienal artery (in Japanese with English abstract). Fukuoka Igaku Zasshi (Fukuoka acta medica). 1963; 54:592–600. Tanigawa K. On the arteria gastrolienalis branching from lienal artery (in Japanese with English abstract). Fukuoka Igaku Zasshi (Fukuoka acta medica). 1963; 54:592–600.
13.
Zurück zum Zitat Berens AS, Aluisio FV, Colborn GL, Gray SW, Skandalakis JE. The incidence and significance of the posterior gastric artery in human anatomy. J Med Assoc Ga. 1991;80:425–8.PubMed Berens AS, Aluisio FV, Colborn GL, Gray SW, Skandalakis JE. The incidence and significance of the posterior gastric artery in human anatomy. J Med Assoc Ga. 1991;80:425–8.PubMed
14.
Zurück zum Zitat Yu W, Whang I. Surgical implications of the posterior gastric artery. Am J Surg. 1990;159:420–2.CrossRefPubMed Yu W, Whang I. Surgical implications of the posterior gastric artery. Am J Surg. 1990;159:420–2.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Vandamme JP, Bonte J. Systematisation of the arteries in the splenic hilus. Acta Anat (Basel). 1986; 125:217–24.CrossRef Vandamme JP, Bonte J. Systematisation of the arteries in the splenic hilus. Acta Anat (Basel). 1986; 125:217–24.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Trubel W, Turkof E, Rokitansky A, Firbas W. Incidence, anatomy and territories supplied by the posterior gastric artery. Acta Anat (Basel). 1985;124:26–30.CrossRef Trubel W, Turkof E, Rokitansky A, Firbas W. Incidence, anatomy and territories supplied by the posterior gastric artery. Acta Anat (Basel). 1985;124:26–30.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat DiDio LJ, Christoforidis AJ, Chandnani PC. Posterior gastric artery and its significance as seen in angiograms. Am J Surg. 1980;139:333–7.CrossRefPubMed DiDio LJ, Christoforidis AJ, Chandnani PC. Posterior gastric artery and its significance as seen in angiograms. Am J Surg. 1980;139:333–7.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Pitynski K, Skawina A, Lipczynski W, Polakiewicz J, Walocha J. The posterior gastric and superior polar arteries in human fetuses. Folia Morphol (Warsz). 1996; 55:43–9. Pitynski K, Skawina A, Lipczynski W, Polakiewicz J, Walocha J. The posterior gastric and superior polar arteries in human fetuses. Folia Morphol (Warsz). 1996; 55:43–9.
19.
Zurück zum Zitat Daisy Sahni A, Indar Jit B, Gupta CN, Gupta DM, Harjeet E. Branches of the splenic artery and splenic arterial segments. Clin Anat. 2003;16:371–7.CrossRefPubMed Daisy Sahni A, Indar Jit B, Gupta CN, Gupta DM, Harjeet E. Branches of the splenic artery and splenic arterial segments. Clin Anat. 2003;16:371–7.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Okabayashi T, Kobayashi M, Sucgimoto T, Ohara S, Okamoto K, Matsuura K, et al. Posterior gastric artery in angiograms and its surgical importance. Hepatogastroenterology. 2005;52:298–301.PubMed Okabayashi T, Kobayashi M, Sucgimoto T, Ohara S, Okamoto K, Matsuura K, et al. Posterior gastric artery in angiograms and its surgical importance. Hepatogastroenterology. 2005;52:298–301.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Okabayashi T, Kobayashi M, Morishita S, Sugimoto T, Akimori T, Namikawa T, et al. Confirmation of the posterior gastric artery using multi-detector row computed tomography. Gastric Cancer. 2005;8:209–13.CrossRefPubMed Okabayashi T, Kobayashi M, Morishita S, Sugimoto T, Akimori T, Namikawa T, et al. Confirmation of the posterior gastric artery using multi-detector row computed tomography. Gastric Cancer. 2005;8:209–13.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Okabayashi T, Kobayashi M, Nishimori I, Yuri K, Miki T, Takeuchi Y, et al. Autopsy study of anatomical features of the posterior gastric artery for surgical contribution. World J Gastroenterol. 2006;12:5357–9.CrossRefPubMedPubMedCentral Okabayashi T, Kobayashi M, Nishimori I, Yuri K, Miki T, Takeuchi Y, et al. Autopsy study of anatomical features of the posterior gastric artery for surgical contribution. World J Gastroenterol. 2006;12:5357–9.CrossRefPubMedPubMedCentral
23.
Zurück zum Zitat Nakagawa N. Rationale for dissection of lymph node associated with gastric carcinoma located at the greater curvature of the stomach—the correlation between the pattern of lymph node metastasis and the distribution of blackened lymph nodes by vital staining using activated carbon particles (CH40) (in Japanese with English abstract). Nihon Syokakigeka Gakkaizasshi (Jpn J Gastroenterol Surg). 1992; 25: 2460–9.CrossRef Nakagawa N. Rationale for dissection of lymph node associated with gastric carcinoma located at the greater curvature of the stomach—the correlation between the pattern of lymph node metastasis and the distribution of blackened lymph nodes by vital staining using activated carbon particles (CH40) (in Japanese with English abstract). Nihon Syokakigeka Gakkaizasshi (Jpn J Gastroenterol Surg). 1992; 25: 2460–9.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Hagiwara A, Takahasi T, Lee R, Ueda T, Takeda M, Itoh T, et al. Study of the lymphnodes around splenic artery using activated carbon adsorbing mitomycin C (in Japanese with English abstract). Nihon Syokakigeka Gakkaizasshi. Jpn J Gastroenterol Surg. 1984;17:807.CrossRef Hagiwara A, Takahasi T, Lee R, Ueda T, Takeda M, Itoh T, et al. Study of the lymphnodes around splenic artery using activated carbon adsorbing mitomycin C (in Japanese with English abstract). Nihon Syokakigeka Gakkaizasshi. Jpn J Gastroenterol Surg. 1984;17:807.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Sato T, Sakamoto H. Photo atlas for anatomy of lymph nodes. 2 Abdominal lymph nodes (in Japanese). Shujutsu. 2003;57:1371–8. Sato T, Sakamoto H. Photo atlas for anatomy of lymph nodes. 2 Abdominal lymph nodes (in Japanese). Shujutsu. 2003;57:1371–8.
26.
Zurück zum Zitat Hara A, Okajima K, Kuromoto N, Isozaki H, Kitamura A, Nakajima A, et al. Study on perigastric lymphatics using 111In-oxine labeled lymphocytes (in Japanese). Nihon Geka Gakkaizasshi (J Jpn Surg Soc). 1987;88:239. Hara A, Okajima K, Kuromoto N, Isozaki H, Kitamura A, Nakajima A, et al. Study on perigastric lymphatics using 111In-oxine labeled lymphocytes (in Japanese). Nihon Geka Gakkaizasshi (J Jpn Surg Soc). 1987;88:239.
27.
Zurück zum Zitat Yoshida C. Experimental study for lymphatic routes of the cardia and diaphragm (in Japanese with English abstract). Nihon Geka Gakkaizasshi (J Jpn Surg Soc). 1992; 93:691–8. Yoshida C. Experimental study for lymphatic routes of the cardia and diaphragm (in Japanese with English abstract). Nihon Geka Gakkaizasshi (J Jpn Surg Soc). 1992; 93:691–8.
28.
Zurück zum Zitat Choi YY, An JY, Guner A, Kang DR, Cho I, Kwon IG, et al. Skip lymph node metastasis in gastric cancer: is it skipping or skipped? Gastric Cancer. 2016;19:206–15.CrossRefPubMed Choi YY, An JY, Guner A, Kang DR, Cho I, Kwon IG, et al. Skip lymph node metastasis in gastric cancer: is it skipping or skipped? Gastric Cancer. 2016;19:206–15.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Saito H, Tsujitani S, Ikeguchi M. Clinical significance of skip metastasis in patients with gastric cancer. Gastric Cancer. 2007;10:87–91.CrossRefPubMed Saito H, Tsujitani S, Ikeguchi M. Clinical significance of skip metastasis in patients with gastric cancer. Gastric Cancer. 2007;10:87–91.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Aoyagi K, Takafuji K, Yano S, Murakami N, Terasaki Y, Yamazaki Y, et al. A study about skip metastasis of gastric cancer (in Japanese). Rinsho to Kenkyu. 2000;77:1558–62. Aoyagi K, Takafuji K, Yano S, Murakami N, Terasaki Y, Yamazaki Y, et al. A study about skip metastasis of gastric cancer (in Japanese). Rinsho to Kenkyu. 2000;77:1558–62.
Metadaten
Titel
Lymph nodes around the posterior gastric artery: their existence, frequency, and clinical implications
verfasst von
Kentaro Ishii
Masaharu Ishida
Norihiko Sugisawa
Megumi Murakami
Tomoyuki Ono
Tomoyoshi Tachibana
Hirofumi Imoto
Takeshi Aoki
Katsuyoshi Kudoh
Shinobu Ohnuma
Naoaki Sakata
Hiroaki Musha
Takanori Morikawa
Fuyuhiko Motoi
Takashi Kamei
Takeshi Naitoh
Michiaki Unno
Publikationsdatum
04.06.2018
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 10/2018
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-018-1677-0

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2018

Surgery Today 10/2018 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.